Które BMW jest najszybsze? O BMW M4 CSL

Kategoria: Testy samochodów

- 17 wrz 2024

BMW M4 CSL to model, który łączy dziedzictwo sportowych osiągów i nowoczesnej inżynierii. Zbudowany w limitowanej liczbie egzemplarzy, wyróżnia się niezwykłą lekkością i wyjątkowymi możliwościami torowymi. W artykule przyjrzymy się, jak M4 CSL wypada na tle innych modeli BMW oraz porównamy go z najważniejszymi rywalami na rynku supersamochodów. Sprawdzimy też, czy jest to najszybsze na świecie BMW.

BMW M4 CSL - przód

BMW M4 CSL – Krótki przegląd

BMW M4 CSL to coś więcej, niż kolejny sportowy samochód – to symbol perfekcji inżynieryjnej oraz wyścigowej tradycji marki z Monachium. CSL (Coupe Sport Leichtbau, czyli lekkie sportowe coupe) to oznaczenie bardzo rzadko używane przez BMW, co podkreśla prestiż modeli, które je noszą. 

Pierwszy raz literki “CSL” zostały użyte w 1973 roku przy modelu BMW 3.0 CSL, znanym jako "Batmobil". Zdobył on ogromną popularność na torach i wśród fanów motoryzacji, stając się ikoną lat 70. Kolejne wcielenie, BMW E46 M3 CSL, zadebiutowało w 2003 roku i do dziś jest uznawane za jedno z najbardziej legendarnych i bezkompromisowych aut z serii M.

Teraz przyszła kolej na kontynuację tej tradycji – BMW M4 CSL. Ten model, wprowadzony z okazji 50-lecia powstania BMW M, to torowy potwór, wyposażony w najnowsze osiągnięcia technologiczne Monachijczyków. M4 CSL to wyjątkowy prezent dla fanów marki, łączący doskonałe osiągi z wyjątkowym dziedzictwem.

BMW M4 CSL - tył

Czy BMW M4 CSL to najszybsze BMW na świecie?

BMW M4 CSL to jedno z najszybszych aut w ofercie BMW, a jego osiągi na torze Nürburgring potwierdzają jego wyścigowy charakter. Auto osiągnęło czas 7:13.50 minut na jednym z najbardziej wymagających torów świata, co czyni je najszybszym seryjnie produkowanym BMW w historii. Żaden inny seryjny model BMW nie wykręcił tak dobrego czasu. Biorąc pod uwagę ten wynik, można więc powiedzieć, że M4 CSL to najszybsze BMW na świecie.

Jeśli jednak chodzi o prędkość maksymalną, BMW M4 CSL nie zajmuje pierwszego miejsca wśród wszystkich modeli BMW. W tej kategorii szybsze jest na przykład BMW M5 CS, które może osiągnąć prędkość 309 km/h (podczas gdy M4 CSL osiąga 307 km/h).

BMW M4 CSL - widok z góry

BMW M4 CSL - opis, osiągi i cena

BMW M4 CSL wyróżnia się świetnym stosunkiem mocy do masy, wynoszącym 2,95 kg na 1 KM. Auto waży o 100 kg mniej od wersji Competition, dzięki m.in. lżejszym fotelom kubełkowym, usunięciu tylnej kanapy oraz zmianom w przestrzeni bagażowej. Zmodyfikowano też elementy układu napędowego, hamulcowego i wydechowego, wykorzystując lekkie materiały.

BMW M4 CSL - silnik

Pod maską znajduje się sześciocylindrowy silnik rzędowy o mocy 550 KM, najmocniejsze R6, jakie kiedykolwiek było montowane przez BMW. Dzięki niemu M4 CSL przyspiesza do setki w 3,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 307 km/h. 

BMW M4 CSL - wnętrze

BMW M4 CSL jest określane jako najbardziej ekskluzywny model specjalny w ofercie dywizji M Bawarczyków. Design auta nawiązuje do oryginalnego modelu 3.0 CSL - charakterystyczna atrapa chłodnicy, reflektory z żółtymi akcentami i szerokie błotniki oddają hołd legendarnym poprzednikom.

BMW M4 CSL - fotele

Produkcja tego modelu będzie ograniczona do zaledwie 1000 egzemplarzy, a za każdy z nich trzeba zapłacić 165 200 euro. 

Zobacz również: Najdroższe samochody świata

BMW M4 CS

BMW M4 CS - Edycja limitowana

BMW M4 CS to limitowana edycja, która wypełnia lukę między modelem Competition a ekstremalnym CSL. Wyceniana na 116 900 Euro, CS jest droższa niż Competition, ale tańsza niż CSL. 

BMW M4 CS

“CS” oferuje lepsze osiągi niż Competition za sprawą mocy 543 KM i wadze niższej o 35 kilogramów. Auto jest wyposażone w napęd xDrive, dzięki czemu zapewnia doskonałą przyczepność. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,4 sekundy. CS posiada wiele cech wspólnych z CSL - to m.in. karbonowy, kompozytowy dach i tytanowy układ wydechowy. Na torze Nürburgring osiągnął czas 7:17.21, co czyni go drugim najszybszym BMW w “zielonym piekle”.

BMW M4 CS - wnętrze

CSL, jako limitowana edycja o jeszcze bardziej wyścigowym charakterze, jest lżejsza i osiąga lepsze czasy na torze (o 4 sekundy szybciej niż CS na Nürburgring). CSL ma też napęd na tył, manualną skrzynię biegów oraz niższą wagę, co czyni je bardziej odpowiednim do ekstremalnych wyzwań torowych. Z drugiej strony, M4 CS dzięki napędowi xDrive oferuje lepszą przyczepność na wyjściu z zakrętów, jest bardziej wszechstronne i lepiej przystosowane do codziennego użytkowania.

BMW M4 CSL - emblemat

Mimo że CSL jest bardziej bezkompromisowy i stworzony głównie z myślą o torze, różnice między tymi dwoma modelami są minimalne w kontekście osiągów. CS oferuje bardzo zbliżone wrażenia z jazdy, ale jest bardziej praktyczne i tańsze.

BMW M4 CSL - tylny profil

BMW M4 CSL vs inne najszybsze auta na rynku

BMW M4 CSL zostało zaprojektowane przede wszystkim z myślą o torach wyścigowych, co wyróżnia je na tle konkurencji. Osiągi CSL na Nürburgring plasują je w ścisłej czołówce, jeśli chodzi o czas okrążenia. 

Jak M4 CSL wypada w porównaniu z innymi najszybszymi autami?

Porsche 911 GT3

Porsche 911 GT3 to samochód, który często porównuje się z BMW M4 CSL ze względu na ich podobne przeznaczenie – oba auta są stworzone z myślą o maksymalnych osiągach na torze. 911 GT3 wyposażony jest w wysokoobrotowy silnik wolnossący o mocy 502 KM, co daje mu przewagę w kwestii naturalnego dźwięku i charakterystyki jazdy. Jednak M4 CSL z mocą 550 KM i większą elastycznością turbodoładowanego silnika oferuje lepsze przyspieszenie na prostych odcinkach. Czas na Nürburgring dla obu aut jest podobny, z niewielką przewagą po stronie BMW.

Mercedes-AMG GT R

Mercedes-AMG GT R to kolejny model, który konkuruje z BMW M4 CSL. Oba te samochody są zbliżone pod względem mocy, z AMG GT R osiągającym 577 KM z silnika V8. GT R ma jednak bardziej luksusowy charakter w porównaniu do surowości CSL. Pod względem osiągów na torze, CSL jest nieco szybszy, głównie dzięki swojej lżejszej konstrukcji i bardziej precyzyjnemu zawieszeniu.

Audi R8 V10 Performance

Audi R8 V10 Performance to samochód z napędem na wszystkie koła i potężnym silnikiem V10 o mocy 620 KM. Mimo że R8 może mieć przewagę na prostych odcinkach dzięki swojej wyższej mocy, BMW M4 CSL zyskuje przewagę na torze, gdzie lżejsza konstrukcja i bardziej zaawansowane nastawy zawieszenia zapewniają lepsze prowadzenie w ciasnych zakrętach.

Chevrolet Corvette Z06

Corvette Z06 to amerykańska odpowiedź na europejskie supersamochody. Z mocą 670 KM, oferuje znacznie większą moc niż BMW M4 CSL, co daje mu przewagę na prostych. Jednak BMW przewyższa Corvettę pod względem wyrafinowania i precyzji prowadzenia. Corvette jest szybka, ale M4 CSL jest bardziej precyzyjny i lepiej dostosowany do toru.

Podsumowanie

BMW M4 CSL oferuje wybitne osiągi na torze i jest bliskie rywalom takim jak Porsche 911 GT3, Mercedes-AMG GT R, czy Audi R8 V10 Performance. Choć inne modele mogą przewyższać CSL pod względem mocy lub luksusu, BMW wyróżnia się precyzyjnym prowadzeniem, lekkością i osiągami na torze, co czyni je wyjątkowym wśród najszybszych aut na rynku.

Poprowadź BMW M4 na torze lub podaruj taką możliwość bliskiej osobie!


Komentarze

Blog

Koenigsegg Jesko - wszystko co musisz wiedzieć o tym superaucie!
Światła do jazdy dziennej - jak i kiedy ich używać? 
Pagani Utopia - superauto tylko dla wybranych?

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 km/h
Lamborghini Gallardo
315 km/h
Ferrari F430
315 km/h

Kontakt