🔥🏴 Taniej o VAT na Black Weeks! 🏷️ Odbierz aż 23% rabatu z kodem: BLACK23 - Regulamin

BMW M - poznaj tajemnicę litery, która zmieniła wszystko!

Kategoria: Historia motoryzacji

- 21 cze 2019

W poprzednim roku świętowaliśmy 40. rocznicę premiery BMW M1 - pierwszego auta stworzonego przez oddział BMW Motorsport (obecnie BMW M GmbH). Początkowym zadaniem filii Motorsport była pomoc marce BMW w zdobywaniu sukcesów w sportach motorowych. Auta budziły jednak tak duże zainteresowanie, że bawarczycy postanowili o rozpoczęciu ich sprzedaży na szerszą skalę. Kolejne modele z logo “M” trafiały do klientów, którzy kupowali je ze względu na genialne osiągi, właściwości jezdne i sportowy wygląd.

logo bmw m series

BMW M3 Evo Coupe E36, fot.: The Car Spy / flickr / CC BY-SA 2.0

Historia BMW M

BMW Motorsport założono w 1972 roku. Początkowo zatrudnionych w nim było 30 pracowników, choć liczba ta do 1988 roku urosła do 400. Pierwszym rajdowym projektem siostrzanej marki było BMW 3.0 CSL, po którego sukcesie opracowano pierwszy model serii M w ogólnodostępnej sprzedaży - BMW M1.

BMW M1

BMW M1 - pierwszy samochód spod skrzydeł BMW Motorsport

BMW M1 zostało po raz pierwszy zaprezentowane w 1978 roku na targach Paris Motor Show. Zaprojektowane przez Paula Bracq’a we współpracy z legendarnym designerem aut Giorgetto Giugaro zachwyciło fanów motoryzacji na całym świecie. Było wyposażone w sześciocylindrowy silnik 3.0 CSL o mocy 277 KM. BMW M1 było zdolne do rozwinięcia prędkości 265 km/h. To na tamte czasy rekord wśród niemieckich aut przeznaczonych na zwykłe drogi. Wyprodukowano jedynie 456 egzemplarzy BMW M1. W 2015 roku jeden z nich sprzedano za prawie 2,5 miliona złotych.

BMW M535i

BMW M535i oraz M635CSi

M535i pojawiło się w 1979 roku na targach we Frankfurcie. Było usportowioną wersją standardowego BMW 535i - różniło się zawieszeniem M-Technic, skrzynią o krótszych przełożeniach, felgami, fotelami Recaro, lepszymi hamulcami i kilkoma elementami stylistycznymi. M535i miało pod maską 3,5-litrowy, sześciorzędowy silnik o mocy 215 KM.

Po upływie 4 lat zaprezentowano M635CSi - zmodyfikowaną przez magię litery M serię 6. Napędzał je 282-konny silnik o świetnym przyspieszeniu i genialnych osiągach. Wyprodukowano jedynie 5.859 modeli.

BMW M5 E28

BMW M5 E28 Minervablau, fot.: HLW / Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0

BMW M5 E28 - model, który przesądził o sukcesie serii M

Pierwsze BMW M5, oparte na BMW serii 5 E28 było kamieniem milowym w historii marki BMW. Sprawiło, że ludzie pokochali sedany w wersji “Performance”. BMW M5 łączył w sobie najlepsze cechy serii 5 z technicznym zaawansowaniem modeli firmy BMW M GmbH. Komfort, luksus, niesamowita jakość wykonania i fantastyczne osiągi. Od 0 do 100 km/h M5 rozpędzało się w 6,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 246 km/h. To liczby, które robią wrażenie nawet dziś! Udogodnienia, jak elektryczne szyby, centralny zamek i obręcze z lekkiego stopu pokazały wyraźnie, że BMW serią M celuje w rynek samochodów premium. Nigdy wcześniej nie słyszano o rodzinnym sedanie, który dysponowałby taką mocą. BMW podjęło ryzyko, które się opłaciło. W kolejnych latach zaprezentowano następcę e28 - BMW M5 e34. Auto również zyskało wielu zwolenników, a BMW stało się synonimem solidności i genialnych osiągów - e34 rozwijało ekstremalną prędkość maksymalną na poziomie 285 km/h! Wielką popularność zyskało też BMW e30 M3 192 KM, które dawało każdemu kierowcy ogromną radość z jazdy.

BMW M3 e36

BMW e36 - najlepsze BMW pod względem przyczepności

BMW e36 pojawiło się w sprzedaży w 1992 roku. W porównaniu do poprzednika (e30) było zupełnie innym samochodem. BMW zrezygnowało z czterocylindrowego silnika na rzecz rzędowej szóstki o pojemności 3.0 litrów i mocy 240 KM. Zmieniła się też waga - nowsze BMW M3 stało się cięższe o blisko 360 kg. Nie oznaczało to jednak, że e36 było wolniejsze od e30. Wręcz przeciwnie! Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosiło zaledwie 5,6 s, czyli o 1 sekundę mniej w stosunku do poprzednika. Świetna jakość wykonania i luksusowe wnętrze sprawiły, że seria M od BMW stała się marzeniem każdego kierowcy.

BMW M3 E46 Mpower

BMW M3 E46 - jeszcze więcej mocy i lepszy komfort

Podobnie jak jego poprzednia wersja e36, BMW e46 nie szokowała wyglądem i nie od razu dawała znać, że pod jej maską siedzi potwór. Oprócz lekkiego szaleństwa w postaci bardziej zaznaczonych nadkoli i wypukłości na masce, BMW M3 e46 nie różniła się wyglądem od standardowej wersji. Pojemność rzędowej szóstki wzrosła do 3,2 litra, a moc do 333 KM. e46 przewyższa e36 wyrafinowaniem, komfortem, mocą i obszerniejszym wnętrzem. W porównaniu do wszystkich innych wersji BMW M3, e46 jest prawdopodobnie najlepszym połączeniem doskonałych właściwości jezdnych na torze ze względnym luksusem. Jeśli chcesz sprawdzić świetne prowadzenie, przyczepność i doskonałe osiągi na torze, zdecyduj się na jazdę naszym BMW M3 E46 na torze. To zmodyfikowana fabrycznie wersja MPower, która ma aż 370 KM pod maską i przyspieszenie na poziomie 4,6 s do setki.

BMW e92 M3 Biturbo Performance

BMW M3 E90/E92/E93 - sportowe auto może być komfortowe

To już czwarta generacja samochodów BMW M3. Zadebiutowała w 2007 roku i od razu wyróżniała się wyjątkowym poziomem luksusu we wnętrzu oraz komfortem. Auto zachwyca łatwością prowadzenia i daje naprawdę mnóstwo radości z jazdy. W 2006 roku model e90 został wybrany Światowym Samochodem Roku. BMW M3 w wersjach e90/e92/e93 to przede wszystkim samochody, które łączą w sobie świetne osiągi z nieporównywalnym dotąd komfortem i lekkością jazdy. Auto doskonale sprawdza się zarówno na torze, jak i w centrum zatłoczonego miasta. Jest idealnym kompromisem pomiędzy wydajnością a luksusem. BMW z serii e92 BiTurbo Performance (3,0 l, 360 KM) znajduje się w naszej ofercie, jeśli więc chciałbyś je przetestować na torze, kliknij tutaj.

BMW M4

BMW M4 - najlepsza ewolucja serii M

Seria 4 to oznaczenie modelu, który zastąpił trzydrzwiowe coupe znane dotychczas pod nazwą e92. Zrezygnowano z silników V8 z rozczarowującym momentem obrotowym, które zastąpiono jednym, fantastycznym motorem - rzędowym R6 z podwójną turbiną i zniewalającą mocą 431 KM. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 550 Nm sprawia, że w BMW M4 nigdy nie brakuje mocy. To auto jest o wiele lżejsze od poprzednika - to pierwsza taka zmiana w całej serii M3 (teraz również M3). Dotychczas każdy kolejny model BMW M3 okazywał się cięższy od starszych modeli - teraz to zmieniono. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy, co jest wynikiem zbliżonym do najszybszych Ferrari, Lamborghini czy Porsche! Poprawiono też układ hamulcowy i zawieszenie, dzięki którym jazda BMW M4 jest fantastycznym przeżyciem dla każdego, kto kocha szybkie samochody. Warto też wspomnieć o wnętrzu BMW M4, które jest po prostu piękne, eleganckie i niezwykle ergonomiczne. To nowoczesne auto możesz również poprowadzić na torze wyścigowym - sprawdź jazdę BMW M4 naszej ofercie!

BMW M Series

BMW serii M - 40 lat fantastycznej motoryzacji, czekamy na więcej!

Celem marki BMW M GmbH i koncernu BMW jest tworzenie samochodów, które osiągają perfekcję w łączeniu luksusu i fantastycznych osiągów. Historia BMW serii M pokazuje, że marka idzie w dobrym kierunku już od początku swego istnienia. Wielu ludzi, którzy mieli szansę przejechania się serią M, zachwyca to, jak wielką satysfakcję daje jazda BMW serii M. Jeśli chcesz dołączyć do grona zwolenników BMW M, sprawdź naszą ofertę i zamów voucher na jazdę BMW.

Kliknij zdjęcie, by sprawdzić naszą ofertę przejażdżek po torze:

bmw m4


Komentarze

Blog

Opony zimowe a letnie - czym się różnią?
10 kreatywnych i nietypowych pomysłów na wieczór kawalerski!
10 pomysłów na prezent dla fana BMW - nasze propozycje!

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 km/h
Lamborghini Gallardo
315 km/h
Ferrari F430
315 km/h

Kontakt