Nürburgring - 10 zaskakujących faktów o torze
Kategoria: Tory wyścigowe
- 31 lip 2020Jeśli choć trochę interesujesz się sportowymi samochodami, zapewne słyszałeś o torze Nürburgring. To tutaj już od ponad 100 lat producenci testują możliwości swoich aut. Tor ma bogatą historię związaną z wyścigami Formuły 1, które po wielu latach przerwy powracają już w tym roku.
W tym artykule poznasz 10 zaskakujących informacji o “Zielonym Piekle” i dowiesz się, dlaczego teraz wszyscy o nim mówią!
źródło zdjęcia głównego: buick regal / flickr / cc by-sa 2.0
Nürburgring - dane techniczne
Od roku 1983 - bez toru Grand Prix
Długość: 20.81 km
Zakręty: 154 (33 lewe i 40 prawe)
Rekord toru: 5:19.546 (Timo Bernhard, Porsche 919 Hybrid EVO, 2018)
Rekord toru w samochodzie produkcyjnym: 6:47.25 (Lars Kern, Porsche 911 GT2 RS, 2017)
Nürburgring - Zielone Piekło
fot. Walter Koch / wikipedia / cc by-sa 3.0
Jackie Stewart, jeden z najsłynniejszych kierowców w historii Formuły 1, nazwał ten tor “Zielonym Piekłem”. Stewart w pamiętnym wyścigu Grand Prix Niemiec w 1968 roku powiedział: “Każdy, kto twierdzi, że lubi Nürburgring, kłamie, albo nie jechał po nim wystarczająco szybko”.
Te słowa padły po wygranym przez niego GP, w ulewnym deszczu i po pokonaniu wielu przeciwników, których auta i umiejętności zawiodły już na wczesnym etapie rywalizacji. Dodał również: “Gdy wracasz do pitstopu, dziękujesz Bogu, że jesteś w jednym kawałku”.
Najpiękniejszy tor świata? A może najniebezpieczniejszy?
Nürburgringowi nie można odmówić uroku. To malowniczo położony obiekt wśród pięknych lasów i wzgórz. Szczególne wrażenie robi słynna Pętla Północna (Nordschleife).
Kiedyś nie było tu jednak toru. Znajdowały się tu boczne drogi wijące się przez lasy i wzgórza. Tor Nürburgring powstał w latach dwudziestych XX wieku.
Szybko się okazało, że Nürburgring będzie zbierał śmiertelne żniwo. Szalenie długa, zdradliwa i wymagająca pełnej koncentracji pętla nie wybaczała błędów. W biografiach wielu znanych kierowców ostatnie zdanie brzmi tak samo: “Zginął na torze Nürburgring”. Jeremy Clarkson w “Top Gear” wyliczył, że na torze zginęło już ponad 200 osób. Liczba ta cały czas rośnie, bo obecnie na Nürburgring za opłatą może jeździć każdy.
Nürburgring - Formuła 1 i fatalny wypadek Nikiego Laudy
Niki Lauda - mówiło się o nim, że tamtego dnia (1 sierpnia 1976 r.) uciekł z cmentarza. Na torze Nürburgring miał odbyć się jeden z ważniejszych wyścigów o mistrzostwo F1. Pogoda była fatalna, padał rzęsisty deszcz. Dlatego też Niki poprosił federację o odwołanie wyścigu.
Tę historię dobrze ukazuje film “Wyścig”. Lauda był wtedy liderem klasyfikacji generalnej. Tuż za nim plasował się angielski kierowca, James Hunt. Złe warunki pogodowe sprawiły, że Lauda poprosił o przełożenie wyścigu. Jak mówił, godzi się na 20-procentowe ryzyko śmierci, które na tym torze występuje nawet w dobrych warunkach pogodowych, jednak na ani jeden procent więcej.
fot. Lothar Spurzem / wikimedia commons / cc by-sa 2.0 de
Warto dodać, że Austriak znał ten tor bardzo dobrze. Rok wcześniej ustanowił na nim rekord, pokonując dystans 22,835 km w mniej niż siedem minut (6:58.6).
Zorganizowano głosowanie, które Lauda przegrał - wyścig miał się zatem odbyć.
Fatalne zderzenie miało miejsce na drugim okrążeniu. Prowadził Hunt, a Lauda starał się go dogonić. Wtedy jego bolid wypadł z trasy, uderzył w bandy i zapalił się. W bolid uderzył jeszcze Brett Lunger.
Kierowcy zatrzymywali się, by pomóc Laudzie, lecz żaden z nich nie potrafił wyciągnąć płonącego żywcem Nikiego. Austriaka w końcu uratowano, lecz jego obrażenia były na tyle poważne, że zapadł w śpiączkę. Cudem uniknął śmierci.
FIA po wypadku Laudy zdecydowała, że Nordschleife jest zbyt niebezpieczna dla kierowców F1. Kolejny wyścig zorganizowano dopiero w 1985 roku, a następnie w 2009, 2011 i 2013 r., ale już na innej trasie - zorganizowano nowy, znacznie bezpieczniejszy odcinek.
W tym roku F1 powraca w to miejsce.
10 zaskakujących faktów o Torze Nürburgring
-
Tor Nürburgring zbudowano w celu zmniejszenia bezrobocia w północno-wschodnim regionie Niemiec - Eifel. W latach 1925-1927 przy budowie toru pracowało łącznie 25 000 osób.
-
Budowa toru kosztowała 14,1 miliona marek niemieckich, równowartość dzisiejszych 36 milionów euro.
-
Początkowo Tor Nürburgring składał się z 22,85-kilometrowej pętli północnej i 7,72-kilometrowej pętli południowej. Część tej drugiej wykorzystywano później w wyścigach Formuły 1.
-
Najniższy i najwyższy punkt toru dzieli około 305 metrów wysokości.
-
Liczba ofiar, jaką pochłonął Nürburgring, nie jest dokładnie znana. Jedne źródła mówią o 73, lecz z innych wiemy, że jest to od 2 do 12 osób każdego roku.
-
Pojemność toru Nürburgring to aż 150 000 osób.
-
Na torze można pojeździć za opłatą 29 Euro. Co ciekawe, na torze obowiązuje niemiecki kodeks drogowy. Oznacza to m.in. zakaz wyprzedzania prawą stroną oraz obowiązek stosowania się do znaków ograniczających prędkość.
-
Jeśli będziesz miał wypadek na Nürburgring i zniszczysz bariery Armco, będziesz musiał pokryć wyrządzone szkody. Zapłacisz też, jeśli z powodu twojego wypadku tor będzie zamknięty przez dłuższy czas.
-
Na Nürburgringu odbywa się 24-godzinny wyścig przyciągający wielu amatorów i profesjonalistów. Kierowcy jeżdżą na odcinku Grand Prix oraz na oryginalnej trasie. Zmieniające się w ciągu dnia warunki pogodowe sprawiają, że niektóre elementy trasy są mokre, a niektóre suche. To jeden z najlepszych i najbardziej wymagających wyścigów świata.
-
To miejsce narodzin “srebrnej strzały” Mercedesa. Nürburgring stał się miejscem, w którym powstawała legenda. W oryginale auta były pomalowane na biało. Przed Grand Prix Niemiec w 1934 roku okazało się, że auto jest zbyt ciężkie, więc mechanicy Mercedesa musieli ją ręcznie zeskrobać. Mercedes zwyciężył w tym GP, a bolidy ze Stuttgartu po dziś dzień występują w tym kolorze. Przewrotnie - teraz nie jest to goły metal, lecz farba.
Dzięki za przeczytanie artykułu. Jeśli jesteś fanem wyścigów i szybkich samochodów, polecamy nasze przejażdżki sportowymi autami po torach wyścigowych w Polsce!
Komentarze
Kinga
2023-05-23
BANDIT
2023-11-08
MAREK
2022-11-02