🏁Start sezonu już za chwilę! 🔥 Zgarnij 15% rabatu z kodem DC15. ⏱️ 24h/7 Automatyczna wysyłka w 5 minut na e-mail - Regulamin

10 zaskakujących faktów o torze Nürburgring

Kategoria: Tory wyścigowe

- 31 lip 2020

Jeśli choć trochę interesujesz się sportowymi samochodami, zapewne słyszałeś o torze Nürburgring. To tutaj już od ponad 100 lat producenci testują możliwości swoich aut. Tor ma bogatą historię związaną z wyścigami Formuły 1, które po wielu latach przerwy powracają już w tym roku. 

W tym artykule poznasz 10 zaskakujących informacji o “Zielonym Piekle” i dowiesz się, dlaczego teraz wszyscy o nim mówią!

źródło zdjęcia głównego: buick regal / flickr / cc by-sa 2.0

Nürburgring - dane techniczne

Od roku 1983 - bez toru Grand Prix

Długość: 20.81 km

Zakręty: 154 (33 lewe i 40 prawe)

Rekord toru: 5:19.546 (Timo Bernhard, Porsche 919 Hybrid EVO, 2018)

Rekord toru w samochodzie produkcyjnym: 6:47.25 (Lars Kern, Porsche 911 GT2 RS, 2017)

Nürburgring - Zielone Piekło

fot. Walter Koch / wikipediacc by-sa 3.0

Jackie Stewart, jeden z najsłynniejszych kierowców w historii Formuły 1, nazwał ten tor “Zielonym Piekłem”. Stewart w pamiętnym wyścigu Grand Prix Niemiec w 1968 roku powiedział: “Każdy, kto twierdzi, że lubi Nürburgring, kłamie, albo nie jechał po nim wystarczająco szybko”. 

Te słowa padły po wygranym przez niego GP, w ulewnym deszczu i po pokonaniu wielu przeciwników, których auta i umiejętności zawiodły już na wczesnym etapie rywalizacji. Dodał również: “Gdy wracasz do pitstopu, dziękujesz Bogu, że jesteś w jednym kawałku”.

Najpiękniejszy tor świata? A może najniebezpieczniejszy?

Nürburgringowi nie można odmówić uroku. To malowniczo położony obiekt wśród pięknych lasów i wzgórz. Szczególne wrażenie robi słynna Pętla Północna (Nordschleife).

Kiedyś nie było tu jednak toru. Znajdowały się tu boczne drogi wijące się przez lasy i wzgórza. Tor powstał w latach dwudziestych XX wieku.

Szybko się okazało, że Nürburgring będzie zbierał śmiertelne żniwo. Szalenie długa, zdradliwa i wymagająca pełnej koncentracji pętla nie wybaczała błędów. W biografiach wielu znanych kierowców ostatnie zdanie brzmi tak samo: “Zginął na torze Nürburgring”. Jeremy Clarkson w “Top Gear” wyliczył, że na torze zginęło już ponad 200 osób. Liczba ta cały czas rośnie, bo obecnie na Nürburgring za opłatą może jeździć każdy.

Nürburgring - Formuła 1 i fatalny wypadek Nikiego Laudy

Niki Lauda - mówiło się o nim, że tamtego dnia (1 sierpnia 1976 r.) uciekł z cmentarza. Na torze Nürburgring miał odbyć się jeden z ważniejszych wyścigów o mistrzostwo F1. Pogoda była fatalna, padał rzęsisty deszcz. Dlatego też Niki poprosił federację o odwołanie wyścigu.

Tę historię dobrze ukazuje film “Wyścig”. Lauda był wtedy liderem klasyfikacji generalnej. Tuż za nim plasował się angielski kierowca, James Hunt. Złe warunki pogodowe sprawiły, że Lauda poprosił o przełożenie wyścigu. Jak mówił, godzi się na 20-procentowe ryzyko śmierci, które na tym torze występuje nawet w dobrych warunkach pogodowych, jednak na ani jeden procent więcej.

Niki Lauda na torze Nurburgring

fot. Lothar Spurzem / wikimedia commons / cc by-sa 2.0 de

Warto dodać, że Austriak znał ten tor bardzo dobrze. Rok wcześniej ustanowił na nim rekord, pokonując dystans 22,835 km w mniej niż siedem minut (6:58.6).

Zorganizowano głosowanie, które Lauda przegrał - wyścig miał się zatem odbyć. 

Fatalne zderzenie miało miejsce na drugim okrążeniu. Prowadził Hunt, a Lauda starał się go dogonić. Wtedy jego bolid wypadł z trasy, uderzył w bandy i zapalił się. W bolid uderzył jeszcze Brett Lunger.

Kierowcy zatrzymywali się, by pomóc Laudzie, lecz żaden z nich nie potrafił wyciągnąć płonącego żywcem Nikiego. Austriaka w końcu uratowano, lecz jego obrażenia były na tyle poważne, że zapadł w śpiączkę. Cudem uniknął śmierci.

FIA po wypadku Laudy zdecydowała, że Nordschleife jest zbyt niebezpieczna dla kierowców F1. Kolejny wyścig zorganizowano dopiero w 1985 roku, a następnie w 2009, 2011 i 2013 r., ale już na innej trasie - zorganizowano nowy, znacznie bezpieczniejszy odcinek.

W tym roku F1 powraca w to miejsce.

10 zaskakujących faktów o Torze Nürburgring

  1. Tor Nürburgring zbudowano w celu zmniejszenia bezrobocia w północno-wschodnim regionie Niemiec - Eifel. W latach 1925-1927 przy budowie toru pracowało łącznie 25 000 osób. 
  2. Budowa toru kosztowała 14,1 miliona marek niemieckich, równowartość dzisiejszych 36 milionów euro.
  3. Początkowo Tor Nürburgring składał się z 22,85-kilometrowej pętli północnej i 7,72-kilometrowej pętli południowej. Część tej drugiej wykorzystywano później w wyścigach Formuły 1.
  4. Najniższy i najwyższy punkt toru dzieli około 305 metrów wysokości.
  5. Liczba ofiar, jaką pochłonął Nürburgring, nie jest dokładnie znana. Jedne źródła mówią o 73, lecz z innych wiemy, że jest to od 2 do 12 osób każdego roku.
  6. Pojemność toru Nürburgring to aż 150 000 osób.
  7. Na torze można pojeździć za opłatą 29 Euro. Co ciekawe, na torze obowiązuje niemiecki kodeks drogowy. Oznacza to m.in. zakaz wyprzedzania prawą stroną oraz obowiązek stosowania się do znaków ograniczających prędkość.
  8. Jeśli będziesz miał wypadek na Nürburgring i zniszczysz bariery Armco, będziesz musiał pokryć wyrządzone szkody. Zapłacisz też, jeśli z powodu twojego wypadku tor będzie zamknięty przez dłuższy czas. Jeśli nie przeżyjesz, rachunek zapłaci rodzina.
  9. Na Nürburgringu odbywa się 24-godzinny wyścig przyciągający wielu amatorów i profesjonalistów. Kierowcy jeżdżą na odcinku Grand Prix oraz na oryginalnej trasie. Zmieniające się w ciągu dnia warunki pogodowe sprawiają, że niektóre elementy trasy są mokre, a niektóre suche. To jeden z najlepszych i najbardziej wymagających wyścigów świata.
  10. To miejsce narodzin “srebrnej strzały” Mercedesa. Nürburgring stał się miejscem, w którym powstawała legenda. W oryginale auta były pomalowane na biało. Przed Grand Prix Niemiec w 1934 roku okazało się, że auto jest zbyt ciężkie, więc mechanicy Mercedesa musieli ją ręcznie zeskrobać. Mercedes zwyciężył w tym GP, a bolidy ze Stuttgartu po dziś dzień występują w tym kolorze. Przewrotnie - teraz nie jest to goły metal, lecz farba.

 

jazda sportowym autem

Dzięki za przeczytanie artykułu. Jeśli jesteś fanem wyścigów i szybkich samochodów, polecamy nasze przejażdżki sportowymi autami po torach wyścigowych w Polsce! 


Komentarze

MAREK

2022-11-02

Przed odejściem z ziemskiego padollu muszę się przejechać po tym torze byłem na nim ale nie jechałem mam merca i muszę go przetestować przynajmniej nikt mnie nie będzie łapał i walił punkty i mandaty za przekoroczenie prędkości o 10 km. rzygam tymi tymi reklamami w TVP po co produkują tak szybkie wozy tego żaden pismak nie poruszył dać 2 biegi i max 80 na autostradzie te motory się MECZA i zdychają a skrzynie konają ja mam 6 biegus i PO CO ??? .

Kinga

2023-05-23

Bardzo ciekawy artykuł. Szkoda mi tych osób, które zginęły na tym torze.

BANDIT

2023-11-08

Tak jak kolega też muszę się tam bujnąć. Tylko jakąś wyscigówkę sę sprawię 🆒👍😎🏁🚜👻

Blog

Chiński samochód BAIC - auto za mniej niż 80 tys. zł już w Polsce
Regeneracja alternatora - jaki jest koszt i czy warto?
Jak ozonować auto i ile to kosztuje?

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 km/h
Lamborghini Gallardo
315 km/h
Ferrari F430
315 km/h

Kontakt