Do kogo należą marki samochodów?
Kategoria: ciekawostki
- 18 kwi 2019Czy Volvo jest rzeczywiście chińskie i czy Volkswagen kontroluje większość europejskich marek motoryzacyjnych? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule. Tutaj dowiesz się, które marki należą do największych koncernów motoryzacyjnych, a które od lat działają samodzielnie. Zapraszamy do lektury!
Czytaj, przewijając poniżej lub przeskocz od razu do pełnej listy!
Audi (Volkswagen AG) - Niemcy
Korzenie Audi sięgają 1899 roku. To właśnie wtedy August Horch założył firmę A. Horch & Cie., do której po trzech latach dodano człon Motorwagenwerke AG. August Horch opuścił następnie firmę i założył kolejną - o nazwie August Horch Automobilwerke GmbH.
Powstał spór o nazwę, który August Horch przegrał. W konsekwencji wpadł na pomysł, by przetłumaczyć swoje nazwisko (Horch - z niem. słuchaj) na łacinę (z łac. Audi), dzięki czemu w 1910 roku powstała marka Audi Automobilwerke GmbH.
W 1928 roku większościowy udział w firmie Audi został nabyty przez DKW (Deutsche Kinder-Wagen), a po trzech latach dołączyły do niego także marki Horch i Wanderer. W 1932 roku te cztery firmy utworzyły wspólną markę Auto Union, której oficjalnym symbolem stały się cztery pierścienie, reprezentujące cztery zrzeszone firmy.
Po II WŚ przetrwała jedynie marka DKW, która kontynuowała korzystanie z ustalonej nazwy i logo. W roku 1958 DKW zostało wykupione przez koncern Daimler.
Jednak w 1964 roku Volkswagen zakupił połowę akcji DKW, a rok później nabył resztę praw do marki. Wtedy to Volkswagen zdecydował się porzucić asocjacje z dwusuwowymi silnikami i w 1963 roku zaprezentował nową limuzynę klasy średniej pod nazwą Audi F103. Obecnie siedziba Audi znajduje się w Ingolstadt.
Alfa Romeo (Stellantis) - Francja/Włochy/USA
Ta marka od zawsze kojarzyła się ze sportowymi emocjami i piękną stylistyką. W roku 1915 doszło do przejęcia marki Anonima Lombarda Fabrica Automobili (ALFA) przez Nikolę Romeo, co wyjasnia pochodzenie nazwy.
W latach 80. Alfę, podobnie jak inne firmy, dotknął kryzys. Wskutek tego w 1986 roku właściciele Alfy wystawili markę na sprzedaż.
Alfa Romeo została przejęta przez Fiata, który rywalizował o nią z… Fordem. W 2013 roku krążyły pogłoski, iż ochotę na przejęcie praw do firmy ma Volkswagen.
W 2021 roku koncern Fiat Chrysler Automobiles połączył się z francuskim Peugeot S.A (PSA), tworząc koncern Stellantis.
Aktualnie Alfa Romeo należy więc do Stellantisa. Alfa Romeo pod skrzydłami nowego koncernu ma się bardzo dobrze, o czym świadczy bardzo dobra sprzedaż modelu Tonale.
Aston Martin (konsorcjum inwestorów z Kanady, Arabii Saudyjskiej, Chin i Niemiec)
Aston Martin powstał w 1913 roku z wyraźnym zamiarem konstruowania samochodów wyścigowych. Dopiero 34 lata później firma ta trafiła w ręce Davida Browna, który zmienił kierunek marki, skupiając się na produkcji luksusowych samochodów o sportowym charakterze. Od inicjałów Browna, który przywrócił blask Astonowi Martinowi, pochodzi systematyczna numeracja kolejnych modeli: DB.
W 1972 roku kryzys paliwowy zmusił Browna do sprzedaży marki za symboliczną kwotę 100 funtów. Prawa do niej przejęła marka Tanneco, następnie krążyły one z rąk do rąk. W 1993 roku wraz z pojawieniem się modelu DB7 prawa do Astona Martina wykupił Ford, który zainwestował duże pieniądze w rozwój technologiczny marki.
Mimo dużego skoku jakościowego, szerokiej palety modeli i nowoczesnych rozwiązań zabrakło zysków, wskutek czego Ford postanowił sprzedać Astona Martina. Kwotę 475 milionów funtów wyłożyli inwestorzy z Wielkiej Brytanii i Kuwejtu oraz niemiecki Daimler.
W 2023 roku największym udziałowcem Astona Martina został kanadyjski bilioner Lawrence Stroll (26,23% udziałów). W listopadzie 2023 r. Publiczny Fundusz Inwestycyjny Arabii Saudyjskiej zwiększył swoje udziały z 17,9% do 20,5%, stając się drugim największym udziałowcem. Trzecim jest aktualnie chiński koncern Geely (16,06%), będący też właścicielem marki Volvo. Mercedes-Benz Group AG posiada aktualnie 8,887 % akcji.
Bugatti (Rimac, Porsche AG) - Chorwacja, Niemcy
Bugatti to francuska marka założona przez Włocha Ettore Bugattiego w mieście Molsheim, które należało wówczas do Niemiec. Auta Bugattiego zasłynęły z doskonałych wyników w wyścigach samochodowych przed II Wojną Światową, często zajmując czołowe miejsca.
Od inicjałów założyciela pochodzi aktualne logo, ułożone z odwróconej litery "E" oraz "B".
Charakteryzujące się nie tylko wyjątkową wydajnością, ale także niezwykłą estetyką, Bugatti zawsze były postrzegane jako piękne, szybkie i wyjątkowo drogie pojazdy. Śmierć założyciela marki, Ettore Bugattiego w 1947 roku była znaczącym ciosem dla firmy. Po wojnie powstał model Type 101, ale wyprodukowano go jedynie w ośmiu egzemplarzach.
W 1987 roku markę Bugatti nabył włoski przedsiębiorca Romano Artioli, a trzy lata później pojawił się model EB110, który również nie zdobył dużego uznania na rynku.
W 1998 roku Volkswagen nabył Bugatti i stworzył jeden z najbardziej rozpoznawalnych supersamochodów pod szyldem Bugatti - Veyron. Ten samochód osiąga zawrotną prędkość maksymalną wynoszącą 420 km/h. Volkswagen mocno inwestował w rozwijanie marki, wprowadzając na rynek kolejne spektakularne pojazdy, takie jak Bugatti Chiron, Divo czy Mistral.
Co ciekawe, w 2021 r. powstała spółka Bugatti Rimac, której pakiet kontrolny (55%) leży w rękach chorwackiej firmy startupowej - Rimac. Pozostała część należy do Porsche AG.
Rimac powstał w 2007 roku w garażu Mate Rimaca, pochodzącego z Chorwacji. Firma zajmuje się produkcją elektrycznych samochodów. O firmie Rimac zrobiło się głośno za sprawą modelu Nevera z elektrycznym silnikiem o mocy 2000 KM. Ta marka tworzy też wiele komponentów OEM dla znanych firm motoryzacyjnych.
Ferrari (Ferrari N.V.) - Włochy
Samochody marki Ferrari od zawsze budziły mnóstwo emocji. Firmę założył Enzo Ferrari w 1947 roku, a więc dość późno. W tym czasie włoski rynek samochodów sportowych był zdominowany przez Alfę Romeo i Maserati. Ferrari nadspodziewanie szybko nadrobiło zaległości i w ciągu dwudziestu lat z beniaminka przekształciło się w dominatora wyścigów samochodowych i rynku samochodów sportowych.
W świadomości maniaków motoryzacji Ferrari wyrosło na synonim doskonałych osiągów i najwyższej jakości wykonania. W 1969 roku 50% udziałów marki sprzedano Fiatowi. W 1988 roku zmarł założyciel, Enzo Ferrari, pozostawiając połowę akcji rodzinie. Rodzina Ferrari zachowała na własność 10%, a pozostałe 40% sprzedała Fiatowi.
Do roku 2016 Fiat posiadał 80% akcji, rodzina Ferrari 10%, a pozostałe 10% znajdowało się w rękach prywatnych inwestorów. Jednak w 2016 roku marka Ferrari została oddzielona od konsorcjum Fiata i wyodrębniona jako spółka akcyjna Ferrari N.V.
Właśnie tym sposobem Ferrari nie należy obecnie ani do Fiata, ani Stellantisa, jest odrębną własnością prywatnych akcjonariuszy, zrzeszonych pod spółką Ferrari N.V.
Chcesz przejechać się Ferrari Italia 458? Klinkij w zielony guzik!
Mercedes-Benz (Mercedes-Benz Group AG) - Niemcy, Świat
Daimler (od 2022 r. Mercedes-Benz Group AG) to jedna z najstarszych marek motoryzacyjnych na całym świecie. Szczyci się tym, że wyprodukował pierwszy na świecie model samochodu - Benz Patent-Motorwagen z 1886 roku.
Daimler powstał w roku 1890 i na początku zajmował się produkcją silników. Pierwszy samochód zaprezentował 11 lat później. Nazwano go na cześć córki pioniera automobilizmu A. Jellinka - Mercedes Jellinek. W 1924 roku Daimler nawiązał współpracę z firmą Benz, a nową spółkę nazwano Daimler-Benz. Auta produkowane przez Daimler Benz zaczęto nazywać tak jak dziś - Mercedes-Benz.
Obecnie Mercedes-Benz należy w 100% do spółki Daimler AG, która nie jest do końca niemiecka. Niemcy posiadają 32% akcji, a resztę inwestorzy z całego świata. Największym pojedyńczym akcjonariuszem jest chiński koncern BAIC, posiadający 9,980% akcji. Drugim - również chiński - Geely (9,686%)
W 2022 roku firma Daimler oficjalnie zmieniła swoją nazwę na Mercedes-Benz Group AG.
Mini (BMW AG) - Niemcy
Obecnie chyba niewielu, poza prawdziwymi entuzjastami motoryzacji wie, że Mini nie było od samego początku marką, lecz nazwą modelu auta wytwarzanego przez firmę BMC (British Motor Corporation). W 1959 roku zaprezentowano słynne bliźniacze auta BMC Austin Seven oraz BMC Morris Mini-Minor.
Marka Mini została zarejestrowana w 1969 roku, a w kolejnych latach przeszła w ręce Rovera. Rovera w 1994 roku kupiło BMW, co oznaczało, że prawa do marki Mini przeszły w ręce bawarskiego koncernu. Dziś Mini to kompaktowe samochody klasy średniej - premium, które są oparte na nowoczesnych technologiach wypracowanych przez markę BMW.
Porsche (Volkswagen AG) - Niemcy
Nazwa Porsche wywodzi się od nazwiska jej założyciela - Ferdinanda Porsche, który zasłynął choćby z zaprojektowania pierwszego Volkswagena Garbusa. W 2008 roku rozpoczęły się próby przejęcia Volkswagena przez Porsche, w konsekwencji Porsche uzyskało blisko 51% głosów w zgromadzeniu akcjonariuszy.
Specyficzne prawo dotyczące tylko koncernu VW mówi jednak, że do przejęcia pakietu kontrolnego wymagane jest posiadanie aż 80% akcji. Pozostałe 20,1% należy do kraju związkowego Dolnej Saksonii. Niezwykle skomplikowana sytuacja pomiędzy firmami sprawia, że Porsche jednocześnie jest właścicielem Volkswagena i do niego należy… i vice versa. Volkswagen AG należy w zdecydowanej większości do austriackiej rodziny Piech - Porsche.
Sięgając do początków historii - rządowy VW przeszedł na prywatny rynek w 1960 roku. Niemiecki parlament przegłosował przepisy mówiące o tym, że każdy akcjonariusz VW, który ma więcej niż 20% udziałów, może zawetować każdą proponowaną uchwałę. W rękach kraju związkowego Dolnej Saksonii leżało 20,1% udziałów, co uniemożliwiło wrogie przejęcie w przyszłości.
W 2005 roku Porsche SE (niemiecka spółka holdingowa należąca do rodziny założycielskiej Ferdinanda Porsche) zaczęła przejmować akcję VW (uzyskała 25,1%), co w konsekwencji doprowadziło do tego, że zarówno rząd, jak i Porsche AG miały prawo weta. W październiku 2008 roku, po kilku latach przejmowania akcji, Porsche ogłosiło, że nabyło już 42,6% akcji z możliwością zakupienia kolejnych 31,5%. Stało się jasne, że Porsche chce przejąć łącznie 75% akcji, który umożliwiłoby przeniesienie stanu pieniężnego środków na własne konta.
Rząd nadal posiadał 20,1% akcji i kategorycznie odmówił ich sprzedaży. Posiadanie 20,1% akcji przez rząd oraz 50,76% przez Porsche sprawiło, że zostało niewiele akcji dla innych inwestorów. Cena akcji podskoczyła z 200 Euro do ponad 1000 Euro za akcję, co sprawiło, że przez krótki okres Volkswagen był najdroższą firmą świata.
Akcja przejęcia nie powiodła się więc do końca, w rezultacie w 2009 roku VW nabył 49,9% akcji Porsche AG od holdingu za blisko 4 mld Euro. W 2004 roku odkupił pozostałe akcje Porsche AG od holdingu Porsche SE za 4,5 mld Euro. Pamiętajmy jednak, że holding Porsche SE nadal kontroluje 50,76% akcji koncernu VAG, a więc marki są ze sobą całkowicie powiązane.
Rolls-Royce (BMW AG) - Niemcy
Rolls-Royce to marka założona w 1906 roku przez C.S. Rollsa i F. H. Royce'a. Firma niemal od początku swej działalności zyskała sławę producenta samochodów niezwykle trwałych i bezawaryjnych. W 1931 roku, duży sukces Rolls-Royce'a sprawił, że firma przejęła konkurencyjnego Bentleya. Od tego momentu historia obu marek toczyła się wspólnie, aż do roku 1998.
Kolejnym właścicielem Rolls-Royce'a zostało BMW, które oferowało właścicielowi R-R, Vickersowi 340 mln euro. Ofertę BMW przebił VW, oferujący 430 mln funtów, nabywając fabrykę oraz prawa do kształtu chłodnicy i znaczka Spirit of Extasy. Niejasne do końca jest to, dlaczego VW nie próbował nawet nabyć prawa do nazwy i logo Rolls-Royce. Ta zaś została sprzedana BMW (z którym Vickers robił interesy) za jedyne 40 mln Euro. Firmy ostatecznie się dogadały i to BMW przejęło wszystkie prawa do Rolls-Royce'a.
Volvo (Geely Automobile) - Chiny
Volvo Car Corporation powstało w 1927 roku w Szwecji jako spółka SKF, produkująca łożyska toczne. Osiem lat później marka trafiła na giełdę. Rozpoczęto produkcję samochodów ciężarowych, autobusów oraz maszyn budowlanych, oraz wyodrębniono dział odpowiedzialny za auta osobowe.
W 2000 roku dział ten kupił Ford za 6,45 mld USD. Światowy kryzys finansowy sprawił, że po zaledwie 10 latach Ford sprzedał Volvo chińskiej spółce Zhejiang Geely za 1,8 mld USD. Mimo obaw o przeniesienie produkcji do Chin i pogorszenie jakości samochodów Volvo, marka radzi sobie bardzo dobrze.
Duży zastrzyk gotówki sprawił, że produkcja pozostała w Szwecji, a Volvo nadal tworzy auta świetnej jakości klasy premium. Można śmiało powiedzieć, że Chińczycy ocalili Volvo, które produkuje teraz auta lepsze niż kiedykolwiek. Volvo ogłosiło, że od roku 2030 będzie produkowało wyłącznie samochody elektryczne.
Wszystkie marki samochodów - do kogo należą?
BMW (Bayerische Motoren Werke AG) - Niemcy
Prawie połowa akcji BMW jest w rękach dwójki multimiliarderów, Stefan Quandt ma 25,8% akcji, a Susanne Klatten 20,9%. Pozostałe 53,3% to akcje na giełdzie. Pod względem światowej sprzedaży BMW zajmuje 10. miejsce z liczbą 2.4 miliona sprzedanych egzemplarzy w 2022 roku.
- BMW
- Mini
- Rolls-Royce
BYD Auto - Chiny
BYD to skrót od Build Your Dreams, co w naszym języku oznacza "buduj swoje marzenia". BYD Auto powstało w 2003 roku i produkuje samochody osobowe, autobusy i ciężarówki, z których większość to obecnie auta elektryczne. To pod względem sprzedaży najpopularniejsza w chinach marka samochodów.
- BYD
- Denza
- Fangchengbao
- Yangwang
Changan - Chiny
W 2022 roku chińska firma Changan sprzedała 2.34 miliona samochodów, zajmując tym czasem 10 miejsce w światowej czołówce pod względem sprzedaży. Firma powstała w 1862 roku, co daje jej tytuł najstarszego chińskiego producenta samochodów. Changan należy w całości do chińskiego rządu.
- Changan
- Kaicene
- Oshan
- Shenlan
Ford Motor Company - USA
Do lat czterdziestych XX wieku firma Ford pozostawała w rękach rodziny Fordów. Obecnie ma ona jedynie 2% akcji. Pozostałe 98% znajduje się w obrocie giełdowym. Ford jest 7. na świecie marką samochodów pod względem wyprodukowanych aut.
- Ford
- Lincoln
Geely Automobile - Chiny
Dokładna nazwa spółki to Zhejiang Geely, a sygnowane nim są marki Geely, London Taxi Co., Xiali oraz Volvo. To właśnie poprzez przejęcie Volvo usłyszano o niej w Europie. Jest obecnie 13. na świecie producentem samochodów pod względem sprzedaży, zajmując jedną pozycję wyżej niż popularna Mazda.
- Geely
- London Taxi Co.
- Lotus
- Polestar
- Smart (Spółka Joint Venture z Mercedes-Benz AG)
- Volvo
- Xiali
General Motors - USA
Do niedawna największy koncern motoryzacyjny świata i lider światowej sprzedaży. Po światowym kryzysie na giełdach w latach 2007-2008 został wyprzedzony przez Toyotę pod względem sprzedaży. Obecnie jest 5. największym pod względem sprzedaży koncernem samochodowym.
Spółka jest notowana na giełdzie, a jej akcjonariuszami są inwestorzy z całego świata. Jeszcze do niedawna GM był właścicielem Opla, lecz po sprzedaży w 2017 roku ostatecznie wycofał się z Europy i po 88 latach nieprzerwanego bycia właścicielem Opla sprzedał go koncernowi PSA.
- Buick
- Cadillac
- Chevrolet
- GMC
Honda Motor Company - Japonia
Spółka giełdowa, która oprócz samochodów osobowych produkuje też motocykle, silniki spalinowe, samoloty i roboty. Głównymi udziałowcami są banki i instytucje ubezpieczeniowe z Japonii. Honda zajmuje 8. miejsce pod względem światowej sprzedaży samochodów osobowych (4.1 miliona egzemplarzy w 2022 roku).
- Acura
- Honda
Hyundai Motor Group - Korea Południowa
Hyundai oraz Kia wchodzą w skład nowej międzynarodowej spółki Hyundai Motor Group. W 2022 roku koncern zajął 4. miejsce pod względem światowej sprzedaży (6.85 miliona egzemplarzy), wyprzedzając takie potęgi jak GM, Stellantis czy Ford.
- Genesis
- Hyundai
- Kia
Mahindra & Mahindra Ltd - Indie
Spółka znana z przejęcia koreańskiego SsangYonga.
- Mahindra
- SsangYong
Mazda Motor Company - Japonia
W latach siedemdziesiątych Ford przejął ⅓ udziałów Mazdy. Po niedawnym kryzysie finansowym Mazda odzyskała niepodległość i została spółką giełdową o rozproszonym akcjonariacie. Ford ma w Maździe zaledwie 2,1% akcji, choć i tak jest jednym z większych akcjonariuszy. Mazda zajmuje 14. miejsce pod względem światowej sprzedaży samochodów.
- Mazda
Mercedes-Benz AG Group - Niemcy
Od 2022 r. firma Daimler zmieniła nazwę na Mercedes-Benz Group AG. Spółka należy do wielu inwestorów - instytucjonalnych i prywatnych. 32% posiadają firmy niemieckie, 30% z innych krajów Europy, 25% amerykańskie, 5,4% azjatyckie, 6,8% ma inwestor z Kuwejtu. Co ciekawe, w Mercedesie udziały mają też Renault i Nissan (po 1,54%).
- Mercedes-Benz
- Maybach
- Smart (spółka Joint Venture z Geely)
Renault-Nissan-Mitsubishi Groupe - Francja
W przypadku tych marek należy mówić o wspólnym sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi. Akcje spółki są kontrolowane przez prywatnych inwestorów, podczas gdy rząd Francji ma 19,73% udziałów. Razem z Nissanem i Mitsubishi sojusz zajął w 2022 roku trzecie miejsce pod względem światowej sprzeaży (7.1 miliona egzemplarzy). W kategorii sprzedaży osobówek jest liderem - koncerny VW i Toyoty wyprzedzają Renault tylko dzięki większej sprzedaży aut ciężarowych i dostawczych. Nissan Motor Company jest związany z Renault od 1999 roku. We wspólnym sojuszu działa także marka Mitsubishi.
- Alpine
- Dacia
- Lada (25%)
- Nissan
- Mitsubishi
- Renault
Stellantis (Fiat Chrysler Automobiles) - Włochy, Francja, USA
Stellantis powstał przez połączenie włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) oraz francuskiej PSA Group. Siedziba Stellantis znajduje się w Amsterdamie.
Koncern Stellantis to obecnie 6. największy producent samochodów na świecie pod względem sprzedaży (5.8 miliona sprzedanych aut w 2022 r.) Wyprzedza go tylko Toyota, Volkswagen Group, Hyundai Motor Group i General Motors.
- Abarth
- Alfa Romeo
- Chrysler
- Citroën
- Dodge
- DS
- Fiat
- Jeep
- Lancia
- Maserati
- Mopar
- Opel
- Peugeot
- Ram
- Vauxhall
Subaru (Fuji Heavy Industries) - Japonia
Subaru należy do japońskiej firmy FHI, zajmującej się wieloma branżami przemysłu. Subaru zajmuje 16. miejsce pod względem światowej sprzedaży samochodów.
- Subaru
Suzuki Motor Corporation - Japonia
Suzuki od wielu lat współpracuje z General Motors, aczkolwiek pozostaje zupełnie niezależną marką. Jest japońskim producentem samochodów osobowych, motocykli i silników.
- Suzuki
TATA Group - Indie
Jeśli TATA kojarzy ci się z tanimi, mało bezpiecznymi hinduskimi samochodami, to masz rację… ale tylko po części. Do hinduskiej TATY należą obecnie dwie brytyjskie marki produkujące luksusowe sportowe i terenowe samochody - Jaguar i Land Rover.
- Jaguar
- Land Rover
- TATA
Tesla Inc. - USA
W 2003 roku grupa inżynierów założyła Teslę, chcąc udowodnić, że samochody elektryczne to przyszłość, a nie pójście na kompromis. Wydaje się, że poszło im to całkiem sprawnie, bo obecnie Teslami jeździ coraz więcej ludzi.
- Tesla
Toyota Motor Corporation - Japonia
Toyota w 2022 roku była największym na świecie koncernem motoryzacyjnym pod względem sprzedaży, uzyskując wynik 9.56 miliona sprzedanych egzemplarzy. Największymi udziałowcami Toyoty są japońskie instytucje bankowe i ubezpieczeniowe oraz Toyota Industries Corporation.
- Daihatsu
- Lexus
- Scion
- Toyota
Volkswagen AG - Niemcy
Ostatni na liście i drugi w zestawieniu koncernów sprzedających corocznie najwięcej samochodów na świecie. Największymi udziałowcami Volkswagen AG są Porsche SE (50,76%), Kraj Związkowy Dolna Saksonia i Qatar Investment. Do Volkswagena należy wiele europejskich marek - zarówno luksusowych, jak i dostępnych dla przeciętnego zjadacza chleba. W 2022 roku grupa Volkswagen AG sprzedała 8.26 miliona aut na całym świecie, zajmując pod tym względem drugie miejsce.
- Audi
- Bentley
- Bugatti (poprzez joint venture Porsche AG z marką Rimac)
- Cupra
- Lamborghini
- Porsche
- Seat
- Skoda
- Volkswagen
10 największych firm motoryzacyjnych według sprzedaży - ranking (2023 rok)
- Toyota (10,8 miliona sprzedanych aut)
- Volkswagen Group (8,8 miliona sprzedanych aut)
- Hyundai Motor Group (7,1 miliona sprzedanych aut)
- Renault-Nissan-Mitsubishi Groupe (6,9 miliona sprzedanych aut)
- Stellantis (6,5 miliona sprzedanych aut)
- General Motors (6,2 miliona sprzedanych aut)
- Honda (4,1 miliona sprzedanych aut)
- Ford (3,9 miliona sprzedanych aut)
- Suzuki (3,05 miliona sprzedanych aut)
- BYD (2,6 miliona sprzedanych aut)
W 2023 roku Toyota pozostała liderem pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy na całym świecie. Hyundai Group wyprzedził konsorcjum Renault-Nissan-Mitsubishi, czym wskoczył na podium. Z ruchów w Top 10 warto też odnotować przeskoczenie Forda przez Hondę, General Motors przez Stellantisa oraz pojawienie się dwóch nowych graczy w Top 10 - mowa tu o Suzuki oraz BYD, które weszły do rankingu kosztem marek BMW i Changan (miejsca 9. i 10. w ubiegłym roku).
Jak widać, świat motoryzacji i koncernów samochodowych to skomplikowana siatka wzajemnych połączeń. Nie zawsze to, co wydaje się oczywiste, takim jest.
Volvo należy do Chińczyków, Jaguar do Hindusów, Rolls-Royce do BMW a Bugatti do chorwackiego start-upa.
Wzajemne sojusze, zakładanie nowych spółek i przejmowanie akcji napędza ten rynek. Jeśli chcesz poznać niektóre z wymienionych w tym artykule marek, skorzystaj z naszej oferty i zdecyduj się na przejażdżkę supersamochodem po torze wyścigowym! Zapraszamy!
Kliknij baner, by sprawdzić naszą ofertę przejazdów sportowymi autami po torach!
Komentarze
petr..
2024-07-11
Devil-Cars
2024-08-01
Bart
2024-09-04
tomalski
2021-03-16