Do kogo należą marki samochodów?

Kategoria: ciekawostki

Czy Volvo jest rzeczywiście chińskie i czy Volkswagen kontroluje większość europejskich marek motoryzacyjnych? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule. Tutaj dowiesz się które marki należą do największych koncernów motoryzacyjnych, a które od lat działają samodzielnie. Zapraszamy do lektury!

Czytaj, przewijając poniżej lub przeskocz od razu do pełnej listy!

Audi (Volkswagen AG) - Niemcy

Korzenie Audi są powiązane z markami Horch i Auto Union. W 1899 roku August Horch założył firmę A. Horch & Cie., do której po trzech latach dodano człon Motorwagenwerke AG. August Horch opuścił następnie firmę i założył kolejną - o nazwie August Horch Automobilwerke GmbH.

Powstał spór o nazwę, który A. Horch przegrał. W konsekwencji wpadł na pomysł, by przetłumaczyć swoje nazwisko (Horch - z niem. słuchaj) na łacinę (z łac. Audi), dzięki czemu w 1910 roku powstała marka Audi Automobilwerke GmbH. Pakiet większościowy Audi został w 1928 roku przejęty przez DKW (Deutsche Kinder-Wagen), a po trzech latach dołączyły do niego marki Horch oraz Wanderer. W 1932 roku utworzyły one wspólną markę Auto Union, której oficjalnym logo zostały cztery pierścienie symbolizujące cztery zrzeszone firmy.

Po II WŚ przetrwała jedynie marka DKW, która korzystała z wypracowanej wspólnie nazwy i logo. W roku 1958 DKW zostało wykupione przez koncern Daimler. Gdy wydawało się, że to koniec DKW, w 1964 roku połowa akcji została sprzedana Volkswagenowi, który to w następnym roku wykupił już całość praw do marki. Kojarzone z dwusuwowymi silnikami DKW zostało przez VW porzucona, a w 1963 roku zaprezentowano nową limuzynę klasy średniej - Audi F103. Obecną siedzibą Audi jest Ingolstadt.

Alfa Romeo (Fiat Chrysler Automobiles) - Włochy

Ta marka od zawsze kojarzyła się ze sportowymi emocjami i piękną stylistyką. W roku 1915 doszło do przejęcia marki Anonima Lombarda Fabrica Automobili (ALFA) przez Nikolę Romeo. Nietrudno więc domyślić się jak powstała nazwa. Marka przeżywała w latach osiemdziesiątych, podobnie jak inne firmy samochodowe na świecie, kryzys, który w 1986 roku zmusił właścicieli Alfy do wystawienia marki na sprzedaż.

Alfa Romeo została przejęta przez Fiata, który wygrał walkę o nią z… Fordem. W 2013 roku przy okazji zmian w Alfie Romeo krążyły pogłoski, iż Volkswagen ma ochotę na przejęcie praw do firmy. Plotki okazały się fałszywe, a Alfa Romeo pod skrzydłami Fiata ma się bardzo dobrze, o czym świadczy dobra sprzedaż modelu Giulia.

Aston Martin (konsorcjum inwestorów z Wielkiej Brytanii i Kuwejtu)

Aston Martin powstał w 1913 roku z myślą o samochodach wyścigowych. 34 lata później przejął go Davida Browna, który skierował Astona na nieco inne tory - samochodów luksusowych o sportowym zacięciu. To właśnie od inicjałów Davida Browna, który przywrócił świetność marki, biorą się oznaczenia kolejnych modeli Astona Martina.

W 1972 roku kryzys paliwowy zmusił Browna do sprzedaży marki za symboliczną kwotę 100 funtów. Prawa do niej przejęła marka Tanneco, następnie krążyły one z rąk do rąk. W 1993 roku wraz z pojawieniem się modelu DB7 prawa do Astona Martina wykupił Ford, który zainwestował duże pieniądze w rozwój technologiczny marki.

Mimo dużego skoku jakościowego, szerokiej palety modeli i nowoczesnych rozwiązań zabrakło zysków, wskutek czego Ford postanowił sprzedać Astona Martina. Kwotę 475 milionów funtów wyłożyli inwestorzy z Wielkiej Brytanii i Kuwejtu - Prestige Motor Holdings, Asmar, Adeem Investments i niemiecki Daimler.

Bugatti (Volkswagen AG) - Niemcy

Bugatti to francuska marka założona przez Włocha Ettore Bugattiego w mieście Molsheim, które należało wówczas do Niemiec. Auta Bugattiego zasłynęły z doskonałych wyników w wyścigach samochodowych przed II Wojną Światową, zajmując czołowe miejsca w zdecydowanej większości z nich.

Bugatti od zawsze były niezwykle piękne, szybkie i kosmicznie drogie. Katastrofalna dla marki Bugatti była śmierć jej założyciela w 1947 roku. Powstały po wojnie model Type 101 wytworzono w jedynie 8 egzemplarzach. W 1987 markę nabył włoski przedsiębiorca Romano Artioli i po trzech latach powstał model EB110, który nie odniósł jednak znacznego sukcesu.

W 1998 roku Bugatti kupił Volkswagen, który stworzył jeden z najpopularniejszych samochodów spod szyldu Bugatti - Veyron. Auto osiąga zawrotną prędkość maksymalną 420 km/h. Volkswagen cały czas rozwija markę, wypuszczając co jakiś czas kolejne supersamochody - Bugatti Chiron i Bugatti Divo.

Ferrari (Fiat Chrysler Automobiles) - Włochy

Samochody marki Ferrari od zawsze budziły mnóstwo emocji. Firmę założył Enzo Ferrari w 1947 roku, a więc dość późno. W tym czasie włoski rynek samochodów sportowych był zdominowany przez Alfę Romeo i Maserati. Ferrari nadspodziewanie szybko nadrobiło zaległości i w ciągu dwudziestu lat z beniaminka przekształciło się w dominatora wyścigów samochodowych i rynku samochodów sportowych.

W świadomości maniaków motoryzacji Ferrari wyrosło na synonim doskonałych osiągów i najwyższej jakości wykonania. W 1969 roku 50% udziałów marki sprzedano Fiatowi. W 1988 roku zmarł założyciel, Enzo Ferrari, pozostawiając połowę akcji rodzinie. Rodzina Ferrari zachowała na własność 10%, a pozostałe 40% sprzedała Fiatowi.

Obecnie Fiat posiada 80% akcji, rodzina Ferrari 10%, a pozostałe 10% znajduje się w rękach prywatnych inwestorów.

Chcesz przejechać się Ferrari Italia 458? Klinkij w zielony guzik!

Mercedes-Benz (Daimler AG) - Niemcy

Daimler to jedna z najstarszych marek motoryzacyjnych na całym świecie. Szczyci się tym, że wyprodukował pierwszy na świecie samochodu - Benz Patent-Motorwagen z 1886 roku. Skoro padły już nazwy Daimler i Benz, to gdzie w tym wszystkim Mercedes?

Daimler powstał w roku 1890 i na początku zajmował się produkcją silników. Pierwszy samochód zaprezentował 11 lat później. Nazwano go na cześć córki pioniera automobilizmu A. Jellinka - Mercedes Jellinek. W 1924 roku Daimler nawiązał współpracę z firmą Benz, a nową spółkę nazwano Daimler-Benz. Auta produkowane przez Daimler Benz zaczęto nazywać tak jak dziś - Mercedes-Benz.

Obecnie Mercedes-Benz należy w 100% do spółki Daimler AG, która nie jest do końca niemiecka. Niemcy posiadają 32% akcji, a resztę inwestorzy amerykańscy (25%), europejscy (30%), azjatyccy (5,4%) oraz inwestorzy z Kuwejtu (6,8%). Daimler AG jest więc spółką akcyjną przyciągającą inwestorów z całego świata.

Mini (BMW AG) - Niemcy

Obecnie chyba niewielu, poza prawdziwymi entuzjastami motoryzacji wie, że Mini nie było od samego początku marką, lecz nazwą modelu auta wytwarzanego przez firmę BMC (British Motor Corporation). W 1959 roku zaprezentowano słynne bliźniacze auta BMC Austin Seven oraz BMC Morris Mini-Minor.

Marka Mini została zarejestrowana w 1969 roku, a w kolejnych latach przeszła w ręce Rovera.  Rovera  w 1994 roku kupiło BMW, co oznaczało, że prawa do marki Mini przeszły w ręce bawarskiego koncernu. Dziś Mini to kompaktowe samochody klasy średniej - premium, które są oparte na nowoczesnych technologiach wypracowanych przez markę BMW.

Porsche (Volkswagen AG) - Niemcy

Nazwa Porsche wywodzi się od nazwiska jej założyciela - Ferdinanda Porsche, który zasłynął choćby z zaprojektowania pierwszego Volkswagena Garbusa. W 2008 roku rozpoczęły się próby przejęcia Volkswagena przez Porsche, w konsekwencji Porsche uzyskało blisko 51% głosów w zgromadzeniu akcjonariuszy.

Specyficzne prawo dotyczące tylko koncernu VW mówi jednak, że do przejęcia pakietu kontrolnego wymagane jest posiadanie aż 80% akcji. Pozostałe 20,1% należy do kraju związkowego Dolnej Saksonii. Niezwykle skomplikowana sytuacja pomiędzy firmami sprawia, że Porsche jednocześnie jest właścicielem Volkswagena i do niego należy… i vice versa. Volkswagen AG należy w zdecydowanej większości do austriackiej rodziny Piech - Porsche.

Sięgając do początków historii - rządowy VW przeszedł na prywatny rynek w 1960 roku. Niemiecki parlament przegłosował przepisy mówiące o tym, że każdy akcjonariusz VW, który ma więcej niż 20% udziałów, może zawetować każdą proponowaną uchwałę. W rękach kraju związkowego Dolnej Saksonii leżało 20,1% udziałów, co uniemożliwiło wrogie przejęcie w przyszłości.

W 2005 roku Porsche SE (niemiecka spółka holdingowa należąca do rodziny założycielskiej Ferdinanda Porsche) zaczęła przejmować akcję VW (uzyskała 25,1%), co w konsekwencji doprowadziło do tego, że zarówno rząd, jak i Porsche AG miały prawo weta. W październiku 2008 roku, po kilku latach przejmowania akcji, Porsche ogłosiło, że nabyło już 42,6% akcji z możliwością zakupienia kolejnych 31,5%. Stało się jasne, że Porsche chce przejąć łącznie 75% akcji, który umożliwiłoby przeniesienie stanu pieniężnego środków na własne konta.

Rząd nadal posiadał 20,1% akcji i kategorycznie odmówił ich sprzedaży. Posiadanie 20,1% akcji przez rząd oraz 50,76% przez Porsche sprawiło, że zostało niewiele akcji dla innych inwestorów. Cena akcji podskoczyła z 200 Euro do ponad 1000 Euro za akcję, co sprawiło, że przez krótki okres Volkswagen był najdroższą firmą świata.

Akcja przejęcia nie powiodła się więc do końca, w rezultacie w 2009 roku VW nabył 49,9% akcji Porsche AG od holdingu za blisko 4 mld Euro. W 2004 roku odkupił pozostałe akcje Porsche AG od holdingu Porsche SE za 4,5 mld Euro. Pamiętajmy jednak, że holding Porsche SE nadal kontroluje 50,76% akcji koncernu VAG, a więc marki są ze sobą całkowicie powiązane.

Rolls-Royce (BMW AG) - Niemcy

Rolls-Royce to marka założona w 1906 roku przez C.S. Rollsa i F. H. Royce'a. Firma niemal od początku swej działalności zyskała sławę producenta samochodów niezwykle trwałych i bezawaryjnych. W 1931 roku, duży sukces Rolls-Royce'a sprawił, że firma przejęła konkurencyjnego Bentleya. Od tego momentu historia obu marek toczyła się wspólnie, aż do roku 1998.

Kolejnym właścicielem Rolls-Royce'a zostało BMW, które oferowało właścicielowi R-R, Vickersowi 340 mln euro. Ofertę BMW przebił VW, oferujący 430 mln funtów, nabywając fabrykę oraz prawa do kształtu chłodnicy i znaczka Spirit of Extasy. Niejasne do końca jest to, dlaczego VW nie próbował nawet nabyć prawa do nazwy i logo Rolls-Royce. Ta zaś została sprzedana BMW (z którym Vickers robił interesy) za jedyne 40 mln Euro. Firmy ostatecznie się dogadały i to BMW przejęło wszystkie prawa do Rolls-Royce'a.

Volvo (Geely Automobile) - Chiny

Volvo Car Corporation powstało w 1927 roku w Szwecji jako spółka SKF, produkująca łożyska toczne. Osiem lat później marka trafiła na giełdę. Rozpoczęto produkcję samochodów ciężarowych, autobusów oraz maszyn budowlanych, oraz wyodrębniono dział odpowiedzialny za auta osobowe.

W 2000 roku dział ten kupił Ford za 6,45 mld USD. Światowy kryzys finansowy sprawił, że po zaledwie 10 latach Ford sprzedał Volvo chińskiej spółce Zhejiang Geely za 1,8 mld USD. Mimo obaw o przeniesienie produkcji do Chin i pogorszenie jakości samochodów Volvo, marka radzi sobie bardzo dobrze.

Duży zastrzyk gotówki sprawił, że produkcja pozostała w Szwecji, a Volvo nadal tworzy auta świetnej jakości klasy premium. Można śmiało powiedzieć, że Chińczycy ocalili Volvo, które produkuje teraz auta lepsze niż kiedykolwiek.

Pozostałe marki samochodów - do kogo należą?

BMW (Bayerische Motoren Werke AG) - Niemcy

Prawie połowa akcji BMW jest w rękach dwójki multimiliarderów, Stefan Quandt ma 25,8% akcji, a Susanne Klatten 20,9%. Pozostałe 53,3% to akcje na giełdzie.

  • BMW
  • Mini
  • Rolls-Royce

Daimler AG - Niemcy

Daimler AG był w 2015 roku 13. największym producentem samochodów. Spółka należy do wielu inwestorów - instytucjonalnych i prywatnych. 32% posiadają firmy niemieckie, 30% z innych krajów Europy, 25% amerykańskie, 5,4% azjatyckie, 6,8% ma inwestor z Kuwejtu. Co ciekawe, w Daimlerze udziały mają też Renault i Nissan (po 1,54%).

  • Mercedes-Benz
  • Maybach
  • Smart

FCA (Fiat Chrysler Automobiles) - Włochy

Koncern FCA jest dzieckiem Sergio Marchionne - prezesa Fiata o włoskich korzeniach, który wychował się w kanadzie i USA. Fiat nabył zbankrutowanego Chryslera, a obecnie akcje firmy należą w większości do włoskich i amerykańskich firm. Koncern FCA to obecnie 8. największy producent samochodów na świecie.

  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Chrysler
  • Dodge
  • Ferrari
  • Fiat
  • Jeep
  • Lancia
  • Maserati

Ford Motor Company - USA

Do lat czterdziestych XX wieku firma Ford pozostawała w rękach rodziny Fordów. Obecnie ma ona jedynie 2% akcji. Pozostałe 98% znajduje się w obrocie giełdowym. Ford jest 6. na świecie marką samochodów pod względem wyprodukowanych aut.

Geely Automobile - Chiny

Dokładna nazwa spółki to Zhejiang Geely, a sygnowane nim są marki Geely, London Taxi Co., Xiali oraz Volvo. To właśnie poprzez przejęcie Volvo usłyszano o niej w Europie. Jest obecnie 13. na świecie producentem samochodów pod względem sprzedaży, zajmując jedną pozycję wyżej niż popularna Mazda.

  • Geely
  • London Taxi Co.
  • Polestar
  • Volvo
  • Xiali

General Motors - USA

Do niedawna największy koncern motoryzacyjny świata i lider światowej sprzedaży. Po światowym kryzysie na giełdach w latach 2007-2008 został wyprzedzony przez Toyotę pod względem sprzedaży. Obecnie jest 4. największym pod względem sprzedaży koncernem samochodowym.

Spółka jest notowana na giełdzie, a jej akcjonariuszami są inwestorzy z całego świata. Jeszcze do niedawna GM był właścicielem Opla, lecz po sprzedaży w 2017 roku ostatecznie wycofał się z Europy i po 88 latach nieprzerwanego bycia właścicielem Opla sprzedał go koncernowi PSA.

Honda Motor Company - Japonia

Spółka giełdowa, która oprócz samochodów osobowych produkuje też motocykle, silniki spalinowe, samoloty i roboty. Głównymi udziałowcami są banki i instytucje ubezpieczeniowe z Japonii. Honda zajmuje 7. miejsce pod względem światowej sprzedaży samochodów osobowych.

  • Acura
  • Honda

Hyundai Groupe - Korea Południowa

Hyundai oraz Kia wchodzą w skład nowej międzynarodowej spółki Hyundai Motor Group. W 2018 roku koncern zajął 5. miejsce pod względem światowej sprzedaży.

  • Genesis
  • Hyundai
  • Kia

Mahindra & Mahindra Ltd - Indie

Spółka znana z przejęcia koreańskiego SsangYonga.

  • Mahindra
  • SsangYong

Mazda Motor Company - Japonia

W latach siedemdziesiątych Ford przejął ⅓ udziałów Mazdy. Po niedawnym kryzysie finansowym Mazda odzyskała niepodległość i została spółką giełdową o rozproszonym akcjonariacie. Ford ma w Maździe zaledwie 2,1% akcji, choć i tak jest jednym z większych akcjonariuszy. Mazda zajmuje 14. miejsce pod względem światowej sprzedaży samochodów.

  • Mazda

PSA (Peugeot Societe Anonyme) - Francja

W roku 1976 nastąpiło przejęcie Citroena przez Peugeota, w rezultacie tworząc spółkę znaną obecnie jako PSA Peugeot Citroen. W 2017 roku PSA nabyło od General Motors Opla i Vauxhalla. PSA jest obecnie 9. największym producentem samochodów pod względem sprzedaży.

  • Citroen
  • DS
  • Peugeot
  • Opel
  • Vauxhall

Renault-Nissan-Mitsubishi Groupe - Francja

W przypadku tych marek należy mówić o wspólnym sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi. Akcje spółki są kontrolowane przez prywatnych inwestorów, podczas gdy rząd Francji ma 19,73% udziałów. Razem z Nissanem i Mitsubishi sojusz zajmuje trzecie miejsce pod względem światowej sprzeaży. W kategorii sprzedaży osobówek jest liderem - koncerny VW i Toyoty wyprzedzają Renault tylko dzięki większej sprzedaży aut ciężarowych i dostawczych. Nissan Motor Company jest związany z Renault od 1999 roku. We wspólnym sojuszu działa także marka Mitsubishi.

  • Alpine
  • Dacia
  • Lada (25%)
  • Nissan
  • Mitsubishi
  • Renault

Subaru (Fuji Heavy Industries) - Japonia

Subaru należy do japońskiej firmy FHI, zajmującej się wieloma branżami przemysłu. Subaru zajmuje 16. miejsce pod względem światowej sprzedaży samochodów.

  • Subaru

Suzuki Motor Corporation - Japonia

Suzuki od wielu lat współpracuje z General Motors, aczkolwiek pozostaje zupełnie niezależną marką. Jest japońskim producentem samochodów osobowych, motocykli i silników.

  • Suzuki

TATA Group - Indie

Jeśli TATA kojarzy ci się z tanimi, mało bezpiecznymi hinduskimi samochodami, to masz rację… ale tylko po części. Do hinduskiej TATY należą obecnie dwie brytyjskie marki produkujące luksusowe sportowe i terenowe samochody - Jaguar i Land Rover.

  • Jaguar
  • Land Rover
  • TATA


Tesla Inc. -
USA

W 2003 roku grupa inżynierów założyła Teslę, chcąc udowodnić, że samochody elektryczne to przyszłość, a nie pójście na kompromis. Wydaje się, że poszło im to całkiem sprawnie, bo obecnie Teslami jeździ coraz więcej ludzi.

  • Tesla

Toyota Motor Corporation - Japonia

Do 2016 roku Toyota była największym na świecie koncernem motoryzacyjnym pod względem sprzedaży. Obecnie zajmuje drugie miejsce, a do lidera traci zaledwie kilkaset tysięcy sprzedanych samochodów. Największymi udziałowcami Toyoty są japońskie instytucje bankowe i ubezpieczeniowe oraz Toyota Industries Corporation.

  • Daihatsu
  • Lexus
  • Scion
  • Toyota

Volkswagen AG - Niemcy

Ostatni na liście i pierwszy w zestawieniu koncernów sprzedających corocznie najwięcej samochodów na świecie. Największymi udziałowcami Volkswagen AG są Porsche SE (50,76%), Kraj Związkowy Dolna Saksonia i Qatar Investment. Do Volkswagena należy wiele europejskich marek - zarówno luksusowych, jak i dostępnych dla przeciętnego zjadacza chleba. W 2018 roku grupa Volkswagen AG sprzedała blisko 11 milionów aut na całym świecie.

  • Audi
  • Bentley
  • Bugatti
  • Lamborghini
  • Porsche
  • Seat
  • Skoda
  • Volkswagen

Jak widać, świat motoryzacji i koncernów samochodowych to skomplikowana siatka wzajemnych połączeń. Nie zawsze to, co wydaje się oczywiste, takim jest.

Volvo należy do Chińczyków, Jaguar do Hindusów, Rolls-Royce do BMW a JEEP do Fiata.

Wzajemne sojusze, zakładanie nowych spółek i przejmowanie akcji napędza ten rynek. Jeśli chcesz poznać niektóre z wymienionych w tym artykule marek, skorzystaj z naszej oferty i zdecyduj się na przejażdżkę supersamochodem po torze wyścigowym! Zapraszamy!

Kliknij baner, by sprawdzić naszą ofertę:

jazda sportowym autem

 


Komentarze

Blog

Kontrola trakcji i stabilizacja toru jazdy - ASR, ESP - czym są i do czego służą te systemy?
Co oznaczają kontrolki w Twoim samochodzie?
Top 10 filmów o samochodach i wyścigach - co warto obejrzeć?

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 KM
Lamborghini Gallardo
315 KM
Ferrari F430
315 KM

Kontakt

Aby poszukiwania prezentu były jeszcze lepsze, używamy ciasteczek (ang. cookies) w celach statystycznych i marketingowych. Przeczytaj więcej w Polityce Prywatności