Chińskie samochody - marki, które już wkrótce podbiją Europę
Kategoria: ciekawostki
-W latach 60. prawie wszystkie największe marki samochodowe pochodziły z USA lub Europy. Dekadę później do wyścigu dołączyły japońskie auta, a tuż za nimi koreańskie.
Dziś najszybciej rozwijają się Chiny.
Nietrudno sobie wyobrazić, że już wkrótce będziemy jeździli chińskimi autami. Wystarczy spojrzeć na rynek elektroniki i telefonów komórkowych, którego lwią część stanowią marki z Państwa Środka. Jeszcze do niedawna prym wiodły firmy europejskie, amerykańskie, japońskie i koreańskie. Teraz królują Chiny.
Chińskie marki samochodowe - zestawienie
Jeszcze kilkanaście lat temu chińskie auta były tematem do żartów. Dziś to się zmienia.
Chińscy producenci samochodów coraz śmielej rozglądają się za nowymi kierunkami eksportu. Pracują nad ulepszaniem aut, które stają się atrakcyjne cenowo dla klientów z innych części globu. Chińczycy w końcu zaczynają tworzyć własne auta, odchodząc od kopiowania cudzych pomysłów. I coraz lepiej im to wychodzi.
Największe chińskie marki samochodowe
Mariordo (Mario Roberto Durán Ortiz) / wikimedia commons / cc by-sa 4.0
BYD Auto
BYD Auto powstało w 2003 roku. To duża chińska firma, która jako jedna z pierwszych wyprodukowała milion samochodów elektrycznych. Obecnie zajmuje 4. miejsce pod względem wartości rynkowej wśród wszystkich światowych koncernów samochodowych. Wyprzedzają ją tylko Tesla, Toyota i Volkswagen.
BYD specjalizuje się w samochodach osobowych, bateriach do aut EV, ciężarówkach, autobusach i rowerach elektrycznych. W 2020 roku BYD ogłosiło plany ekspansji na Europę.
Od 2024 r. elektryczne samochody marki BYD są już dostępne w sprzedaży w Polsce. Najmniejszy i najtańszy to Dolphin, dostępny jest też usportowiony BYD Seal oraz SUV o nazwie Seal-U.
Marka BYD świetnie sobie radzi na rynku chińskim, zajmując pierwsze miejsce pod względem sprzedawanych egzemplarzy. Można się spodziewać, że wkrótce podbije też rynek europejski - już w roku debiutu w 2023 BYD sprzedał blisko 16 tysięcy egzemplarzy samochodów w Europie.
BYD ma swoje fabryki nie tylko w Chinach, lecz także w USA, Kanadzie, Brazylii, Francji i na Węgrzech.
Zotyefan / wikimedia commons / cc by-sa 4.0
Geely
Geely to kolejna z największych chińskich marek samochodowych. Powstała w 1997 roku, a w 2009 roku nabyła szwedzkie Volvo, które od czasu przejęcia radzi sobie świetnie i notuje rekordy sprzedaży.
W 2023 roku cała grupa Geely (Geely Auto, Volvo, Lotus, Lynk&Co) sprzedała blisko 1,7 mln egzemplarzy samochodów., czyli o 18% więcej niż w roku 2022.
Geely działa na całym świecie pod różnymi markami. Ostatnio nabyło firmę London Electric Vehicle Company, która ma w planach elektryfikację brytyjskich taksówek. Pierwsze modele pojawiły się już na rynku europejskim, a ich ceny startują od ok 60 tys. funtów (300 tys. zł). Taksówki LEVC są też dostępne w Polsce.
JustAnotherCarDesigner / wikimedia commons / cc by-sa 4.0
SAIC Motor
SAIC Motor (od Shanghai Automotive Industry Corporation) to jedna z największych chińskich marek samochodów. Co ciekawe, jej właścicielem jest chiński rząd.
W 2023 roku SAIC wyprodukowało więcej samochodów niż jakakolwiek inna chińska firma. Z taśmy produkcyjnej zjechało ponad 5 mln pojazdów.
Do SAIC należą własne marki: Baojun, Wuling, Roewe oraz brytyjska marka MG (były Rover). Ta ostatnia bije rekordy sprzedażowe w Polsce i Europie.
JustAnotherCarDesigner / wikimedia commons / cc by-sa 4.0
MG Motor (SAIC)
Marce MG Motor warto poświęcić nieco więcej uwagi, gdyż ich samochody stały się prawdziwym hitem sprzedażowym zarówno w Polsce, jak i w całej Europie. Chińczycy kupili znaną w Europie markę "MG" i zaczęli sprzedawać pod jej brandem swoje samochody. Ta decyzja okazała się strzałem w "10", gdyż ludzie szybciej zyskali zaufanie do czegoś, co już kojarzą, niż do zupełnej nowości. Dodając do tego atrakcyjną cenę zakupu, bogate wyposażenie oraz 7-letnią gwarancję, chińska marka MG rozpycha się łokciami w Europie.
MG, którego właścicielem jest chiński koncern SAIC, zadebiutowało w naszym kraju w listopadzie 2023 roku i już 5 miesięcy później mogło pochwalić się pierwszym 1000 sprzedanych samochodów. Liczby te rosną jednak bardzo szybko, bo w samym tylko czerwcu 2024 roku MG sprzedało w Polsce 1.169 samochodów, wyprzedzając m.in. Opla, Nissana, Citroena czy Peugeota.
W Europie MG osiągnęło w 2023 r. lepsze wyniki sprzedażowe niż takie marki, jak Mazda, Mini, Suzuki czy Cupra, sprzedając 231 818 sztuk samochodów. W 2024 roku Chińczycy planują sprzedać znacznie więcej, bo przeszło 300 tysięcy.
W ofercie marki MG można znaleźć hybrydowego hatchbacka "MG3", elektrycznego crossovera "MG4" oraz dwa benzynowe SUV-y: mniejszy ZS i większy HS. Już za chwilę ma zadebiutować najnowsza wersja największego "HS-a", która zaoferuje jeszcze nowocześniejszy design i odświeżone rozwiązania.
Changan Automobile
To kolejna chińska marka samochodów, której właścicielem jest ChRL. Changan Automobile produkuje auta osobowe, lekkie ciężarówki i mikrovany. Ma również udziały w Fordzie i Maździe.
Changan Automobile jest czwarty pod względem wielkości produkcji wśród chińskich marek. Już wkrótce możemy zobaczyć na drogach pierwsze SUV-y spod szyldu Changan. W 2022 r. ukończona zostanie budowa ogromnej fabryki elektrycznych samochodów w Kutaisi (Gruzja).
Wydajność fabryki wyniesie ok. 40.000 egzemplarzy rocznie, z czego połowa ma trafić na rynki europejskie.
Bilali6nj / wikimedia commons / cc by-sa 4.0
Dongfeng Motor Corporation
Dongfeng to władana przez chiński rząd firma z siedzibą w Wuhan. Posiada udziały w takich firmach, jak Honda, Kia, Nissan i Renault, a jej przychody sięgają rocznie 90 miliardów dolarów.
O marce Dongfeng można było usłyszeć w Polsce pod kątem współpracy z Ursusem. Firmy podpisały umowę o współpracy, jednak Chińczycy szybko ją wypowiedzieli.
China Street Shots / wikimedia commons / cc by-sa 4.0
GWM (Great Wall Motors)
Założona w 1984 roku, firma Great Wall Motors to jeden z największych chińskich producentów SUV-ów i pick-upów. Firma sprzedaje w Chinach swoje auta pod markami Haval (SUV-y), ORA (auta elektryczne) i TANK (luksusowe terenówki typu off-road) . Swoją obecność w Europie zaznaczyła, budując w 2012 r. fabrykę w Bułgarii.
Samochody marki Haval będzie można kupić w Polsce już w tym roku. Oferowane będą modele H6 (SUV) oraz Steed (pick-up). Ich ceny mają kształtować się na poziomie 21-28 tys. euro.
JustAnotherCarDesigner / wikimedia commons / cc by-sa 4.0
FAW Group (Hongqi)
FAW (First Automobile Works) to jedna z najstarszych i największych marek samochodowych w Chinach.
Firma właśnie rozpoczyna swoją ekspansję na rynki zachodnie pod nazwą Hongqi. W języku chińskim “hongqi” oznacza czerwoną flagę.
Hongqi od ponad 30 lat współpracuje z Volkswagenem, od którego zapożycza wiele technologii. Firmy utworzyły spółkę joint venture pod nazwą FAW-Volkswagen.
W portfolio marki znajdziemy luksusowe limuzyny, SUV-y i samochody EV. Jako pierwszy w Europie światło dzienne ujrzał model E-HS9. To 5,2-metrowy, elektryczny SUV, oferujący wyposażenie na poziomie najbardziej luksusowych marek świata. Zadebiutował w Norwegii w cenie ok. 294 tys. zł.
JustAnotherCarDesigner / wikimedia commons / cc by-sa 4.0
BAIC
BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Company) to pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych druga firma w Chinach. Właścicielem holdingu jest państwo. Firma do 2025 roku chce zakończyć produkcję wszystkich samochodów spalinowych i oferować tylko modele na prąd.
W fabrykach BAIC powstają elektryczne Hyundaie oraz Mercedesy oferowane na rynek chiński. W 2009 roku firma nabyła prawa do technologii SAABa, a w 2019 uzyskała 10% udziałów w spółce Daimler, będącej właścicielem Mercedes-Benz.
Zobacz również: BAIC - co to za marka?
Pierwsze auta tego koncernu są już dostępne w Polsce. To SUV-y o oznaczeniach Beijing 3, 5 i 7 oraz auta terenowe BJ40 i BJ60. Czym się wyróżniają spośród europejskiej konkurencji? Przede wszystkim niską ceną, bogatym wyposażeniem i 5-letnią gwarancją.
JustAnotherCarDesigner / wikimedia commons / cc by-sa 4.0
NIO
NIO to chiński producent samochodów elektrycznych, w którym wielu upatruje rywala Tesli. Firma powstała w 2014 roku.
W październiku 2021 r. NIO zadebiutowało w Norwegii, wprowadzając flagowego, elektrycznego SUV-a o nazwie ES8. Oferuje on 580 km zasięgu, przyspieszenie 4,9 s do 100 km/h, 6 lub 7 miejsc i panoramiczny dach. Na pokładzie znajduje się 25 systemów wspomagających kierowcę, m.in. kamera 360, czujnik martwego pola, asystent pasa, czy autonomiczne hamowanie w razie wykrycia zagrożenia. W teście Euro NCAP auto uzyskało maksymalną notę 5 gwiazdek i doskonałe wyniki w testach systemów bezpieczeństwa. Widać, że pod tym względem Chińczycy dogonili Europę.
Rynkowa wartość NIO wyniosła pod koniec 2021 roku 64,4 B $ i przebiła już nawet Forda (62 B $), mimo iż chińska firma sprzedała w 2020 r. zaledwie 43.000 samochodów.
Jengtingchen / wikimedia commons / cc by-sa 4.0
XPeng
To jedna z najnowszych firm w zestawieniu, a już czwarta pod względem wartości rynkowej wśród chińskich marek. Powstała w 2014 roku w Guangzhou jako start-up. Premierowym modelem marki XPeng był SUV G3, którego zaprezentowano w 2018 r.
Firma stawia na rozwój swoich aut pod względem autonomii. Auta mają na pokładzie system XPilot, który działa podobnie jak Autopilot w Tesli. Wykorzystuje on multisensory składające się z kamer, radarów i czujników ultradźwiękowych. W modelu P5, który już wkrótce zadebiutuje w Europie (oczywiście w Norwegii), dołożono też system Lidar (wykrywanie i śledzenie światła), pozwalający na autonomiczną jazdę po drogach miejskich.
W 2024 r. Xpeng chce rozpocząć masową produkcję pierwszego latającego samochodu - model X2.
Jengtingchen / wikimedia commons / cc by-sa 4.0
Li Auto
Li Auto to startup założony w 2015 roku w Pekinie. Firma ma w swoim portfolio tylko jeden model - ONE, mimo to, jest warta więcej niż Kia czy Nissan.
Li ONE okazał się w Chinach sukcesem - w 2021 r. firma sprzedała blisko 70.000 egzemplarzy tego modelu. Inwestorzy są przekonani, że Li Auto powtórzy sukces Tesli.
Czy chińskie samochody powtórzą sukces chińskich smartfonów?
Ekspansja chińskich samochodów staje się faktem. Producenci z Państwa Środka stają do walki o nabywców samochodów elektrycznych.
Choć w przeszłości chińskie marki samochodów nie potrafiły zaistnieć w Europie, tym razem ma się to zmienić. Sprzedaż samochodów elektrycznych na Starym Kontynencie wzrosła w poprzednim roku dwukrotnie i otworzyła nowe możliwości dla Chińczyków.
W segmencie elektryków nie jest jeszcze tak tłoczno, jak na rynku aut spalinowych. Chińczycy mają przyciągnąć nowych klientów jakością oraz atrakcyjnymi cenami, których europejska konkurencja nie będzie w stanie przebić, chyba że Unia Europejska nałoży na chińskie auta dodatkowe opłaty celne.
Już dziś widać wpływ chińskiej konkurencji na producentów europejskich, którzy co raz częściej obniżają ceny swoich samochodów.
Chińskie samochody elektryczne - ceny
Z danych firmy analitycznej Jato Dynamics wynika, że od 2011 roku średnia cena samochodu elektrycznego w Chinach spadła z 42.800 euro do 22.100 euro (spadek o 47%). W tym samym czasie w Europie średnia cena auta elektrycznego wzrosła z 33.292 euro do 42.568 euro (wzrost o 28%).
W Wielkiej Brytanii średnia cena samochodu EV jest o 52% wyższa niż jego spalinowego odpowiednika. Tak duża różnica jest trudna do zaakceptowania, biorąc pod uwagę minusy w postaci ograniczonego zasięgu i niewystarczającej liczby stacji ładowania.
Chińczycy przodują pod względem jakości baterii, łączności oraz sztucznej inteligencji wspomagającej bezpieczeństwo, a ich marki mają ogromne wsparcie finansowe od chińskiego rządu. Jeśli urzędnicy europejscy i koncerny samochodowe nie zrobią nic, by obniżyć ceny samochodów EV, już wkrótce firmy takie jak Nio czy Xpeng staną się równie popularne, co Peugeot czy Audi.
Największe chińskie marki samochodowe pod względem kapitalizacji (lipiec 2024 r.)
- BYD (Build Your Dreams): $95.31 miliarda
- Great Wall Motor (GWM): $24.92 miliarda
- Li Auto: $21.10 miliarda
- SAIC Motor: $19.5 miliarda
- Changan Automobile: $17.31 miliarda
- Geely: $10.16 miliarda
- NIO: $9.65 miliarda
- GAC (Guangzhou Automobile Group): $8.92 miliarda
- XPeng Motors: $8.21 miliarda
- BAIC (Beijing Automotive Industry Holding Co.): $2.004 miliarda
Chińskie marki samochodowe pod względem wielkości sprzedaży na całym świecie w 2023 r. (w egzemplarzach):
- SAIC Motor: 5,302,325 pojazdów (w tym ok. 700,000 pojazdów MG)
- BYD (Build Your Dreams): 3,033,662 pojazdów
- Changan Automobile: 2,621,000 pojazdów
- GAC Group: 2,434,000 pojazdów
- Geely: 2,292,000 pojazdów
- Dongfeng Motor: 2,367,000 pojazdów
- Great Wall Motor: 1,281,000 pojazdów
- BAIC Group: 1,083,000 pojazdów
- FAW Group: 1,020,000 pojazdów
- JAC Motors: 920,000 pojazdów
- Chery Automobile: 850,000 pojazdów
- Haval (część Great Wall Motor): 780,000 pojazdów
- XPeng Motors: 133,249 pojazdów
- NIO: 122,486 pojazdów
- Zotye: 110,000 pojazdów
Dziękujemy za przeczytanie artykułu. Jeśli chcesz zamówić przejażdżkę sportowym autem po torze, sprawdź naszą ofertę.
Komentarze
wesele w remizie dla b3dnych
2022-03-26
FSO Polonez
2022-06-23
Danuta
2022-07-12
Włodzimierz
2022-11-27
Joachim Szołtysek
2023-02-19
Jacek
2023-10-13
Jaroslaw Kiszło
2022-01-02