Opony - używane markowe czy nowe chińskie? Co się opłaca?
Kategoria: Poradniki
- 17 sty 2020Używane opony to dobry sposób na zaoszczędzenie pieniędzy. W końcu możesz kupić komplet w cenie jednej nowej. Ich zakup powinien być jednak poprzedzony dokładnym sprawdzeniem, czy w ogóle nadają się do jazdy.
Kupno nowych opon to spory wydatek, szczególnie gdy musimy wymienić cały komplet. By zaoszczędzić trochę pieniędzy, wielu kierowców decyduje się na zakup używanego ogumienia. To zdecydowanie tańsza alternatywa, czy jednak równie bezpieczna? W tym artykule podpowiemy, na co zwrócić uwagę podczas zakupu używanych opon, by jazda na nich była bezpieczna.
Firmy sprzedające nowe opony, producenci i wielu ekspertów przestrzega przed ich kupnem, wróżąc wybuchy, niebezpieczeństwo na drodze i pisząc nam najczarniejsze scenariusze na drodze. Trudno jednak, by ich opinie były obiektywne - w końcu zajmują się sprzedażą nowych opon. Sprzedawcy “używek” zachwalają natomiast używane ogumienie, podkreślając niską cenę i jakość porównywalną do nowego kompletu.
Lepiej kupić używane opony renomowanej marki czy “nówki” chińskiego producenta?
Kupno używanych opon - sprawdź ich jakość
Szukając używanych opon, powinieneś przede wszystkim sprawdzić ich jakość. Wiadomo, że używane opony rzadko wyglądają jak nowe. Powinny jednak zapewniać adekwatną wysokość bieżnika, być w ogólnie dobrej kondycji i nie wykazywać nadmiernego zużycia na krawędziach.
Krok 1 - Zbadaj zużycie bieżnika
Przyjrzyj się bieżnikowi. Opony z nadmiernie zużytym bieżnikiem sprawiają, że auto ma mniejszą przyczepność. Jadąc na takich oponach, masz większe szanse na wpadnięcie w poślizg, szczególnie gdy na drodze jest ślisko lub pada deszcz.
W Polsce minimalna wymagana głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Jednak nawet już 4-milimetrowy bieżnik znacznie obniża właściwości opony. By używana opona jeszcze trochę posłużyła, warto by miała bieżnik o głębokości minimum 5 mm.
Głębokość bieżnika możesz zmierzyć monetą 2 zł. Ma ona 21 mm średnicy. Jeśli więc chowa się minimum w 1/3, oznacza to, że bieżnik ma 7 mm grubości. Przy dobrym bieżniku spód cyferki “2” powinien już się chować. Innym, dokładniejszym sposobem jest skorzystanie z miernika opon lub linijki.
Krok 2 - Przyjrzyj się, w jaki sposób opona się zużywa - wyząbkowanie opon
Nierównomierne zużycie bieżnika może nastąpić wskutek złej geometrii zawieszenia lub jazdy z nieprawidłowym ciśnieniem w oponach.
Krok 3 - Sprawdź wiek opony
W przeciwieństwie do wina, opony im starsze, tym gorsze. Datę produkcji można znaleźć na boku opony, na końcu symbolu DOT. Zwykle znajduje się w obwolucie przypominającej prostokąt z zaokrąglonymi rogami. Od 2000 roku jest to czterocyfrowy numer. Gdy numer ma 3 cyfry, oznacza to, że opona została wyprodukowana przed 2000 rokiem.
Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień produkcji, a dwie kolejne rok.
Przykład: 3019 - oznacza, że opony wyprodukowano w 30 tygodniu (lipiec) roku 2019.
Nie kupuj zbyt starych opon. Po około 5-7 latach guma traci swoje właściwości, przez co opony nie nadają się do bezpiecznej jazdy. Pojawiają się mikropęknięcia, a opona staje się sparciała.
Jakie inne wady mogą mieć używane opony?
Uszkodzenia struktury wewnętrznej
Używane opony mogą pochodzić z auta o wypadkowej przeszłości i posiadać ukryte wady, których nie widać na zewnątrz.
Niepewna przeszłość
Kupując używaną oponę, nigdy nie ma się pewności, czy była odpowiednio wyważana, używana z prawidłowym ciśnieniem. Nie wiemy też, czy opony nie były przechowywane na zewnątrz lub w nieodpowiedniej pozycji. Opony przechowywane w kontakcie z paliwami, olejami (nawet z ich oparami) szybciej ulegają zużyciu.
Wybrzuszenia i pęknięcia
Niekiedy wady opony wychodzą dopiero po ich założeniu i napompowaniu opon. Jeśli to możliwe, opony używane najlepiej założyć już w serwisie i na miejscu obejrzeć je po założeniu na koła. Można odbyć też jazdę testową, by sprawdzić, czy nie hałasują nadmiernie.
Opony markowe używane czy nowe chińskie?
Jeszcze do niedawna jedyną alternatywą dla drogich, markowych opon były opony używane lub bieżnikowane. Obecnie na rynku pojawia się coraz więcej tanich, chińskich producentów, którzy sprzedają opony w cenach zbliżonych do markowych “używek”. Skoro więc nie ma dużej różnicy w cenie, to co wybrać?
Opony chińskich producentów są często wykonane z nieco gorszych mieszanek niż renomowanych producentów. Mogą też wykazywać słabsze właściwości podczas hamowania i w testach przyczepności. Różnice najbardziej widać w testach przeprowadzanych na mokrej nawierzchni.
Z drugiej strony, kupno nowych opon (nawet chińskich) daje większą pewność, że będą bardziej przewidywalne i zachowają właściwości deklarowane przez producenta. Decyzję o tym, czy kupić opony nowe chińskie, czy używane markowe, każdy musi podjąć sam. Jeśli trafisz na 1-roczne Micheliny w idealnym stanie, które będą kosztowały tyle, co nowe chińskie, to na pewno warto rozważyć zakup używanych.
Może zainteresuje Cię również: