Co oznaczają kontrolki w Twoim samochodzie?
Kategoria: Poradniki
- 27 sie 2020Współczesne auta stają się coraz bardziej skomplikowane. W przeciętnym, nowym samochodzie na raz działa ponad 20 modułów komputerowych, rozbudowana sieć czujników oraz setki przewodów elektrycznych, łączących je w całość. Ta zawiłość sprawia, że w aucie może zepsuć się dosłownie wszystko, a pierwszą oznaką, że coś poszło nie tak, jest najczęściej ostrzeżenie w postaci świecącej się kontrolki na desce rozdzielczej.
Kontrolki w samochodzie - kolory
- Żółty Coś nie działa tak, jak powinno, lecz zwykle można jechać dalej. Sprawdź to w miarę szybko. Żółty może też wskazywać na ostrzeżenie lub zagrożenie, takie jak uruchomienie się systemu ABS lub ESP. Niektóre żółte kontrolki mają też charakter czysto informacyjny - np. włączone ogrzewanie tylnej szyby.
- Czerwony Masz poważny i potencjalnie zagrażający bezpieczeństwu problem - zatrzymaj się najszybciej jak to możliwe.
- Zielony System działa poprawnie lub jest w danej chwili używany.
Poniżej przedstawimy najczęściej pojawiające się kontrolki na desce rozdzielczej oraz wyjaśnimy ich znaczenie. Pominęliśmy jednak najbardziej oczywiste kontrolki, takie jak niski poziom paliwa oraz ikonki czysto informacyjne (np. o włączonych światłach mijania).
Kontrolka check engine - [kontrolka silnika, żółty silnik]
To jedna z najczęściej zapalających się kontrolek, a jednocześnie najmniej precyzyjna. Jej zaświecenie się może oznaczać wiele rzeczy - od błahostki takiej jak niedokręcony wlew paliwa, po poważniejszą awarię, taką jak zatkanie się EGR czy awaria katalizatora.
Jeśli ta kontrolka się zaświeci, warto sprawdzić, co może być przyczyna błędu, nawet jeśli wydaje się, że auto jedzie normalnie. Kontrolka silnika często oznacza, że pojawił się problem z silnikiem lub jednym z podzespołów z nim współpracujących. Najczęściej jednak nie oznacza poważnych problemów, a jedynie awarię modułu lub czujnika.
* Kliknij link, by dowiedzieć się więcej o kontrolce check engine.
Wysoka temperatura płynu chłodzącego - [czerwony termometr]
Kontrolka wyglądająca jak czerwony (lub żółty) termometr oznacza, że silnik się przegrzewa. To poważny problem, który może skutkować tragiczną awarią silnika. Należy jak najszybciej zjechać na pobocze i go wyłączyć.
Istnieje wiele przyczyn zaświecenia się tej kontrolki. Najczęściej występujące to: awaria pompy wody, uszkodzenie termostatu, przeciek w chłodnicy, uszkodzony przewód chłodzenia lub uszczelka pod głowicą.
Awaria jednostki napędowej lub skrzyni biegów - [koło zębate z wykrzyknikiem]
Ta kontrolka najczęściej oznacza problem ze skrzynią biegów, np. zbyt niski poziom oleju. Może być także wywołana usterką elektryki. Należy jak najszybciej udać się do mechanika, bo remont automatycznej skrzyni biegów może kosztować grube tysiące złotych.
Niski poziom oleju silnikowego [kontrolka oleju, lampa Aladyna, czajnik z kroplą]
Kontrolka w kształcie lampy Aladyna oznacza, że olej nie jest prawidłowo rozprowadzany po silniku. To bardzo ważne ostrzeżenie, gdyż zbyt niskie ciśnienie oleju może doprowadzić do szybszego zużycia podzespołów, a nawet zatarcia silnika.
Najczęstsze przyczyny: zbyt niski poziom oleju, zużyta pompa oleju, zużycie innych elementów. Aby zapobiec poważnym awariom, warto regularnie sprawdzać poziom oleju oraz wymieniać go na czas.
Kontrolka akumulatora [prostokąt z plusem i minusem]
Świecenie się tej kontrolki oznacza, że mamy problem z systemem ładowania akumulatora. Najczęściej przyczyna tkwi w alternatorze lub samym akumulatorze, czy kablach.
To, że kontrolka akumulatora świeci się przy rozruchu silnika, jest normalne. Jeśli natomiast świeci się podczas jazdy, należy zatrzymać się tak szybko, jak to bezpieczne. W innym wypadku silnik zgaśnie, gdy akumulator rozładuje się do końca, czyli nawet w ciągu kilku minut.
Czujnik ciśnienia w oponach [opona z wykrzyknikiem, garnek z wykrzyknikiem, wykrzyknik w podkowie, TPMS]
Kontrolka ciśnienia opon oznacza zwykle, że jedna z opon jest niedopompowana. Niektóre auta pokazują nawet, która. Czujniki TPMS (tire pressure monitoring system) są zintegrowane z wentylem i przekazują informacje do komputera pokładowego. Niekiedy przyczyną zaświecenia się kontrolki jest awaria jednego z czujników.
Jeśli kontrolka się świeci, a kierowca wyczuwa dodatkowe objawy, takie jak drgania kierownicy, czy ściąganie na bok, należy jak najszybciej zatrzymać auto w bezpiecznym miejscu. Następnie w zależności od sytuacji, dopompować oponę i podjechać do wulkanizatora, zmienić koło na zapasowe lub zadzwonić po lawetę.
zobacz również: Opony: używane markowe czy nowe chińskie?
Kontrolka hamulca ręcznego (postojowego) [kółko z wykrzyknikiem]
Ta kontrolka może przybierać kształt czerwonego kółka z wykrzyknikiem, literą “P” lub napisem “BRAKE”. Jej zaświecenie się może oznaczać dwie rzeczy - zaciągnięty hamulec ręczny lub awaria układu hamulcowego. Gdy zapali się podczas jazdy, zatrzymaj się i zaciągnij oraz puść hamulec ręczny. Jeśli kontrolka nie zgaśnie, najlepiej zadzwoń po pomoc drogową.
Przyczynami świecenia się kontrolki hamulca ręcznego mogą być: zużyte klocki lub tarcze hamulcowe, niski poziom płynu hamulcowego, zacięty hamulec ręczny lub problemy z ABS.
Kontrolka ABS [napis ABS w żółtym lub czerwonym kółku]
Kontrolka ABS wskazuje na awarię tego układu (anti-lock brake system). ABS to system zapobiegający blokowaniu się kół w trakcie hamowania. Zaświecenie się kontrolki ABS może być spowodowane przez awarię czujnika prędkości obrotowej kół, uszkodzoną pompę ABS, niesprawny zawór hydrauliczny, usterkę modułu ABS lub zbyt niski poziom płynu hamulcowego.
Kontrolka kontroli trakcji ESP [samochód i dwa szlaczki]
System kontroli trakcji współpracuje z systemem ABS. W trakcie poślizgu system przyhamowuje odpowiednie koła, dzięki czemu koryguje tor jazdy. Ponadto, zmniejsza dawkę paliwa do silnika, dzięki czemu obniża jego moment obrotowy.
Kontrolka ESP włącza się w momencie, gdy system działa - np. podczas jazdy na oblodzonej, zaśnieżonej, czy mokrej nawierzchni. W takiej sytuacji kontrolkę zobaczymy tylko przez chwilę. Gdy natomiast kontrolka ESP świeci się stale, najprawdopodobniej mamy do czynienia z awarią systemu. Najczęstszym winowajcą jest zepsuty czujnik prędkości obrotowej kół.
Kontrolka wspomagania kierownicy [kierownica z wykrzyknikiem, EPS]
Kontrolka czerwonej lub żółtej kierownicy z wykrzyknikiem oznacza problem z układem kierowniczym. Jeśli auto ma elektryczne wspomaganie, konieczna będzie wizyta u mechanika. W przypadku układów hydraulicznych zaświecenie się kontrolki zwykle oznacza niski poziom płynu hydraulicznego. Uzupełnij go i zaplanuj wizytę u mechanika, jeśli zauważysz kolejne wycieki.
Kontrolka poduszki powietrznej
Podświetlona kontrolka poduszki powietrznej oznacza problemy. W zależności od samochodu kontrolka może mieć kształt dużej kropki i zapiętego pasami człowieka, choć w niektórych autach przyjmuje postać napisu “SRS” lub “AIR BAG”.
Najczęściej błąd jest spowodowany przerwaniem obwodu - rozłączeniem wtyczki, jej zużyciem, albo uszkodzeniem maty obecności pasażera. Taka mata wykrywa, że pasażera nie ma w fotelu, dzięki czemu poduszka po jego stronie nie powinna wystrzelić. Przyczynami mogą być też awaria czujnika zderzeniowego albo wcześniejsze zalanie lub niefachowa naprawa układu elektrycznego.
Kontrolka pasów bezpieczeństwa
Jeśli świeci się kontrolka pasów bezpieczeństwa, należy zapiąć pas. :) Jeśli wszyscy pasażerowie są zapięci, a kontrolka świeci nadal - oznacza to, że czujnik zapięcia pasów bezpieczeństwa uległ awarii.
Kontrolka systemu “start” - “stop”
Wiele współczesnych samochodów jest wyposażona w system start-stop. Kontrolka informująca o jego stanie to zazwyczaj litera “A” w kółku zakończonym strzałką. Gdy świeci się na zielono lub niebiesko, oznacza to, że system jest aktualnie w użyciu. Pomarańczowy oznacza wyłączenie systemu, a czerwony lub pomarańczowy z wykrzyknikiem to problem z działaniem systemu start-stop.
Kontrolka świec żarowych [żółta lub czerwona spirala]
Kontrolka świec żarowych pojawia się w momencie rozruchu silnika i nie ma w tym nic dziwnego. Czasami jednak kontrolka świeci się podczas jazdy lub miga. Okazuje się, że nie zawsze wskazuje ona na nieprawidłową pracę świec żarowych. W zależności od marki może oznaczać coś zupełnie innego. Przykład: w Audi, Fordzie i w Skodzie może oznaczać np. awarię wtryskiwacza, uszkodzenie pompy wysokiego ciśnienia, czujnika obrotów wałka rozrządu lub sterownika turbosprężarki. W Volkswagenie może natomiast oznaczać awarię sterownika świateł stopu. By poznać możliwą przyczynę, należy zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu lub podpiąć auto do komputera.
Kontrolka DPF
Silniki diesla są często wyposażone w filtr DPF, który wyłapuje sadzę, popiół i inne zanieczyszczenia z układu wydechowego. Poprawia emisję spalin i zmniejsza ilość dymu wydostającego się z wydechu, jednak z czasem może ulec zatkaniu.
Kontrolka DPF zapala się, gdy filtr DPF wymaga wyczyszczenia lub wymiany. Kontrolka ma najczęściej żółty kolor i przypomina prostokąt wypełniony kulkami.
Kontrolka EPC [litery EPC]
EPC to akronim od słów Electronic Power Control. Wiele osób mylnie utożsamia ją z kontrolką Check Engine. EPC nie oznacza też awarii systemu ESP, jak twierdzi część kierowców.
Pojawienie się kontrolki EPC oznacza awarię elektryki. Aby zdiagnozować problem, należy zerknąć do instrukcji obsługi auta i sprawdzić, czy w naszym aucie nie występują dane objawy lub podpiąć auto pod komputer diagnostyczny. Lista potencjalnych winowajców jest bowiem bardzo długa. EPC może sygnalizować m.in. awarię światła stop, przepaloną żarówkę stop, usterkę czujnika położenia wału, usterki innych czujników, awarię przepustnicy, awarię układu wtryskowego i o wiele, wiele więcej. Bez podłączenia pod komputer diagnostyczny najczęściej się nie obędzie.
Dzięki za przeczytanie artykułu. Mamy nadzieję, że był pomocny! Jeśli jesteś fanem motoryzacji, sprawdź naszą ofertę jazdy superautami na torach wyścigowych. Możesz przejechać się Lambo, Ferrari, Porsche oraz innymi wspaniałymi samochodami. Zajrzyj na naszą stronę, by poznać ofertę. :)
Komentarze
Michał
2022-03-11
Zygmunt
2022-03-25
Mirosław
2023-12-02
Zbigniew
2024-02-02
Konrad
2021-09-18