🔥🏴 Taniej o VAT na Black Weeks! 🏷️ Odbierz aż 23% rabatu z kodem: BLACK23 - Regulamin

Co oznacza kontrolka "Check Engine"?

Kategoria: dbaj o auto z devil-cars.pl

- 06 maj 2020

Twój samochód nie umie mówić. Wie natomiast, jak pokazać, że dzieje się z nim coś złego. Pomarańczowa lampka w kształcie silnika to wiadomość, że auto wymaga uwagi. Nie ignoruj jej, lecz nie popadaj od razu w panikę. 

Lista problemów, które mogą zapalić kontrolkę Check Engine jest długa. Nie każde jej zaświecenie zrujnuje Twój portfel. Czasem może się okazać, że naprawa będzie łatwa i szybka.

Poniżej przedstawiamy 10 najczęstszych problemów powodujących zapalenie się kontrolki Check Engine. 

Dlaczego świeci się Check Engine?

dlaczego pali się check engine

fot. "Vw Engine Check" / Wikiuser100000 / wikimedia commons / cc by-sa 3.0

Kontrolka Check Engine zapala się, gdy komputer sterujący silnikiem odbierze niepoprawny sygnał od któregoś z czujników lub gdy wartości zmierzone przez ten czujnik przekraczają te, które założył producent auta.

Powód może być błahy, taki jak zaśniedzenie styku czy kropelka wody we wtyczce. W takiej sytuacji silnik będzie pracował normalnie, choć zdarza się, że pali wtedy więcej lub nie zapewnia pełnej mocy.

Każde nowe auto sprzedawane od 2001 roku w Europie musi być wyposażone w komputer samodiagnozujący. Oznacza to, że elektronika powinna sama wykrywać ewentualne problemy.

Aby sprawdzić, co spowodowało zaświecenie się kontrolki Check Engine, należy podłączyć specjalne urządzenie. Jeśli na tablicy zegarów wyświetli się kontrolka Check Engine, w komputerze auta zapisują się kody błędów. Mechanik używając skanera diagnostycznego odczytuje zapisane usterki. 

Skasowanie błędu Check Engine

skasowanie błędu check engine

Normalna praca silnika może uśpić naszą czujność. Po udaniu się do serwisu zdarzy się, że usłyszymy od mechanika propozycję “skasowania błędu”. Za taką usługę zapłacimy ok. 30-50 zł. 

Kontrolka oczywiście zgaśnie, bo mechanik wyczyści z pamięci komputera informację o błędzie. Skasowanie błędu nie usunie jednak pierwotnej przyczyny zapalenia się kontrolki Check Engine i najprawdopodobniej wkrótce zaświeci się ponownie.

W większości przypadków takie “skasowanie” możemy wykonać samodzielnie - wystarczy, że na kilka minut odepniemy akumulator.

check engine

fot. Kshkk / wikimedia commons / cc by-sa 4.0

Zgaśnięcie kontrolki Check Engine

Jeśli usterka wystąpiła tylko raz, a komputer nie odnotował błędu ponownie, to po pewnym czasie (np. po kilkukrotnym uruchomieniu silnika) kontrolka powinna zgasnąć sama. Powód takiego błędu jest najczęściej mało istotny - np. obniżone napięcie przy uruchomieniu silnika na mrozie, czy zawilgocenie po umyciu auta.

Kontrolka Check Engine nie gaśnie

check engine nie gaśnie

Kontrolka Check Engine może świecić się na pomarańczowo lub czerwono. Gdy pomarańczowa kontrolka przez dłuższy czas nie gaśnie oznacza to, że mamy do czynienia z poważniejszą usterką i musimy jak najszybciej udać się do warsztatu.

Check Engine świeci się na czerwono

Gdy Check Engine świeci się na czerwono lub miga na pomarańczowo, sprawa jest jasna - najprawdopodobniej mamy poważną awarię. musimy jak najszybciej przerwać jazdę. W zależności od auta, możemy dojechać do warsztatu w trybie awaryjnym lub po prostu zadzwonić po lawetę.

Najczęstsze przyczyny zapalenia się kontrolki Check Engine

1. Sonda Lambda (czujnik tlenu)

check engine - sonda lambda


fot. Martin Olsson / wikimedia commons / cc by-sa 3.0

Sonda Lambda mierzy ilość niespalonego tlenu w układzie wydechowym samochodu. Wysyła dane do komputera pojazdu, który reguluje mieszankę powietrza i paliwa dostającego się do cylindrów.

W przypadku awarii Sondy Lambda silnik nadal będzie pracował, lecz zużyje więcej paliwa niż zwykle. W dłuższej perspektywie uszkodzeniu mogą ulec świece zapłonowe i katalizator. Cena sondy wraz z wymianą waha się od 400 do 2000 zł.

 

2. Niedokręcony korek wlewu paliwa

check engine - wlew paliwa

fot. Geonidiusz / wikimedia commons / cc by-sa 3.0

Luźny korek wlewu paliwa to jeden z najczęstszych powodów zapalenia się kontrolki Check Engine. Korek zapobiega wydostawaniu się oparów paliwa i pomaga w utrzymywaniu całego systemu pod właściwym ciśnieniem. Jeśli świeci się Check Engine, zatrzymaj się i upewnij, że dobrze dokręciłeś korek. Czasami wymaga on wymiany. Koszt to 20-100 zł.

3. Awaria katalizatora


Katalizator jest zintegrowany z układem wydechowym pojazdu. Zmienia tlenek węgla powstały w procesie spalania na mniej szkodliwy dwutlenek węgla. Nowy, oryginalny katalizator jest drogi - jego ceny zaczynają się od 2000 zł. Można postawić na zamiennik (tańszy o połowę) lub katalizator uniwersalny, kosztujący ok. 300-600 zł.

4. Awaria cewki zapłonowej

check engine - cewka zapłonowa


fot. Halpaugh / wikipedia / cc by-sa 2.0

Cewka zapłonowa wytwarza prąd, którego potrzebują świece zapłonowe do podpalenia mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach. Jej awaria może wywoływać błąd Check Engine. Pamiętaj, że świece zapłonowe występują tylko w silnikach benzynowych, w Dieslach są tzw. świece żarowe. Cena cewki to ok. 100-300 zł.

5. Awaria przewodu świecy zapłonowej

check engine - świeca zapłonowa

Przewód przenosi prąd z cewki do świecy. Bez niego mieszanka nie zapaliłaby się. Objawami zużycia przewodu są: nierówne obroty na biegu jałowym, zauważalny spadek mocy silnika i większe zużycie paliwa. Koszt nowego to ok. 50-150 zł, a wymiana to ok. 20-30 zł.

6. Usterka masowego przepływomierza powietrza (MAF)

Nieprawidłowo działający czujnik MAF może zapalać kontrolkę Check Engine. Objawy awarii to słaby rozruch, brak stabilności na biegu jałowym, szarpanie podczas przyspieszania, niepokojące dźwięki z silnika, czarny dym z wydechu i gaśnięcie silnika. Koszt czujnika to ok. 200-1000 zł.

7. Niefabryczny alarm samochodowy



Nieprawidłowo zainstalowany alarm może uruchamiać kontrolkę Check Engne. 

8. Problemy z instalacją LPG



Pomarańczowa kontrolka Check Engine może zwiastować problemy z instalacją LPG. Winne mogą być zapchany filtr gazu (wymiana 30-50 zł), zużyte wtryskiwacze (300-1000 zł), parownik (300-600 zł).

9. Zatkanie lub awaria zaworu EGR

check engine - egr


fot. Moosealope / wikimedia commons / cc by 2.0

EGR (Exhaust Gas Recirculation) to w wolnym tłumaczeniu układ recyrkulacji spalin. Obniża on ilość tlenu dostarczanego do komory spalania, dzięki czemu obniża emisję tlenków azotu (NOx). Objawami usterki zaworu EGR są: gaśnięcie silnika na wolnych obrotach, tracenie mocy i czarny dym z rury. Awarię sygnalizuje kontrolka Check Engine. Wymiana zaworu EGR to temat na cały artykuł i w zależności od wielu czynników, koszty mogą wynieść od 300 do kilku tysięcy złotych.

10. Zużyty akumulator



Kontrolka Check Engine może zaświecić się również po zupełnym rozładowaniu się akumulatora. Pomoże wymiana na nowy. Kontrolka powinna zgasnąć samoczynnie po kilkukrotnym uruchomieniu silnika. Jeśli nie, powinniśmy udać się do mechanika celem skasowania błędu.

Dzięki za przeczytanie tego artykułu, mam nadzieję że był pomocny. 

___________________________________________

Interesujesz się sportowymi samochodami lub chcesz sprawić super niespodziankę bliskiej osobie? Sprawdź jazdę po torze w superaucie - 15 torów w całej Polsce, kilkadziesiąt sportowych aut i ceny już od 179 zł.

jazda sportowym samochodem

Devil-Cars - przejażdzka sportowym autem


Komentarze

Andrzej

2022-07-09

super fachowe informacje.Tak trzymać dalej..Andrzej

Blog

10 pomysłów na prezent dla fana BMW - nasze propozycje!
Koenigsegg Jesko - wszystko co musisz wiedzieć o tym superaucie!
Światła do jazdy dziennej - jak i kiedy ich używać? 

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 km/h
Lamborghini Gallardo
315 km/h
Ferrari F430
315 km/h

Kontakt