Koenigsegg Jesko - wszystko co musisz wiedzieć o tym superaucie!
Kategoria: ciekawostki
-Koenigsegg Jesko to jedno z najbardziej ekscytujących i zaawansowanych technologicznie hiperaut na świecie. Od momentu swojego debiutu na Geneva Motor Show w 2019 roku, stał się obiektem pożądania entuzjastów motoryzacji i kolekcjonerów supersamochodów. Niezwykłe osiągi, innowacyjne technologie i futurystyczna stylistyka czynią Jesko nie tylko jednym z najszybszych pojazdów na świecie, ale również prawdziwym dziełem sztuki inżynieryjnej. W tym artykule przedstawimy szczegółowe informacje na temat tego niesamowitego pojazdu.
Koenigsegg Jesko - co to za auto?
Koenigsegg Jesko to zaprojektowany i skonstruowany w Szwecji supersamochód. Auto należy do najszybszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie pojazdów na świecie. Jesko został zaprezentowany w 2019 roku na Targach Motoryzacyjnych w Genewie, a do produkcji trafił dwa lata później.
Model ten został nazwany na cześć Jesko Koenigsegga, ojca Christiana (założyciela marki). Jesko jest dostępny w dwóch wariantach – „Attack”, zoptymalizowany pod kątem jazdy torowej oraz „Absolut”, który jest lepiej przystosowany do poruszania się po drogach publicznych. Obie wersje Jesko oferują wyjątkowe wrażenia z jazdy, potężne osiągi i duży potencjał kolekcjonerski.
Koenigsegg Jesko - dane techniczne
Koenigsegg Jesko imponuje swoimi osiągami i nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi, które czynią go jednym z najbardziej zaawansowanych hiperaut na świecie.
Ile ma koni mechanicznych?
Koenigsegg Jesko może pochwalić się mocą, która stawia go wśród najmocniejszych samochodów produkowanych seryjnie. W zależności od używanego paliwa, Jesko generuje:
- 1600 KM przy zasilaniu biopaliwem E85,
- 1280 KM przy użyciu standardowej benzyny 95-oktanowej.
Silnik i moc
Jak wspomnieliśmy, Koenigsegg Jesko generuje 1280 KM lub 1600 KM w zależności od używanego paliwa. Sercem tego hipersamochodu jest 5-litrowe, podwójnie doładowane V8. Motor ten osiąga aż 1500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zaawansowany system chłodzenia oraz zmniejszona masa całej jednostki napędowej sprawiają, że silnik jest niezwykle potężny i wydajny.
Moc trafia na koła za pomocą imponującej skrzyni, zwanej LST (Light Speed Transmition) z dziewięcioma biegami i aż siedmioma sprzęgłami. Ta liczba sprzęgieł zapewnia szybszą zmianę biegów w porównaniu do znanych konstrukcji dwusprzęgłowych.
Ciekawy jest też tylny napęd Koenigsegga Jesko, który przy wyższych prędkościach skręca tylne koła w tym samym kierunku, co przednie, by poprawić trzymanie w zakrętach i zwiększyć stabilność auta. Natomiast przy niskich prędkościach koła ustawiają się w przeciwnym kierunku do przednich, dzięki czemu samochód ma mniejszy promień skrętu.
Prędkość maksymalna i osiągi
Koenigsegg Jesko został stworzony z myślą o osiąganiu ekstremalnych prędkości i przekraczaniu granic tego, co możliwe w świecie supersamochodów. W wersji „Absolut”, która jest zoptymalizowana pod kątem prędkości maksymalnej, samochód ma potencjał, by osiągnąć prędkość powyżej 500 km/h, co mogłoby uczynić go najszybszym seryjnie produkowanym autem na świecie. Liczba ta jak na razie oparta jest tylko na komputerowych kalkulacjach. W przeprowadzonym teście auto osiągnęło 475 km/h, nadal przyspieszając - kierowcy skończył się odcinek testowy.
Jesko przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,8 sekundy, a od 0 do 400 km/h w 18,82 sekundy, co czyni go jednym z najszybszych samochodów na świecie. W lipcu tego roku auto pobiło cztery światowe rekordy: przyspieszenie do 400 km/h, przyspieszenie do 250 mp/h oraz przyspieszenie do tych prędkości wraz z pełnym zatrzymaniem się.
Dzięki zastosowaniu aktywnego zawieszenia i innowacyjnych technologii, Jesko pozostaje stabilny i precyzyjny nawet przy najwyższych prędkościach, zapewniając niesamowite wrażenia z jazdy zarówno na torze, jak i na prostej drodze.
Koenigsegg Jesko - cena i dostępność
Samochody marki Koenigsegg należą do jednych z najdroższych aut na świecie i nie inaczej jest w przypadku modelu Jesko. Ogromne ceny wynikają z bezkompromisowego podejścia firmy do budowy samochodów. Koenigsegg może wyprodukować rocznie około 150 samochodów i co ciekawe, każdy z nich ma swojego właściciela zanim zjedzie z taśmy produkcyjnej.
Cena bazowa Koenigsegga Jesko wynosi około 3 milionów euro (prawie 13 milionów złotych). Łącznie powstanie zaledwie 125 egzemplarzy, a podział na modele Absolut i Attack będzie zależał od zapotrzebowania klientów. Cała seria produkcyjna została wyprzedana w 2022 roku pomimo wysokiej ceny.
Koenigsegg Jesko - pożar
W czerwcu 2024 roku w Grecji doszło do incydentu, gdy jeden z właścicieli Koenigsegga Jesko „Attack” wyjeżdżał ze swojego hotelu. Na szczęście nikomu nic się nie stało, ale incydent wzbudził niepokój wśród właścicieli innych modeli Jesko. Koenigsegg natychmiast rozpoczął dochodzenie w sprawie przyczyn pożaru i szybko odkrył, że przyczyną był wyciek płynu hydraulicznego z uszkodzonego przewodu. Ten wyciek, w połączeniu z wysokimi temperaturami panującymi w Grecji, doprowadził do zapalenia się pojazdu.
W odpowiedzi na ten incydent firma Koenigsegg zaleciła wszystkim właścicielom Jesko wstrzymanie się od jazdy swoimi samochodami, dopóki wszystkie egzemplarze nie zostaną dokładnie sprawdzone pod kątem problemów z układem hydraulicznym. Producent poinformował również, że wprowadził aktualizację oprogramowania, która ma automatycznie wyłączać system hydrauliczny w przypadku wykrycia wycieku.
Co więcej, firma postanowiła zrekompensować stratę greckiemu właścicielowi, przekazując mu nowy, zbudowany od podstaw model Jesko.
Koenigsegg Jesko vs inne superauta
Koenigsegg Jesko to auto, które stawia poprzeczkę bardzo wysoko dla innych supersamochodów, nie tylko pod względem osiągów, ale również innowacyjności. W szranki z nim mogą stawać tylko najlepsze hiperauta o prędkości maksymalnej powyżej 400 km/h. Poniżej przedstawiamy konkurentów Koenigsegga Jesko.
Pagani Huayra – To włoskie arcydzieło jest znane z osiągów i niesamowitej dbałości o detale. Napędzana silnikiem V12 o mocy 730 KM, Huayra oferuje wyjątkowe osiągi, choć nie dorównuje Jesko pod względem mocy. Największym atutem Pagani jest doskonałe połączenie luksusu z prędkością i aerodynamiczną finezją.
Bugatti Bolide – Bolide jest jednym z najbardziej ekstremalnych aut na rynku, a jego moc 1850 KM przyćmiewa nawet Koenigsegga. Ultralekka konstrukcja i rekordowa prędkość maksymalna (do 500 km/h) czynią go najbliższym konkurentem Jesko pod względem surowych osiągów. Stworzony głównie do rekordowych czasów na torze, Bolide wyróżnia się nowatorskim podejściem do aerodynamiki. Za Bugatti trzeba też zapłacić około miliona euro więcej.
Hennessey Venom F5 – Amerykański konkurent w wyścigu o tytuł najszybszego auta na świecie. Z silnikiem V8 twin-turbo o mocy 1817 KM, Venom F5 ma prędkość maksymalną wynoszącą ponad 480 km/h, co stawia go na równi z Jesko Absolut w walce o dominację na prostych. Venom F5, podobnie jak Jesko, kładzie nacisk na aerodynamiczną efektywność i niesamowite przyspieszenie. Pod względem ceny również stoi na podobnym poziomie, co szwedzki konkurent.
Każde z tych aut oferuje unikalne doświadczenia, ale Koenigsegg Jesko wyróżnia się nie tylko ekstremalną prędkością, lecz także nowatorskimi technologiami i niezrównaną mocą.