Logo samochodów - poznaj ich znaczenie i historię!
Kategoria: ciekawostki
- 11 gru 2019Wszyscy wiemy, jak wyglądają loga poszczególnych marek samochodów. Niewielu jednak zna ich znaczenie i historię. Czytaj dalej, a poznasz prawdziwe historie pochodzenia logo samochodów.
Co oznaczają loga samochodów?
Logo to bardzo ważny element w identyfikacji marki. Musi być ponadczasowe, zgodne z charakterem oraz wzbudzające zaufanie. Dobrze, kiedy do tego jest ładne i pasuje do designu aut, który przecież co chwile się zmienia.
Dobre loga samochodów powinny zawierać wszystkie te elementy, a dodatkowo nieść jakiś przekaz. Niektóre z logo nawiązują również do historii danej marki aut. Zebraliśmy 16 logo samochodów, by wyjaśnić ich pochodzenie. Zdziwisz się, co oznaczają niektóre z nich!
Logo samochodów - lista wszystkich marek:
- Logo Mazdy
- Logo BMW
- Logo Subaru
- Logo Forda
- Logo Volvo
- Logo Porsche
- Logo Mercedesa
- Logo Alfy Romeo
- Logo Toyoty
- Logo Astona Martina
- Logo Mitsubishi
- Logo Volkswagena
- Logo Renault
- Logo Peugeota
- Logo Skody
- Logo Ferrari
- Logo Lamborghini
- Logo Opla
- Logo Citroena
Loga aut marki Mazda
Mazda to marka, która ma obsesję na punkcie symbolizmu. Nazwa firmy pochodzi od boga mądrości Ahura Mazda, którego uważano za istotę wprowadzającą inteligencję i harmonię we wczesnych azjatyckich cywilizacjach. Nazwa jest również podobna do nazwiska właściciela, Jujiro Matsuda.
Obecne logo Mazdy powstało w 1998 roku. Jego znaczenie wyjaśnia sam producent:
Nasze logo zawiera ducha Mazdy. Stylizowana litera “M” przedstawia skrzydła podczas lotu, które niosą Mazdę w kierunku przyszłości. “V” zawarte w literze “M” reprezentuje kreatywność, witalność i pasję, jaką jest Mazda. Symbol w całości wyraża mocne przeczucie, że Mazda będzie liderem na rynku samochodów. Dynamiczne koło wyraża naszą gotowość do rozłożenia skrzydeł i wejścia w XXI wiek.
Logo samochodów marki BMW
Biało-niebieska tarcza, czarna obwódka i litery BMW. Od ponad 90 lat to logo symbolizuje czystą radość z jazdy. Jednak jak powstało? Prawdziwe znaczenie logo BMW to jeden z najbardziej kontrowersyjnych tematów wokół bawarskiej marki.
Istnieją dwie interpretacje związane z logo BMW. Pierwsza z nich mówi o kręcącym się śmigle, natomiast druga o szachownicy w kolorach Bawarii, czyli regionu, w którym powstają auta BMW.
Obecne logo zdaniem marki BMW przedstawia kręcące się śmigło samolotu. Firma wywodzi się od przedsiębiorstwa Rapp-Motorenwerke, które wytwarzało silniki samolotowe. Symbol konia zastąpiono szachownicą Bawarii (oficjalnie - kręcącym się śmigłem), a nazwę Rapp literami BMW.
To, że szachownica jest podobna do flagi Bawarii, jest tylko “szczęśliwym zbiegiem okoliczności”. O co całe to zamieszanie? Kiedy logo BMW zostało utworzone po raz pierwszy, niemiecka ustawa o znakach towarowych zabraniała umieszczania na nich znaków herbów narodowych oraz innych symboli suwerenności narodowej.
Sprawdź jazdę BMW M4 na torze!
fot. Dale Gillard / flickr / cc by 2.0
Logo aut marki Subaru
Sześć gwiazd w logo Subaru to odniesienie do Plejad, symbolizujących połączenie sześciu japońskich firm w jedność. Sama nazwa “Subaru” oznacza z japońskiego Plejady, czyli gromadę gwiazd zwanych przez wielu “Małym Wozem”. Te sześć gwiazd najłatwiej zauważyć na niebie będąc właśnie w Japonii. Niebo nad krajem czerwonej wiśni przyciąga corocznie miliony podróżników zainteresowanych astronomią.
Logo samochodów marki Ford
Wiceprezydent marketingu Forda, Jan Valentic powiedział kiedyś, że owalne logo Forda jest symbolem rozpoznawalnym na całym świecie, jako firmy, która postawiła świat na czterech kołach. W logo znajduje się oczywiście nazwa “Ford” pochodząca od założyciela marki, Henry’ego Forda. Marka może pochwalić się bardzo szybkim opracowaniem swojego logo i konsekwencją. Znak, który widnieje na maskach obecnych Fordów, nie zmienił się praktycznie w ogóle od roku 1909.
Logo Volvo
Nazwa szwedzkiej marki “Volvo” pochodzi od łacińskiego słowa “Volvere”, które oznacza “toczyć się”. Słowo to w różnych językach przyjmuje różne znaczenia, ale zawsze nawiązuje do czegoś, co się porusza. Przykład takiego słowa w języku polskim to np. rewolwer.
Logo Volvo pochodzi od alchemicznego symbolu żelaza. Koło i strzała wskazująca na północny-wschód symbolizuje także Marsa. Szwedom bliższe jest jednak pierwsze znaczenie. Marka Volvo uhonorowała szwedzkie tradycje przemysłu żelaznego. Volvo chciało być kojarzone z takimi cechami, jak bezpieczeństwo, jakość i trwałość.
Logo Porsche
W znaczku marki Porsche można znaleźć wiele ciekawych elementów. Są tu kolory niemieckiej flagi, nazwa miasta Stuttgart, w którym powstają Porsche, zdjęcie konia oraz rogi jelenia. Więcej ciekawych informacji przeczytasz tu: co oznacza logo Porsche?.
Logo Mercedesa
Trójramienna gwiazda Mercedesa jest symbolem znanym na całym świecie. Niemiecka marka oznajmia, iż oznacza ona kierunek rozwoju na trzech polach: na lądzie, na morzu i w powietrzu. Dokładnie: Logo Mercedesa jest symbolem planu podboju całego (nie tylko motoryzacyjnego) świata.
Logo Alfa Romeo
Czy wiedziałeś, że logo Alfy Romeo przedstawia człowieka zjadanego przez ogromnego smoka? To herb założycieli Mediolanu, rodu Visconti. Wokół symbolu krąży wiele legend. Najbardziej akceptowalna dzisiaj to ta, że zjadany mężczyzna jest Saracenem lub Muzułmaninem, który zostaje pokonany przez chrześcijańskie krucjaty. Niektórzy twierdzą, że pochodzenie etniczne człowieka nie jest znane. Wiadomo jednak, że zjadane jest dziecko. A to chyba jeszcze dziwniejsze…
Po lewej stronie logo znajduje się czerwony krzyż na białym tle, symbolizujący średniowiecznych Chrześcijan.
Logo samochodów marki Toyota
Przecinające się owale w logo Toyoty symbolizują zaufanie pomiędzy Toyotą a jej klientami. Kształty te tworzą razem literę T. Oba owale przedstawiają serca - Toyoty oraz konsumenta, które łączą się w jedną całość. Ich połączenie symbolizuje wzajemną relację opartą na zaufaniu.
Ciekawostką jest to, że w logo Toyoty można znaleźć każdą z liter nazwy marki. Są one połączone w jeden symbol.
Logo Aston Martin
Obecna wersja logo Astona Martina przedstawia zielony prostokąt z nazwą marki na tle białych, rozwiniętych skrzydeł. Znaczek Astona Martina składa się z trzech kolorów: czarnego, zielonego i białego. Odnoszą się one do elegancji, prestiżu i oryginalności. Logo Astona Martina jest znane na całym świecie. To auta o wyjątkowym charakterze. Możesz to sprawdzić podczas przejażdżki Astonem Martinem na torze wyścigowym.
Logo samochodów Mitsubishi
Zacznijmy może od nazwy Mitsubishi. Odnosi się ona do trzech diamentów w logo. “Mitsubishi” to kombinacja dwóch słów: “mitsu” oraz “hishi”. Mitsu oznacza drzewo, a hishi wodnego kasztana. Japończycy często używają tego słowa, by opisać diamentowy kształt. Zmiękczają także literę “h” na literę “b”, więc kombinację słów mitsu i hishi czytają jako Mitsubishi.
Skąd w ogóle pomysł diamentów w logo Mitsubishi? Wywodzi się od założycieli marki, rodziny Iwasaki, których herbem były właśnie 3 diamenty.
Logo Volkswagena - historia i znaczenie
Volks - Ludzie, Wagen - samochód. Volkswagen już od swego powstania miał być autem dla zwykłych ludzi. W pierwszym logo marki Volkswagen można doszukać się interpretacji swastyki. Litery ‘V” i “W” były wbudowane w koło zębate, które to było wrysowane w zaokrąglony wiatrak. Jego ramiona układały się we wzór bardzo przypominający symbol nazistowskich Niemiec. Tuż po wojnie, w 1945 roku, logo Volkswagena zostało zmienione na takie, które wygląda prawie tak samo, jak obecne.
Logo aut Renault
Firma Renault została założona w 1898 roku przez trzech braci z podparyskiej miejscowości Billancourt. Pierwszym logo Renault były inicjały braci wpisane w medalion. Osiem lat później zostało ono zastąpione przez znak z kołem zębatym i automobilem. W okresie I WŚ pojazdy Renault spisywały się na tyle dobrze, że bracia postanowili zmienić logo na takie, które przedstawiało czołg.
Kształt wydłużonego diamentu powstał w 1925 roku i przeszedł w międzyczasie kilka ewolucji. Znaczek Renault znany obecnie to zasługa malarza Victora Vaserely’ego.
Logo Peugeot
Logo Peugeota jest znane na całym świecie. Charakterystyczny lew widniał w znaku francuskiej marki już od 1847 roku. Warto wspomnieć, że markę Peugeot utworzono w 1810 roku. Zajmowała się wtedy jeszcze produkcją młynków do kawy, soli i pieprzu. Peugeot produkował następnie rowery, a samochodami zajął się dopiero od 1889 roku. Przez ponad 170 lat istnienia logo z Lwem, przechodziło ono wiele ewolucji.
Dlaczego lew? Firma powstała w mieście Sochaux, w którego herbie widnieje bardzo podobne zwierzę. W Sochaux znajduje się obecnie fabryka koncernu PSA.
Logo samochodów marki Skoda
Historia logo Skody sięga 1895 roku, kiedy to wspólnicy Laurin i Klement zaczęli produkować rowery pod marką Slavia, a następnie motorowery w czeskim mieście Mlada Boleslaw. W 1925 roku po połączeniu ze Skodą wspólnicy przyjęli nazwę Skoda oraz nowe logo zawierające ją w owalnym kształcie.
Słynne dziś logo ze skrzydlatą strzałą (zdaniem niektórych kurą) powstało w 1926 roku. Znak ten przedstawia tak naprawdę połączenie Indianina z pióropuszem ze strzałą. Podobno Indianin ten towarzyszył Emilianowi Skodzie w jego licznych podróżach po Ameryce Południowej. Obecne logo jest już jego ewolucją.
Skoda wypuściła zresztą zabawny i ciekawy klip o historii powstania swojego logo:
Logo Ferrari
Logo Ferrari to chyba najpopularniejszy znaczek samochodowy na całym świecie. Pojawia się nie tylko na autach, lecz również na perfumach, zegarkach, odzieży, kubkach i innych akcesoriach. Czy wiesz, co oznacza i jak powstało?
Słynne logo przedstawia czarnego konia na żółtym tle oraz włoską flagę. Wierzgający koń był początkowo znakiem hrabii Francesco Baracca, który walczył w siłach powietrznych Włoch podczas I Wojny Światowej. Jego heroizm zyskał uznanie wszystkich Włochów. Na samolocie Baracca widniał koń, który za namową matki Enzo Ferrari’ego stał się symbolem marki Ferrari. Żółty kolor tarczy nawiązuje do regionu, w którym produkowane są auta Ferrari - Modeny.
Sprawdź - ciekawostki o Ferrari
Logo Lamborghini
Logo Lamborghini przedstawia byka, który był znakiem zodiaku założyciela marki, Ferrucio Lamborghini’ego. Rozwścieczone zwierzę przypomina te występujące w korridach. Założyciel włoskiej marki uwielbiał byki i często jeździł do hiszpańskiej Sevilli, by je oglądać.
Na znaczku Lamborghini znajduje się złoty byk, na czarnej tarczy. W przeciwieństwie do innych włoskich marek Lambo nie podkreśla swych włoskich korzeni. Co więcej, często nadaje swoim autom hiszpańskie nazwy. Przykładem może tu być Gallardo, które jest nazwą słynnej rasy byków walczących w korridach. W języku hiszpańskim to słowo oznacza “piękny” lub “bohaterski”. Złote elementy logo Lamborghini oznaczają luksus i bogactwo, natomiast czerń symbolizuje elegancję i integralność marki.
Zobacz - jazda Lamborghini Gallardo po torze
fot. 2Tales / flickr / cc by-sa 2.0
Logo samochodów marki Opel
Marka Opel została założona w 1862 roku przez 25-letniego Adama Opla, który rozpoczął produkcję maszyn do szycia w Niemczech. Logo Opla zmieniało się przez wiele lat.
W latach trzydziestych powstała słynna ciężarówka Opel Blitz, która przyniosła Oplowi sławę na całym kontynencie. Logo z błyskawicą pojawiło się dopiero w 1964 jako hołd temu właśnie pojazdowi. Blitz oznacza po niemiecku błyskawicę, stąd ten symbol.
Logo Citroena
Logo marki Citroen o dziwo nie przedstawia choinki. Powstało już w roku 1900, kiedy to Andre Citroen nabył prawo do stosowania przekładni kół zębatych w formie daszków. Co ciekawe, patent ten został zakupiony w Polsce. Dzięki nacięciom przypominającym daszki przekładnie pracowały lżej, ciszej i wydajniej.
Pierwsze auta Citroena zaczęły powstawać w roku 1919, a słynne daszki pozostały z marką do dziś. To one przyczyniły się do sukcesu marki Citroen. Obecne logo Citroena pochodzi z 2017 roku.
Loga samochodów - za każdym kryje się inne znaczenie
Ile marek samochodowych, tyle logo i ich znaczeń. Memy nadzieję, że dzięki temu artykułowi dowiedziałeś się czegoś nowego.
Sprawdź nasze inne wpisy o markach samochodowych oraz najdroższych samochodach świata. Zajrzyj też na naszą stronę z ofertą jazdy superautami po torze.
FunBMW
2020-04-08