KJS - poradnik dla kierowców, którzy chcą się ścigać!

Kategoria: Poradniki

KJS - Konkursowa Jazda Samochodem to impreza motoryzacyjna, zrzeszająca kierowców-amatorów chcących pościgać się własnym autem z innymi zawodnikami o najlepszy czas. Napisaliśmy “zawodnikami”, choć oficjalne stanowisko PZM jest takie, by nie używać określeń “zawodnik” ani “rajd” w stosunku do uczestników KJS-ów. Są one zastrzeżone dla kierowców ze sportowymi licencjami. 

Najważniejsze informacje o KJS-ach można znaleźć w lokalnym automobilklubie. Do klubu warto się zapisać, by stawiać kolejne kroki w sportach samochodowych. Adresy oraz numery telefonów poszczególnych automobilklubów można znaleźć w sieci, np. na stronie Polskiego Związku Motorowego - www.pzm.pl.

Kto może zacząć jazdę w KJS-ach?

W KJS-ach jeździć może każda osoba posiadająca prawo jazdy, lecz nieposiadająca żadnej licencji kierowcy sportu samochodowego. Pilotem może zostać osoba, która ukończyła 17 rok życia (18. w Super KJS). Aby wziąć udział w zawodach, musimy też mieć wykupione ubezpieczenie OC oraz NNW.

KJS to dobry sposób na rozpoczęcie amatorskiego ścigania. Od nas, naszego talentu i zaangażowania zależy, czy KJS-y pozostaną dobrą zabawą, czy może przerodzą się w profesjonalną karierę. 

KJS - kto może jeździć?

Rodzaje zawodów KJS

Zawody KJS można podzielić na dwa rodzaje: zwykłe, w których jeździ się “zwykłymi” samochodami, ale w kasku, oraz Super KJS, w których wymagany jest montaż klatki bezpieczeństwa.

Zasady imprez KJS

Na początku warto zaznajomić się z zasadami imprezy, w której mamy zamiar wziąć udział. Zawody KJS mają bardzo podobny przebieg, co mistrzostwa Polski. Na początku przeprowadza się badania kontrolne pojazdów oraz wyznacza punkty kontroli czasu.

Kierowcy jeżdżą na tzw. “próbach sprawnościowych”. Trasa przejazdu wyznacza się poprzez rozstawienie szykan w postaci pachołków, opon lub naturalnych przeszkód, tak, by kierowcy nie przekraczali na danym odcinku średniej prędkości 45 km/h. Dzięki temu Konkursowe Jazdy Samochodem są zwykle bezpieczne i nie grożą poważnym wypadkiem.

Próba może być wyznaczona też na odcinku drogi publicznej (oczywiście po spełnieniu przez organizatora wymagań i otrzymania odpowiednich zezwoleń). Maksymalna długość jednej próby (odcinka) nie może przekroczyć 2 km, natomiast maksymalna długość całej trasy nie może przekroczyć 25 km.

KJS - jak zacząć jeździć?

fot. Mejdrzer / wikipedia / cc by-sa 3.0

Jakie samochody mogą brać udział w KJS?

W KJS-ach mogą startować samochody osobowe w rozumieniu ustawy “Prawo o ruchu drogowym”. Do obowiązkowego wyposażenia samochodów należą: pasy bezpieczeństwa, zagłówki foteli kierowcy i pilota, gaśnica, apteczka oraz przedni i tylny zderzak.

Jaki samochód do KJS? - praktyczne wskazówki

Jeśli jesteś początkującym uczestnikiem KJS, zacznij od taniego i wytrzymałego pojazdu, który można szybko i w miarę tanio naprawić. Zdobędziesz na nim niezbędne doświadczenie i nie zrujnujesz budżetu w przypadku awarii.

Dobrym pomysłem jest zaopatrzenie się w nieco “słabsze” opony, gdyż to ten element wyposażenia zużywa się najszybciej podczas agresywnej jazdy. Możesz kupić używane ogumienie, przeszukując ogłoszenia w sieci lub udać się do zakładu wulkanizacyjnego.

KJS - jaki samochód wybrać?

Dobór pilota w KJS

W Konkursowej Jeździe Samochodem rola pilota jest bardzo istotna. Pilot w KJS powinien być osobą dobrze zorganizowaną, spokojną, lecz stanowczą. Przede wszystkim musi się jednak odnajdywać w terenie i nie mylić lewej strony z prawą. Dobrze jest poszukać doświadczonego pilota, który pomoże stawiać pierwsze kroki w KJS-ach. Pilotów można znaleźć poprzez ogłoszenia w sieci lub z polecenia znajomych w automobilklubie. Jeśli nie znajdziemy takiej osoby, zawsze możemy poprosić kogoś z własnego otoczenia. 

Trzeba pamiętać, że do zadań pilota należy nie tylko dyktowanie trasy, lecz wiele innych czynności, które odciążają kierowcę.

Trening przed KJS

Zanim wystartujesz w KJS, możesz potrenować swoje umiejętności. Rozpocznij od teoretycznego poznania technik jazdy, czytając w sieci artykuły na jej temat.

Zobacz również: Jak jeździć po torze?

Po tym, jak poznasz teorię, potrenuj swoje umiejętności w praktyce. Jak? Znajdź zamknięty dla ruchu plac, na którym nie ma wielu przeszkód (dziur, studzienek itp.). Zacznij naukę od podstawowych rzeczy, takich jak pozycja za kierownicą, ułożenie ciała, kierowanie, sportowa zmiana biegów, ruszanie z miejsca i rozpędzanie, tor ruchu, hamowanie na zakręcie itp. 

KJS - jak trenować przed zawodami?

Możesz układać próby tak, jak ma to miejsce na KJS, oraz poprosić kogoś, by mierzył ci czas. Dzięki temu po kilku treningach będziesz widział, czy robisz postępy, czy nie.

Dobrze jest też potrenować z pilotem nawigację. Zgranie kierowcy i pilota to podstawa. Musicie ustalić najdogodniejszy system opisu i przećwiczyć go “na sucho”. Dzięki temu pilot nie będzie podczas jazdy wydawał komunikatów, które nie były wcześniej ustalone. Pilot na treningu może zmienić konfigurację próby i na tej podstawie wykonać notatki. W następnym kroku będziecie jechali trasą ustaloną na podstawie tych notatek - Ty jako kierowca nie możesz wcześniej wiedzieć, jak jechać. W tym ćwiczeniu będziesz polegał wyłącznie na opisie pilota. 

Zapis na KJS

Zapis na uczestnictwo w zawodach kosztuje zwykle od 50 do 150 zł za załogę. Zapisujemy się zazwyczaj w siedzibie automobilklubu, jako organizatora KJS. W klubie warto podpytać o możliwości szkoleń dla kierowców-amatorów.

Początek KJS

Przed rajdem poznamy przebieg imprezy, rodzaj nawierzchni, liczbę prób oraz dowiemy się, gdzie i kiedy należy się udać na badanie kontrolne. Przed badaniem warto samemu sprawdzić, czy auto jest w dobrym stanie technicznym, umyć je i posiadać wszystkie wymagane naklejki. Przed startem wypocznij, dobrze się wyśpij i bądź na miejscu ok. godzinę wcześniej.

Pierwszy start w KJS

Pierwszy start w KJS-ach często wiąże się z dużymi nerwami. Pamiętaj, że to Twój pierwszy wyścig i to właśnie jest ten czas na popełnianie błędów. Zamiast skupiać się na osiąganiu jak najlepszego czasu, skup się na ich eliminowaniu.

Po zakończonej próbie pilot sprawdza czas i podpis sędziego. Na dojazdówce do kolejnej próby nie szalejemy, by nie narażać auta na żadne uszkodzenia. Na miejscu próby można przejechać się, by zrobić wstępne rozeznanie i zaktualizować rysunek próby, który może być dla pilota nieczytelny. Pilot powinien robić notatki na rysunku, używając różnych kolorów do oznaczania różnych “niespodzianek” na trasie.

Za każdym razem warto obserwować też błędy popełniane przez innych kierowców - z czym mają największe problemy. Przed startem można też poćwiczyć znajomość trasy. Kierowca obserwuje przejazd innego uczestnika, podczas gdy pilot dyktuje mu trasę. W tym momencie nie poprawiajmy jednak notatek, korzystajmy tylko z tych sporządzonych na próbie.

Obserwuj też swoje błędy i staraj się je eliminować. Przed kolejnym KJS-em popracuj na tym, z czym miałeś największy kłopot. Popracuj też z pilotem nad komunikacją i metodami sporządzania opisów.

Dzięki za przeczytanie artykułu, mam nadzieję, że był pomocny.

___________________________________________________

Jesteś pasjonatem szybkiej jazdy? Sprawdź naszą ofertę sportowej jazdy po torach wyścigowych w całej Polsce. Będziesz mógł przejechać się super autem pod okiem profesjonalnego instruktora, który z pewnością pomoże ci wyłapać większość popełnianych błędów i przekaże ci cenne wskazówki. Sprawdź - jazda po torze wyścigowym.


Komentarze

Blog

10 zaskakujących faktów o torze Nürburgring
Wszystko, co musisz wiedzieć o AdBlue - co to jest, do czego służy i jak działa?
Kupujesz używany sportowy samochód do 50 tys. zł? Zobacz nasze propozycje

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 KM
Lamborghini Gallardo
315 KM
Ferrari F430
315 KM

Kontakt

Aby poszukiwania prezentu były jeszcze lepsze, używamy ciasteczek (ang. cookies) w celach statystycznych i marketingowych. Przeczytaj więcej w Polityce Prywatności