🏁Start sezonu już za chwilę! 🔥 Zgarnij 15% rabatu z kodem DC15. ⏱️ 24h/7 Automatyczna wysyłka w 5 minut na e-mail - Regulamin

Izera, czyli pierwszy polski samochód elektryczny - co warto o nim wiedzieć?

Kategoria: Felietony

- 22 sty 2024

Polski przemysł motoryzacyjny, choć przyćmiony przez gigantów z Niemiec, czy Francji, odgrywa istotną rolę w Europie. Nasz kraj słynie jednak z produkcji zagranicznych, a nie rodzimych samochodów. W tym kontekście, debiut Izery, pierwszego polskiego samochodu elektrycznego, miał być przełomowym momentem w branży. Projekt ten pokazałby Polskę jako producenta innowacyjnych pojazdów oraz stanowił odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na samochody elektryczne.

Rozwój samochodów elektrycznych

Zainteresowanie elektrykami stale rośnie, a ich rozwój wydaje się być jednym z głównych kierunków, w jakim zmierza motoryzacja. Izera, czyli polski samochód elektryczny otworzył debatę na temat korzyści i zagrożeń płynących z elektryfikacji transportu. Wiele osób widziało w nim szansę na to, by Polska zaistniała na światowym rynku samochodowym. Czytaj dalej, by dowiedzieć się, na jakim etapie jest projekt “Izera”, oraz kiedy powstanie pierwszy egzemplarz polskiego elektryka.

Izera - logo

Izera - samochód elektryczny, na który czekamy od lat

O Izerze słyszymy już od wielu lat, a pierwszy samochód tej marki miał zjechać z taśm w 2024 roku. Rzeczywistość okazała się jednak mniej kolorowa, a projekt napotkał na swojej drodze wiele przeszkód. 

Budowę pierwszego polskiego samochodu elektrycznego nadzoruje spółka ElectroMobility Poland (EMP). W całe przedsięwzięcie zaangażowany jest również polski rząd, który na powstanie Izery przeznaczył już 500 milionów złotych. 

Izera - platforma

Polski elektryk - kiedy będzie dostępny na rynku?

W listopadzie 2023 roku zakończyła się druga faza projektowa pierwszego modelu Izery. Polska spółka nawiązała współpracę z chińską marką samochodów Geely, która w swoim portfolio ma Volvo i Lotusa, jest też współwłaścicielem Smarta i ważnym udziałowcem w Mercedesie i Astonie Martinie.

Chińczycy mają być kluczowym partnerem technologicznym i dostawcą platformy, na której zostanie zbudowana pierwsza Izera. Polska firma nawiązała też współpracę z włoskim biurem projektowym Pininfarina.

Spółka EMP twierdzi, iż projekt na obecnym etapie jest ukończony w 40%. Dobiegły końca prace stylistyczne, a światło dzienne ujrzały już parametry techniczne samochodu. Izera prowadzi też rozmowy z dostawcami komponentów.

Fabryka Izery ma powstać na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego - zakończono już prace nad jej projektem i uzyskano większość urzędowych decyzji, oprócz środowiskowej. Budowa ma ruszyć na początku 2024 roku i potrwać do końca 2025.

Produkcja pierwszych modelu ma ruszyć w 2026 roku, jeśli do tego czasu powstanie fabryka.

Przyszłość Izery w rękach rządu

O przyszłości Izery ma zadecydować nowy rząd. Obecnie trwają analizy, które mają odpowiedzieć na pytania o opłacalność inwestycji. Jednym ze źródeł dalszego finansowania projektu mógłby być Fundusz Elektromobilności z KPO. 

Izera i Geely - Partnerstwo

Izera - pionier elektromobilności w Polsce

Historia marki Izera sięga 2016 roku, kiedy utworzono ElectroMobility Poland. Spółka powstała z inicjatywy państwowych spółek energetycznych: PGE, Tauron, Enea, Energa oraz Narodowego Centrum Badań Jądrowych.

Prace nad wirtualnymi prototypami zakończono w lutym 2020 roku. Zaprezentowano je w lipcu wraz z nazwą oraz logiem firmowym.

Znaczenie nazwy “Izera”

Nazwa "Izera" nie została wybrana przypadkowo. Jest ona hołdem dla polskiej przyrody i pochodzi od nazwy rzeki przepływającej przez Góry Izerskie na południowo-zachodnim krańcu Polski. Rzeka ta, będąca symbolem czystości i naturalnego piękna, odzwierciedla dążenie marki do harmonii z naturą i zobowiązanie do promowania zrównoważonego rozwoju. Wybór nazwy "Izera" podkreśla także lokalne korzenie projektu, stanowiąc jednocześnie metaforę przepływu innowacji i technologicznego postępu.

Izera - Suv

Pierwszy polski samochód elektryczny - co o nim wiemy?

Pierwszym polskim samochodem elektrycznym marki Izera zostanie SUV. Design nowego modelu opracowało włoskie studio Pininfarina. Na stronie Izery można zobaczyć pierwsze zdjęcia SUV-a oraz poznać jego parametry.

Specyfikacje techniczne - moc, prędkość

Z informacji prasowych polskiego producenta wynika, że nowy model ma mieć napęd na tylną oś oraz silnik o mocy 272 KM. Izera chwali się również przyspieszeniem na poziomie 7 sekund od 0 do 100 km/h.

Auta mają być przystosowane do domowych ładowarek typu “Wallbox” oraz do stacji szybkiego ładowania DC. Izera ma również stawiać duży nacisk na bezpieczeństwo, oferując systemy ostrzegania przed zderzeniem, system autonomicznego hamowania awaryjnego, wykrywanie martwego pola oraz rozpoznawanie znaków drogowych. 

Izera Hatchback

Zasięg samochodu Izera na jednym ładowaniu

Zasięg Izery na jednym ładowaniu ma sprostać potrzebom zarówno codziennych podróży miejskich, jak i dłuższych tras.

Samochód ma być oferowany z dwoma rodzajami akumulatorów - pierwszy z nich o pojemności 51 kWh, a drugi o pojemności 69 kWh. Ich zasięg, to odpowiednio 340 lub 450 kilometrów.

Innowacyjne rozwiązania techniczne w Izera

Izera wyróżnia się innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi, które obejmują:

  • Zaawansowane systemy zarządzania energią: Izera ma oferować najnowsze rozwiązania dotyczące optymalizacji baterii, zwiększając wydajność i zasięg pojazdu.
  • Systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy: polski elektryk będzie zapewniał liczne technologie związane z autonomiczną jazdą, mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu użytkowania.
  • Zastosowanie nowoczesnych materiałów, które obniżą wagę pojazdu i zapewnią lepszą efektywność i wydajność.

Izera hatchback

Cena i dostępność samochodu Izera

Ceny Izery nie są znane, gdyż z taśm produkcyjnych nie zjechał jeszcze żaden model tej marki.

Zdaniem ekspertów samochód powinien wpisywać się w tę samą półkę cenową, co propozycje chińskich producentów dostępnych w Polsce i Europie. Oznaczałoby to, że SUV od Izery kosztowałby 160-170 tys. złotych. 

Cena kompaktu mogłaby oscylować wokół 130 tys. zł, co jest kwotą podobną do tej, jaką trzeba zapłacić za podstawową wersję MG4. 

Przedstawiciele spółki EMP obiecywali wcześniej, iż cena Izery będzie konkurencyjna i niższa od konkurencji o 10-15%. 

Planowana data wprowadzenia na rynek

Jak wspominaliśmy wyżej, pierwsze Izery mają być oferowane na początku 2026 roku. Wiele zależy jednak od decyzji rządu, a także tempa prac nad budową fabryki. 

Gdzie produkowany jest samochód Izera?

Samochód Izera nie jest jeszcze produkowany. Spółka we wrześniu 2023 roku została właścicielem działki w Jaworznie o powierzchni 117 hektarów. Cena, jaką zapłaciła EMP wyniosła 157 milionów złotych.

Izera - hatchback

Co dalej z Izerą?

Spółka Electromobility Poland liczy na przychylność polskiego rządu. To Skarb Państwa posiada większość udziałów, stąd też los Izery spoczywa w rękach polityków. Firma planuje rozpoczęcie budowy fabryki już w tym roku i wprowadzenie pierwszego modelu do sprzedaży w 2016 r. 

Izera tłumaczy opóźnienia w realizacji projektu wojną, pandemią oraz toczącymi się rozmowami z firmą Geely, dostawcą platformy dla polskiego elektryka. Ostatnio pojawiły się nawet plotki o tym, że jaworznicka fabryka będzie również wykorzystywana do budowy samochodów chińskiego producenta.

Izera - FAQ (najczęściej zadawane pytania)

Ile będzie modeli Izery? 

Z dotychczasowych informacji wynika, że Izera będzie produkowana w trzech modelach. Jako pierwszy z taśm produkcyjnych ma zjechać SUV, następnie hatchback oraz kombi. 

Kiedy zacznie się sprzedaż?

Sprzedaż pierwszych modeli spod znaku Izery ma ruszyć w roku 2026. Z informacji prasowych wynika jednak, iż projekt nadwozia, wnętrza i interfejsu do obsługi zostanie zakończony dopiero w listopadzie 2025 r. Oznaczałoby to, że EMP po wybudowaniu fabryki rozpocznie produkcję aktualnego modelu (pokazanego w 2023 roku), a na nowsze według designu Pininfariny przyjdzie nam poczekać dłużej.

Czy Izera będzie dostępna również za granicą?

Tak, spółka EMP twierdzi, że sprzedaż Izery w Polsce będzie generować zaledwie 30% zysków firmy. Pozostałe 70% ma pochodzić ze sprzedaży samochodów na rynkach europejskich. ElectroMobility Poland podpisała już listy intencyjne dotyczące sprzedaży Izery w Hiszpanii, Portugalii, Belgii, Holandii i Luksemburgu.


źródło zdjęć: Materiały Prasowe Izera.pl


Zobacz również: Przeczytaj to, zanim kupisz samochód elektryczny


Komentarze

Krzysztof Lisowski

2024-02-12

Spółka spółką, ale z tego samochodu nic nie będzie! Chyba, że jakieś międzyresortowe spółkowanie!!! FSO! znane? Ile to było gadania głupot, ile polskiej pychy! A teraz idzie to "pod deweloperkę" ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻżygać się chce!

Engelbert Dollfuss

2024-02-24

Tak, jak przedmówca powiedział/napisał, nic z tego nie będzie. Dęte obietnice Pinokia, nic więcej.

Blog

Chiński samochód BAIC - auto za mniej niż 80 tys. zł już w Polsce
Regeneracja alternatora - jaki jest koszt i czy warto?
Jak ozonować auto i ile to kosztuje?

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 km/h
Lamborghini Gallardo
315 km/h
Ferrari F430
315 km/h

Kontakt