10 mitów dotyczących eksploatacji samochodu - Dbaj o Auto z devil-cars.pl
Kategoria: dbaj o auto z devil-cars.pl
- 28 mar 2019Witaj na blogu devil-cars.pl! Rozpoczynamy drugą nową serię artykułów, tym razem dotyczącą eksploatacji, napraw, serwisowania i ogólnego dbania o dobrą kondycję samochodu - Dbaj o Auto z devil-cars.pl. Zaglądaj tu często, by poznawać sposoby radzenia sobie z najczęstszymi awariami i usterkami, triki dotyczące obsługi auta oraz metody na utrzymywanie czystości samochodu. Zapraszamy!
Na początku nowej serii zmierzymy się z najczęściej powielanymi mitami dotyczącymi obsługi i eksploatacji samochodu. Sprawdzimy między innymi, czy droższe paliwo jest lepsze dla samochodu, czy należy rozgrzewać silnik zimą oraz czy otwieranie szyb latem oszczędza paliwo.
1. Jazda latem z opuszczonymi szybami opłaca się bardziej niż jazda z włączoną klimatyzacją
Jazda z włączoną klimatyzacją zwiększa zużycia paliwa - to fakt. W zależności od temperatury na zewnątrz, modelu samochodu, rodzaju klimatyzacji (automatyczna czy manualna) oraz szybkości jazdy zużywa dodatkowe 0,25 - 0,4 litra paliwa na 100 km. Przy założeniu, że cena litra paliwa oscyluje wokół 5 złotych, koszt przejechania 100 kilometrów wzrasta o ok. 1,25 - 2 zł. Czy więc bardziej opłaca się uchylić szyby? Okazuje się, że nie! Jazda z otwartymi szybami zwiększa opór powietrza, zmniejszając jednocześnie aerodynamiczność auta. Te dwa czynniki sprawiają, że samochód musi pracować ciężej, by osiągnąć preferowaną prędkość, zużywając przy tym więcej paliwa niż przy jeździe z zamkniętymi szybami. Testy wykazały, że opuszczanie szyb latem zużywa tyle samo paliwa co jazda z uruchomioną klimatyzacją.
2. Należy pompować opony do ciśnienia równego liczbie kPa (bar, atm., PSI) widocznej na boku opony
Każda opona ma na swoim boku oznaczenie kPa (bar, atm., PSI) z oznaczeniem konkretnej liczby i napisem max. press. Czy oznacza to, że właśnie do tej wartości należy pompować oponę? Absolutnie nie! Liczba ta oznacza maksymalne dopuszczalne ciśnienie opony i nijak ma się do zalecanego, które jest zdecydowanie niższe.
Aby poznać zalecane ciśnienie opony, możesz:
- zwrócić się do serwisu wymiany opon,
- zapytać o nie sprzedawcę,
- zajrzeć do instrukcji obsługi auta,
- odszukać odpowiednie oznaczenie na tabliczce samochodu - na słupku, na przednich drzwiach obok zamka lub na klapce wlewu paliwa.
W przypadku, gdy nie udało ci się ustalić odpowiedniej wartości ciśnienia w oponach, zastosuj uniwersalną wartość 2,2 bara. Liczba ta jest zalecana przez większość producentów, a jeśli się od niej różni, to z pewnością nieznacznie. Na pewno więc bezpieczniej jest napompować opony do wartości 2,2 bara niż do maksymalnej wartości, jaką wytrzyma opona. Prawidłowo dobrane ciśnienie pozwoli na bezpieczną i oszczędną jazdę.
3. Powinno się zmieniać olej co każde 10.000 km
Olej dba o prawidłowe działanie turbosprężarki i silnika. Jego wymiana jest więc niezwykle ważna w nowoczesnych autach, w których bardzo małe silniki produkują dużą moc, a ich osprzęt wymaga odpowiedniego smarowania. Wymiana oleju ma też istotny wpływ na żywotność starszych motorów, których podzespoły są jeszcze bardziej podatne na uszkodzenia. Nowoczesne oleje do silników zachowują swoje właściwości nawet przez 15.000 km. Częstotliwość wymiany oleju należy sprawdzić u producenta samochodu - w instrukcji obsługi auta. Niekiedy będzie to 10.000 km, a czasami nawet 15.000 czy 20.000. Częstsza niż zalecana wymiana oleju nie zaszkodzi oczywiście silnikowi, jednak może nadwyrężać budżet.
4. Rozgrzewanie silnika na postoju to dobry pomysł
Elementy silnika pracują najlepiej wtedy, gdy są rozgrzane - to prawda. Współczesne silniki nagrzewają się jednak szybciej podczas jazdy. Rozgrzać się muszą też łożyska kół oraz skrzynia biegów. Jeśli więc zimą rozgrzewasz auto przed każdą jazdą, tracisz jedynie paliwo i pieniądze. Sprawiasz też, że silnik ulega szybszej eksploatacji. Auto nagrzewa się zdecydowanie wolniej podczas postoju, dlatego też po uruchomieniu silnika od razu ruszaj w drogę. Pamiętaj jedynie o tym, by przez pierwsze kilka minut jechać łagodnie i nie wprowadzać silnika na zbyt wysokie obroty.
5. Przy wymianie oleju należy wymieniać wszystkie filtry
Czy zdarza ci się, że mechanik przy wymianie oleju proponuje “przy okazji” wymianę filtra powietrza i filtra paliwa? Jeśli zmieniasz je za każdym razem, narażasz się na dodatkowe koszty. Wymiana oleju wiąże się jedynie z koniecznością wymiany filtra oleju. Jeśli filtr oleju jest zapchany, może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Filtr paliwa wymienia się zazwyczaj co 15 - 50 tys. km w zależności od zaleceń producenta. Filtr powietrza - co 15-20 tys. km.
6. Mycie auta płynem do mycia naczyń lub mydłem w płynie to dobry pomysł
Mimo iż brzmi to, jak dobry pomysł na zaoszczędzenie kilku złotych, to w rzeczywistości najlepiej umyć samochód specjalnym szamponem do mycia karoserii. Płyny do mycia naczyń uszkadzają po pewnym czasie lakier samochodu i powodują jego matowienie. Co więcej, po wyschnięciu pozostawiają nieestetyczne zacieki, które trzeba następnie wycierać. Specjalne szampony samochodowe mają w swym składzie substancje, które lepiej usuwają zanieczyszczenia drogowe, podczas gdy płyny do mycia naczyń zawierają więcej środków zwalczających tłuszcz. Korzystanie ze środków przeznaczonych do mycia aut zwiększa też odporność karoserii na przyjmowanie kolejnych warstw brudu.
7. Powinieneś zmieniać opony, gdy widzisz zużycie bieżnika
Ten mit to po części prawda - widoczne zużycie bieżnika oznacza konieczność niezwłocznej wymiany opon. Jednak najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wymiana opon przed całkowitym zużyciem bieżnika. Polskie prawo mówi, że minimalna głębokość bieżnika powinna wynosić 1,6 mm. Nowe opony mają natomiast bieżnik o głębokości około 8 mm, nie warto więc czekać aż do wartości minimalnej. Większość producentów zaleca wymianę opon na nowe w przypadku bieżnika o głębokości 2-3 mm (dla opon letnich) oraz 4 mm (dla opon zimowych). Nawet na takich oponach droga hamowania wyraźnie wzrasta w porównaniu z nową oponą.
Opony należy wymieniać także wtedy, gdy są już stare. Zakłada się, że opon nie należy używać po 10 latach od daty ich produkcji. Stara guma staje się coraz sztywniejsza, przez co słabiej przywiera do nawierzchni. Konieczność wymiany opony zachodzi też wtedy, gdy pojawiły się na niej jakiekolwiek guzy, zniekształcenia i nieregularności.
8. Jazda na pustym baku nie wpływa na żywotność silnika
Wręcz przeciwnie! Jeśli bardzo często zdarza ci się jeździć na rezerwie, możesz uszkodzić silnik auta. Paliwo działa jak czynnik chłodzący silnik. Odbiera ciepło wytwarzane przez pompę paliwową i chłodzi ją. Mniej paliwa w baku oznacza wzrost jego temperatury, a tym samym ryzyko przegrzania lub zatarcia pompy. Jazda na pustym baku zwiększa też ryzyko zassania powietrza przez pompę. O odpowiednią ilość paliwa w zbiorniku powinni zadbać w szczególności właściciele aut ze starszymi silnikami diesla oraz napędzanych na benzynę i gaz. W tych drugich zapowietrzone lub zanieczyszczone resztki paliwa mogą uszkodzić elementy rozruchu. Jazda na oparach zwiększa też ryzyko skraplania się wody w układzie paliwowym.
9. Nie wolno wymieniać jednej ani dwóch opon - należy wymienić cały komplet
Jest to często powtarzany mit. W idealnym świecie bieżniki wszystkich czterech opon ulegałyby równomiernemu zużyciu. Niestety, nie żyjemy w idealnym świecie. Chociaż nie zawsze należy wymieniać jednocześnie wszystkich czterech opon, to dla lepszej wydajności i prowadzenia auta, warto wymieniać je parami - co więcej, posiadanie tego samego kompletu opon na jednej osi jest wymagane przez polskie prawo. Oczywiście, wymiana całego kompletu opon to zawsze najlepsze rozwiązanie. Jeśli cię jednak nie stać, zdecyduj się na wymianę chociażby opon na jednej osi.
10. Oleju silnikowego wcale nie trzeba wymieniać
Istnieje grupa kierowców twierdzących, że wymiana oleju silnikowego nie jest koniecznością, a jedynie zbędnym wydatkiem. Uważają oni, że taka konieczność wynika ze spisku pomiędzy producentami samochodów a producentami olejów. Mit ten narodził się po tym, jak były dyrektor holenderskiej filii firmy produkującej oleje do silników stwierdził, że częsta wymiana płynów eksploatacyjnych nie tylko nie pomaga, ale wręcz szkodzi silnikom. Wystarczy jednak spojrzeć na zużyty olej silnikowy, by szybko stwierdzić, że nie wpływa dobrze na pracę silnika. Zbyt rzadka wymiana oleju powoduje odkładanie się osadów wydłużających czas jego transportu do odległych zakątków silnika, takich jak turbosprężarka czy głowica. Zmiana lepkości oleju przyspiesza zużycie poszczególnych elementów motoru, może też wywołać katastrofalną w skutkach awarię silnika.
Dbanie o auto nie zawsze jest łatwym zadaniem. Istnienie licznych mitów na temat eksploatacji samochodu nie pomaga w podejmowaniu dobrych decyzji. Powyższe mity krążą wśród wielu kierowców i często mogą przynieść więcej szkód niż pożytku. Mamy nadzieję, że spodobał się ci nasz artykuł. Jeśli tak, to zapraszamy na przejażdżkę naszymi zadbanymi, sportowymi samochodami!