Top 10 najlepszych muscle carów w historii

Kategoria: Historia motoryzacji

Niejeden pasjonat klasycznej motoryzacji chciałby urodzić się w latach 60, najlepiej w USA. To właśnie w tamtych czasach piękne i szybkie samochody z silnikami V8 były szeroko dostępne i stosunkowo tanie.

Wtedy nikt nie przejmował się zużyciem paliwa, wpływem auta na środowisko, ani jego bezpieczeństwem. Tamte czasy i takie samochody już nie powrócą.

Muscle Cars - złota era amerykańskiej motoryzacji

Lata 60. i 70. to bez wątpienia najlepsze czasy dla amerykańskiej motoryzacji. Triumfy święciły wtedy muscle cars - samochody, których nazwa nie doczekała się polskiego odpowiednika. Nie tłumaczy się jej raczej na “muskularne samochody”. Większość o takich autach mówi po prostu “muscle cars”, albo trochę bardziej po polsku “muscle cary”.

Nie ma ogólnej definicji muscle cara. Jest natomiast kilka cech, które każdy “muskularny samochód” powinien spełniać:

  • Auto osobowe średniej wielkości
  • Tylny napęd
  • Dwoje drzwi
  • Najczęściej silnik o dużej pojemności, V8
  • Ogólnie usportowiony charakter

Muscle cary od zwykłych sportowych samochodów różnią się większymi wymiary i wyższą wagą. Niektórzy za muscle cary uznają tylko auta z USA lub Australii - i to te wyprodukowane w latach 1964-1975.

Czytaj dalej, a poznasz 10 najlepszych muscle carów wszechczasów

10. Shelby Cobra 427 - 1967 r.

Cobra powstała przy współpracy angielskiej firmy AC CARS z Shelby American. Silnik dostarczył Ford - było to 7-litrowe V8 o mocy 425 KM. Dzięki aluminiowemu nadwoziu auto ważyło tylko 1050 kg. Nawet na dzisiejsze czasy liczby te robią ogromne wrażenie. Shelby Cobra jest bez wątpienia ikoną motoryzacji i jednym z najlepszych muscle carów.

9. Chevrolet Camaro - 1971 r.

Chevrolet Camaro zasłużył na miano jednego z najpopularniejszych muscle carów na świecie, a w USA zajmuje 3. miejsce pod względem ogólnej sprzedaży na przestrzeni lat.

Powstał w 1966 roku i od razu stał się największym rywalem Forda Mustanga. Zdaniem wielu pasjonatów motoryzacji najlepszą wersją Camaro była ta z roku 1971 - Camaro SS. Pod maską SS siedział 6,4-litrowy silnik V8 o mocy 300 KM. Auto przyspieszało do setki w 6,6 sekundy. 

8. Plymouth HEMI ‘Cuda - 1971 r.

Hemi Cuda był nazywany zabójcą Camaro - sprzedaż tego drugiego drastycznie spadła po debiucie Plymoutha. Już Barracuda była świetnym autem, natomiast wersja z silnikiem HEMI to jeden z najlepszych Plymouthów wszechczasów. Dużą rolę w popularności tego auta odegrał jego fantastyczny, agresywny design. 

W najmocniejszej wersji pod maską Hemi Cudy pracował 425-konny motor z ośmioma cylindrami. Dzięki niemu pierwsza setka pojawiała się na liczniku w 5,6 sekundy.

7. Pontiac GTO - 1964 r.

Pontiac GTO jest często uznawany za auto, od którego rozpoczęła się era muscle carów. To jeden z pierwszych muscle carów z silnikiem V8. Silnik o dużej pojemności (6,4 litra) oraz mocy 325 KM zapewniał bardzo dobre osiągi.

Nawet dziś powyższe liczby robią ogromne wrażenie, a warto zaznaczyć, że GTO debiutował w roku 1964. W opcji można było zdecydować się na wariant z 348 KM z czterostopniową skrzynią manualną, ulepszonym zawieszeniem i szerszymi kołami.

Pontiac GTO kosztował ok. 4500 $, czyli równowartość dzisiejszych 125 tys. złotych. Nieźle jak na sportowe auto, które do setki przyspieszało w 5,7 sekundy. 

6. Oldsmobile Rocket 88 - 1949 r.

Oldsmobille 88 zadebiutował w 1949 roku i pewnie nie zapadłby nikomu w pamięć, gdyby nie silnik V8, który pierwotnie miał być stosowany w innych, większych samochodów.

W porównaniu z innymi autami z rankingu Rocket 88 nie imponuje mocą, jednak pod koniec lat czterdziestych robił naprawdę dobre wrażenie. Silnik o pojemności 5 litrów rozwijał 137 KM - w tamtych latach był to wynik godzien pozazdroszczenia. 

Auto zasłynęło w pierwszym sezonie NASCAR, gdzie zwyciężyło w 6 z 9 wyścigów.

5. Plymouth Road Runner - 1968 r

Kolejny muscle car marki Plymouth - tym razem mowa o Road Runnerze. Z 425-konnym silnikiem Hemi V8 o pojemności 6,3 litra był szybszą i bardziej sportową alternatywą dla modelu GTX.

Swoim wyglądem zachwycała przede wszystkim wersja po liftingu w 1970 r., która odniosła bardzo duży sukces na rynku. To właśnie wtedy dodano możliwość zamówienia Plymoutha w różnych jaskrawych odcieniach fioletu, różu, czy żółci. 

Plymouth po zaprezentowaniu Road Runnera miał nadzieję sprzedać 2500 egzemplarzy tego modelu. Jednak już pod koniec pierwszego roku od premiery sprzedano ponad 45000 sztuk. Road Runner okazał się wielkim sukcesem i jednym z najpopularniejszych muscle carów wszechczasów. 

4. Chevrolet Chevelle SS 454 - 1970 r.

Wielu uważa, iż lata 70 to złote lata motoryzacji. Chevrolet Chevelle SS 454 jest dobrym argumentem na potwierdzenie tej tezy.

Wersja SS zadebiutowała w 1970 roku z silnikiem LS6 V8 o pojemności 7,5 litra oraz mocy 450 KM. Przyspieszenie do setki wynosiło niewiele powyżej 6 sekund. 

Obecnie stanowi łakomy kąsek dla kolekcjonerów. By stać się jego właścicielem, należy wydać od 80 000 $ do nawet 200 000 $.

3. Ford Mustang Boss 429 - 1969 r.

Mustang to jedna z największych ikon motoryzacji, nie tylko wśród muscle carów. Praktycznie każda generacja Mustanga zdobywała i nadal zdobywa uznanie wśród entuzjastów dużych samochodów z mocnymi silnikami. Jedną z mniej popularnych, choć arcyciekawych wersji był Boss 429.

Mustang Boss 429 był jednym z głównych bohaterów w pierwszej serii filmu John Wick. Zbudowana przez Forda rakieta na kołach miała cztery kolektory dolotowe, pojedynczy, czterolufowy gaźnik oraz czterobiegową, manualną skrzynię biegów.

Nie był to najmocniejszy Mustang wszechczasów, ale nie był też najsłabszy. Wręcz przeciwnie, pod maską mieliśmy do dyspozycji 375 KM. Boss 429 wyróżniał się znacznie smuklejszym i bardziej sportowym nadwoziem. Ten model był oferowany tylko w latach 1969-1970. Powstało tylko 1359 egzemplarzy, które obecnie są obiektem pożądania bogatych kolekcjonerów klasycznych muscle carów. 

2. Dodge Challenger Hellcat - 2015 r.

Chodź współczesne muscle cary stanowią jedynie mały promil rynku motoryzacyjnego, to wciąż powstają perełki, które zachwycają nawet najbardziej zagorzałych miłośników klasycznych aut.

Potwór pod maską - tylko tak można nazwać silnik Challengera Hellcata. To jednostka 6,2 l Hemi V8 o mocy… 707 KM. To znacznie więcej niż niektóre supersamochody. Przyspieszenie Hellcata od 0 do 100 km/h to niecałe 3,6 sekundy.

Challenger Hellcat ma jeszcze jedną unikalną dla muscle carów cechę. Nie kosztuje fortuny. Muscle Cary charakteryzują się raczej w miarę przystępną ceną (w odróżnieniu od supersamochodów, czy tzw. hipersamochodów). Cena startowała już od 64 000$.

Auto w wyraźny sposób nawiązuje do swojego pierwowzoru i z zewnątrz jest po prostu nowoczesnym wydaniem klasycznego muscle cara. Dostępna była jeszcze wersja “Demon”, osiągająca astronomiczne 829 KM. Co ciekawe, każdy właściciel otrzymywał dwa kluczyki - pierwszy, do codziennej jazdy, który ograniczał moc silnika oraz drugi - do jazdy sportowej, który odblokowywał go i zapewniał moc maksymalną. 

1. Shelby Mustang GT350 - 1965 r.

Rywalizacje na torze od zawsze były inspiracją dla powstania muscle carów. Nie inaczej było w przypadku tego klasyka. Ford Shelby Mustang GT350 powstał na potrzeby wyścigów SCCA B.

Ford uznał, że standardowy Mustang potrzebuje trochę wspomagania i stworzył wersję GT350, która pod maską miała 306 KM, zamiast standardowych 271. Ręczna skrzynia biegów, rasowy wygląd.

Mustang pierwszej generacji powstał przy współpracy Carrolla Shelby’ego z Fordem. 

Dzięki za przeczytanie! Jeśli jesteś fanem Muscle Carów, skorzystaj z naszej oferty przejazdów sportowymi samochodami po torach wyścigowych. 

muscle car - ford mustang

Zdecyduj się na przejazd Fordem Mustangiem, by poczuć magię amerykańskich, wielkich i bardzo szybkich samochodów!


Komentarze

Blog

Aston Martin DB11 - czy byłby godzien Jamesa Bonda?
Lamborghini Veneno - hipersamochód na 50. urodziny marki
Top 10 najlepszych muscle carów w historii

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 KM
Lamborghini Gallardo
315 KM
Ferrari F430
315 KM

Kontakt

Aby poszukiwania prezentu były jeszcze lepsze, używamy ciasteczek (ang. cookies) w celach statystycznych i marketingowych. Przeczytaj więcej w Polityce Prywatności