🔥🏴 Taniej o VAT na Black Weeks! 🏷️ Odbierz aż 23% rabatu z kodem: BLACK23 - Regulamin

Tempomat aktywny (adaptacyjny) - co to jest i jak go używać?

Kategoria: Poradniki

- 20 lut 2020

Aktywny tempomat (Adaptive Cruise Control) to rozbudowana wersja zwykłego tempomatu. Ten system coraz częściej występuje w nowych samochodach. W tym artykule dowiesz się, jak działa tempomat aktywny oraz jakie są jego wady i zalety. Odpowiemy na najczęściej zadawane pytania o aktywny tempomat.

Czym jest aktywny (adaptacyjny) tempomat?

Adaptive/Active Cruise Control to rodzaj inteligentnego tempomatu, który sam redukuje prędkość w przypadku napotkania przed sobą przeszkody.

tempomat aktywny

Do swego działania potrzebuje radaru, który jest montowany na przednim grillu lub zderzaku. Radar mierzy, jaki dystans dzieli nasze auto od pojazdu przed nami. Przekazuje te informacje do sterownika, który dostosowuje prędkość pojazdu tak, by cały czas zachowywał bezpieczną odległość od poprzedzającego auta.

Kierowca może ustawić minimalny dystans, jaki chce zachować od auta, za którym jedzie. ACC sam przyhamuje samochód, jeśli ten za bardzo zbliży się do pojazdu przed naszym autem. Gdy auto przed nami przyspieszy, nasz tempomat również przyspieszy.

Jak działa tempomat adaptacyjny?

Jeśli masz auto z ACC, ważne, byś zrozumiał, jak działa ten system i jakie ma ograniczenia. Z grubsza tempomat aktywny działa podobnie, jak ten zwykły. Rozpędzasz się do żądanej prędkości, naciskasz przycisk “set” i używasz przycisków “plus”, “minus” do regulacji.

ACC różni się jednak tym, że sam zwalnia, by zachować bezpieczny dystans od pojazdu przed tobą. Dystans ten wybierasz ty, poprzez wybór jednego z kilku ustawień. Wideo poniżej wyjaśnia, jak działa tempomat aktywny.

W przypadku, gdy pojazd przed tobą zwalnia, twoje auto także zwolni, by utrzymać ustawioną wcześniej bezpieczną odległość. Kiedy już przyspieszy, Twoje auto również przyspieszy do ustawionej prędkości.

Jeśli auto przed tobą zwolni poniżej prędkości obsługiwanej przez twój tempomat (często jest to 30 km/h), twoje auto również zwolni i jednocześnie wyśle ci ostrzeżenie dźwiękowe, byś to ty całkowicie je zatrzymał. Niektóre systemy samodzielnie wyhamują twój pojazd.

Czy aktywny tempomat jest bezpieczny?

Aktywny tempomat jest bezpieczny. Kierowca powinien jednak podczas jazdy cały czas czuwać i mieć kontrolę nad autem. Producenci podkreślają, że ACC i podobne mu systemy powinny być używane jako wspomagacze, a nie zastępstwo zdrowego rozsądku.

Po co korzystać z aktywnego tempomatu?

To po prostu wygodne. ACC przydaje się w szczególności na zatłoczonych autostradach i ekspresówkach, gdzie prędkość jazdy co chwilę się zmienia. Niektóre systemy ACC w połączeniu z funkcją Stop & Go potrafią zatrzymywać pojazd i ponownie nim ruszać. Jest to wygodne w korkach.

Kolejną zaletą aktywnego tempomatu jest bezpieczeństwo. Radar pilnuje, by twoje auto nie wjechało w przeszkodę znajdującą się przed tobą. ACC może zapobiec kolizji, gdy ty się zagapisz. Niektóre systemu monitorują też prędkość auta znajdującego się za nami, ostrzegając, że zbliża się zbyt szybko.

Rodzaje aktywnych tempomatów

Obecnie prawie wszystkie adaptacyjne tempomaty korzystają z radaru. Istnieją też tempomaty laserowe, choć rzadko się z nich korzysta z powodu licznych wad (słabo działają przy niekorzystnej pogodzie, nie rozpoznają brudnych samochodów).

Można wyróżnić trzy rodzaje tempomatów:

  • Działające w określonych prędkościach - działają przy prędkościach np. od 30 km/h do 180 km/h. Oznacza to, że nie można z nich korzystać w korku. Gdy auto zwolni poniżej 30 km/h, tempomat wyłącza się, wysyła ostrzeżenie dźwiękowe i to kierowca musi wyhamować do 0.
  • Działające w całym zakresie prędkości - taki tempomat potrafi zatrzymać auto do 0, ale sam już nie rusza. Musi być ponownie aktywowany poprzez naciśnięcie pedału gazu.
  • Stop & Go - działa w całym zakresie prędkości. Dodatkowo, po pełnym zatrzymaniu samodzielnie rozpędza auto do zadanej prędkości. Kierowca nie musi niczego przyciskać. Taki tempomat sam hamuje i sam rusza.

Adaptacyjny (aktywny) tempomat a manualna skrzynia biegów

W samochodach z manualną skrzynią biegów aktywny tempomat to mało przydatne rozwiązanie. Można sobie łatwo wyobrazić sytuację, w której tempomat zwolni na autostradzie do 50 km/h, a kierowca nie zdąży w tym czasie zmienić biegu ani wcisnąć sprzęgła. W tym wypadku zgaśnie silnik, co może prowadzić do niebezpiecznej sytuacji. Do aktywnego tempomatu niezbędna więc jest automatyczna skrzynia biegów.

Jakie dodatkowe funkcje można znaleźć w tempomacie aktywnym?

Rozpoznawanie znaków - Inteligentny tempomat potrafi rozpoznać znak ograniczenia prędkości i zmniejszyć zadaną przez nas maksymalną prędkość do maksymalnej przepisowej. W takim systemie ACC współpracuje z kamerami oraz nawigacją.

Tryb Eco - system potrafi dostosować prędkość tak, by auto zużywało jak najmniej paliwa (lub prądu). Przykład - auto wjeżdża pod górkę z prędkością niższą o 20% od ustawionej, a zjeżdża z wyższą o 20% od ustawionej.

tempomat adaptacyjny

Dostosowanie prędkości na zakrętach - w większości tempomatów, nawet aktywnych, kierowca musi sam zmniejszyć ustawioną prędkość w przypadku dojeżdżania do zbyt ostrych zakrętów. Niektóre inteligentne tempomaty pobierają dane z map i samodzielnie oceniają bezpieczną prędkość, z jaką auto powinno wchodzić w dany zakręt. Część z nich korzysta też z czujników oceniających warunki pogodowe.

Dostosowanie prędkości przy zjazdach i rondach - system ten korzysta z map i automatycznie zwalnia na zjazdach z autostrady czy ekspresówki oraz na rondach. Dane są pobierane z map.

Przewidujący system - system łączy się z internetem i sam zmniejsza prędkość, gdy otrzyma informację o wypadku na drodze, zepsutym aucie na poboczu, czy w przypadku złych warunków pogodowych, np. przy oblodzonej jezdni.

________________________________________________________________

A może przejażdżka sportowym autem po torze? Sprawdź naszą ofertę przejażdżek sportowymi autami po torach!


Komentarze

Tomasz

2021-06-24

"Do aktywnego tempomatu niezbędna więc jest automatyczna skrzynia biegów." - BZDURY Proszę pana. Mam manualną i działa to bardzo dobrze, rzadko kiedy redukuje z 6 biegu - honda cr-v.

redakcja

2021-06-25

Tomasz - w trasie owszem, a w mieście?

Magdalena

2021-09-24

Witam ....wie mi moze ktoś powiedziec czemu mi się w Seat-Tarraco co chwila wylącza tempomat?

robert nowak

2022-04-22

ja tez mam manualna Nissan Qashqai i dziala super, oczywiscie z automatem na pewno komfort jest lepszy

sebas

2022-12-28

Mam adaptacyjny tempomat w manualu i jestem zadowolony, nie jest to tak ze zwolni do 50 na trasie a ty nie zareagujesz, właśnie na trasie sprawdza się rewelacyjnie, w sumie używam go wszędzie gdzie się da i nigdy nie było tak ze jechałem na tak wysokim biegu żeby mi samochód zgasł. Na trasie jest plus jeszcze jeden, musisz trzymać 100 metrów odległość, masz tempomat masz taka odległość. Tak jak pisałem używam go gdzie sie da, jedyny minus to taki ze nie rozpoznaje statycznych pojazdów. Normalnie zwalnia do 40 pika, jak jest pojazd co stoi na światłach czeka na zielone to go nie widzi . Wole manual niż cvt skrzynie, tu chociaż można pojechać a nie tak jak w cvt wysokie obroty a ty ledwo przyspieszasz jak skuterem

Maciej

2023-04-04

Cześć! Czy można wyłączyć przy aktywnym tempomacie w Audi A6 DSG rozpoznawanie znaków? Wkurza trochę jak nagle zwalnia do 70 bo zmienia się znak…

AN

2024-02-21

Jak tempomat to tylko aktywny, adaptacyjny (ACC, a nie PCC), bo bez tej aktywności, inteligencji samochód w zasadzie jest głupi - samochód jedzie i nie widzi i nie myśli, nie steruje tzn. nie utrzymuje zadanego odstępu od samochodu poprzedzającego - jedzie na oślep, na wariata. Ale załóżmy, że wystarczy tylko zwykły tempomat (PCC), czyli że nie ma przed nami żadnego innego pojazdu i jedziemy z zadaną stałą prędkością nie wykorzystując z przodu radaru, czy lasera. Stała prędkość na polskich drogach, zwłaszcza tych podrzędnych, lokalnych, to po prostu śmierć dla zawieszenia. Tu mówię oczywiście o jeździe na zwykłych drogach, na których co chwila jest jakiś defekt na drodze i wypadałoby zwolnić, a nie pruć bezkrytycznie, bo akurat mamy włączony tempomat, czyli udajemy szlachtę (odpoczywamy) w samochodzie, a zawieszenie cierpi. Tych defektów jest mniej na szybszych trasach (ekspresówki, autostrady) i tu użycie tempomatu jest jak najbardziej celowe. W takich też warunkach nie ma większej różnicy czy jadę automatem czy manualem, bo jedzie się po prostu na najwyższych biegach. Ja mam manualna też z tego względu, że nie mam ochoty utrzymywać serwisów samochodowych, w których zostawia się krocie za naprawy automatów.

Jan

2024-06-16

Kolejny bzdurny dodatek, który jak większość "ułatwiaczy" w połączeniu z zawodna i wrażliwa elektronika tylko przeszkadza. Niestety znaczną część nowobogackich musi mieć wszystko co tylko jest możliwe, aby mieć się czym chwalić.

Blog

10 pomysłów na prezent dla fana BMW - nasze propozycje!
Koenigsegg Jesko - wszystko co musisz wiedzieć o tym superaucie!
Światła do jazdy dziennej - jak i kiedy ich używać? 

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 km/h
Lamborghini Gallardo
315 km/h
Ferrari F430
315 km/h

Kontakt