Tempomat aktywny (adaptacyjny) - co to jest i jak go używać?

Kategoria: Poradniki

Aktywny tempomat (Adaptive Cruise Control) to rozbudowana wersja zwykłego tempomatu. Ten system coraz częściej występuje w nowych samochodach. W tym artykule dowiesz się, jak działa tempomat aktywny oraz jakie są jego wady i zalety. Odpowiemy na najczęściej zadawane pytania o aktywny tempomat.

Czym jest aktywny (adaptacyjny) tempomat?

Adaptive/Active Cruise Control to rodzaj inteligentnego tempomatu, który sam redukuje prędkość w przypadku napotkania przed sobą przeszkody.

tempomat aktywny

Do swego działania potrzebuje radaru, który jest montowany na przednim grillu lub zderzaku. Radar mierzy, jaki dystans dzieli nasze auto od pojazdu przed nami. Przekazuje te informacje do sterownika, który dostosowuje prędkość pojazdu tak, by cały czas zachowywał bezpieczną odległość od poprzedzającego auta.

Kierowca może ustawić minimalny dystans, jaki chce zachować od auta, za którym jedzie. ACC sam przyhamuje samochód, jeśli ten za bardzo zbliży się do pojazdu przed naszym autem. Gdy auto przed nami przyspieszy, nasz tempomat również przyspieszy.

Jak działa tempomat adaptacyjny?

Jeśli masz auto z ACC, ważne, byś zrozumiał, jak działa ten system i jakie ma ograniczenia. Z grubsza tempomat aktywny działa podobnie, jak ten zwykły. Rozpędzasz się do żądanej prędkości, naciskasz przycisk “set” i używasz przycisków “plus”, “minus” do regulacji.

ACC różni się jednak tym, że sam zwalnia, by zachować bezpieczny dystans od pojazdu przed tobą. Dystans ten wybierasz ty, poprzez wybór jednego z kilku ustawień. Wideo poniżej wyjaśnia, jak działa tempomat aktywny.

W przypadku, gdy pojazd przed tobą zwalnia, twoje auto także zwolni, by utrzymać ustawioną wcześniej bezpieczną odległość. Kiedy już przyspieszy, Twoje auto również przyspieszy do ustawionej prędkości.

Jeśli auto przed tobą zwolni poniżej prędkości obsługiwanej przez twój tempomat (często jest to 30 km/h), twoje auto również zwolni i jednocześnie wyśle ci ostrzeżenie dźwiękowe, byś to ty całkowicie je zatrzymał. Niektóre systemy samodzielnie wyhamują twój pojazd.

Czy aktywny tempomat jest bezpieczny?

Aktywny tempomat jest bezpieczny. Kierowca powinien jednak podczas jazdy cały czas czuwać i mieć kontrolę nad autem. Producenci podkreślają, że ACC i podobne mu systemy powinny być używane jako wspomagacze, a nie zastępstwo zdrowego rozsądku.

Po co korzystać z aktywnego tempomatu?

To po prostu wygodne. ACC przydaje się w szczególności na zatłoczonych autostradach i ekspresówkach, gdzie prędkość jazdy co chwilę się zmienia. Niektóre systemy ACC w połączeniu z funkcją Stop & Go potrafią zatrzymywać pojazd i ponownie nim ruszać. Jest to wygodne w korkach.

Kolejną zaletą aktywnego tempomatu jest bezpieczeństwo. Radar pilnuje, by twoje auto nie wjechało w przeszkodę znajdującą się przed tobą. ACC może zapobiec kolizji, gdy ty się zagapisz. Niektóre systemu monitorują też prędkość auta znajdującego się za nami, ostrzegając, że zbliża się zbyt szybko.

Rodzaje aktywnych tempomatów

Obecnie prawie wszystkie adaptacyjne tempomaty korzystają z radaru. Istnieją też tempomaty laserowe, choć rzadko się z nich korzysta z powodu licznych wad (słabo działają przy niekorzystnej pogodzie, nie rozpoznają brudnych samochodów).

Można wyróżnić trzy rodzaje tempomatów:

  • Działające w określonych prędkościach - działają przy prędkościach np. od 30 km/h do 180 km/h. Oznacza to, że nie można z nich korzystać w korku. Gdy auto zwolni poniżej 30 km/h, tempomat wyłącza się, wysyła ostrzeżenie dźwiękowe i to kierowca musi wyhamować do 0.
  • Działające w całym zakresie prędkości - taki tempomat potrafi zatrzymać auto do 0, ale sam już nie rusza. Musi być ponownie aktywowany poprzez naciśnięcie pedału gazu.
  • Stop & Go - działa w całym zakresie prędkości. Dodatkowo, po pełnym zatrzymaniu samodzielnie rozpędza auto do zadanej prędkości. Kierowca nie musi niczego przyciskać. Taki tempomat sam hamuje i sam rusza.

Adaptacyjny (aktywny) tempomat a manualna skrzynia biegów

W samochodach z manualną skrzynią biegów aktywny tempomat to mało przydatne rozwiązanie. Można sobie łatwo wyobrazić sytuację, w której tempomat zwolni na autostradzie do 50 km/h, a kierowca nie zdąży w tym czasie zmienić biegu ani wcisnąć sprzęgła. W tym wypadku zgaśnie silnik, co może prowadzić do niebezpiecznej sytuacji. Do aktywnego tempomatu niezbędna więc jest automatyczna skrzynia biegów.

Jakie dodatkowe funkcje można znaleźć w tempomacie aktywnym?

Rozpoznawanie znaków - Inteligentny tempomat potrafi rozpoznać znak ograniczenia prędkości i zmniejszyć zadaną przez nas maksymalną prędkość do maksymalnej przepisowej. W takim systemie ACC współpracuje z kamerami oraz nawigacją.

Tryb Eco - system potrafi dostosować prędkość tak, by auto zużywało jak najmniej paliwa (lub prądu). Przykład - auto wjeżdża pod górkę z prędkością niższą o 20% od ustawionej, a zjeżdża z wyższą o 20% od ustawionej.

tempomat adaptacyjny

Dostosowanie prędkości na zakrętach - w większości tempomatów, nawet aktywnych, kierowca musi sam zmniejszyć ustawioną prędkość w przypadku dojeżdżania do zbyt ostrych zakrętów. Niektóre inteligentne tempomaty pobierają dane z map i samodzielnie oceniają bezpieczną prędkość, z jaką auto powinno wchodzić w dany zakręt. Część z nich korzysta też z czujników oceniających warunki pogodowe.

Dostosowanie prędkości przy zjazdach i rondach - system ten korzysta z map i automatycznie zwalnia na zjazdach z autostrady czy ekspresówki oraz na rondach. Dane są pobierane z map.

Przewidujący system - system łączy się z internetem i sam zmniejsza prędkość, gdy otrzyma informację o wypadku na drodze, zepsutym aucie na poboczu, czy w przypadku złych warunków pogodowych, np. przy oblodzonej jezdni. 


Komentarze

Blog

10 najczęstszych błędów przy zakupie nowego samochodu!
Tempomat aktywny (adaptacyjny) - co to jest i jak go używać?
Najszybsze samochody świata w 2020 roku

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 KM
Lamborghini Gallardo
315 KM
Ferrari F430
315 KM

Kontakt

Aby poszukiwania prezentu były jeszcze lepsze, używamy ciasteczek (ang. cookies) w celach statystycznych i marketingowych. Przeczytaj więcej w Polityce Prywatności