🔥🏴 Taniej o VAT na Black Weeks! 🏷️ Odbierz aż 23% rabatu z kodem: BLACK23 - Regulamin

Sportowe auta do 30 tys. złotych! Zobacz, jakie perełki możesz kupić! (Poradnik)

Kategoria: Poradniki

- 25 mar 2022

30.000 złotych to kwota, która pozwoli spokojnie rozglądać się za sportowym autem. Wybór jest duży, jednak trzeba uważać na czyhające pułapki, o które nietrudno na rynku używanych samochodów sportowych. 

Dysponując kwotą 30 tysięcy, będziesz musiał liczyć się z tym, że do wyboru zostaną samochody kilkunastoletnie, nierzadko o sporym przebiegu. 

Rozglądając się za sportowym autem, zapewne bierzesz pod uwagę podwyższone ryzyko związane z takim zakupem. Samochody z dużą mocą bywają bardziej zużyte niż “zwykłe” osobówki. Od tej reguły są wyjątki, gdyż możesz trafić na auto od kogoś, kto lubi motoryzację, dba o swoje auto, dokonuje napraw na czas i wie, co sprzedaje. 

Kupując używane sportowe auto do 30 tys. złotych, łatwo dać się ponieść emocjom. Postaraj się jednak nie tracić głowy, przekalkulować zakup i pomyśleć o kosztach napraw. Sprawdzaj, czy sprzedawca mówi prawdę, przetestuj auto w różnych warunkach i koniecznie udaj się z nim na gruntowną kontrolę na stacji diagnostycznej! Poniżej nasze propozycje sportowych samochodów poniżej 30.000 złotych.

 

Top 10 - Najlepsze sportowe samochody do 30 tys. złotych

 

sportowe auta do 30 tys. - Renault Meganeorder_242 / wikimedia commons / cc by-sa 2.0

Renault Megane 2.0 Sport

Marka Renault ma sportowe korzenie, co widać w tym modelu. Megane 2.0 sport II generacji różni się od zwykłej wersji silnikiem, sztywniejszym zawieszeniem, lepszym układem wydechowym i lżejszą karoserią. 

W seryjnym wyposażeniu są hamulce Brembo oraz układ kierowniczy ze zmienną siłą wspomagania, w zależności od prędkości jazdy.

W kwocie do 30 tysięcy złotych można znaleźć kilka egzemplarzy z silnikiem 2.0 o mocy 224 KM. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi to 6,6 sekundy, więc nie ma obaw, że wyprzedzi nas na światłach jakiś rodzinny SUV. 

W Megane dostajemy napęd na przednią oś. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, natomiast z tyłu belkę skrętną, a trochę szkoda. Przy jeździe na torze możemy mieć do czynienia z odrywaniem się kół od podłoża.

Spalanie zależy oczywiście od stylu jazdy. Jadąc spokojnie na trasie, zejdziemy nawet do 9 litrów na 100 km, lecz przy agresywnej jeździe miejskiej dobijemy nawet do 20.

Silnik można uznać za dobry, nie powinien sprawiać większych problemów. Finansowego wkładu będą wymagały egzemplarze mocno zajeżdżone i zaniedbane. Z typowych usterek możemy wskazać tu awarie pomp paliwa i turbosprężarek, szybkie zużywanie się sprzęgła i dwumasy.

Przed zakupem sprawdź, czy sprzęgło się nie ślizga, oraz czy auto nie przerywa ani nie szarpie. Pamiętaj też, że ewentualne wady karoserii będą droższe w naprawie ze względu na wykonanie z tworzyw lekkich. 

Za 30 tysięcy złotych dostaniesz więc ciekawą stylistykę, dużą moc pod maską, fajne brzmienie i dobre osiągi. Minusy Meganki to mały wybór na rynku, spore spalanie i irytujące awarie elektroniki. 

 

sportowe auta do 30 tys. - Audi TTVauxford / wikimedia commons / cc by-sa 4.0

Audi TT 8N

Pierwsza generacja Audi TT była rewolucją w świecie sportowych aut. Samochód zadebiutował w 1997 roku, wzbudzając wówczas mnóstwo kontrowersji. Nowatorski wygląd nie podobał się każdemu, lecz naszym zdaniem bardzo dobrze się zestarzał. Obecnie TT wygląda ponadczasowo, mając spory potencjał na youngtimera.

Audi TT to samochód sportowy przede wszystkim pod względem stylistyki. Technicznie bazuje na platformie Golfa IV, co ma swoje plusy w postaci łatwo dostępnych i tanich części podwozia. 

Paleta silników obejmuje jednostki 1.8 Turbo w 7 różnych wersjach oraz silnik 3.2 V6. Nas w tej kwocie interesować będą silniki o mocy 180 KM (7,8 s do 100 km/h), 190 KM (7,6 s do 100 km/h) oraz 225 KM Quattro (6,6 s do 100 km/h). Na mocniejsze jednostki 240- i 250-konne trzeba będzie przeznaczyć więcej niż 30 tys. złotych. 

Ogromnym plusem Audi TT jest jego wnętrze. Zastosowano tu świetne materiały, które wytrzymują duże przebiegi. Design i ergonomia stoją również na najwyższym poziomie. Wnętrze jest jednak ciasne, a z tyłu będzie niewygodnie nawet dzieciom. Trzeba traktować TT jako dwuosobowe auto. Z przodu na szczęście jest o wiele lepiej. 

Silnik 1.8 T jest jednym z najbardziej polecanych w historii Audi. Bez problemu pokonuje 300-400 tys., a przy odpowiednim serwisie nawet wyższe przebiegi. Można go sparować z instalacją LPG, choć nawet bez niej, jazda tym autem jest w miarę oszczędna. 

Audi TT bardzo dobrze się prowadzi, trzyma się drogi w zakrętach i zapewnia sportowe wrażenia z jazdy. Może jednak zmienić swoje oblicze i przy delikatnym traktowaniu odwdzięczyć się spokojną i komfortową jazdą. Zawieszenie jest bardzo trwałe.

Z minusów można wymienić ograniczoną widoczność do tyłu i drobne awarie elektroniki.

 

sportowe samochody do 30 tys. - Honda Civic Type RVincemcfly / wikimedia commons / cc by-sa 4.0

Honda Civic VIII Type R

Znalezienie Civica VIII generacji w odmianie Type R będzie bardzo trudne, lecz możliwe w budżecie do 30 tys, złotych. Nam udało się znaleźć jeden egzemplarz godny polecenia za 32 tysiące. 

Warto szukać, bo to naprawdę świetne auto i ostatni z wolnossących Type R. Moc 201 KM może nie powala, ale auto odwdzięcza się doskonałym prowadzeniem. Honda trzyma się zakrętów jak przyklejona. Bardzo dobre przyspieszenie na poziomie 6,6 sekundy zadowoli większość amatorów dynamicznej jazdy. Sportowe wrażenia zapewni charakterystyka silnika, który może wkręcić się nawet na 8,2 tys. rpm. 

Honda wyróżnia się pod względem bezawaryjności. To jedno z najbardziej niezawodnych aut sportowych, jakie można kupić. Silnik jest bardzo wytrzymały, choć oczywiście mogą zdarzyć się awarie. Agresywna jazda wpływa natomiast na półosie, przeguby wewnętrzne i przednie łożyska. Przed zakupem warto też dokładnie sprawdzić skrzynię biegów. 

Minusem jest z pewnością niska liczba egzemplarzy dostępnych na polskim rynku. 

 

sportowe auto do 30 tys. - Mini Cooper SM 93 / wikimedia commons / cc by-sa 3.0 de

Mini Cooper S R56

Mając 30 tys. złotych do wydania, możesz szukać Mini Coopera S, czyli auta dającego mnóstwo przyjemności z jazdy. Samochód prowadzi się niczym gokart, dzięki genialnemu podwoziu. Im mocniejszy silnik pod maską, tym lepsze wrażenia. W naszym budżecie możemy rozglądać się za 1,6-litrową jednostką o mocy 175 KM. 

Mini Cooper S to szeroki i niski samochód (ok. 140 cm wysokości). Jakość wykonania uległa w wersji R56 znacznej poprawie. Z tyłu zmieszczą się niskie osoby. 

Mini nie jest niestety królem bezawaryjności. Silniki 1.6 THP dręczą problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu. W kanałach dolotowych może pojawiać się nagar, silniki te ponadto mają tendencję do zużywania oleju, co skutkuje awariami turbosprężarek. 

Zadbany silnik da jednak dużo przyjemności z jazdy. Pierwszą setkę zobaczymy na liczniku po 7,1 sekundy. Dodając do tego znakomite prowadzenie, otrzymujemy szybki, zwinny i stylowy samochód. 

 

Volkswagen Golf V GTI - sportowe auto do 30000 złRudolf Stricker / wikimedia commons / cc by-sa 3.0

Volkswagen Golf V GTI

Mówi się, że to od pierwszego Golfa GTI rozpoczęła się moda na hot-hatche. Golfa V GTI zaprezentowano w 2004 roku. Pod maską znalazła się 2-litrowa doładowana jednostka o mocy 200 KM. Golf zapewnia zdrową mieszankę mocy, praktyczności i przyjemności z jazdy. Zadbany egzemplarz może posłużyć jako sportowe auto do codziennej jazdy. Mimo popularności Golfa nie jest łatwo znaleźć auto w idealnym stanie. 

Jak większość sportowych aut, Golfy GTI są intensywnie eksploatowane. Dynamika i bardzo dobre prowadzenie zachęcają do korzystania z pełnej mocy auta, co wpływa na stan techniczny poszczególnych podzespołów. 

Przed zakupem sprawdź numer VIN. Z niego dowiesz się, czy dany model to w rzeczywistości GTI, czy może transplantacja podzespołów po wypadku do zwykłego Golfa. Wartość kolekcjonerska takiego auta przy ewentualnej odsprzedaży będzie sporo niższa niż oryginalnego GTI. 

Golf V GTI bazuje już na nowej płycie podłogowej PQ35, dzięki której zapewnia więcej miejsca pasażerom niż poprzednik. Właściwości jezdne poprawiło natomiast niezależne zawieszenie tylnej osi. 

W Golfach 5. generacji możemy znaleźć przekładnię manualną lub skrzynię DSG. Decydując się na tę drugą, musisz bardzo uważać. Koszt naprawy może poważnie nadszarpnąć budżet. 

Silnik 2.0 o mocy 200 KM zapewnia przyspieszenie do setki w 6,9 sekundy w wersji DSG i 7,2 s z manualem. Motor uznawany jest za trwały, problemy mogą sprawiać cewki zapłonowe i łańcuchy rozrządu w modelach z ostatniego roku produkcji. Pojawiają się też problemy z elektroniką.

 

sportowe auta do 30 tys. - Skoda Octavia vRSVauxford / wikimedia commons / cc by-sa 4.0

Skoda Octavia vRS

Szukasz samochodu, który zapewni dobre osiągi i prowadzenie, zapewniając jednocześnie przestrzeń i komfort dla całej rodziny? Skoda Octavia vRS powinna być strzałem w dziesiątkę. Minus? Nudna stylistyka.

Nie będziemy rozpisywać się o Skodzie Octavii RS, gdyż jest ona bliźniaczym modelem do Golfa V GTI. Jej minusem w porównaniu do Golfa jest jednak niższa jakość wykończenia wnętrza.

Z drugiej strony, w kwocie do 30 tysięcy zł, możemy rozglądać się już za wersją po liftingu, oferującą lepsze i nowocześniejsze wnętrze.

 

sportowe auta do 30 tys. - Chrysler CrossfireVauxford / wikimedia commons / cc by-sa 4.0

Chrysler Crossfire

Crossfire to nieoczywisty wybór, trudno spotkać to auto na drodze. Do wyboru zachęca jednak sześciocylindrowy silnik 3,2 l o mocy 218 KM zapewniający przyspieszenie do setki w 6,8 sekundy. Dyskusyjna stylistyka może się podobać lub nie, auto z pewnością wyróżnia się z tłumu i nie sposób odmówić mu drapieżności.

Za te pieniądze trudno znaleźć samochód o tak ciekawym wyglądzie. Jeśli obawiasz się ślamazarnego prowadzenia znanego z niektórych amerykańskich coupe, to nie powinieneś. Technicznie Crossfire bazuje na technologii znanej z Mercedesa SLK - auta współdzielą płytę podłogową i silniki. 

Napęd na tył, niezależne zawieszenie z przodu i z tyłu znane z Mercedesa SLK sprawiają, że jazda tym autem to przyjemność, nawet w szybkich zakrętach. Skrzynia automatyczna, jeśli jest w dobrym stanie, pracuje bardzo dobrze, sprawnie zmienia przełożenia. Nie jest to archaiczny, czterostopniowy amerykański automat, lecz nowoczesna jak na tamte czasy konstrukcja Mercedesa.

Na plus zaskakuje też niezłe wykonanie wnętrza, które wyglądem przypomina środki aut Mercedesa. Jakość materiałów stoi jednak na niższym poziomie niż u niemieckiego bliźniaka. 

Wady to przede wszystkim słaba dostępność części zamiennych oraz znalezienie dobrego mechanika, który zajmie się naszym Chryslerem. 

 

sportowy samochód - Suzuki SwiftM 93 / wikimedia commons / cc by-sa 3.0 de

Suzuki Swift 1.6 Sport

Suzuki Swift Sport V generacji to propozycja dla osób szukających auta w miarę nowego, małego, prostego i zapewniającego przyzwoite osiągi. W cenie do 30 tysięcy możemy znaleźć już modele po 2010 roku, które przeszły facelifting i wyglądają świeżo nawet dziś. 

Zalety Suzuki to dość prosta konstrukcja, niskie koszty eksploatacji i przyjemne prowadzenie. Auto ma, jak na swą klasę, wyjątkowo sztywne zawieszenie, dzięki któremu precyzja prowadzenia jest bardzo wysoka. 

Silnik Swifta Sport to wolnossące 1.6 o mocy 136 KM, rozpędzające auto do setki w 8,7 sekundy. Może i nie jest to demon prędkości, jednak nadrabia sportowym charakterem, świeżą stylistyką i możliwością znalezienia zadbanych egzemplarzy. 

Swift nie jest przesadnie awaryjny, najczęściej we znaki daje się zawieszenie, trzeszczące plastiki w środku i łożyska skrzyni biegów. 

 

sportowy samochód - Opel Astra OPCThomas doerfer / wikimedia commons / cc by-sa 3.0

Opel Astra H OPC

30 tysięcy złotych wystarczy, by stać się właścicielem dość lekkiego kompaktu o mocy 240 KM. To Opel Astra III generacji z literkami OPC, które zmieniają wszystko. 

Astra OPC była oferowana tylko w wersji trzydrzwiowej, najczęściej w charakterystycznym, niebieskim kolorze. Jest bezpośrednim konkurentem Golfa V GTI, Renault Megane RS czy Forda Focusa ST i zapewnia lepsze osiągi niż każdy z nich.

Silnik 2.0 Turbo rozwija moc aż 240 KM, co daje przyspieszenie do setki w 6,4 sekundy. Prędkość maksymalna to 244 km/h. Zużycie paliwa stoi na przyzwoitym poziomie, biorąc pod uwagę osiągi auta. Spalanie w mieście to ok. 13-14 l/100 km, natomiast na trasie 10-11 l/100 km.

Silnik ECOTEC wykazuje się solidnością i zwykle nie sprawia większych problemów. Nie jest jednak idealny. W przypadku mocno wysilonych i zaniedbanych motorów padają turbosprężarki i uszczelki pod głowicą. W kolektorze dolotowym mogą pojawiać się też nieszczelności.

Opel Astra OPC ma napęd na przód. Z przodu mamy kolumny MacPherson, z tyłu zaś belkę skrętną. Prowadzenie auta stoi na dobrym poziomie, choć odstaje nieco od Focusa czy Golfa. 

Z typowych przypadłości można nadmienić szybsze zużywanie się przednich opon i półosi napędowych. Sprzęgło również nie należy do najtrwalszych elementów. 

 

najlepsze sportowe samochody do 30 tys. - Ford Focus STBidgee / wikimedia commons / cc by-sa 3.0

Ford Focus ST mk2

Sportowa seria ST stała się jednym z symboli Forda. Marka udowodniła, że można wyprodukować kompakt, który z powodzeniem będzie konkurował z legendarnym Golfem GTI.

Pierwsza generacja Focusa ST oznaczona symbolem ST170 miała pod maską wolnnossący, 2-litrowy silnik o mocy 170 KM. Następca, który nas interesuje, jest natomiast napędzany 2,5 litrowym motorem turbo o mocy 225 KM. 

Zacznijmy może od wnętrza, które jest dobrze spasowane, choć użyte w nim materiały (w szczególności połyskliwe plastiki na desce) są podatne na zarysowania. Na ogromny plus można zaliczyć fotele Recaro, które mają bardzo dobre trzymanie boczne, a jednocześnie, zapewniają duży komfort. 

Najlepsze w tym aucie znajdziemy jednak pod maską. 2,5 litrowy motor od Volvo z pięcioma cylindrami daje bardzo przyjemny dla ucha dźwięk, zarówno na postoju, jak i podczas przyśpieszania. Sprint do setki trwa zaledwie 6,8 sekundy. Prowadzenie Focusa Mk2 to czysta przyjemność, nawet w podstawowej wersji. Tutaj jest jeszcze lepiej, auto świetnie trzyma się w zakrętach i daje kierowcy poczucie pełnej kontroli. 

Ogólnie rzecz biorąc, Focus jest niezawodny. Przed zakupem warto sprawdzić, czy pod korkiem oleju nie ma “majonezu” oraz czy z rury nie wydostaje się biały dym, mogący świadczyć o awarii tulei cylindrowych. Słabym punktem niektórych Focusów bywa również sprzęgło. 

 

Jesteś fanem sportowych samochodów? Sprawdź naszą ofertę przejażdżek sportowymi autami po torach wyścigowych. 


Komentarze

Blog

10 kreatywnych i nietypowych pomysłów na wieczór kawalerski!
10 pomysłów na prezent dla fana BMW - nasze propozycje!
Koenigsegg Jesko - wszystko co musisz wiedzieć o tym superaucie!

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 km/h
Lamborghini Gallardo
315 km/h
Ferrari F430
315 km/h

Kontakt