🎅 Promocja od Mikołaja - film za 1 zł przy zakupie Vouchera. 🛒 Zaznacz w koszyku opcję “Film z przejazdu” i zaskocz bliskich wyjątkowym prezentem. 🎁

Skrzynia DSG - zalety, trwałość, awarie, koszty naprawy + jak kupić auto z DSG

Kategoria: Poradniki

-

Jeszcze do niedawna kupując nowe auto stawaliśmy przed prostym wyborem - manual albo automat. Obecnie możemy zdecydować się na jeszcze jedną opcję - DSG. W tym artykule przeczytasz, czym różni się DSG od automatu, jak dbać o DSG, oraz dowiesz się, jakie ma najpopularniejsze usterki. Podpowiemy też, na co zwracać uwagę przy zakupie używanego auta z DSG. 

DSG vs automat

dsg a automat

DSG to skrót od Direct Shift Gearbox lub Direkt Schalt Getriebe. Niektórzy nazywają DSG skrzynią dwusprzęgłową. Z fotela kierowcy trudno zauważyć różnicę pomiędzy DSG a automatem - sterowanie i oznaczenia są takie same w obu układach.

Jaka jest więc różnica pomiędzy DSG a automatem i które rozwiązanie jest lepsze? DSG to tak naprawdę dwie skrzynie zamknięte w jednej obudowie, przy czym każda z nich ma oddzielne sprzęgło. Zarówno skrzynie, jak i sprzęgła są sterowane hydraulicznie przez układ mechaniczny i elektroniczny (mechatroniczny).

DSG różni się od zwykłego automatu sposobem działania. To w zasadzie dwie skrzynie mechaniczne z elektronicznie sterowaną zmianą biegów. W odróżnieniu od automatu stosuje się tu jednak dwa, zamiast jednego sprzęgła. Dla biegów nieparzystych będzie to sprzęgło większe, a dla parzystych mniejsze.

DSG - zmiana biegów

dsg zmiana biegów

Główną zaletą skrzyni DSG jest płynna i błyskawiczna zmiana biegów. Odbywa się ona poprzez przełączanie pomiędzy sprzęgłami - bardzo szybkie i niegenerujące wibracji. 

W praktyce wygląda to tak, że gdy jedziemy na pierwszym biegu, w drugiej skrzyni załącza się już dwójka. Za zmianę biegu odpowiada oczywiście układ mechatroniczny. 

Rodzaje skrzyń DSG

Skrzynie DSG mogą występować ze sprzęgłami suchymi lub chłodzonymi olejem. Pierwsza opcja (DQ200 - 7-biegowe suche DSG) występuje zwykle w tańszych i słabszych modelach aut z grupy VW. Zaletami skrzyni są niższa waga oraz tańsze wymiany oleju (jest go mniej). Pozostałe skrzynie mają sprzęgła chłodzone olejem - DQ250, DQ380, DQ500 i DL501.

Skrzynia DSG - awaryjność

skrzynia dsg awarie i usterki

Negatywne opinie związane z awariami skrzyni DSG pochodzą głównie od właścicieli aut ze skrzynią DQ200 z suchymi sprzęgłami, które szybciej się zużywają. Pierwszymi objawami awarii DSG jest szarpanie przy zmianie biegów lub zbyt długie trzymanie auta na wysokich obrotach. Koszt wymiany sprzęgła to około 2500 zł i należy się na niego przygotować już po przejechaniu pierwszych 100 tys. km.

Skrzynie z mokrymi sprzęgłami wytrzymują nawet 3 razy dłuższe przebiegi przy regularnych wymianach oleju. A te nie należą do najtańszych, gdyż koszt takiej wymiany to około 800 zł.

W skrzyniach DSG mogą zawodzić moduły elektromechaniczne sterujące przełożeniami. To skomplikowane urządzenia, których wymiana kosztowała krocie jeszcze kilka lat temu. Obecnie moduł możemy oddać do regeneracji w cenie około 1000 zł. Za nowy element zapłacimy nawet 5-10 tys. zł.

Kolejnym podzespołem, który może się zużyć w skrzyni DSG, jest dwumasowe koło zamachowe wytrzymujące przeciętnie ok. 200 tys. km. O nadchodzącej konieczności wymiany świadczą zwykle drgania auta na niskich obrotach oraz niepokojące dźwięki dochodzące ze skrzyni. 

Przy naprawie skrzyni DSG warto postawić na renomowany warsztat, a niekoniecznie na autoryzowany serwis. Ten w niektórych przypadkach nie podejmie się nawet naprawy, proponując wymianę skrzyni na nową.

Wymiana oleju w skrzyni DSG

wymiana oleju w skrzyni dsg

Awarie DSG wynikają najczęściej ze zbyt rzadko dokonywanej wymiany oleju. Powoduje to odkładanie się opiłków metalu, które blokują zawory w układzie mechatronicznym. Olej wymieniać należy również w skrzyni ze sprzęgłem suchym.

Olej w skrzyni DSG należy wymieniać co 40-60 tys. km w zależności od skrzyni. Niektórzy producenci zalecali jego wymianę co 100 tys. km, ale praktyka pokazała, że to dystans zbyt długi.

Jak jeździć skrzynią z DSG?

Wiele osób decyduje się na automatyczną skrzynię biegów dla wygody, szczególnie w mieście. Jazda autem ze skrzynią DSG właściwie nie różni się od jazdy samochodem z automatem. Należy wcisnąć hamulec, by wybrać jedno z ustawień na konsoli.

Sprawdź również - PRND - czyli jak jeździć automatem

Puszczenie hamulca spowoduje, że auto będzie powoli pełzać, co ułatwia manewrowanie przy niskich prędkościach. Pozycję “Park” wybiera się tylko na postoju - skrzynia zostaje zablokowana, należy jednak również korzystać z hamulca ręcznego. 

Skrzynia DSG - inne nazwy

Idąc w ślady Volkswagena, inni producenci też zdecydowali się na dwusprzęgłowe skrzynie. Oto ich oznaczenia:

  • BMW, KIA - DCT
  • Audi - S Tronic
  • Citroen, Peugeot - DCS
  • Renault - EDC
  • Fiat - DDCT
  • Ford, Volvo - Powershift
  • Mercedes - Speedshift
  • Mitsubishi - SST
  • Porsche - PDK
  • Alfa Romeo - TCT

Jak kupić samochód z DSG i na co zwracać uwagę przy zakupie?

jak kupić samochód z dsg

Przed zakupem każdego auta używanego należy się nim przejechać, a w przypadku samochodu z DSG jest to wręcz obowiązek. Aby sprawdzić działanie skrzyni, rozgrzej silnik i zwróć uwagę na płynność zmiany biegów. Upewnij się, że przyspieszaniu nie towarzyszy szarpanie. Zatrzymuj się i ruszaj wielokrotnie. Niech to nie będzie tylko jazda po ekspresówce z punktu A do B i z powrotem.

W trakcie jazdy testowej kilka razy przyciskaj gaz do dechy, a następnie zupełnie go puść. Dzięki temu sprawdzisz, czy skrzynia dobrze zmienia biegi. Przy 1400 obr./min nasłuchuj ewentualnych stuków i trzasków

Przy zwalnianiu zwróć uwagę na ewentualne wibracje lub inne niepokojące dźwięki mogące świadczyć o zużyciu łożysk. 

Wykonaj kilka manewrów przy minimalnej prędkości. Przestudiuj książkę serwisową i zweryfikuj, czy olej w skrzyni był wymieniany na bieżąco. 

Prędzej czy później, właściwie każda skrzynia DSG odmówi posłuszeństwa. Szukaj więc takiego egzemplarza, który jej naprawę ma już za sobą. Wymieniony sterownik mechatroniki powinien przeżyć kolejne 200 tys. km, co da Ci spokój na bardzo długi czas. Bardzo ryzykowną decyzją będzie kupno samochodu z DSG z przebiegiem powyżej 200 tys. km, w którym żaden element skrzyni DSG nie był jeszcze naprawiany.

Samochód z DSG - czy jest czego się bać?

Skrzynie DSG mają wiele zalet, których próżno szukać w manualach. Odpowiedni serwis i eksploatacja sprawia, że wytrzymują duże przebiegi. Przed kupnem używanego auta koniecznie sprawdź dokumentację serwisową oraz wykonaj długą jazdę testową w różnych warunkach.

Dzięki za przeczytanie artykułu. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą przejażdżek sportowymi samochodami po torach wyścigowych.


Komentarze

Krzysztof

2021-04-16

Fajne info którego szukałem i znalazłem. Pozdrawiam

Szymon Krawiec

2021-06-02

ten artykuł dał mi dużo do myślenia, właśnie miałem zakupić auto z skrzynią DSG,dziękuję i pozdrawiam.

Paweł

2021-07-06

Właśnie myślę nad zakupem samochodu z automatem, ale stare konwencjonalne automaty są na wymarciu, dlatego rozważam DSG i artykuł dużo podpowiedział i rozjaśnił- dobry, bardzo przystępny materiał!!

Menmark

2021-07-12

Wartościowy artykuł

Jacek

2021-07-14

Więcej tak przydatnych artykułów. Napisane prostym, zrozumiałym językiem. Gratuluję

Paweł

2021-10-12

Bardzo pomocne informacje, dzięki.

Jacek

2021-10-15

Od kilku lat jeżdżę Skodą Superb 3,6 l z DSG przejechane 230 tys km, olej wymieniany co 60 tyś i jak na razie nic się nie dzieje. Skrzynia DSG jest rewelacyjna, nigdy więcej manuala

Karol

2021-11-04

Witam kupiłem Skodę Superb 1.8 benzyna r.2010. Mam drobny wyciek oleju że skrzyni czy powinienem się martwić? Jak jest koszt ewentualnego uszczelnienia jej? Pozdrawiam

Maciek

2021-11-09

Witam, dobry, zrozumiały artykuł, właśnie szukam wozu z automatem, pozdrawiam

Krzysztof

2021-11-15

VW Passat B7 160 KM rok 2013 120tys przebiegu i avaria DSG 7.Stukanie przy biegu 4 i 6

maciej

2021-12-23

biegi pięknie przerzuca przy przebiegu 246 tyś, w trasie cisza, płynnie i bez szarpnięć, w górę i w dół, ale.... przy każdym ruszaniu lub przy nawet spokojnym dodaniu gazu na na najniższych obrotach " np. wyjazd z ronda" jest 'puknięcie' , takie TYK, ciężko określić. denerwuje strasznie!!! wyeliminowane wady zawieszenia.

Jakub

2022-01-14

U mnie było to samo, tyk ;) okazało się ze klocki z przodu miały jakiś luz bo były źle zamontowane. Skończyło się wymiana klocków. 2.0 tsi 280km przy przebiegu 150tys chwile po zakupie.

Belzebub

2023-04-10

Touran 406 tys przebiegu 1.6 tdi dsg wszystko płynnie nic nie słychać kupiony na 360 posiadam 5 rok .Tylko dsg !!!!!!!

Krzysztof

2024-09-02

Witam. Super artykuł. Logiczne, fachowe doradztwo. Pozdrawiam serdecznie wszystkich twórców tego artykułu. Jak i czytelników.

Sylwia

2024-10-02

Witam , posiadam audi a3 sportback 2005 2.0 DSG . Od dwóch dni na nierozgrzanym silniku i przy niskich obrotach wyczuwalne szarpnięcia silnika i dziwne klekotanie jakby że skrzyni . Zaznaczam że dzieje się tak tylko na 1 i 2 biegu . Czy to koło dwumasowe czy kłopoty ze sprzęgłem?? Olej w skrzyni wymieniany przy 189 tys teraz najechane jest 204tys

Ukasz

2024-10-29

Lub nawet po 35 000 jak u mnie. Gwizdy przy zmianie biegów z 2 na3. Nie jestem odosobnionym przypadkiem

Blog

Opony zimowe a letnie - czym się różnią?
10 kreatywnych i nietypowych pomysłów na wieczór kawalerski!
10 pomysłów na prezent dla fana BMW - nasze propozycje!

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 km/h
Lamborghini Gallardo
315 km/h
Ferrari F430
315 km/h

Kontakt