Piszczące hamulce w samochodzie - co oznaczają i jak się z nimi uporać?
Kategoria: Poradniki
- 12 lut 2024Piszczące hamulce to problem, z którym boryka się wielu kierowców. Ten irytujący dźwięk wpływa nie tylko na komfort jazdy, lecz niekiedy na bezpieczeństwo na drodze. Czytaj dalej, a dowiesz się, dlaczego hamulce piszczą i co z tym faktem zrobić.
Przyczyny piszczących hamulców
Przyczyn piszczenia hamulców może być wiele. Czasami hamulce piszczą, gdy dostanie się do nich piasek. Niepokojący dźwięk z układu hamulcowego mogą być też skutkiem zużycia poszczególnych części lub ich przegrzania. Bywa, że piszczące hamulce są zjawiskiem normalnym, które nie zagraża bezpieczeństwu.
Za piszczenie mogą odpowiadać różne elementy układu hamulcowego: zaciski, klocki lub tarcze. Przyjrzyjmy się więc każdemu z tych elementów po kolei.
Zaciski hamulcowe - zabrudzenie
Przyczyną piszczenia hamulców może być nagromadzenie się zanieczyszczeń w zakamarkach zacisku hamulcowego lub uszkodzenie gumowych elementów uszczelniających. W tej sytuacji niezbędne jest wyczyszczenie zacisku, a niekiedy regeneracja lub wymiana na nowy.
Klocki hamulcowe - zużycie, nieprawidłowy montaż
Czy klocki hamulcowe powinny piszczeć? Nie, chyba że mowa o sportowych samochodach, w których często stosuje się klocki wykonane z metalu lub mieszanki półmetalicznej. W takich autach klocki mogą piszczeć zanim dotrą się i rozgrzeją do odpowiedniej temperatury.
Jednak w większości aut, gdzie montuje się klocki wykonane z mieszanki ceramicznej, piszczenie może oznaczać konieczność ich wymiany. Producenci celowo konstruują klocki z tzw. akustycznym wskaźnikiem zużycia. Pisk sygnalizuje wtedy kierowcy konieczność wizyty u mechanika.
Piszczenie klocków może być też spowodowane ich nieprawidłowym montażem lub poluzowaniem się. Warto więc sprawdzić, czy klocki są dobrze dociśnięte i dokręcone.
Czasami przyczyna irytującego dźwięku leży w samych klockach. Niskiej jakości, tanie zamienniki mogą tworzyć dużą ilość pyłu podczas hamowania. W następstwie pył ten zbiera się w zaciskach, powodując drgania. Piszczenie może się też pojawić, gdy dobierzemy zbyt twarde klocki do stosunkowo miękkich tarcz.
Tarcze hamulcowe - przegrzanie, nierównomierne zużycie, rdza
Przyczyną piszczących hamulców mogą być również tarcze. Podczas hamowania klocek ociera o tarczę, co wywołuje dużą ilość ciepła. Przy agresywnej jeździe lub po długiej podróży autem (np. w górach) może dojść do przegrzania tarcz. Wtedy zbiera się na nich twardy osad, który zmniejsza efektywność hamowania i może powodować różne piski.
Innym powodem piszczenia tarcz może być utworzenie się na nich rowków. Rowki na tarczy powstają przez niskiej jakości klocki, zbyt miękki materiał tarczy, korozję lub zanieczyszczenia, które dostały się między klocek a tarczę. Rowki powodują, że zmniejsza się powierzchnia styku klocka i tarczy, co może wywoływać piszczenie.
Jeszcze innym powodem piszczenia może być zwichrowanie tarcz, wywołane stresem termicznym (wjechanie w kałużę), usterką mechaniczną lub nieprawidłowym montażem.
Inne problemy z układem hamulcowym
Zdarza się, że hamulce piszczą mimo tego, że nie są zużyte. Może się tak stać, gdy nowe klocki nie ułożyły się jeszcze do kształtu starych tarcz. Wtedy trzeba po prostu jeździć (nieco ostrożniej, unikać gwałtownego hamowania) i zaczekać, aż oba elementy dopasują się do siebie.
Pisk może być też spowodowany złym montażem któregoś z elementów układu hamulcowego, a także zabrudzeniem zacisku lub jego prowadnic.
Piszczące hamulce przy lekkim hamowaniu
Powodów piszczenia hamulców podczas lekkiego hamowania może być wiele. Czasami nieprzyjemny dźwięk pojawia się po dłuższym postoju, gdy na tarczach zbierze się wilgoć lub rdzawy osad. W tej sytuacji piszczenie powinno ustąpić po przejechaniu kilkunastu kilometrów.
Gdy piszczenie występuje cały czas, musisz sprawdzić, czy nie wystąpiła jedna z przyczyn, o których pisaliśmy wyżej: zużycie klocków lub tarcz, zabrudzenia zacisku, rdza, nieprawidłowy montaż.
Sposoby na piszczące hamulce
istnieje wiele sprawdzonych metod, które pomagają zminimalizować lub całkowicie wyeliminować problem piszczących hamulców podczas jazdy. W tym akapicie przedstawimy różnorodne sposoby radzenia sobie z piszczącymi hamulcami, od prostych czynności konserwacyjnych, przez wymianę zużytych części, aż po profesjonalne interwencje mechaników. Każdy kierowca powinien znać te metody, aby zapewnić sobie i swoim pasażerom bezpieczną oraz komfortową jazdę.
Regularna konserwacja hamulców
Jeśli przyczyną piszczenia hamulców są zanieczyszczenia zacisków, należy je rozebrać i dokładnie oczyścić. Warto użyć do tego wąskiej, miedzianej szczotki oraz zmywacza do hamulców.
Gdy piszczenie hamulców jest spowodowane powierzchowną rdzą na powierzchni tarczy, można spróbować ją usunąć za pomocą chemii, bądź też przetoczenia na tokarce. Toczenie można też zastosować, gdy tarcza uległa zwichrowaniu z powodu błędu montażowego lub przegrzania.
Wymiana zużytych klocków i tarcz hamulcowych
Częstotliwość wymiany klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy oraz jakości zastosowanych klocków. Przy spokojnej jeździe zaleca się wymianę klocków co 30-50 tys. km, natomiast przy agresywnej co 10 - 20 tys. km. Jeśli klocki zaczynają piszczeć, to czas na ich wymianę.
Tarcze wymienia się średnio co 60 tys. km, natomiast podobnie jak w przypadku klocków, zależy to od stylu jazdy oraz jakości tarcz. Wymiana tarcz powinna też nastąpić, gdy mają wysoki rant, są zwichrowane, przegrzane lub na ich powierzchni pojawiły się głębokie rysy obwodowe.
Sprawdzenie i regulacja układu hamulcowego
Jeśli klocki, czy tarcze nie są zużyte, warto sprawdzić, czy zostały odpowiednio zamontowane. Może się okazać, że konieczne jest ich poprawienie, dociśnięcie czy dokręcenie.
Niekiedy można rozważyć zastosowanie dodatkowych nakładek antywibracyjnych montowanych między klocek a tłoczek zacisku. Gdy hamulce piszczą mimo braku zużycia, można spróbować też nałożenia pasty montażowej na całą powierzchnię płytki klocka hamulcowego.
Zobacz również: Fading hamulców - co to jest i jak go uniknąć?