Nowe paliwo E10 - cena, do jakich aut, gdzie kupić?
Kategoria: Poradniki
- 29 sty 2024Początek 2024 r. przyniósł na stacjach paliw jedną ważną zmianę. Zniknęła benzyna o oznaczeniu E5, a jej miejsce zajęła nowa benzyna E10 z wyższym stężeniem biokomponentów.
Okazuje się, że nie każdy samochód jest przystosowany do tankowania tego rodzaju paliwa. Czytaj dalej, by dowiedzieć się, czym jest paliwo E10 i czy możesz je bezpiecznie tankować do swojego auta.
Co to jest paliwo E10?
Paliwo E10 to nic innego jak mieszanka benzyny i etanolu. E oznacza “etanol” a liczba “10” to procentowy udział tego biokomponentu w całości paliwa. Paliwo E10 zawiera więc 10% bioetanolu.
Dla porównania benzyna E5, którą tankowaliśmy dotychczas, miała w sobie tylko 5% etanolu.
Dlaczego warto zwrócić uwagę na to nowe paliwo?
Wprowadzenie nowego paliwa powinno zainteresować przede wszystkim właścicieli starszych samochodów, które mogą nie być przystosowane do tak wysokiego stężenia etanolu. Warto zainteresować się tym, co lejemy do baka, gdyż w niektórych przypadkach nowe paliwo może doprowadzić do uszkodzenia elementów silnika.
Kierowcy mają wybór, bo na stacjach nadal dostępne będzie “stare” paliwo E5 sprzedawane jako te z oznaczeniem premium.
Charakterystyka paliwa E10
Definicja i skład
Paliwo E10 to mieszanka 90% benzyny i 10% etanolu. Etanol produkowany jest głównie z biomasy, czyli surowców roślinnych takich jak kukurydza, buraki cukrowe, trzcina cukrowa i
zboża. Do produkcji etanolu używa się też odpadów i pozostałości po przetwórstwie.
Różnice między paliwem E10 a E5
Benzyna E10 różni się od E5 zawartością etanolu. Jak już wspominaliśmy, nowe paliwo E10 zawiera go 10%, natomiast E5 - 5%.
Warto wspomnieć, że są to określone wartości maksymalne. Oznacza to, że w benzynie E10 może być nie więcej niż 10% biokomponentu, jednak może być też mniej.
Zalety i wady korzystania z paliwa E10
Wpływ E10 na środowisko i zdrowie
Paliwo E10 uznaje się za bardziej przyjazne dla środowiska, bo podczas jego spalania wytwarza się mniej CO2. Etanol zawiera w sobie tylko dwa atomy węgla na cząsteczkę, podczas gdy benzyna to przeciętnie aż 8 atomów węgla. Stosowanie nowego paliwa na masową skalę ma więc przyczynić się do poprawy jakości powietrza oraz zmniejszyć negatywny wpływ transportu na klimat.
Część ekspertów przekonuje, że stosowanie E10 zmniejszy zanieczyszczenie powietrza, co ma szczególne znaczenie w dużych i zatłoczonych miastach. Zmniejszenie stężenia szkodliwych substancji w powietrzu ma wpłynąć pozytywnie na zdrowie mieszkańców aglomeracji i obniżyć ich ryzyko zachowania na różne choroby.
Jednak z drugiej strony, aby wytworzyć większą ilość etanolu, trzeba zużyć więcej energii w procesie jego produkcji. Do produkcji etanolu wykorzystuje się kukurydzę, buraki i trzciny cukrowe, co wymaga stosowania dużych ilości nawozów syntetycznych i herbicydów.
Kolejną kwestią jest zapotrzebowanie na grunty. Według niektórych ekspertów rozpowszechnienie biopaliw będzie wymagało przekształcenia wielu lasów i nieużytków na pola uprawne.
Badania dowodzą też, że w USA na obszarach, gdzie uprawiana jest kukurydza na etanol, znacząco spadła populacja pszczół, które są kluczowe dla wielu innych cennych upraw rolnych.
Efektywność energetyczna paliwa E10
Etanol ma niższą gęstość energetyczną niż benzyna. Oznacza to, że silnik będzie potrzebował nieco więcej paliwa, by utrzymać idealną mieszankę benzyny i powietrza. W konsekwencji, mimo mniejszej emisji CO2, zużycie paliwa najprawdopodobniej wzrośnie. Potwierdziły to już różne testy, bo paliwo E10 jest stosowane w wielu krajach od dawna.
Pytanie, czy to całkowicie neguje sens E10 pozostawiamy bez odpowiedzi, gdyż zahacza to już o kwestie polityczne, których nie chcemy poruszać. Wystarczy napisać, że wyższe zużycie paliwa w pewnym stopniu zmniejsza korzyści z przestawienia się na paliwo E10.
Do jakich aut jest przeznaczone paliwo E10?
Benzynę E10 można tankować do każdego auta, które zostało wyprodukowane po 2010 roku. Nowe paliwo nie powinno też zaszkodzić samochodom z 2000 roku lub nowszym (choć tu występują już wyjątki).
E10 - do jakich aut nie pasuje?
Przede wszystkim paliwa E10 nie powinno się stosować do starszych modeli wyposażonych w mechaniczną pompę paliwa lub zasilanie gaźnikowe. W tych autach na uszkodzenie narażone są membrany w pompach i przewody paliwowe. Również część nowszych aut nie powinna jeździć na E10, ich listę znajdziesz poniżej.
Benzyny E10 warto też unikać w autach z instalacją LPG (o tym w kolejnym akapicie) oraz w samochodach, które przez długi czas będą stały (np. w komisie). W okresie zimowym należy też unikać jazdy na pustym zbiorniku, gdyż z nowego paliwa E10 szybciej wytrąca się woda.
To, czy twój samochód jest kompatybilny z nowym paliwem E10 możesz sprawdzić na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska: https://e10.klimat.gov.pl/
Nowego paliwa warto unikać w przypadku następujących samochodów:
- Alfa Romeo 147
- Alfa Romeo 156
- Alfa Romeo 159 (1.9 JTS 1859 cm³, 2.2 JTS 2198 cm³)
- Alfa Romeo Brera (2.2 JTS 2198 cm³)
- Audi A2 1.6 FSI 110 KM
- Audi A3 1.6 FSI 115 KM (do 2004)
- Audi A3 2.0 FSI (2003-2004)
- Audi A4 2.0 FSI (2002-2004)
- Audi A4 wersje z ogrzewaniem postojowym (2000-2008)
- Chevrolet Spark (do 2006)
- Daewoo: Matiz, Lanos, Nubira
- Fiat Bravo/Brava (model 182) 1.6 16V
- Fiat Doblo 1.6 16V
- Fiat Marea 1.6 16V, 2.0 16V
- Fiat Multipla 1.6 16V
- Fiat Punto (model 188): 1.8 16V
- Fiat Stilo 1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V
- Ford Mondeo 1.8 SCI 130 KM
- Lexus IS 250 (208 KM, do 2007)
- Lexus GS 300 (do 2007)
- Mazda: 323, 626
- Mercedes C Klass / CLK 200 CGI (1796 cm³ 170 KM)
- Mercedes W201, W124, W126 i wcześniejsze
- Mercedes W203 (modele z wtryskiem bezpośrednim 1. gen)
- Mitsubishi (modele z wtryskiem bezpośrednim GDI)
- Opel: Zafira, Vectra, Signum (silniki 2.2 Direct, kod Z22VH)
- Renault 19
- Renault Megane I (2.0 F5R 700, 2.0 F5R 740)
- Renault Laguna II (2.0 F5R 782)
- Renault Laguna II 2.0 Turbo (F4R 764 i 765) - ‘00 - ‘02
- Seat (Altea, Leon, Toledo z silnikami 2.0 FSI moc 110 kW do ‘05, Leon do ‘06)
- Skoda (starsze modele jak Felicia, Favorit i wszystkie tylnonapędowe)
- Toyota Avensis 2.0 (silnik 1AZ-FSE ‘00 - ‘08)
- Toyota Avensis 2.4 (silnik 2AZ-FSE)
- Volkswagen (modele z wtryskiem bezpośrednim 1. gen. czyli:)
- VW Polo 1.4 FSI AXU (‘02 - ‘04)
- VW Golf IV i Bora 1.6 FSI BAD (‘02 - ‘06)
- VW Golf V (1.4 FSI BKG ‘04, 1.6 FSI BAG ‘04, 2.0 FSI AXW ‘04)
- VW Touran (1.6 FSI BAG ‘03 - ‘04, 2.0 FSI AXW ‘04)
- Volvo S40/V40 1.8 GDI (1834 cm³)
Jak widać, lista jest dość długa, a nie zawiera nawet wszystkich aut, do których nie można lać benzyny E10. Jeśli masz wątpliwości, sprawdź kompatybilność swojego samochodu z E10 na stronie rządowej lub zapytaj swojego mechanika - możesz też wysłać zapytanie do autoryzowanego serwisu danej marki.
Benzyna E10 a samochód na gaz LPG
Każdy posiadacz samochodu wyposażonego w instalację LPG jeździ głównie na gazie. W takich autach znajdująca się w zbiorniku benzyna zalega w nim przez dłuższy czas.
Jest to niekorzystne zjawisko, jeśli weźmiemy pod uwagę, że nowe paliwo E10 szybciej ulega rozwarstwieniu. Szybciej wytrąca się z niego woda, zanieczyszczenia oraz dodatki uszlachetniające.
Warto więc do auta z instalacją LPG tankować benzynę premium E5 98.
Gdzie kupić paliwo E10?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta - paliwo E10 jest dostępne na każdej stacji paliw w Polsce. Wszystkie stacje od 1 stycznia 2024 oferują to paliwo jako standardową benzynę 95-oktanową.
Jeśli chodzi o E5, to nadal będzie dostępne w naszym kraju w postaci paliwa premium, czyli benzyny 98-oktanowej.
Cena paliwa E10
Paliwo E10 jest oferowane jako standardowe, więc jego cena pozostaje na podobnym poziomie, co oferowane wcześniej PB95.
Droższym paliwem jest teraz E5, w którym występuje do 5% biokomponentów i można je kupić w formie benzyny premium.
Mimo niższej ceny zakupu, paliwo E10 może być mniej opłacalne dla przeciętnego kierowcy. Wyższa zawartość etanolu wpływa na wydajność energetyczną paliwa, co oznacza, że samochód może spalać więcej benzyny.
W jakich krajach występuje paliwo E10?
Nowa benzyna E10 jest dostępna w 19 krajach Unii Europejskiej. Są to następujące państwa: Austria, Belgia, Bułgaria, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niderlandy, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Łotwa, Luksemburg, Niemcy, Rumunia, Słowacja, Szwecja, Węgry.
E10 stosowane jest także w Wielkiej Brytanii, Norwegii, Stanach Zjednoczonych czy Australii.
Co ciekawe, w Brazylii występuje tylko paliwo E18 - E27,5, zawierające aż do 27,5% etanolu pochodzącego z biokomponentów. Dzięki temu Brazylia zajmuje obecnie 2. miejsce pod względem światowej produkcji etanolu.
Również Indie korzystają z paliwa o wysokiej zawartości etanolu (E20). Podobną mieszankę znajdziemy też w Paragwaju (E18 - E24), Tajlandii (E10 - E20) czy Zimbabwe (E20).
Czy paliwo E10 jest bezpieczne dla każdego pojazdu?
Tak jak już wspomnieliśmy, paliwo E10 nie jest bezpieczne dla każdego samochodu. Oto potencjalne ryzyka związane z tankowaniem nowej benzyny E10:
- Korozja i uszkodzenia: etanol jest higroskopijny, co oznacza, że przyciąga wodę. Może to doprowadzić do korozji wewnętrznych części silnika, szczególnie w starszych pojazdach, których elementy nie są przystosowane do pracy z paliwami zawierającymi duże stężenie etanolu.
- Uszczelki i węże paliwowe: etanol może reagować z pewnymi rodzajami gum i tworzyw sztucznych używanych w starszych pojazdach. Istnieje więc ryzyko pękania uszczelek i węży paliwowych skutkującego wyciekami paliwa.
- Wydajność silnika: niektóre starsze pojazdy mogą mieć mniejszą moc i wykazywać wyższe zużycie paliwa.
- Problemy z zapłonem: trudności z odpaleniem auta mogą występować przy ujemnych temperaturach po dłuższym postoju. Etanol jest bardziej podatny na mieszanie się z wodą, która może wytrącić się w zbiorniku paliwa i go rozrzedzić, przez co zwiększy się temperatura zamarzania.
Podsumowanie
Paliwo E10, zwiększające udział etanolu w mieszance paliwowej, staje się coraz bardziej powszechne w Europie i na świecie. Zmiana ta niesie za sobą pewne korzyści, jak i wyzwania.
Kierowców najbardziej interesuje bezpieczeństwo benzyny E10 dla ich samochodów. Poruszyliśmy ten temat w artykule. Podsumowując, nie powinni go tankować kierowcy starszych samochodów, niektórych nowszych wymienionych na liście oraz ci, którzy jeżdżą na gazie. Paliwo to nie lubi długiego leżakowania, warto więc przed dłuższym postojem zalać bak benzyną premium o niższej zawartości etanolu.
Komentarze
Ireneusz
2024-03-28
Rajmund
2024-01-31