⏱️ Oferta limitowana: tylko dla pierwszych 100 osób ‼️ -25% z kodem: "SZYBKIE100" 🔥 ⏳ Nie czekaj – kody znikają błyskawicznie!Regulamin

Waga pojazdu a jego przyczepność na torze

Kategoria: ciekawostki

- 26 mar 2025

W świecie motoryzacji, a szczególnie motorsportu, nie ma przypadków. Każdy kilogram, każdy milimetr aerodynamiki i każda decyzja dotycząca układu napędowego mają znaczenie. Jednym z kluczowych czynników wpływających na osiągi auta na torze jest waga pojazdu. Co dokładnie oznacza lekkość w kontekście jazdy po torze wyścigowym? Czy zasada “mniej znaczy więcej” ma tu zastosowanie? I czy to prawda, że lekki bolid na torze potrafi wyprzedzić dużo mocniejsze, ale cięższe auta? Zanurzmy się w temat.

Waga samochodu a przyczepność – związek nieoczywisty

Intuicja podpowiada, że cięższy samochód lepiej trzyma się asfaltu – w końcu docisk masy sprawia, że opony są „przyklejone” do nawierzchni. I rzeczywiście – większa masa to większy nacisk na koła. Ale to tylko część prawdy.

W rzeczywistości przyczepność na torze zależy od tego, jak dobrze auto potrafi wykorzystać siły działające na opony. Liczy się nie tylko waga, ale też:

  • jakie opony ma samochód i jak się zachowują,
  • jak działa zawieszenie – czy dobrze utrzymuje kontakt kół z nawierzchnią,
  • jaki docisk aerodynamiczny generuje nadwozie - jak mocno „przykleja” auto do asfaltu przy wyższych prędkościach.
  • jaki rozkład masy ma dane auto - optymalny rozkład masy (najczęściej zbliżony do 50:50 lub lekko przesunięty w stronę napędzanej osi) sprawia, że auto jest bardziej przewidywalne i stabilne.

Im większa masa pojazdu, tym większa siła bezwładności, którą trzeba kontrolować – zwłaszcza na zakrętach i podczas hamowania. To oznacza, że choć cięższe auto może mocniej naciskać na opony, to jednocześnie trudniej je szybko zatrzymać, skręcić czy zmienić kierunek jazdy.

Wyobraź sobie dwa samochody – jeden waży 600 kg, drugi 1 400 kg. Oba mają podobne opony.

  • Ten lżejszy wejdzie w zakręt szybciej i łatwiej z niego wyjdzie, bo opony muszą poradzić sobie z mniejszymi siłami bocznymi.
  • Cięższy może „wypychać” się z zakrętu – jego masa „ciągnie” go prosto, zamiast pozwolić mu skręcić.

To dlatego lekki bolid, nawet z mniejszą mocą, potrafi na torze pokonać dużo mocniejsze auta. Mniej waży, więc łatwiej nad nim zapanować i lepiej wykorzystać przyczepność, jaką dają opony i nawierzchnia.

ktm x-bow i ariel atom - lekkie auta na tor

Lekki bolid na torze – czyli król zakrętów

Bolidy takie jak Ariel Atom czy KTM X-Bow zaskakują swoją lekkością. Nie mają klimatyzacji, systemów multimedialnych, tapicerki czy innych luksusów. Zamiast tego oferują minimalną wagę, ultra-sztywną ramę i zawieszenie stworzone do jazdy po torze. Efekt? Reakcja na ruch kierownicą jest natychmiastowa, a auto prowadzi się niemal telepatycznie.

Dla przykładu:

Ariel Atom 4

  • Masa własna: ok. 465 kg
  • Silnik: 2.0 turbo, 321 KM
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,8 sekundy
  • Układ napędowy: RWD (tył)
  • Zawieszenie: typu pushrod (jak w Formule 1)

Ariel Atom to pełnoprawny samochód torowy. Dzięki ekstrmalnie niskiej wadze i fantastycznej przyczepności, oferuje niesamowite wrażenia z jazdy – szczególnie na ciasnych, technicznych torach.

KTM X-Bow R

  • Masa własna: ok. 740 kg
  • Silnik: 2.0 TFSI, 240 KM
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,9 sekundy
  • Napęd: RWD (tył)
  • Karoseria: z włókna węglowego

Ten pojazd to rakieta w karbonowej skorupie. Zaprojektowany przez austriackiego producenta motocykli KTM, X-Bow został stworzony z myślą o czystej przyjemności z jazdy i maksymalnej wydajności torowej. Jest lekki, sztywny i niesamowicie precyzyjny.

lekkie auto na torze

Mniej znaczy szybciej – kilka słów o fizyce

Lekki samochód oznacza:

  • krótszą drogę hamowania (mniejsza masa do zatrzymania),
  • lepsze przyspieszenie (mniejsza masa do rozpędzenia),
  • mniejsze siły bezwładności na zakrętach (łatwiej zmienić kierunek),

Na torze wyścigowym, gdzie sekundy liczą się bardziej niż konie mechaniczne, te czynniki są bezcenne.

ktm x-bow - lekkie auto na tor

Dlaczego lekkie auta to idealny wybór dla amatora?

Wbrew pozorom, lekki bolid na torze to nie tylko zabawka dla zawodowca. Dla kogoś, kto dopiero zaczyna przygodę z jazdą po torze, mniejsza masa auta może oznaczać:

  • łatwiejsze panowanie nad pojazdem,
  • lepsze czucie nawierzchni i zachowania auta,
  • szybsze przyswajanie techniki jazdy,
  • więcej frajdy z jazdy bez konieczności „walki” z ciężkim samochodem.

W Devil-Cars mamy pełną świadomość tego, jak wyjątkowe są te pojazdy. Dlatego zarówno jazda Ariel Atom, jak i jazda KTM X-Bow, znajdują się w naszej ofercie. To nie są auta stworzone do wożenia zakupów czy codziennego dojazdu do pracy – to czysta esencja motorsportu, którą możesz poczuć na własnej skórze.

ciężkie auto i lekkie auto na torze - nissan gt-r i ktm x-bow

Lekki bolid kontra supercar – pojedynek nierównych?

Ciekawym zjawiskiem, które regularnie obserwujemy na naszych eventach, jest to, jak lekki bolid potrafi zaskoczyć klientów. Lamborghini Gallardo, Ferrari Italia czy Nissan GT-R – mają więcej mocy, potężniejsze silniki i świetne przyspieszenia. Ale na zakrętach? Tam właśnie waga samochodu pokazuje swoje kluczowe znaczenie.

Lżejsze auta szybciej wchodzą w zakręt, wcześniej przyspieszają przy wyjściu i skuteczniej wytracają prędkość. Dla kierowcy to oznacza, że w lekkim bolidzie odczuwa większą frajdę z jazdy, lepszą kontrolę i ciekawsze wrażenia.

lekka konstrukcja auta

Waga ma znaczenie – porównanie bolidów i superaut

Na pierwszy rzut oka 600-konny potwór może wydawać się szybszy, ale w rzeczywistości lekki bolid często wygrywa tam, gdzie liczy się precyzja i balans.

Pojazd

Moc (KM)

Masa (kg)

0-100 km/h

Moc na tonę (KM/t)

Ariel Atom 4

321

465

2,8 s

690

KTM X-Bow

240

740

3,9 s

324

Lamborghini Gallardo

560

1 630

3,4 s

344

Ferrari 458 Italia

570

1 590

3,5 s

358

Nissan GT-R

549

1 745

3,7 s

315


Choć superauta mają więcej koni mechanicznych, a niekiedy nawet lepszy stosunek mocy do masy, lekki bolid dzięki niskiej wadze sprawniej skręca i szybciej wyhamowuje, co przekłada się na lepsze czasy okrążeń na technicznych torach.

lekkie samochody na torze wyścigowym

Podsumowanie – waga ma znaczenie

Waga pojazdu to jeden z najważniejszych czynników wpływających na jego przyczepność na torze. Lekkość oznacza zwinność, precyzję i większe poczucie kontroli. Auta takie jak Ariel Atom i KTM X-Bow to nie tylko ciekawostki motoryzacyjne – to prawdziwe maszyny stworzone do jazdy torowej.

Jeśli chcesz poczuć, jak to jest prowadzić pojazd, który reaguje szybciej niż myślisz – sprawdź naszą ofertę przejazdów sportowymi autami i zarezerwuj jazdę jednym z lekkich bolidów. To doświadczenie, którego nie da się porównać z niczym innym.

 


Komentarze

Blog

Waga pojazdu a jego przyczepność na torze
Wymiana rozrządu - na jakie koszty trzeba się przygotować?
Subaru Impreza – auto idealne do jazdy na torze

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 km/h
Lamborghini Gallardo
315 km/h
Ferrari F430
315 km/h

Kontakt