Najlepsze samochody hybrydowe w 2021 roku

Kategoria: Testy samochodów

Dziś trudno wskazać koncern samochodowy, który nie ma w swojej ofercie auta hybrydowego. Czytaj dalej, a dowiesz się, jakie samochody hybrydowe są dostępne w Polsce i które z nich są godne polecenia.

Samochody hybrydowe

Do niedawna hybryda była rzadkim widokiem na polskich ulicach. Obecnie to się zmienia, a auta z napędem hybrydowym stanowią ciekawą alternatywę dla benzyniaków i diesli. Hybrydy łączą w sobie zalety samochodów elektrycznych (oszczędność, eko-przyjazność) i spalinowych (nie ma obawy o rozładowanie się w trasie).

Czym jest samochód hybrydowy?

Hybryda to auto napędzane dwoma silnikami - spalinowym i elektrycznym. System odzyskuje energię z hamowania oraz pracy silnika spalinowego. Tę energię wykorzystuje następnie podczas jazdy. Tutaj pojawia się różnica pomiędzy klasyczną hybrydą a hybrydą plug-in.

Hybryda standardowa a hybryda plug-in

Konwencjonalne hybrydy czerpią energię elektryczną tylko z hamowania lub pracy silnika. Nie ładuje się ich pod gniazdkiem. W zwykłej hybrydzie na samym silniku elektrycznym przejedziemy kilka kilometrów lub wcale. Hybryda działa tu pomocniczo do silnika spalinowego, poprawiając zużycie paliwa oraz osiągi auta.

Natomiast hybrydy plug-in (PHEV) mogą pochwalić się większym zasięgiem (zwykle ok. 40-50 km). Skąd ta różnica? Plug-in, oprócz tego, że odzyskują energię tak jak standardowe hybrydy, mogą być ładowane z gniazdka. Dzięki akumulatorom o większej pojemności auto może jechać na samym silniku elektrycznym przez kilkadziesiąt kilometrów. Podobnie jak samochód w pełni elektryczny. Hybrydy plug-in są też z reguły droższe niż te konwencjonalne. Oszczędności znajdziemy jednak w niższej akcyzie oraz w niższym zużyciu paliwa. 

Przykładowo Skoda Superb iV ma zasięg 60 km na samym silniku elektrycznym. Przy codziennej jeździe po mieście można więc poruszać się bez uruchamiania silnika spalinowego. Wtedy może okazać się, że nasze średnie spalanie wyniosło 0 litrów /100 km. Dzięki temu jeśli na co dzień poruszamy się tylko w mieście, możemy użytkować samochód tak jak elektryka.

Moc sumaryczna a moc systemowa - wyjaśnienie

Zanim przejdziemy do zestawienia najlepszych aut hybrydowych, musimy wyjaśnić jedną kwestię. Przy opisach samochodów podajemy moc silnika spalinowego oraz moc silnika elektrycznego.

Przykład:

VW Passat GTE:

  •  moc silnika spalinowego: 156 KM
  •  moc silnika elektrycznego: 116 KM

Łącznie powinniśmy więc otrzymać 272 KM, jednak w hybrydach mocy nie podaje się sumarycznie. Wynika to z innej charakterystyki obu jednostek, których maksima wypadają przy różnych prędkościach obrotowych.

By dowiedzieć się, jaką realną moc ma dane auto, należy skorzystać z innego wskaźnika - mocy systemowej. To w uproszczeniu najwyższa wartość osiągana przez układ po zsumowaniu charakterystyk mocy obu motorów.

Hyundai IONIQ Hybrid - cena od 147 300 zł

Hyundai IONIQ łączy w sobie relatywnie niską cenę i bardzo dobre wrażenia z jazdy. Jego wnętrze jest bardziej praktyczne niż jego głównego rywala, Toyoty Prius. Hyundai oferuje konwencjonalną hybrydę, hybrydę plug-in, a także wersję w pełni elektryczną.

Połączenie silnika benzynowego 1,6 l ze spalinowym daje do dyspozycji 141 KM mocy i niecałe 10 sekund do setki. Na samym elektryku możemy przejechać blisko 60 km, co jest świetnym wynikiem. Klasyczna hybryda (bez plug-in) jest o wiele tańsza i kosztuje od 107 200 zł).

Zalety:

  • Wysokiej jakości wykończenie wnętrza
  • Dobrze się prowadzi
  • Duży zasięg na prądzie

 

Wady:

  • Ograniczone miejsce na głowę z tyłu
  • Przeciętne hamulce

Toyota Corolla 1.8 VVT-i Hybrid - cena od 93 900 zł

Minęło już ponad 20 lat, odkąd Toyota przedstawiła światu swój napęd hybrydowy. Nowa Corolla w 2019 r. zastąpiła na rynku przestarzałego już Aurisa. Corolla może się podobać zarówno zewnątrz, jak i wewnątrz, gdzie zastosowano wysokiej jakości materiały. 

Na plus można zaliczyć również oszczędność auta i niską emisję CO2. To dobra alternatywa dla Priusa, którego design nie każdemu przypadnie do gustu. Niestety nie ma możliwości zamówienia Corolli w wersji plug-in.

Zalety:

  • Niska emisja CO2
  • Komfort jazdy
  • Bogate wyposażenie w standardzie

 

Wady:

  • Niewiele miejsca z tyłu
  • Przeciętny system rozrywki pokładowej
  • Hałas wewnątrz

Audi Q5 55 TFSI e - cena od 221 283 zł

Przejdźmy do zdecydowanie wyższej półki. Audi Q5 55 TFSIe to hybryda plug-in, która będzie doskonałym wyborem dla osób poszukujących luksusowego i cichego SUV-a. To, co wyróżnia Q5 to świetne osiągi - pierwsza setka pojawi się na liczniku już po 5,3 sekundy. 

Naładowanie akumulatorów do pełna odbywa się ze zwykłego gniazdka i trwa około 6 godzin. Silniki elektryczne i spalinowy współpracują ze sobą, działając na przemian lub razem. Zasięg tego pierwszego to ok. 40 km. 

Wkrótce zostanie wprowadzona wersja poliftingowa, co oznacza, że tę obecną możemy kupić w korzystnych cenach - zamiast katalogowych 299 030 zł zapłacimy tylko 221 283 zł.

Zalety:

  • Ciche i żwawe silniki
  • Doskonałe prowadzenie
  • Luksusowe wnętrze

 

Wady:

  • Skomplikowany system rozrywki pokładowej
  • Brak wersji siedmioosobowej

Volkswagen Passat GTE - cena od 179 900 zł

Volkswagen Passat GTE to przestronna, dobrze wykończona i oszczędna limuzyna (lub kombi w wersji Estate). Passat jest jedną z najpraktyczniejszych hybryd, jaką można obecnie kupić. Wyglądem różni się od standardowej wersji niebieskim paskiem na grillu oraz charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej w kształcie litery C.

Pod maską znajdziemy 1,4 litrowy silnik TSI o mocy 154 KM i 113-konny silnik elektryczny. Maksymalna moc systemowa to 218 KM. Bateria jest objęta gwarancją na 8 lat lub 160000 przejechanych kilometrów (w zależności co nastąpi wcześniej). Przyspieszenie do setki to 7,6 sekundy.

Zalety:

  • Przestronne wnętrze
  • Ekonomiczność

 

Wady:

  • Bardzo wysoka cena

BMW 330e - cena od 202 000 zł

BMW Serii 3 to bezpośredni konkurent Passata, który daje mnóstwo frajdy z jazdy. Model 330e jest hybrydą plug-in. Mamy tu do dyspozycji 184 KM z silnika benzynowego oraz 113 KM z elektrycznego (maksymalna łączna moc systemu to 252 KM). Ciekawostką jest tutaj tryb XtraBoost, który działa trochę jak Nitro w grze Need For Speed. Przez 10 sekund potrafi wygenerować 41 dodatkowych koni mechanicznych.

Auto startuje na silniku elektrycznym. Jego zasięg na samym elektryku oscyluje wokół 50 km. Po tym czasie BMW przejdzie w tryb hybrydowy. Jeśli zaczniemy dzień z pełną baterią i zrobimy 100 km, kręcąc się po mieście, zużycie paliwa wyniesie zaledwie 2,7-3 l/100 km. 

Zalety:

  • Radość z jazdy
  • Wygląd i wykończenie wnętrza
  • Bogate wyposażenie standardowe

 

Wady:

  • Drogie wyposażenie opcjonalne
  • Brzmienie silnika benzynowego

Skoda Superb iV - cena od 152 900 zł

Oto kolejny przedstawiciel segmentu D - Skoda Superb iV. Czym się wyróżnia? Przede wszystkim olbrzymią ilością miejsca wewnątrz. Oprócz tego to auto dobrze wyposażone, komfortowe i znacząco tańsze od Passata.

Pod maską Skody znajdziemy hybrydowy napęd składający się z silnika benzynowego o pojemności 1,4 i mocy 156 KM oraz elektrycznego o mocy 115 KM (maksymalna łączna moc 218 KM) . Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmie nam 7,7 sekundy, czyli tylko o 0,1 sekundę gorzej niż w Passacie, który ma dokładnie taką samą moc systemową.

Skoda stara się jak najdłużej wieźć nas na silniku elektrycznym - sił starcza na około 50-60 kilometrów w zależności od warunków. Wynik ten bije konkurencję na głowę i dla większości użytkowników oznacza, że codzienna jazda do pracy i z pracy będzie odbywała się wyłącznie w trybie elektrycznym. Ładowanie do pełna trwa 3 h 40 min z szybkiej ładowarki lub 6 godzin z domowego gniazdka. W trybie hybrydowym z pełną baterią przejedziemy około 150 kilometrów, zanim dojdzie do jej rozładowania. Zużycie paliwa wyniesie wtedy ok. 3 litry na 100 kilometrów. Po tym czasie samochód będzie zbierał energię z hamowania i z pracy silnika spalinowego.

Zalety:

  • Dużo miejsca i komfort jazdy
  • Imponujący zasięg w trybie elektrycznym

 

Wady:

  • Spokojna stylistyka (dla niektórych to zaleta)
  • Brak sportowych akcentów

Volvo XC 90 Recharge T8 - cena od 349 900 zł

Volvo w ostatnich latach awansowało do ścisłej czołówki marek premium. To już nie tylko bezpieczne, ale również luksusowe samochody. Volvo XC 90 Recharge jest hybrydą plug-in oferującą najlepsze osiągi w gamie oraz 7 miejsc dla pasażerów. Drogi, szybki, stylowy i pięknie wykonany samochód.

Pod maską T8 znajdziemy 313-konny silnik benzynowy o pojemności 2 litrów oraz umieszczony w tylnej części auta motor elektryczny o mocy 87 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h to tylko 5,8 sekundy, co jest wynikiem bardzo imponującym jak na auto ważące 2343 kg. Volvo zaskoczy na światłach niejednego kierowcę sportowego samochodu

Deklarowany przez producenta zasięg 30-40 km trudno jest uzyskać. W praktyce osiągniemy około 25-30 kilometrów na jednym ładowaniu. Wewnątrz auta poczujemy się luksusowo i wygodnie. Za bezpieczeństwo odpowiadają natomiast liczne systemy, takie jak BLIS, City Safety, Cross-traffic alert, itp. 

Zalety:

  • Doskonałe wnętrze
  • Siedem miejsc w standardzie
  • Dobre osiągi
  • Systemy bezpieczeństwa

 

Wady:

  • Skomplikowany system rozrywki pokładowej
  • Średni zasięg na baterii
  • Wysoka cena

Honda Jazz Hybrid - cena od 93 900 zł

Zejdźmy nieco na ziemię. Nasza kolejna propozycja to Honda Jazz Hybrid. Producent reklamuje Jazz jako auto “stworzone dla miejskiej dżungli”. Czy warto jednak wydać prawie 100 tys. zł za tak mały samochód?

Jazz to niewielkie, choć bardzo przestronne i praktyczne auto. W stosunku do poprzednika poprawiono jakość materiałów, wygodę siedzeń oraz widoczność. Z tyłu znajdziemy tyle miejsca, ile nie oferują nawet niektóre kompakty. Na plus można zaliczyć też system multimedialny oraz obecność fizycznych przycisków. 

Pod maską znajdziemy benzynowy silnik 1,5 l 97 KM, a łączna moc całego napędu to 109 KM. Hybrydowy napęd pozwoli więc na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h w 9,2 sekundy. Na pokładzie znajdziemy bezstopniową skrzynię automatyczną, która jednak symuluje zmianę przełożeń. Dzięki niej nie uświadczymy tu nieprzyjemnego wycia. 

Jazz do standardowa hybryda bez możliwości ładowania z gniazdka. Jej maksymalny zasięg w trybie EV to tylko 2 kilometry, jednak napęd nie służy tu do jazdy w trybie elektrycznym. Jego zadaniem jest zmniejszać zużycie paliwa i poprawiać osiągi. Średnie zużycie na 100 km wynosi około 4,6 litra

Zalety:

  • Wnętrze (pojemność, praktyczność, wysokiej jakości materiały)
  • System multimedialny
  • Widoczność

 

Wady:

  • Nudna stylistyka
  • Cena
  • Wychylające się nadwozie w szybkich zakrętach

 

Dzięki za przeczytanie artykułu, mamy nadzieję, że był pomocny. Jeśli jesteś fanem sportowych aut, sprawdź naszą ofertę przejazdów sportowymi samochodami na torach wyścigowych w całej Polsce! 


Komentarze

Krzysztof

2021-07-07

Odnośnie Toyoty Corolli, nie zgodziłbym się z ilością miejsca z tyłu, miałem okazję się przejechać jako pasażer i nie narzekałem.

Blog

Chińskie samochody - marki, które już wkrótce podbiją Europę
Diesel czy benzyna? Czy w 2021 r. warto jeszcze inwestować w Diesla?
Dlaczego świat oszalał na punkcie SUV-ów? Poznaj ich wady i zalety!

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 KM
Lamborghini Gallardo
315 KM
Ferrari F430
315 KM

Kontakt

Aby poszukiwania prezentu były jeszcze lepsze, używamy ciasteczek (ang. cookies) w celach statystycznych i marketingowych. Przeczytaj więcej w Polityce Prywatności