Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?
Kategoria: Poradniki
- 18 lip 2023Samochody elektryczne zyskują popularność, widzimy ich coraz więcej na drogach. Wiele osób rozważa zakup pojazdu na prąd, jednak nie każdy wie, ile kosztuje jego ładowanie. Czytaj dalej, by poznać cenę ładowania elektryka.
Elektromobilność coraz popularniejsza
Polacy coraz bardziej interesują się elektromobilnością. W 2017 roku wśród ankietowanych, zainteresowanie samochodami elektrycznymi deklarowało zaledwie 12% osób. Obecnie odsetek ten wynosi aż 42%.
Kierowcy zaczynają doceniać korzyści ekologicznego poruszania się po drogach. Wątpliwości, oprócz wysokiej ceny zakupu, budzą jednak koszty ładowania auta na prąd.
Koszty ładowania auta elektrycznego są ważnym aspektem, który wpływa na decyzję o jego zakupie. Różnią się one w zależności od miejsca i czasu ładowania.
W tym artykule poznasz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z kosztem ładowania samochodu elektrycznego. Przeanalizujemy czynniki wpływające na te koszty i przedstawimy przykładowe obliczenia oparte na aktualnych danych. Dzięki temu lepiej zrozumiesz wszystkie aspekty posiadania samochodu elektrycznego i sam zdecydujesz, czy jego zakup Ci się opłaci.
Ładowanie samochodu elektrycznego w domu
Wyjaśnienie opłat za prąd jest kluczowe dla zrozumienia kosztów ładowania samochodu elektrycznego. Ceny energii elektrycznej mogą się różnić w zależności od taryfy, regionu i dostawcy. W Polsce popularną taryfą jest G11, gdzie cena za 1 kWh energii jest taka sama przez całą dobę. Istnieją także taryfy G12, które mają podział na droższą strefę dzienną i tańszą nocną.
Ładowanie auta elektrycznego a limit prądu
Obecnie wyliczenie kosztu naładowania samochodu w domu jest bardziej skomplikowane ze względu na wprowadzone przez rząd przepisy. Określają one maksymalne ceny prądu do określonego limitu oraz po jego przekroczeniu
Limity dla gospodarstw domowych wynoszą obecnie 2000 kWh dla gospodarstwa domowego, 2600 kWh dla gospodarstwa z osobą niepełnosprawną, 3000 kWh dla rolników oraz osób z Kartą Dużej Rodziny. W roku 2024 limity te mają wzrosnąć do odpowiednio 3000, 3600 i 4000 kWh.
W 2023 roku średnia cena 1 kWh prądu dla przeciętnego gospodarstwa domowego wyniosła:
- 0,80 zł za 1 kWh do limitu 2000, 2600 lub 3000 kWh rocznie
- 1,27 zł za 1 kWh po przekroczeniu limitu
- Koszty stałe, niezależnie od zużycia, w wysokości 30-60 zł za miesiąc
Przyjmijmy dla uproszczenia, że nasze auto to kompaktowy Volkswagen ID.3 z akumulatorem o pojemności 58 kWh. W teorii limit taniego prądu osiągniemy już po 34 cyklach pełnego naładowania od 0 do 100%.
Takie założenie jest jednak błędne, bo pełne naładowanie baterii od 0% do 100% nie jest w praktyce typowym scenariuszem. Kierowcy często podpinają samochód do ładowarki, gdy stan baterii nie jest jeszcze na poziomie 0% i rzadko kiedy ładowanie jest przeprowadzane do pełnych 100%. Jaki wskaźnik będzie więc bardziej miarodajny?
Przykładowe obliczenie kosztów ładowania samochodu elektrycznego w domu
Jako przykład do obliczeń wzięliśmy kompaktowego Volkswagena ID.3. Dane GreenNCAP wskazują, że jego średnie zapotrzebowanie na prąd wynosi około 20 kWh na każde przejechane 100 km.
Jeśli przyjmiemy statystyczne roczne przebiegi samochodów w Polsce wynoszące 8 607 km, to dla Volkswagena ID.3 oznaczałoby to zużycie energii wynoszące 1 720 kWh rocznie.
Koszt dla przeciętnego singla
Przyjmując, że przeciętne zużycie energii przez osobę samotną wynosi około 1 250 kWh rocznie, możemy oszacować koszty ładowania samochodu elektrycznego.
Przeciętnie, singlowi zostanie więc 750 kWh “taniego” prądu i konieczność zakupu 970 kWh “drogiego”. Za dostępne w limicie 750 kWh zapłaci 600 zł, a za 970 kWh spoza limitu 1231,9 zł.
Koszt dla przeciętnej rodziny
W przypadku rodziny z dwójką dzieci, gdzie średnie zużycie prądu wynosi około 2500-5500 kWh rocznie, ładowanie samochodu elektrycznego wiązałoby się już tylko z zakupem droższego prądu. Przyjmując zużycie roczne na poziomie 1720 kWh dla VW ID.3, można obliczyć koszt ładowania na poziomie 1720 kWh x 1,27 zł, co daje 2184,4 zł rocznie.
Koszt domowego prądu w porównaniu do kosztów paliwa
W porównaniu do zużycia paliwa przez przeciętny samochód, koszty ładowania samochodu elektrycznego są zazwyczaj niższe. Dla przykładu, jeśli przeciętne zużycie paliwa wynosi 8 litrów na 100 km, roczne zużycie paliwa wyniosłoby 688 litrów, a koszt tego paliwa (przy założeniu ceny litra benzyny na poziomie 6,25 zł) wyniósłby 4300 zł.
Powyższe wyliczenia są uproszczeniem. Na ostateczny koszt ładowania samochodu elektrycznego wpływa wiele czynników, takich jak indywidualne zużycie prądu, ceny energii, korzystanie z taryfy nocnej, stan baterii, efektywność samochodu, warunki pogodowe i częstość korzystania z płatnych ładowarek.
Ładowanie samochodu elektrycznego na stacji ładowania
Ładowanie samochodu elektrycznego na stacji ładowania zazwyczaj wiąże się z opłatami. Korzystanie z tych stacji jest z reguły droższe niż ładowanie w domu, dlatego często są one wykorzystywane przez kierowców, którzy chcą naładować swój pojazd poza domem lub mieszkają w bloku bez dostępu do własnej ładowarki.
Stacje ładowania AC a DC
Przed analizą cen ładowania na poszczególnych stacjach, istotne jest wyjaśnienie różnicy między wolnymi ładowarkami prądu zmiennego (AC) a szybkimi ładowarkami prądu stałego (DC). Ładowarki AC dostarczają prąd zmienny, podczas gdy ładowarki DC dostarczają prąd stały.
Na stacjach najczęściej spotkamy się z wolnymi ładowarkami AC, które dysponują mocami maksymalnymi rzędu 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW i 22 kW.
Szybkie ładowarki DC osiągają natomiast moce rzędu 50 kW, 150 kW, a nawet 350 kW. Korzystanie z nich jest możliwe dla użytkowników nowoczesnych samochodów, które są wyposażone w system umożliwiający szybkie ładowanie.
Warto zauważyć, że szybkość ładowania ma wpływ na cenę za każdą kilowatogodzinę. Szybkie ładowarki są droższe. Trzeba też pamiętać, że częste korzystanie z szybkich ładowarek może skrócić żywotność baterii samochodu.
Zobacz również: Jaką żywotność mają baterie w samochodzie?
Opłaty za korzystanie z publicznych stacji ładowania
Cenniki stacji ładowania zmieniają się bardzo często, dlatego poniższa część artykułu może być za chwilę nieaktualna. Poniższe dane przedstawiają ceny obowiązujące w lipcu 2023 roku.
Najpopularniejsi operatorzy publicznych stacji ładowania w Polsce to GreenWay, Orlen Charge, Tauron oraz EV+.
Koszt ładowania samochodu na stacji GreenWay - cennik 2023
Firma GreenWay oferuje blisko 500 punktów ładowania i 1100 urządzeń. Cena ładowania samochodu elektrycznego zależy od posiadania abonamentu oraz rodzaju ładowania.
W przypadku posiadania abonamentu za 99,99 zł miesięcznie, ceny ładowania wahają się od 1,60 zł do 2,20 zł za 1 kWh, w zależności od rodzaju ładowarki. Natomiast przy abonamencie o wartości 34,99 zł miesięcznie, ceny wahają się od 1,75 zł do 2,60 zł za 1 kWh.
Jeśli nie posiadasz abonamentu, ale jesteś zarejestrowany w aplikacji, ceny ładowania dla szybkiej ładowarki wynoszą od 1,95 zł do 3,25 zł za 1 kWh.
Jeśli decydujesz się na jednorazowe ładowanie bez konta i abonamentu, koszt wynosi od 2,20 zł do 3,80 zł za 1 kWh.
Dodatkowo, istnieje opłata za przekroczenie czasu ładowania. Po upływie darmowego okresu, który wynosi 600 minut dla ładowarki AC i 60 minut dla ładowarki DC, opłata wzrasta o 40 groszy za każdą dodatkową minutę.
Warto pamiętać, że ceny mogą ulegać zmianom, dlatego zawsze należy sprawdzić aktualne cenniki na stronie internetowej operatora lub w aplikacji przed skorzystaniem z danej stacji ładowania.
Rodzaj ładowarki
|
Energia MAX
|
Energia Plus
|
Energia Standard
|
Ładowanie jednorazowe
|
AC |
1,60 zł | 1,75 zł | 1,95 zł | 2,20 zł |
DC <= 100 kW |
1,95 zł |
2,30 zł | 2,95 zł | 3,40 zł |
DC > 100 kW |
2,20 zł | 2,60 zł | 3,25 zł | 3,80 zł |
abonament miesięczny 99,99 zł
|
abonament miesięczny 34,99 zł
|
brak abonamentu (rejestracja)
|
brak abonamentu (bez rejestracji)
|
Obliczyliśmy też średnią roczną cenę ładowania VW ID.3. Zakładając, że rocznie przejedziemy 8.607 km i będziemy ładować auto wyłącznie na stacji GreenWay (50% wolnego ładowania i 50% ładowania 100 kW), otrzymaliśmy następujące kwoty:
Energia MAX | Energia Plus | Energia Standard |
860 kWh x 1,60 zł = 1376 zł 860 kWh x 1,95 zł = 1677 zł |
860 kWh x 1,75 zł = 1505 zł 860 kWh x 2,30 zł = 1978 zł |
860 kWh x 1,95 zł = 1677 zł 860 kWh x 2,95 zł = 2537 zł |
abonament roczny = 1199,88 zł | abonament roczny = 419,88 zł | abonament roczny = 0 zł |
RAZEM = 4252,88 zł | RAZEM = 3902,88 zł | RAZEM = 4214 zł |
W przypadku GreenWay warto zauważyć, że im więcej kilometrów planujemy przejechać, tym bardziej opłaca się korzystać z abonamentów.
Koszt ładowania samochodu na stacji Orlen Charge - cennik 2023
W przypadku operatora Orlen Charge mamy do czynienia z prostym cennikiem, bez abonamentu. W porównaniu do GreenWay ceny są jednak podzielone na cztery kategorie mocy, a nie na trzy.
Rodzaj ładowarki |
Cena za kWh |
AC | 1,95 zł |
DC ≤ 50kW |
2,69 zł |
DC 50kW < x ≤ 125kW | 2,89 zł |
DC > 125kW | 3,19 zł |
Opłata za postój będzie naliczana po 60 minutach od rozpoczęcia ładowania (na stacjach, w których znajdują się ładowarki AC i DC) bądź po 720 minutach (na stacjach, w których znajdują się tylko ładowarki AC). Wynosi ona 0,40 zł za każdą kolejną minutę.
Jaki będzie średni koszt ładowania naszego Volkswagena?
Orlen Charge |
860 kWh x 1,95 zł = 1677 zł 860 kWh x 2,89 zł = 2485,40 zł |
RAZEM = 4162,40 zł |
Koszt ładowania samochodu na stacji Tauron - cennik 2023
Operator stacji ładowania Tauron ma jeden z najbardziej korzystnych cenników ładowania w 2023 roku. Sieć nie zmieniła swoich cen od początku 2022 roku.
Cennik Taurona jest bardzo czytelny - koszt naładowania samochodu będzie się różnił w zależności od zarejestrowania się w aplikacji eMap. Zarejestrowani zapłacą 1,31 zł za 1 kWh prądu AC oraz 2,31 zł za prąd DC. Osoby posiadające aplikację zapłacą odpowiednio 1,21 zł lub 1,99 zł.
Rodzaj ładowarki |
Zarejestrowany w eMap |
Niezarejestrowany |
AC |
1,21 zł |
1,31 zł |
DC |
1,99 zł |
2,31 zł |
Koszt ładowania Volkswagena ID.3:
Tauron |
860 kWh x 1,21 zł = 1040,60 zł 860 kWh x 1,99 zł = 1711,40 zł |
RAZEM: 2752 zł |
Jak widać, Tauron oferuje dobre ceny za ładowanie samochodów elektrycznych. Pewnym minusem jest niewielka sieć ładowarek - aktualnie firma oferuje 100 stacji w 28 miastach.
Darmowe ładowanie samochodu elektrycznego
Tak, istnieją punkty, gdzie nadal można naładować pojazd bezpłatnie. Zazwyczaj są to wolne ładowarki o mocy poniżej 22 kW. W Polsce można znaleźć kilkadziesiąt takich bezpłatnych i szybkich ładowarek. Niestety, nie ma dostępnych bezpłatnych ładowarek o mocy powyżej 50 kW.
Warto pamiętać, że jeśli szukasz darmowych ładowarek, konieczne będzie posiadanie kabla do ładowania typu 2 / Mennekes, ponieważ bezpłatne urządzenia zazwyczaj go nie zapewniają. Taki kabel może wiązać się z kosztem około 1000 zł i najczęściej nie jest dostarczany w zestawie z samochodem.
Gdzie szukać darmowych ładowarek do aut elektrycznych?
Szybkie i darmowe ładowarki można znaleźć na niektórych parkingach sieci sklepów Lidl. W całej Polsce jest łącznie 37 takich ładowarek, z czego 9 znajduje się w Warszawie. Ważne jest jednak, że działają one tylko w godzinach otwarcia sklepu, a czas ładowania jest ograniczony do 2 godzin dla ładowarek AC i 1 godziny dla ładowarek DC.
Darmowe stacje ładowania można również znaleźć przy niektórych hotelach, salonach motoryzacyjnych, galeriach handlowych i sklepach.
Aplikacje takie jak PlugShare czy Power EV mogą być pomocne w wyszukiwaniu darmowych ładowarek, jednak należy pamiętać, że informacje w aplikacjach mogą być nieaktualne.
Przepisy przewidują rozwój sieci ładowarek elektrycznych poprzez nakładanie obowiązku na właścicieli nieruchomości niebędących obiektami mieszkalnymi, którzy posiadają parking na ponad 20 samochodów, aby uruchomili stacje ładowania na swoim parkingu od 2025 roku. Dzięki tym przepisom może wzrosnąć liczba sklepów oferujących darmowe ładowarki, co z pewnością przyciągnie posiadaczy samochodów elektrycznych.
Czy darmowe ładowanie jest opłacalne na dłuższą metę?
Korzystanie z darmowych ładowarek może pomóc zaoszczędzić pieniądze, jednak ich liczba jest ograniczona. Darmowe stacje ładowania powinny być traktowane jako miły dodatek do posiadania samochodu elektrycznego.
Jedną z wad darmowych ładowarek jest ich niska dostępność, często ograniczona do dużych miast wojewódzkich. Większość z tych ładowarek ma również mniejszą moc, co oznacza, że ładowanie będzie trwało dłużej niż na płatnych ładowarkach. Dodatkowo, popularność darmowych ładowarek prowadzi do ich częstego obłożenia, co może oznaczać dłuższe oczekiwanie na dostęp.
Ważne jest zatem uwzględnienie tych czynników i wyważenie korzyści z darmowego ładowania w kontekście dostępności, mocy ładowania i czasu, który jest dla nas cenny. Dla wielu osób korzystanie z płatnych ładowarek, które oferują większą dostępność, wyższą moc i krótszy czas ładowania, może być bardziej praktyczne i wygodne na dłuższą metę.
Jak zaoszczędzić na ładowaniu samochodu elektrycznego?
Oszczędzanie na kosztach ładowania samochodu elektrycznego jest możliwe poprzez zastosowanie kilku ważnych wskazówek.
Jeśli głównie ładujesz samochód w domu, dokładnie przejrzyj oferty różnych dostawców energii elektrycznej. Różnice mogą sięgać nawet 10 groszy za 1 kWh. Przy rocznym zużyciu 5000 kWh możesz zaoszczędzić około 500 zł.
Rozważ także zmianę taryfy na G12, która oferuje niższe ceny prądu w godzinach nocnych (22:00 - 6:00) oraz popołudniowych (13:00 - 15:00).
Kolejną wskazówką dla oszczędnych jest korzystanie z darmowych stacji ładowania lub wybieranie tych, które oferują korzystne ceny energii. Dodatkowo, stosowanie zasad eco-drivingu może również przyczynić się do oszczędności.
Koszt ładowania samochodu elektrycznego - podsumowanie
Koszty ładowania są kluczowym czynnikiem wpływającym na ekonomiczność samochodów elektrycznych. Wybór odpowiedniego źródła zasilania i optymalizacja kosztów mają istotne znaczenie dla użytkowników pojazdów elektrycznych.
Cena ładowania samochodu elektrycznego zależy od miejsca i warunków, w których odbywa się proces ładowania. Nasza analiza wskazuje, że najtańszym rozwiązaniem jest ładowanie samochodu w domu. Niestety, nie każdy ma taką możliwość, a nawet w przypadku posiadania ładowarki domowej, ładowanie może zająć sporo czasu bez odpowiedniego dostosowania instalacji.
Dlatego istotne jest dostosowanie strategii ładowania do wszystkich czynników mających wpływ na koszty. Warto rozważyć różne opcje, takie jak korzystanie z taryfy nocnej, poszukiwanie stacji ładowania z konkurencyjnymi cenami lub darmowych ładowarek, oraz zoptymalizowanie sposobu jazdy i wykorzystanie zasad eco-drivingu.
Dzięki za dotrwanie do końca, mamy nadzieję, że ten artykuł wyjaśnił Ci wszelkie wątpliwości związane z kosztami ładowania samochodów elektrycznych.
Jeśli tak jak my, kochasz sportowe samochody napędzane paliwem, koniecznie sprawdź naszą ofertę przejażdżek sportowymi samochodami.