Centrum pomocy

Potrzebujesz pomocy?

Podaj numer, a oddzwonimy do Ciebie.

Zapisz się do newslettera, aby otrzymać kod rabatowy.

Kategoria: ciekawostki

Do kogo należą marki samochodów?

Czy Volvo jest rzeczywiście chińskie oraz czy Volkswagen kontroluje większość europejskich marek motoryzacyjnych? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule. Tutaj dowiesz się które marki należą do największych koncernów motoryzacyjnych, a które od lat działają samodzielnie. Zapraszamy do lektury!

Audi (Volkswagen AG) - Niemcy

Korzenie Audi są powiązane z markami Horch oraz Auto Union. W 1899 roku August Horch założył firmę A. Horch & Cie., do której po trzech latach dodano człon Motorwagenwerke AG. August Horch opuścił następnie firmę i założył kolejną - o nazwie August Horch Automobilwerke GmbH. Powstał spór o nazwę, który A. Horch przegrał. W konsekwencji wpadł na pomysł, by przetłumaczyć swoje nazwisko (Horch - z niem. słuchaj) na łacinę, dzięki czemu w 1910 roku powstała marka Audi Automobilwerke GmbH. Pakiet większościowy Audi został w 1928 roku przejęty przez DKW (Deutsche Kinder-Wagen), a po trzech latach dołączyły do niego marki Horch oraz Wanderer. W 1932 roku utworzyły one wspólną markę Auto Union, której oficjalnym logo zostały cztery pierścienie symbolizujące cztery zrzeszone firmy.

Po II Wojnie Światowej przetrwała jedynie marka DKW, która korzystała z wypracowanej wspólnie nazwy i logo. W roku 1958 DKW zostało wykupione przez koncern Daimler. Gdy wydawało się, że to koniec DKW, w 1964 roku połowa akcji została sprzedana Volkswagenowi, który to w następnym roku wykupił już całość praw do marki. Kojarzone z dwusuwowymi silnikami DKW zostało przez VW porzucona, a w 1963 roku zaprezentowano nową limuzynę klasy średniej - Audi F103. Obecną siedzibą Audi jest Ingolstadt.

Alfa Romeo (Fiat Chrysler Automobiles) - Włochy

Ta marka od zawsze kojarzyła się ze sportowymi emocjami i piękną stylistyką. W roku 1915 doszło do przejęcia marki Anonima Lombarda Fabrica Automobili (ALFA) przez Nikolę Romeo. Nietrudno więc domyślić się jak powstała nazwa Alfa Romeo. Marka przeżywała w latach osiemdziesiątych, podobnie jak inne firmy samochodowe na świecie, kryzys, który w 1986 roku zmusił właścicieli Alfy do wystawienia marki na sprzedaż. Alfa Romeo została przejęta przez Fiata, który wygrał walkę o nią z… Fordem. W 2013 roku przy okazji zmian w Alfie Romeo krążyły pogłoski, iż Volkswagen ma ochotę na przejęcie praw do marki. Plotki okazały się fałszywe, a Alfa Romeo pod skrzydłami Fiata ma się bardzo dobrze, o czym świadczy dobra sprzedaż modelu Giulia.

Aston Martin (konsorcjum inwestorów z Wielkiej Brytanii i Kuwejtu)

Aston Martin powstał w 1913 roku z myślą o tworzeniu samochodów wyścigowych. 34 lata później został przejęty przez Davida Browna, który to skierował Astona na nieco inne tory - samochodów luksusowych o sportowym zacięciu. To właśnie od inicjałów Davida Browna, który przywrócił świetność marki, biorą się oznaczenia kolejnych modeli Astona Martina, np. DB9. W 1972 roku kryzys paliwowy zmusił Browna do sprzedaży marki za symboliczną kwotę 100 funtów. Prawa do niej przejęła marka Tanneco, następnie krążyły one z rąk do rąk. W 1993 roku wraz z pojawieniem się modelu DB7 prawa do Astona Martina wykupił Ford, który zainwestował duże pieniądze w rozwój technologiczny marki. Mimo dużego skoku jakościowego, szerokiej palety modeli i nowoczesnych rozwiązań zabrakło zysków, wskutek czego Ford postanowił sprzedać Astona Martina. Kwotę 475 milionów funtów wyłożyli inwestorzy z Wielkiej Brytanii i Kuwejtu - Prestige Motor Holdings, Asmar, Adeem Investments i niemiecki Daimler.

Bugatti (Volkswagen AG) - Niemcy

Bugatti to francuska marka założona przez Włocha Ettore Bugattiego w mieście Molsheim, które należało wówczas do Niemiec. Auta Bugattiego zasłynęły z doskonałych wyników w wyścigach samochodowych przed II Wojną Światową, zajmując czołowe miejsca w zdecydowanej większości z nich. Bugatti od zawsze były niezwykle piękne, szybkie i kosmicznie drogie. Katastrofalna dla marki Bugatti była śmierć jej założyciela w 1947 roku. Powstały po wojnie model Type 101 wytworzono w jedynie 8 egzemplarzach. W 1987 markę nabył włoski przedsiębiorca Romano Artioli i po trzech latach powstał model EB110, który nie odniósł jednak znacznego sukcesu. W 1998 roku Bugatti zostało kupione przez Volkswagena, który stworzył jeden z najpopularniejszych samochodów spod szyldu Bugatti - Veyron, który osiąga zawrotną prędkość maksymalną 420 km/h. Volkswagen cały czas rozwija markę, wypuszczając co jakiś czas kolejne supersamochody - Bugatti Chiron i Bugatti Divo.

Ferrari (Fiat Chrysler Automobiles) - Włochy

Samochody marki Ferrari od zawsze budziły mnóstwo emocji. Firmę założył Enzo Ferrari w 1947 roku, a więc dość późno. W tym czasie włoski rynek samochodów sportowych był zdominowany przez Alfę Romeo i Maserati. Ferrari nadspodziewanie szybko nadrobiło zaległości i w ciągu dwudziestu lat z beniaminka przekształciło się w dominatora wyścigów samochodowych i rynku superszybkich samochodów sportowych. W świadomości miłośników motoryzacji Ferrari wyrosło na synonim doskonałych osiągów i najwyższej jakości wykonania. W 1969 roku 50% udziałów marki sprzedano Fiatowi. W 1988 roku zmarł założyciel marki Ferrari - Enzo Ferrari pozostawiając połowę akcji rodzinie. Rodzina Ferrari zachowała na własność 10%, a pozostałe 40% sprzedała Fiatowi. Obecnie Fiat posiada 80% akcji, rodzina Ferrari 10%, a pozostałe 10% znajduje się w rękach prywatnych inwestorów.

Mercedes-Benz (Daimler AG) - Niemcy

Daimler jest jedną z najstarszych marek motoryzacyjnych na całym świecie. Szczyci się tym, że jest producentem pierwszego na świecie samochodu - Benz Patent-Motorwagen z 1886 roku. Skoro padły już nazwy Daimler i Benz, to gdzie w tym wszystkim Mercedes? Daimler utworzono w roku 1890 i na początku był firmą zajmującą się produkcją silników. Pierwszy samochód Daimler zaprezentował 11 lat później. Nazwano go na cześć córki pioniera automobilizmu A. Jellinka - Mercedes Jellinek. W 1924 roku Daimler nawiązał współpracę z firmą Benz, a nową spółkę nazwano Daimler-Benz. Auta produkowane przez Daimler Benz zaczęto nazywać tak jak dziś - Mercedes-Benz.

Obecnie Mercedes-Benz należy w 100% do spółki Daimler AG, która to nie jest do końca niemiecka. Niemcy posiadają 32% akcji, a resztę inwestorzy amerykańscy (25%), europejscy (30%), azjatyccy (5,4%) oraz inwestorzy z Kuwejtu (6,8%). Daimler AG jest więc spółką akcyjną przyciągającą inwestorów z całego świata.

Mini (BMW AG) - Niemcy

Obecnie chyba niewielu, poza prawdziwymi entuzjastami motoryzacji wie, że Mini nie było od samego początku marką, lecz nazwą modelu auta wytwarzanego przez firmę BMC (British Motor Corporation). W 1959 roku zaprezentowano słynne bliźniacze auta BMC Austin Seven oraz BMC Morris Mini-Minor. Marka Mini została zarejestrowana w 1969 roku, a w kolejnych latach przeszła w ręce Rovera. Brytyjska marka Rover została wykupiona w 1994 roku przez BMW, co oznaczało, że prawa do marki Mini przeszły w ręce bawarskiego koncernu. Dziś Mini to kompaktowe samochody klasy średniej - premium, które są oparte na nowoczesnych technologiach wypracowanych przez markę BMW.

Porsche (Volkswagen AG) - Niemcy

Nazwa Porsche wywodzi się od nazwiska jej założyciela - Ferdinanda Porsche, który zasłynął choćby z zaprojektowania pierwszego Volkswagena Garbusa. W 2008 roku rozpoczęły się próby przejęcia Volkswagena przez Porsche, w konsekwencji Porsche uzyskało blisko 51% głosów w zgromadzeniu akcjonariuszy. Specyficzne prawo dotyczące tylko koncernu VW mówi jednak, że do przejęcia pakietu kontrolnego wymagane jest posiadanie aż 80% akcji. Pozostałe 20,1% należy do kraju związkowego Dolnej Saksonii. Niezwykle skomplikowana sytuacja pomiędzy firmami sprawia, że Porsche jednocześnie jest właścicielem Volkswagena i do niego należy… i vice versa. Volkswagen AG należy w zdecydowanej większości do austriackiej rodziny Piech - Porsche.

Sięgając do początków historii, kiedy należący do rządu VW przeszedł na prywatny rynek w 1960 roku, niemiecki parlament przegłosował przepisy mówiące o tym, że każdy akcjonariusz VW posiadający więcej niż 20% udziałów może zawetować każdą proponowaną uchwałę. W rękach kraju związkowego Dolnej Saksonii leżało 20,1% udziałów, co uniemożliwiło wrogie przejęcie w przyszłości. W 2005 roku Porsche SE (niemiecka spółka holdingowa należąca do rodziny założycielskiej Ferdinanda Porsche) zaczęła przejmować akcję VW (uzyskała 25,1%), co w konsekwencji doprowadziło do tego, że zarówno rząd, jak i Porsche AG miały prawo weta. W październiku 2008 roku, po kilku latach przejmowania akcji, Porsche ogłosiło, że nabyło już 42,6% akcji z możliwością zakupienia kolejnych 31,5%. Stało się jasne, że Porsche chce przejąć łącznie 75% akcji, który umożliwiłoby przeniesienie stanu pieniężnego środków na własne konta.

Rząd nadal posiadał 20,1% akcji i kategorycznie odmówił ich sprzedaży. Posiadanie 20,1% akcji przez rząd oraz 50,76% przez Porsche sprawiło, że zostało niewiele akcji dla innych inwestorów. Cena akcji podskoczyła z 200 Euro do ponad 1000 Euro za akcję, co sprawiło, że przez krótki okres Volkswagen był najdroższą firmą świata. Akcja przejęcia nie powiodła się więc do końca, w rezultacie w 2009 roku VW nabył 49,9% akcji Porsche AG od holdingu za blisko 4 mld Euro. W 2004 roku odkupił pozostałe akcje Porsche AG od holdingu Porsche SE za 4,5 mld Euro. Pamiętajmy jednak, że holding Porsche SE nadal kontroluje 50,76% akcji koncernu VAG, a więc marki są ze sobą całkowicie powiązane.

Rolls-Royce (BMW AG) - Niemcy

Rolls-Royce to marka założona w 1906 roku przez C.S. Rollsa i F. H. Royce'a. Firma niemal od początku swej działalności zyskała sławę producenta samochodów niezwykle trwałych i bezawaryjnych. W 1931 roku, duży sukces Rolls-Royce'a sprawił, że firma przejęła konkurencyjnego Bentleya. Od tego momentu historia obu marek toczyła się wspólnie, aż do roku 1998. Kolejnym właścicielem Rolls-Royce'a zostało BMW, które oferowało właścicielowi R-R, Vickersowi 340 mln euro. Oferta BMW została przebita przez VW, który zaoferował 430 mln funtów, nabywając fabrykę oraz prawa do kształtu chłodnicy i znaczka Spirit of Extasy. Niejasne do końca jest to, dlaczego VW nie próbował nawet nabyć prawa do nazwy i logo Rolls-Royce. Ta zaś została sprzedana BMW (z którym Vickers robił interesy) za jedyne 40 mln Euro.

Volvo (Geely Automobile) - Chiny

Volvo Car Corporation powstało w 1927 roku w Szwecji jako spółka SKF, produkująca łożyska toczne . Osiem lat później marka trafiła na giełdę. Rozpoczęto produkcję samochodów ciężarowych, autobusów oraz maszyn budowlanych, oraz wyodrębniono dział odpowiedzialny za auta osobowe. Dział ten został w 2000 roku sprzedany Fordowi za 6,45 mld USD. Światowy kryzys finansowy sprawił, że po zaledwie 10 latach Ford sprzedał markę chińskiej spółce Zhejiang Geely za 1,8 mld USD. Mimo obaw o przeniesienie produkcji do chin i pogorszenie jakości samochodów Volvo, marka radzi sobie bardzo dobrze. Duży zastrzyk gotówki sprawił, że produkcja pozostała w Szwecji, a marka nadal tworzy auta świetnej jakości klasy premium. Można śmiało powiedzieć, że Chińczycy ocalili Volvo, które produkuje teraz auta lepsze niż kiedykolwiek.

Pozostałe marki samochodów - do kogo należą?

BMW (Bayerische Motoren Werke AG) - Niemcy

Prawie połowa akcji BMW jest w rękach dwójki multimiliarderów, Stefan Quandt ma 25,8% akcji, a Susanne Klatten 20,9%. Pozostałe 53,3% to akcje na giełdzie.

  • BMW
  • Mini
  • Rolls-Royce

 

Daimler AG - Niemcy

Daimler AG byłł w 2015 roku 13. największym producentem samochodów. Spółka należy do wielu inwestorów - instytucjonalnych i prywatnych. 32% posiadają firmy niemieckie, 30% z innych krajów Europy, 25% amerykańskie, 5,4% azjatyckie, 6,8% ma inwestor z Kuwejtu. Co ciekawe, w Daimlerze udziały mają też Renault i Nissan (po 1,54%).

  • Mercedes-Benz
  • Maybach
  • Smart

 

FCA (Fiat Chrysler Automobiles) - Włochy

Koncern FCA jest dzieckiem Sergio Marchionne - prezesa Fiata o włoskich korzeniach, który wychował się w kanadzie i USA. Fiat nabył zbankrutowanego Chryslera, a obecnie akcje firmy należą w większości do włoskich i amerykańskich firm. Koncern FCA to obecnie 8. największy producent samochodów na świecie.

  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Chrysler
  • Dodge
  • Ferrari
  • Fiat
  • Jeep
  • Lancia
  • Maserati

 

Ford Motor Company - USA

Do lat czterdziestych XX wieku firma Ford pozostawała w rękach rodziny Fordów. Obecnie ma ona jedynie 2% akcji. Pozostałe 98% znajduje się w obrocie giełdowym. Ford jest 6. na świecie marką samochodów pod względem wyprodukowanych aut.

 

Geely Automobile - Chiny

Dokładna nazwa spółki to Zhejiang Geely, a sygnowane nim są marki Geely, London Taxi Co., Xiali oraz Volvo. To właśnie poprzez przejęcie Volvo usłyszano o niej w Europie. Jest obecnie 13. na świecie producentem samochodów pod względem sprzedaży, zajmując jedną pozycję wyżej niż popularna Mazda.

  • Geely
  • London Taxi Co.
  • Volvo
  • Xiali

 

General Motors - USA

Do niedawna największy koncern motoryzacyjny świata i lider światowej sprzedaży. Po światowym kryzysie na giełdach w latach 2007-2008 został wyprzedzony przez Toyotę pod względem sprzedaży. Obecnie jest 4. największym pod względem sprzedaży koncernem samochodowym. Spółka jest notowana na giełdzie, a jej akcjonariuszami są inwestorzy z całego świata.

  • Buick
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Daewoo
  • GMC
  • Holden
  • Opel
  • Vauxhall

 

Honda Motor Company - Japonia

Spółka giełdowa, która oprócz samochodów osobowych produkuje też motocykle, silniki spalinowe, samoloty i roboty. Głównymi udziałowcami są banki i instytucje ubezpieczeniowe z Japonii. Honda zajmuje 7. miejsce pod względem światowej sprzedaży samochodów osobowych.

  • Acura
  • Honda

 

Hyundai Groupe - Korea Południowa

Hyundai oraz Kia wchodzą w skład nowej międzynarodowej spółki Hyundai Motor Group. W 2018 roku koncern zajął 5. miejsce pod względem światowej sprzedaży.

  • Genesis
  • Hyundai
  • Kia

 

Mahindra & Mahindra Ltd - Indie

Spółka znana z przejęcia koreańskiego SsangYonga.

  • Mahindra
  • SsangYong

 

Mazda Motor Company - Japonia

W latach siedemdziesiątych Ford przejął ⅓ udziałów Mazdy. Po niedawnym kryzysie finansowym Mazda odzyskała niepodległość i została spółką giełdową o rozproszonym akcjonariacie. Ford ma w Maździe zaledwie 2,1% akcji, choć i tak jest jednym z większych akcjonariuszy. Mazda zajmuje 14. miejsce pod względem światowej sprzedaży samochodów.

  • Mazda

 

Mitsubishi Group - Japonia

Mitsubishi Motors to tylko jeden z oddziałów marki, która słynie także z produkcji elektroniki, tworzyw sztucznych, maszyn przemysłowych i wielu innych dziedzin. Mitsubishi działa w sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi.

 

Nissan Motor Company - Japonia

Nissan Motor Company jest związany z Renault od 1999 roku. Oddzielnie, marki nie byłyby liderami na światowym rynku, a w sojuszu zajmują trzecie miejsce pod względem światowej sprzedaży.

 

PSA (Peugeot Societe Anonyme) - Francja

W roku 1976 nastąpiło przejęcie Citroena przez Peugeota, w rezultacie tworząc spółkę znaną obecnie jako PSA Peugeot Citroen. PSA jest obecnie 9. największym producentem samochodów pod względem sprzedaży.

  • Citroen
  • DS
  • Peugeot

 

Renault Groupe - Francja

Podobnie jak w przypadku Nissana, o Renault można mówić oddzielnie lub biorąc pod uwagą sojusz z Nissanem. Akcje spółki są kontrolowane przez prywatnych inwestorów, podczas gdy rząd Francji ma 19,73% udziałów. Razem z Nissanem i Mitsubishi sojusz zajmuje trzecie miejsce pod względem światowej sprzeaży.

  • Alpine
  • Dacia
  • Lada (25%)
  • Renault

 

Subaru (Fuji Heavy Industries) - Japonia

Subaru należy do japońskiej firmy FHI, zajmującej się wieloma branżami przemysłu. Subaru zajmuje 16. miejsce pod względem światowej sprzedaży samochodów.

  • Subaru

 

Suzuki Motor Corporation - Japonia

Suzuki od wielu lat współpracuje z General Motors, aczkolwiek pozostaje zupełnie niezależną marką. Jest japońskim producentem samochodów osobowych, motocykli i silników.

  • Suzuki

 

TATA Group - Indie

Jeśli TATA kojarzy ci się z tanimi, mało bezpiecznymi hinduskimi samochodami, to masz rację… ale tylko po części. Do hinduskiej TATY należą obecnie dwie brytyjskie marki produkujące luksusowe sportowe i terenowe samochody - Jaguar i Land Rover.

  • Jaguar
  • Land Rover
  • TATA

 

Toyota Motor Corporation - Japonia

Do 2016 roku Toyota była największym na świecie koncernem motoryzacyjnym pod względem sprzedaży. Obecnie zajmuje drugie miejsce, a do lidera traci zaledwie kilkaset tysięcy sprzedanych samochodów. Największymi udziałowcami Toyoty są japońskie instytucje bankowe i ubezpieczeniowe oraz Toyota Industries Corporation.

  • Daihatsu
  • Lexus
  • Scion
  • Toyota

 

Volkswagen AG - Niemcy

Ostatni na liście i pierwszy w zestawieniu koncernów sprzedających corocznie najwięcej samochodów na świecie. Największymi udziałowcami Volkswagen AG są Porsche SE (50,76%), Kraj Związkowy Dolna Saksonia i Qatar Investment. Do Volkswagena należy wiele europejskich marek - zarówno luksusowych, jak i dostępnych dla przeciętnego zjadacza chleba. W 2018 roku grupa Volkswagen AG sprzedała blisko 11 milionów aut na całym świecie.

  • Audi
  • Bentley
  • Bugatti
  • Lamborghini
  • Porsche
  • Seat
  • Skoda
  • Volkswagen

 

Jak widać, świat motoryzacji i koncernów samochodowych to skomplikowana siatka wzajemnych połączeń. Nie zawsze to, co wydaje się oczywiste, takim jest. Volvo należy do Chińczyków, Jaguar do Hindusów, Rolls-Royce do BMW a JEEP do Fiata. Wzajemne sojusze, zakładanie nowych spółek i przejmowanie akcji napędza ten rynek. Jeśli chcesz poznać niektóre z wymienionych w tym artykule marek, skorzystaj z naszej oferty i zdecyduj się na przejażdżkę supersamochodem po torze wyścigowym! Zapraszamy!


Komentarze

Aby poszukiwania prezentu były jeszcze lepsze, używamy ciasteczek (ang. cookies) w celach statystycznych i marketingowych. Przeczytaj więcej w Polityce Prywatności