Samochód jak Netflix, czyli auto na abonament

Kategoria: Poradniki

Pewnie masz już abonament na telefon, telewizję lub usługi streamingowe. Dlaczego więc nie weźmiesz sobie samochodu na abonament?! 

O tym, jak świetna to opcja, przeczytacie na stronie każdej firmy oferującej takie usługi. 

W tym wpisie skupimy się jednak nie tylko na zaletach, ale również wadach samochodów na abonament. Wyjaśnimy, jak to działa, ile kosztuje oraz czy się opłaca. Sprawdzimy też, czy bardziej opłaca się abonament, czy może leasing.

Nie jest to wpis sponsorowany, więc nie zobaczysz tu reklamy żadnej firmy. Zapraszamy!

samochód na abonament

Abonament na samochód - co to jest?

Abonament na auto to propozycja dla tych, którzy chcą jeździć nowym (lub w miarę nowym) samochodem i raczej nie chcą po zakończonym wynajmie wykupować auta na własność. Nie przypadnie do gustu osobom, które przeraża wizja używania bez posiadania. 

Biorąc auto na abonament, zobowiązujemy się do płacenia miesięcznych rat przez określony czas (najczęściej min. 24 miesięcy). W teorii klient opłaca więc marżę firmy wynajmującej oraz pokrywa utratę wartości auta.

W abonamencie klient uzyskuje niższą ratę miesięczną, gdyż nie spłaca ceny samochodu. Na koniec umowy auto należy zwrócić firmie wynajmującej. Niektóre wypożyczalnie oferują opcję wykupu, lecz zwykle nie jest to bardzo korzystna oferta. 

Najbardziej kusząca jest wizja użytkowania nowiutkiego auta za niższą niż przy kredycie ratę.

Przykład: za 599 zł brutto miesięcznie (wynajem na 12 miesięcy) mamy nową Toyotę Aygo z serwisem i naprawami w cenie. Wkład własny to zaledwie 999 zł.

samochody w abonamencie

Auto w abonamencie - dla kogo?

Samochód na abonament nie jest dobrą opcją dla każdego. Nie powinny z niej korzystać osoby planujące wykup auta na własność. W wielu przypadkach, by wynająć auto (wziąć abonament) nie trzeba uiszczać wpłaty wstępnej tak jak przy leasingu. Kwota potencjalnego wykupu również nie jest ustalana. 

Biorąc abonament, możemy zdecydować się na różne opcje. W pełnej opcji otrzymamy w pakiecie darmowe przeglądy, serwisy, opony wraz z usługą wymiany oraz ubezpieczenie. Ta najwygodniejsza opcja jest również najdroższa i znacznie podnosi koszt miesięcznego abonamentu.

Według bardzo ogólnych wyliczeń, 3 lata jazdy samochodem w abonamencie będą kosztowały nas około 50% wartości nowego auta z salonu. Po tym czasie auto musimy zwrócić i zostajemy z niczym. 

Podczas podpisywania umowy o abonament musimy zwrócić uwagę na kruczki prawne. Przy dokupowaniu usługi serwisowej należy upewnić się, że nie będziemy ponosili kosztów za części eksploatacyjne. W przypadku, gdy ich wymiana będzie leżała po naszej stronie, będziemy musieli jej dokonywać w autoryzowanym serwisie, co wiąże się z wyższymi kosztami. Taka wymiana klocków będzie nas wtedy kosztowała nie 200, a przykładowo 400 zł.

Problemy mogą też się pojawić, gdy będziemy musieli zerwać umowę przed terminem. Rezygnacja z abonamentu może kosztować nas nawet 35% pozostałego do spłaty czynszu. 

Należy też uważać, by nie przekroczyć ustalonego limitu kilometrów. Taki nadmiarowy kilometr może nas wtedy kosztować ok. 60 gr. Przy 1000 przejechanych kilometrów daje to nam już kwotę 600 zł, a więc nie mało. 

Zapłacimy także za korespondencyjne przekazanie mandatu (jeśli np. złapie nas fotoradar), palenie papierosów, czy przewożenie zwierząt (jeśli jest taki zakaz w umowie).

auto na abonament

Czy auto na abonament się opłaca? Wady i zalety

Samochód w abonamencie to dobra propozycja dla osób zapracowanych i dysponujących sporą ilością gotówki. Wybierając “pełną opcję” nie muszą przejmować się przeglądami, serwisami, wymianą opon, czy opłacaniem ubezpieczenia. Na start nie ma też tak wielu formalności, jak przy wzięciu kredytu czy podpisywaniu umowy leasingu. Tacy klienci nie muszą się też martwić sprzedażą używanego auta czy zakupem kolejnego.

Krótkoterminowy abonament może też być dobrą opcją doraźną - gdy tymczasowo potrzebujemy kolejnego auta w domu lub w firmie. Nie jest jednak dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy twierdzą, że abonament opłaca się bardziej niż leasing, bo miesięczna rata jest niższa.

Zalety:

  • Nie musimy przejmować się uciążliwościami związanymi z utrzymaniem samochodu (serwisy, przeglądy, opony, ubezpieczenie)
  • Możemy jeździć lepszym autem, niż w leasingu czy w kredycie (przy takiej samej racie)
  • Możliwość wzięcia auta bez konieczności wkładu własnego
  • Możemy zobowiązać się na krótszy czas niż przy leasingu/kredycie
  • Mniej formalności niż przy leasingu

Wady:

  • Auto nie przejdzie na naszą własność
  • Konieczność zgłaszania i usuwania każdej powstałej szkody
  • Ograniczony limit kilometrów
  • Konieczność dbania o auto - przy zwrocie nie może mieć nadmiernych oznak zużycia

Auto w abonamencie a kolizja/wypadek

Przed podpisaniem umowy należy dokładnie zapoznać się z konsekwencjami rozbicia samochodu. W regulaminie znajdziemy zapis o udziale własnym w szkodzie wynikłej z naszej winy, najczęściej jest to jednak stosunkowo niewielka kwota (500-1000 zł).

W przypadku kolizji lub stłuczki należy zawsze powiadomić policję. 

samochód w abonamencie

Leasing czy abonament na samochód - co jest korzystniejsze?

Zarówno w leasingu jak i w abonamencie możemy zdecydować o wielu istotnych parametrach oferty. Decydujemy o wpłacie własnej, okresie umowy, a także dodatkowych opcjach, takich jak serwis, przeglądy, ubezpieczenie czy wymiana opon. 

Większość firm oferuje abonamenty bez początkowej wpłaty własnej. Niektóre natomiast wymagają wpłaty własnej, czym obniżają miesięczny abonament.

Biorąc auto na abonament, zyskujemy przede wszystkim czas i komfort. Trzeba jednak liczyć się z tym, że w porównaniu do leasingu suma, jaką zapłacimy za auto, będzie najwyższa. Przy najbogatszych pakietach nie będziemy się jednak musieli martwić o nic - niekiedy nawet do serwisu nasze auto odwiezie kto inny. 

Nie opłaca się wynajmować samochodów rzadkich - te po zakończeniu umowy będą dla firmy wynajmującej trudne w sprzedaży. Niedogodność tę firma kompensuje sobie poprzez ustalenie wyższych miesięcznych opłat. Przykładowo za Porsche 911 zapłacimy aż 7480 zł miesięcznie. Nie opłaca się też wynajmować auta (albo nawet się nie da), jeśli planujemy jego późniejsze wykupienie. 

Tak naprawdę, im częściej chcemy zmieniać auto na nowe, tym większy sens ma płacenie abonamentu. To również dobra opcja dla osób potrzebujących samochodu na już, a także tych, których nie stać na wkład własny przy leasingu.Dzięki za przeczytanie artykułu, mam nadzieję, że był pomocny.

Chcesz przeżyć super przygodę na torze wyścigowym? Zamów jazdę sportowym autem. Sprawdź naszą ofertę.

oferta


Komentarze

Blog

Launch control - kontrola startu dla “lamusów”?
Najlepsze i najgorsze auta w teście łosia!
Aston Martin DB11 - czy byłby godzien Jamesa Bonda?

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 KM
Lamborghini Gallardo
315 KM
Ferrari F430
315 KM

Kontakt

Aby poszukiwania prezentu były jeszcze lepsze, używamy ciasteczek (ang. cookies) w celach statystycznych i marketingowych. Przeczytaj więcej w Polityce Prywatności