Wszystko, co musisz wiedzieć o AdBlue - co to jest, do czego służy i jak działa?
Kategoria: Poradniki
- 23 lip 2020W ostatnich latach dopuszczalny poziom zanieczyszczeń, które mogą emitować nowe samochody, znacznie zmalał. Norma Euro 6 wymusiła na producentach obniżenie zawartości tlenków azotu (NOx) w spalinach aż o 80% w porównaniu do Euro 5.
Producenci samochodów opracowali dwa systemy oczyszczania spalin, dzięki którym mogą spełniać nowe standardy: AdBlue oraz EGR.
Menu:
W jakich samochodach jest AdBlue?
Ile AdBlue spala mój samochód?
Co się stanie, jeśli zabraknie AdBlue?
Co to jest AdBlue?
AdBlue to płyn oczyszczający spaliny. Nie jest dodatkiem do paliwa, lecz płynem, który miesza się ze spalinami. AdBlue znajduje się w osobnym zbiorniku, zwykle zabezpieczonym niebieską nakrętką. Może występować obok wlewu paliwa, w bagażniku lub pod maską.
Co jest w składzie AdBlue?
AdBlue nie ma niebieskiego koloru, jak mogłaby wskazywać jego nazwa. To bezbarwny i nietoksyczny płyn, w którego skład wchodzi mocznik (32,5%) oraz woda demineralizowana (67,5%).
Wbrew plotkom, nie jest zrobiony ze świńskiego moczu, który jest zbyt niestabilną i zanieczyszczoną substancją, by stosować ją komercyjnie.
Jak działa AdBlue?
fot. Kockaffe (Mario von Berg) / wikimedia commons / cc by-sa 4.0
Niewielka ilość płynu AdBlue jest wtryskiwana do spalin w układzie wydechowym. Pod wpływem wysokiej temperatury i mocznika szkodliwe tlenki azotu zmieniają się w amoniak i dwutlenek węgla.
Spaliny trafiają następnie do układu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), w którym większość tlenków azotu zamienia się w nieszkodliwy azot i wodę. Podobną technologię stosuje się od lat w autobusach i samochodach ciężarowych.
W jakich samochodach jest AdBlue?
Wiele diesli zarejestrowanych po 2015 r. jako nowe korzysta z technologii AdBlue. Większość aut spełniających normę Euro-6 posiada AdBlue. Są to w szczególności auta takich marek jak Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Peugeot, Citroen, Renault, Jaguar, BMW, Mercedes.
Producenci często umieszczają też wskazówkę o konieczności korzystania z AdBlue już w nazwie silnika - np. BlueHDI, SCR.
Gdzie kupić AdBlue?
fot. Cjp24 / wikimedia commons / cc by-sa 4.0
Na niektórych stacjach można zatankować AdBlue jak paliwo. Oprócz tego występuje w gotowych opakowaniach - oprócz stacji, także w sklepach motoryzacyjnych, w internecie i hipermarketach.
Płyn AdBlue jest ogólnodostępny w 1,5, 5 i 10-litrowych pojemnikach. Mniejsze butelki mają specjalnie zaprojektowany wlew zabezpieczający przed przypadkowym rozlaniem płynu.
Ile kosztuje AdBlue?
fot. Lenborje / wikimedia commons / cc by-sa 4.0
Wszystkie płyny AdBlue mają dokładnie taki sam skład. Dlatego nie warto przepłacać za markę.
Najtaniej uzupełnimy AdBlue bezpośrednio z dystrybutora - cena za litr to około 5,5 zł. Jest to też najwygodniejsza opcja, gdyż nie ma ryzyka rozlania płynu - przy pełnym zbiorniku pistolet samoczynnie odbije i zatrzyma przepływ płynu.
Jeśli będziemy chcieli kupić AdBlue na stacji, lecz z gotowego opakowania, przyjdzie nam jednak zapłacić o wiele więcej.
Przykładowe ceny AdBlue w opakowaniu (na stacji)
- opakowanie 1,5 l - 34,99 zł
- opakowanie 3,5 l - 67,47 zł
- opakowanie 20 l - 180,06 zł
Jak widać, ceny wahają się od 5,5 do 35 zł za litr. Najlepiej więc tankować płyn prosto z dystrybutora, a jeśli kupować, to tylko w większych pojemnościach przez internet - tam dostaniemy go już za 165 zł za 20 litrów.
Najdrożej wyniesie nas dolewka AdBlue w ASO.
Ile AdBlue spala mój samochód?
Spalanie AdBlue zależy od konkretnego silnika oraz od ekonomii jazdy.
- Przeciętne spalanie AdBlue to około 1-1,5 litra na 1000 przejechanych km
- W zależności od spalania oraz pojemności zbiornika na AdBlue, płyn należy uzupełniać co 5-20 tys. przejechanych km
Po aferze Volkswagena kierowcy dowiedzieli się, że ich diesle emitują bardzo szkodliwe tlenki azotu - znacznie groźniejsze od dwutlenku węgla. Wiele samochodów, nie tylko tego koncernu otrzymało aktualizację oprogramowania, która podniosła zużycie AdBlue nawet do poziomu 5% zużywanego paliwa!
Dla przeciętnego kierowcy będzie to oznaczało uzupełnienie płynu co najmniej jeden raz pomiędzy przeglądami.
Jak uzupełnić AdBlue?
Płyn AdBlue można dolewać samodzielnie. W większości nowszych aut, w których wlew AdBlue znajduje się obok wlewu paliwa, jest to prostsze. Trudniej mają kierowcy tych modeli, w którym system AdBlue nie był zakładany na etapie projektowania.
Przykłady - w Seacie Alhambrze i VW Tiguanie wlew znajduje się w bagażniku, w BMW X5 pod maską, a w Touaregu czy C4 Picasso we wnęce na koło zapasowe. Podczas dolewania należy uważać, aby płynu nie rozlać - ma on bardzo silne właściwości korozyjne.
Sama czynność przebiega podobnie jak dolewanie płynu do spryskiwaczy. Niektóre opakowania mają w zestawie lejek ułatwiający aplikację płynu.
Ile AdBlue należy dolewać?
Zbiorniki na AdBlue mają zwykle kilkanaście litrów pojemności. Gdy system wysyła ostrzeżenia, najbezpieczniej jest wlać 10 litrów AdBlue. Taka ilość wystarczy na przejechanie minimum 10 tys. kilometrów, a kierowcy da pewność, że nie przekroczy on maksymalnego poziomu AdBlue w zbiorniku.
Niektóre systemy są tak skonstruowane, że dopiero 10 litrów dolanego AdBlue resetuje ostrzeżenie o zbyt niskim jego poziomie w układzie.
Co się stanie, jeśli zabraknie AdBlue?
O niewielkiej ilości AdBlue samochód ostrzega zwykle z dużym wyprzedzeniem. Na uzupełnienie masz więc sporo czasu, ale bez przesady.
Nie ignoruj ostrzeżeń o niskim poziomie AdBlue. Gdy płynu zabraknie, silnik przejdzie w tryb pracy awaryjnej, a po zgaszeniu może nie dać się ponownie uruchomić bez wizyty w autoryzowanym serwisie.
Czy AdBlue należy dolewać do paliwa?
W żadnym wypadku! AdBlue nigdy nie wolno dolewać do zbiornika z paliwem. Uczynienie tego grozi uszkodzeniem zbiornika, pompy paliwa i praktycznie całego silnika.
Jeśli już przypadkowo zdarzy ci się dolać AdBlue do zbiornika paliwa, pod żadnym pozorem nie przekręcaj kluczyka i nie uruchamiaj silnika. Spowodujesz jeszcze większe szkody. W takiej sytuacji zadzwoń do autoryzowanego serwisu i postępuj zgodnie z jego instrukcjami.
Co się stanie, gdy wlejesz ropę do zbiornika na AdBlue?
Podobnie jak w odwrotnej sytuacji - pod żadnym pozorem nie uruchamiaj silnika. Jeśli to zrobisz, będziesz musiał wymienić wszystkie elementy systemu SCR oraz AdBlue.
AdBlue zimą i latem
Duża zawartość wody w AdBlue powoduje, że mogą pojawić się problemy podczas niskich temperatur. Płyn zamarza w temperaturze -11 stopni C. Układy są jednak wyposażone w grzałkę, która ma za zadanie podgrzewanie płynu przy rozruchu. Zdarza się jednak, że podczas siarczystych mrozów grzałka nie zadziała, co w praktyce oznacza zablokowanie układu lub jego uszkodzenie.
AdBlue nie lubi też wysokich temperatur i promieni UV. Płyn traci swoje właściwości po przegrzaniu lub po zbyt długim działaniu promieni słonecznych. Dlatego też nie powinno się go przewozić zbyt długo w bagażniku ani kupować baniek stojących na zewnętrznych regałach.
Szukasz prezentu motoryzacyjnego? Zobacz ofertę Devil-Cars!