🏁Start sezonu już za chwilę! 🔥 Zgarnij 15% rabatu z kodem DC15. ⏱️ 24h/7 Automatyczna wysyłka w 5 minut na e-mail - Regulamin

Tryb SPORT w samochodzie - bezużyteczny czy fantastyczny?

Kategoria: Poradniki

- 10 lip 2020

Obecnie wiele nowych samochodów jest wyposażonych w różne tryby jazdy. Kierowcy mogą je przełączać guzikiem, pokrętłem lub grzebiąc. Po naciśnięciu jednego guzika “SPORT” mają zmienić się nastawienie, moc i charakter pojazdu. Czy tak jest w rzeczywistości? Sprawdzimy to w tym artykule!

W erze, gdzie każda funkcja samochodu jest sterowana przez komputer, niemal wszechobecne stały się przełączniki do sterowania trybem jazdy. Jednak nie jest to niczym nowym. Już niektóre wersje BMW E30 M3 miały elektroniczne przełączniki ustawień amortyzatorów. Ogólnie tryby “SPORT” są dostępne w samochodach luksusowych już od lat dziewięćdziesiątych. Teraz zyskują na popularności.

Tryb SPORT w uproszczeniu

tryb sport w samochodzie

W uproszczeniu, włączenie trybu SPORT sprawia, że samochód bardziej reaguje na każde muśnięcie gazu. Podobnie zachowuje się automatyczna skrzynia biegów, która wcześniej redukuje biegi i przez dłuższy czas utrzymuje silnik na wyższych obrotach.

Tryb SPORT wpływa ponadto na cięższą pracę układu kierowniczego - podczas sterowania odczuwamy większy opór, a co za tym idzie, większą precyzję i bardziej gokartowe doznania. Po przełączeniu w tryb SPORT może też zmieniać się charakterystyka zawieszenia, które staje się sztywniejsze i mniej komfortowe, ale bardziej precyzyjne w prowadzeniu.

Przycisk SPORT - reakcja gazu

przycisk sport - reakcja gazu

W prawie każdym nowoczesnym samochodzie przepustnica jest sterowana elektronicznie. Różne ustawienia trybu jazdy mogą ją otwierać wolniej lub szybciej. Im szybciej otwiera się przepustnica, tym szybciej auto reaguje na wciśnięcie pedału gazu.

Jeśli natomiast wybierzesz tryb ECO, wówczas pedał gazu będzie działał z minimalnym opóźnieniem, a przepustnica otworzy się wolniej. Dzięki temu zmniejszy się ilość powietrza i paliwa w silniku, co sprawi, że jazda stanie się bardziej ekonomiczna.

Tryb SPORT działa na odwrót. Sprawi, że pedał gazu będzie bardziej czuły i szybciej otworzy przepustnicę. Konsekwencją będzie lepsze przyspieszenia oraz wyższe zużycie paliwa.

Zmiana biegów w trybie sportowym

Jeśli masz samochód z automatem, zapewne wiesz, że zmienia on biegi w optymalnym momencie - tak, by zapewniać dobre osiągi i zużywać przeciętną ilość paliwa. W trybie sportowym biegi zmieniają się w innych punktach niż w trybie standardowym. Zmiana na wyższe przełożenie następuje na wyższych obrotach niż ma to miejsce normalnie. W niektórych trybach auto zmienia bieg dopiero po osiągnięciu czerwonego pola na zegarze obrotomierza.

Tryb SPORT a układ kierowniczy

sport mode układ kierowniczy

Większość współczesnych samochodów, w przeciwieństwie do starszych aut, ma elektroniczne wspomaganie zamiast pompy hydraulicznej. Zmiana nastawienia układu kierowniczego jest dzięki temu możliwa “w locie”, podczas jazdy. 

Tryb sportowy zwiększy opór kierownicy, dzięki czemu kierowca otrzyma bardziej sportowy i “cięższy” obrót koła. Podobnie jak w samochodzie wyścigowym.

Zawieszenie samochodu w trybie SPORT

zawieszenie tryb sport

Zdecydowana większość aut ma jedno, stałe ustawienie amortyzatorów, dzięki któremu łączy komfort jazdy z precyzją prowadzenia. W zależności od danego modelu i producenta kompromis ten okazuje się większym lub mniejszym sukcesem.

Regulowane przyciskiem amortyzatory znajdują się zwykle na wyposażeniu bardziej luksusowych i sportowych samochodów. Użycie trybu sport reguluje poziom tłumienia nierówności, zacieśniając jazdę i zmniejszając przechyły nadwozia. Dzięki temu jazda sportowym samochodem nabiera bardziej ostrego i pewnego charakteru.

Tryb sport w samochodach 4x4

tryb sportowy w samochodzie

Użycie trybu SPORT może zmienić zachowanie się napędu 4x4. W autach z tym trybem dzieje się zwykle tak, że podczas szybkiej jazdy więcej mocy jest przekazywane na tylną oś. Dzięki temu zwiększa się precyzja prowadzenia, a auto łatwiej jest wyprowadzić z szybkiego zakrętu.

Tryb sport a dźwięk silnika

Część kierowców po wciśnięciu przycisku SPORT lub uruchomieniu go w systemie komputera zauważa głośniejszy i bardziej agresywny dźwięk silnika. 

Niektóre pojazdy wykorzystują syntetyzowany dźwięk silnika, który jest puszczany przez głośniki pojazdu. W trybie SPORT dźwięk ten jest głośniejszy.

Inne zaś korzystają z mechanicznych klap w układzie wlotu powietrza lub w układzie wydechowym, które otwierają się i zamykają, generując bardziej mięsisty i dynamiczny dźwięk w trybie SPORT.

Czy każdy SPORT MODE jest taki sam?

tryb sportowy w samochodzie

W zależności od tego, jakim samochodem jeździsz, przełączenie normalnego trybu w tryb SPORT może diametralnie zmienić sposób prowadzenia, lub też nie zmienić praktycznie nic.

Dobrym przykładem jest Mini Cooper, w którym przełączenie trybu jazdy w SPORT rzeczywiście zmienia charakter auta. Samochód staje się szybszy i bardziej responsywny na drodze. 

Manettino - Najsłynniejszy tryb SPORT na świecie

manettino - tryb sport

fot. Beademung / wikimedia commons / cc by-sa 3.0 de

Nie ma chyba bardziej znanego na świecie przełącznika trybów jazdy niż manettino od Ferrari. Manettino to w tłumaczeniu z włoskiego “mały przełącznik” lub “mała dźwignia”. Umożliwia on kierowcy sterowanie trybami jazdy bez konieczności odrywania rąk od kierownicy.

Po raz pierwszy manettino pojawiło się w Ferrari F430, znajdującym się w naszej ofercie przejażdżek po torze. Ten przełącznik oferuje kierowcy różne tryby jazdy.

ICE: do jazdy po oblodzonej nawierzchni

LOW GRIP: do jazdy przy obniżonej przyczepności, np. w deszczu

SPORT: standardowe ustawienie zapewniające bardzo dobre osiągi i przyczepność

RACE: ustawienie najbardziej sportowe, na tor, przy dobrych warunkach pogodowych

CST: wyłącza kontrolę trakcji

ferrari italia devil-cars

Przełącznik manettino znajduje się również w modelu Ferrari 458 Italia, którym także możesz przejechać się po torze wyścigowym. Polecamy i dziękujemy za przeczytanie artykułu.

Oferta: devil-cars.pl


Komentarze

Blog

Chiński samochód BAIC - auto za mniej niż 80 tys. zł już w Polsce
Regeneracja alternatora - jaki jest koszt i czy warto?
Jak ozonować auto i ile to kosztuje?

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 km/h
Lamborghini Gallardo
315 km/h
Ferrari F430
315 km/h

Kontakt