System ISOFIX w aucie - co to jest i jak wygląda?

Kategoria: Poradniki

- 26 cze 2024

Bezpieczeństwo najmłodszych pasażerów w samochodzie to priorytet dla każdego rodzica. System ISOFIX zrewolucjonizował przewożenie dzieci w pojazdach. W tym artykule przyjrzymy się, czym jest ISOFIX, jak działa, jak wygląda w aucie, a także jakie korzyści niesie za sobą jego stosowanie.

Czym jest system ISOFIX?

ISOFIX (skrót od International Organisation for Standardisation Fixture) to międzynarodowy standard montażu fotelików dziecięcych. Został opracowany, by poprawić bezpieczeństwo dzieci w samochodach poprzez ułatwienie prawidłowego montażu fotelika do siedzenia.

System ISOFIX to w rzeczywistości dwa metalowe uchwyty przymocowane na stałe do konstrukcji pojazdu, do których montuje się kompatybilny z nimi fotelik.

System ten pozwala na zamocowanie fotelika bezpośrednio do specjalnych zaczepów w konstrukcji pojazdu, co znacznie zmniejsza ryzyko nieprawidłowego montażu. Warto wiedzieć, że niepoprawnie zamontowany fotelik jest jedną z głównych przyczyn urazów dzieci w wypadkach drogowych. 

system ISOFIX w fotelu samochodu

Jak działa ISOFIX?

ISOFIX działa na zasadzie prostych, ale bardzo wytrzymałych połączeń. Fotelik jest wyposażony w szyny z hakami na końcu, które wpina się w odpowiednie zaczepy znajdujące się zazwyczaj między oparciem, a siedziskiem tylnej kanapy samochodu. 

Dzięki systemowi ISOFIX fotelik jest stabilnie i mocno przytwierdzony do konstrukcji auta, co minimalizuje jego przemieszczanie się w czasie jazdy lub podczas kolizji. 

Foteliki bez mocowania ISOFIX przypina się za pomocą pasów, co zwiększa ryzyko nieprawidłowego montażu. Przy takim zamontowaniu fotelika istnieje ryzyko przekręcenia się pasów. Ponadto osoba, która je przypina może nie dociągnąć pasa wystarczająco mocno lub przeprowadzić go przez zaczepy w nieprawidłowy sposób. 

isofix zamontowany do fotela

Jak wygląda ISOFIX w aucie?

Zaczepy systemu ISOFIX zazwyczaj znajdują się w szczelinie między oparciem a siedziskiem kanapy (zawsze z tyłu, zdarza się, że również z przodu na fotelu pasażera). Mogą być oznaczone specjalnymi znakami z napisem ISOFIX lub ikoną fotelika z literką “i”. W niektórych modelach mocowania isofix mają dodatkowe zaślepki, które należy odsunąć lub zdjąć w celu montażu fotelika. 

W samochodzie z systemem ISOFIX mogą być umieszczone dodatkowe zaczepy do systemu zwanego “top tether”. Jest to długi pas, który przytrzymuje również górną część fotelika.

Trzeci punkt zamontowania fotelika znajduje się w tylnej części jego oparcia. Pas montuje się do punktu zakotwiczenia w samochodzie, oznaczonego symbolem kotwicy i fotelika. Najczęściej punkt montażu top tether znajdziemy na suficie, na tylnej półce, na tylnej ścianie kanapy lub na podłodze bagażnika. Ważne - pasa top tether nie można mocować w inny sposób niż do specjalnych punktów kotwiczenia.

top tether do systemu isofix

Jak zamontować fotelik z ISOFIX?

Do siedzenia z systemem ISOFIX można zamontować cały fotelik lub samą bazę (podstawę), która dodatkowo opiera się na podłodze za pomocą specjalnej stopki.  

  1. Na początku wysuń drążki z fotelika lub bazy samochodowej i ustaw je w stronę oparcia tylnej kanapy. 
  2. Następnie wyczuj dłonią punkty mocowania w samochodzie, ustaw fotelik tak, by drążki wchodziły do otworów i wepnij je. Jeśli wykonasz to prawidłowo, usłyszysz kliknięcie. 
  3. Dociśnij fotelik lub bazę maksymalnie do kanapy samochodu, aby ciasno przylegała do siedziska i oparcia.  
  4. Sprawdź wskaźniki kolorystyczne na fotelu. Jeśli zmieniły kolor (najczęściej z czerwonego na zielony), oznacza to, że fotelik jest prawidłowo zabezpieczony.
  5. Upewnij się, że fotelik nie rusza się na boki i nie jest ustawiony pod kątem.

Jeśli fotelik/baza posiadają nogę stabilizującą, ją również należy odpowiednio zamontować. W tym celu należy pociągnąć stopkę do dołu i oprzeć na podłożu.

W fotelikach z systemem Top Tether należy wpiąć żółty haczyk w specjalnym punkcie mocowania oznaczonym ikoną kotwicy, zapiąć klamrę na uchwycie, następnie mocno naciągnąć pas, upewniając się, że nie jest skręcony.

zapięcie fotelika

Od kiedy ISOFIX jest obowiązkowy?

W Unii Europejskiej system ISOFIX jest obowiązkowym wyposażeniem każdego modelu samochodu wprowadzanego (!) do sprzedaży po 2006 roku. Od roku 2011 wszystkie samochody sprzedawane w UE miały już system ISOFIX w standardowym wyposażeniu.

W Stanach Zjednoczonych samochody są wyposażone w system Latch, który jest kompatybilny z systemem ISOFIX. Oznacza to, że fotelik z systemem ISOFIX zamontujesz bez problemów w większości nowszych, amerykańskich aut. Latch różni się tym, że w jego skład wchodzi również zaczep Top Tether, montowany również w większości europejskich samochodów. 

Zalety i korzyści ISOFIX

  • Łatwy montaż - ISOFIX znacznie upraszcza montaż fotelika, co zmniejsza ryzyko popełnienia błędu. 
  • Większe bezpieczeństwo - stabilne połączenie z karoserią auta zapewnia lepszą ochronę dziecka w razie kolizji. ISOFIX ogranicza też ruchy fotelika na boki i do przodu, co wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo dziecka. 
  • Kompatybilność - większość fotelików i samochodów jest przystosowana do systemu ISOFIX, co ułatwia dobór odpowiedniego fotelika i używanie go w więcej niż jednym aucie.

ikonka ISOFIX w fotelu

Jak sprawdzić, czy mam ISOFIX w samochodzie?

Aby sprawdzić, czy Twoje auto jest wyposażone w system ISOFIX, zajrzyj na tylną kanapę i sprawdź, czy znajdują się tam symbole lub etykiety wskazujące na obecność zaczepów. 

Możesz też sprawdzić instrukcję obsługi samochodu, gdzie producent zazwyczaj informuje o dostępności i lokalizacji zaczepów ISOFIX.

Czy każdy fotelik pasuje do mocowania ISOFIX?

Nie każdy fotelik dziecięcy pasuje do ISOFIX, bo nie każdy musi być wyposażony w ten system. Konsumenci nadal mogą legalnie kupować i używać fotelików zgodnych ze starszym standardem, które mogą nie posiadać mocowań ISOFIX.

Warto jednak wiedzieć, że fotelik z systemem ISOFIX można bez problemu zamontować w każdym samochodzie za pomocą pasów. Aby wykonać to poprawnie, należy zapoznać się z instrukcją użytkowania danego fotelika.

 


Komentarze

Blog

Zatrzaśnięte auto? Zobacz, jak otworzyć auto bez kluczyka
Amerykańskie auta - TOP 10 kultowych marek
Filtr paliwa - jak i co ile powinniśmy go wymieniać?

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 km/h
Lamborghini Gallardo
315 km/h
Ferrari F430
315 km/h

Kontakt