Regeneracja alternatora - jaki jest koszt i czy warto?

Kategoria: Poradniki

- 02 kwi 2024

Alternator to jeden z najważniejszych elementów każdego pojazdu. Odpowiada za dostarczanie energii elektrycznej do akumulatora i zasilanie różnych systemów podczas jazdy. 

Awaria alternatora może prowadzić do wielu problemów. Niesprawny alternator może wpływać na słabe ładowanie akumulatora, a co za tym idzie, może unieruchomić samochód. W tym artykule przyjrzymy się przyczynom awarii alternatora, procesowi jego regeneracji oraz rozważymy, czy regeneracja alternatora jest bardziej opłacalna niż zakup nowego alternatora.

alternator

Awaria alternatora - objawy

Rozpoznanie problemów z alternatorem na wczesnym etapie pomoże uniknąć drogich napraw. Jak poznać, że alternator uległ awarii? Oto najczęstsze objawy awarii alternatora:

  • Miganie kontrolki ładowania - gdy kontrolka w kształcie akumulatora miga, oznacza to brak ładowania. Przyczyną może być właśnie niesprawny alternator. Zużyte szczotki lub zepsuty regulator napięcia mogą wywoływać przerwy w ładowaniu, co objawia się migającą kontrolką akumulatora. Kontrolka może też migać sporadycznie, bądź nie zapalać się w ogóle przy włączonym zapłonie (i zgaszonym silniku).
  • Problemy z uruchomieniem auta - jeśli auto ma problemy z rozruchem lub uruchamia się wolniej niż zwykle, może to oznaczać, że alternator nie ładuje akumulatora w odpowiedni sposób. Słaba wydajność rozruchowa często wskazuje na niski poziom naładowania akumulatora spowodowany niewystarczającym ładowaniem.
  • Migające lub słabnące światła - jednym z objawów problemów z alternatorem może być przygasanie świateł pojazdu lub oświetlenia wnętrza. Gdy światła świecą mocniej po dodaniu gazu, a słabiej po jego odjęciu, może to oznaczać uszkodzenie alternatora.
  • Nieprawidłowe wskazania przyrządów - uszkodzenie alternatora może objawiać się nieprawidłowymi wskazaniami takich przyrządów jak prędkościomierz, obrotomierz, wskaźnik poziomu paliwa czy temperatury silnika. 
  • Hałasy dobiegające z silnika - zepsuty alternator może generować dziwne dźwięki, takie jak piszczenie, szuranie czy stukanie.
  • Spadek mocy - jeśli zauważysz, że samochód stał się znacznie słabszy (szczególnie podczas korzystania z wielu elektrycznych urządzeń jednocześnie - klimatyzacja, system audio), może być to znak, że alternator nie dostarcza wystarczającej ilości energii. 
  • Zapach spalenizny - uszkodzenie izolacji wewnętrznej alternatora lub jego przeciążenie mogą wywoływać zapach spalenizny, wynikający z przegrzewania się komponentów. Zapach ten może być również spowodowany przez przesuwający się lub uszkodzony pasek napędowy. 

Regeneracja alternatora a wymiana na nowy

Naprawa alternatora przywraca jego funkcje do stanu “jak nowy” poprzez wymianę zużytych części oraz naprawę lub wymianę kluczowych komponentów. Ta opcja jest zwykle tańsza niż zakup nowego alternatora, co czyni ją atrakcyjną dla osób szukających bardziej ekonomicznych rozwiązań.

Z drugiej strony, regeneracja alternatora może być czasochłonna, a jeśli zostanie przeprowadzona bez należytej staranności, może nie przynieść trwałych efektów. Zregenerowane alternatory są zazwyczaj objęte gwarancją, lecz jej zakres i długość mogą się różnić w zależności od warsztatu.

Wymiana alternatora na nowy to prostsza i szybsza opcja, która zazwyczaj gwarantuje większą niezawodność i dłuższy okres bezawaryjnej eksploatacji. Jej wadą jest natomiast znacznie wyższy koszt w porównaniu do regeneracji. Alternator do nowoczesnego auta może kosztować nawet 6 tysięcy złotych, podczas gdy regeneracja może być wielokrotnie tańsza..

W przypadku starszych lub mniej wartościowych pojazdów zakup nowego alternatora może okazać się najbardziej sensowną opcją.Przy nowszych autach lepszym rozwiązaniem może być jego regeneracja. 

Proces regeneracji alternatora

Regeneracja alternatora polega na dokładnym naprawieniu, oczyszczeniu oraz wymianie zużytych elementów. Alternator zostaje następnie gruntownie przetestowany. Oto, jak wygląda proces regeneracji alternatora krok po kroku.

Krok 1: Diagnoza i ocena stanu alternatora

Pierwszym krokiem jest dokładna ocena stanu alternatora i znalezienie wszelkich problemów lub uszkodzeń. To na tym etapie technik decyduje, czy alternator w ogóle nadaje się do regeneracji. Diagnoza polega na sprawdzeniu zdolności ładowania, stanu mechanicznego oraz elektrycznego komponentów alternatora.

Krok 2: Rozbiórka alternatora

Po diagnozie alternator jest starannie rozbierany na części. Proces ten wymaga dokładności, aby uniknąć uszkodzenia delikatnych elementów. Technik zaczyna od zdjęcia obudowy i sprawdzenia, czy nie jest uszkodzona. 

Krok 3: Czyszczenie elementów oraz usuwanie usterek

Następnie wszystkie elementy alternatora są dokładnie czyszczone w celu usunięcia brudu, osadów i innych zanieczyszczeń. W tym kroku są również usuwane inne mniejsze usterki, takie jak pęknięcia czy uszkodzenia izolacji. 

Krok 4: Wymiana zużytych podzespołów

Na tym etapie wszelkie zużyte lub uszkodzone części są wymieniane na nowe lub zregenerowane. Najczęściej wymienia się łożyska, szczotki, sprzęgiełka, pierścienie oraz elementy regulatora napięcia i diody. W razie potrzeby wymienia się też zestaw prostowniczy i uzwojenie.

Krok 5: Składanie i montaż alternatora

Po czyszczeniu i wymianie części alternator jest składany. Elementy zostają naoliwione oraz pokryte pastą ułatwiającą przewodzenie prądu. Obudowę poddaje się piaskowaniu i malowaniu. Następnie złożony alternator przykręca się nowymi śrubami, podpina koła pasowe i lutuje styki.

Krok 6: Testowanie i kalibracja

Ostatnim etapem regeneracji jest testowanie i kalibracja zregenerowanego alternatora. Sprawdza się, czy urządzenie działa prawidłowo, osiąga odpowiednie parametry ładowania i jest wolne od wszelkich defektów. 

alternator w silniku

Regeneracja alternatora - cena 2024

Naprawa alternatora to zazwyczaj mniejszy wydatek niż zakup nowej części. Koszt regeneracji alternatora rozpoczyna się już od 150 zł, jednak może wzrosnąć nawet kilkukrotnie w zależności od wielu czynników. Na cenę regeneracji alternatora wpływa marka i model pojazdu, zakres uszkodzeń, koszt części zamiennych oraz lokalizacja i renoma serwisu.

Najdroższe elementy przy naprawie alternatora to wirnik i stojan. Jeśli są sprawne, koszt regeneracji alternatora nie powinien przekroczyć kwoty 500 zł. W przypadku bardziej skomplikowanych prac lub przy luksusowych autach koszty regeneracji mogą przekroczyć 2000 zł.

Czy warto zregenerować alternator?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Regeneracja alternatora może przynieść spore oszczędności, szczególnie gdy zakup nowego wiąże się z dużym kosztem. W większości przypadków regeneracja będzie bardziej opłacalna niż zakup nowego alternatora.

Dobrym rozwiązaniem jest też zakup już zregenerowanego alternatora i oddanie własnego w ramach rozliczenia. 


Komentarze

Blog

Chiński samochód BAIC - auto za mniej niż 80 tys. zł już w Polsce
Regeneracja alternatora - jaki jest koszt i czy warto?
Jak ozonować auto i ile to kosztuje?

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 km/h
Lamborghini Gallardo
315 km/h
Ferrari F430
315 km/h

Kontakt