🎄 Święta pełne adrenaliny! 🏎️ -20% i darmowa dostawa z kodem ”SANTA” 🎁 Zamów do 19 grudnia, by otrzymać kupon przed świętami! 🚚 - Regulamin

Najlepsze Tory Wyścigowe blisko Polski - gdzie się ścigać na poważnie?

Kategoria: Tory wyścigowe

- 13 wrz 2019

Polskie tory wyścigowe to w większości przypadków ciekawe, choć kameralne obiekty. Mało jest torów, na których można rozwinąć naprawdę duże prędkości i poczuć prawdziwą adrenalinę. Na szczęście dla fanów motosportu, Polska jest położona w centralnej części Europy, co oznacza, że mamy wszędzie blisko. Najlepsze tory wyścigowe w Europie są na wyciągnięcie ręki!

Dla prawdziwych fanów jazdy po torze nie będzie problemem podjechać kilkaset kilometrów, by odwiedzić inny europejski tor wyścigowy. Warto potrenować na więcej niż jednym obiekcie, by nie popaść w rutynę. Jeśli cały czas jeździsz po tej samej trasie, wyrabiasz sobie pewne nawyki i rutynowe zachowania, które mogą sprawdzać się na jednym torze, lecz niekoniecznie na innym. Poza tym można zrobić sobie fajną wycieczkę, która w połączeniu z treningami na torze zapewni ciekawy urlop. W tym artykule przybliżymy ci najlepsze tory wyścigowe w centralnej części Europy, blisko Polski. Dla uproszczenia odległość w kilometrach będziemy podawać od stolicy.

Tory wyścigowe - Polska

 

1. Tor Poznań (Poznań, Polska)

Tor Poznań

Zaczniemy od rodzimego obiektu - to jedyny polski tor, który znajdzie się na tej liście. Tor w Poznaniu można śmiało nazwać wyścigową stolicą polski. Odbywają się tu liczne wyścigi samochodowe na skalę europejską, a nawet światową. Należący do Automobilklubu Wielkopolskiego obiekt dysponuje profesjonalnym zapleczem medycznym, technicznym i sanitarnym. Jako jeden z dwóch polskich torów (obok Silesia Ring) posiada homologację FIA.

Długość nitki toru w Poznaniu wynosi 4083 metrów. Tor ma szerokość 12 metrów. Powstał w 1977 roku na obszarze poznańskiego lotniska Ławica. Tor Poznań gościł takich kierowców, jak Michael Schumacher, Robert Kubica i Ben Collins (Stig z programu Top Gear). Odwiedzający tor mogą korzystać z toalet i pryszniców. Na padoku zbudowano taras widokowy, z którego można obserwować zmagania zawodników. W budynku jest też restauracja. Wokół toru znajduje się rozbudowana baza hotelowa.

Tor Poznań jest najdłuższym polskim torem wyścigowym z bardzo bogatą historią. Tutaj ciągle coś się dzieje. Organizowane są tu Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski, amatorskie wyścigi, zawody kartingowe, zloty różnych pojazdów, imprezy motoryzacyjne, a także treningi i szkolenia. To miejsce, które powinien odwiedzić każdy fan ścigania się i szybkich samochodów. Można tu pojeździć własnym samochodem na imprezie Track Day (cena od 550 zł za dzień). Inną opcją będzie jazda sportowym autem, np. z oferty Devil-Cars (ceny od 399 zł).

Odległość od Warszawy - 331 km

Strona toru: http://www.aw.poznan.pl/

Tor Poznań - Jazda: https://devil-cars.pl/tor/poznan-glowny

Tory wyścigowe - Litwa

 

2. Nemuno Ziedas (Kowno, Litwa)

Tor Nemuno Ziedas

Tor Nemuno Ziedas (Pierścień Niemna) jest uważany za niezbyt bezpieczny, choć z pewnością ekscytujący. Znajduje się w miejscowości Kacergine, niedaleko Kowna. Dużą zaletą toru jest imponująca długość nitki wynosząca 3350 metrów. Nawierzchnia nie należy niestety do najnowocześniejszych i w wielu miejscach jest wyboista. Odcinki toru są zróżnicowane, choć przeważają lewe zakręty. Na torze Nemuno Ziedas odbywają się różne eventy motoryzacyjne - zloty sportowych aut, konkretnych marek trucków, motocykli i innych pojazdów.

Mimo modernizacji tor Nemuno Ziedas jest półprofesjonalnym obiektem. Znalazł się w naszym zestawieniu jako alternatywa dla Poznania (długość nitki). Wielu uważa go za mało bezpieczny ze względu na przeciętną nawierzchnię, brak żwirowych pułapek i odpowiednich wybiegów. To miejsce bardzo dobre dla amatorów jazdy, którzy nie muszą ścigać się o medale. Plusem też są bardzo niskie ceny. Można pojeździć tu własnym autem od 85 zł za godzinę. Cena za cały dzień jazdy to 300 zł.

Odległość od Warszawy - 400 km

Strona toru: https://www.nemunoziedas.lt/

Tory wyścigowe - Łotwa

 

3. Bikernieku Trase (Ryga, Łotwa)

Tor Bikernieku Trase

Bikernieku Trase to profesjonalny europejski Tor Wyścigowy położony w lesie Bikernieki, zaledwie 7 km od centrum łotewskiej Rygi. Powstał w 1966 roku jako projekt o międzynarodowym znaczeniu. Tor był wyjątkowym miejscem w skali całego Związku Radzieckiego - przy jego budowie uczestniczyli wybitni specjaliści z wielu dziedzin sportów motorowych. Pomagali również miejscowi fani sportów motorowych w ramach czynów społecznych.

Tor jest bardzo duży, a do tego szybki. Główna nitka ma długość 3580 metrów. Na kierowców czeka wiele zakrętów i prostych odcinków. Tor słynie z przyjaznych drifterom zakrętów, choć ma też kilka szybkich prostych. Bikernieku Trase posiada homologację FIA. Nawierzchnia jest w dobrym, choć nie idealnym stanie. To miejsce mało znane w Polsce, choć moim zdaniem bardzo atrakcyjne, również turystycznie. Trasa wiedzie przez malowniczy las w Rydze. Cena za godzinę jazdy po torze wynosi 111 euro.

odległość od Warszawy - 660 km

Strona toru: http://www.bksb.lv/

Tory wyścigowe - Czechy

 

4. Automotodrom Brno - Masaryk Ring (Brno, Czechy)

Tor Automotodrom Brno - Masaryk Ring

Znajdujący się kilka kilometrów od czeskiego Brna Automotodrom jest znany także pod nazwą Masaryk Ring. Choć słynie głównie z wyścigów motocyklowych, to często gości także kierowców samochodów. To jeden z najbardziej profesjonalnych torów wyścigowych w tej części Europy. Jego budowa rozpoczęła się w 1930 roku. Trasa wiodła przez okoliczne wioski i ulice zachodniego Brna. W tamtych latach organizowano na nim Grand Prix Masaryka i Grand Prix Czechosłowacji. Obecnie odbywa się tu GP Republiki Czeskiej.

Obecnie nitka toru Brno liczy sobie 5403 metry długości i 15 m szerokości. Kierowcy mają do dyspozycji 14 zakrętów (6 lewych, 8 prawych). To szybki, lecz jednocześnie techniczny tor, na którym można dobrze sprawdzić swoje możliwości. Znaczna część nitki toru prowadzi pod górę. Różnica pomiędzy najwyżej, a najniżej położonym punktem toru wynosi 73,75 metra, co gwarantuje niepowtarzalne wrażenia z jazdy. Na Masaryk Ring można przyjechać własnym autem. Za 25 minut jazdy trzeba zapłacić 650 koron czeskich (ok. 110 zł).

Odległość od Warszawy - 556 km

Strona toru: https://www.automotodrombrno.cz/

5. Autodrom Most (Most, Czechy)

Tor Autodrom Most

W zestawieniu najlepszych torów środkowej Europy nie mogło zabraknąć Autodromu w czeskim Moście. To miejsce sprawdzi się najlepiej, jeśli chcesz połączyć urlop z motoryzacyjną pasją. Niewielka odległość od Austrii, Niemiec i Polski, a także położenie obok atrakcyjnie turystycznych Pragi i Karlovych Var sprawia, że Autodrom Most jest niezwykle popularny wśród fanów motosportu.

Tor w Moście stoi na bardzo wysokim poziomie pod względem bezpieczeństwa i zaplecza technicznego. Nitka ma długość 4,212 m. Swoje umiejętności można sprawdzić w 21 zakrętach (9 lewych i 12 prawych), a przyspieszenie na prostej o długości 792 metrów. Tor jest szybki, ale niełatwy, w szczególności dla amatorów. Nawierzchnia jest w dobrym stanie, choć w niektórych miejscach wymaga już remontu. Pęknięcia asfaltu są skutkiem wyścigów ciężarówek, które odbywają się regularnie na Autodromie Most. Na torze można przejechać się własnym autem (w określone dni). Ceny przejażdżki własnym autem wynoszą od 700 do 1100 koron czeskich (117- 185 zł) za 25 min jazdy, w zależności od terminu.

Odległość od Warszawy - 709 km

Strona toru: https://www.autodrom-most.cz/

Tory wyścigowe - Słowacja

 

6. Slovakiaring (Dunajska Streda, Słowacja)

Tor Slovakiaring

Slovakiaring to bez dwóch zdań jeden z najnowocześniejszych torów wyścigowych Europy Środkowej. Profesjonalny obiekt dla fanów motorsportu posiada homologację FIA 2. stopnia. Jest położony w dystrykcie Dunajska Streda, 35 km od Bratysławy. Oprócz toru znajdują się tu wielkie trybuny, płyty poślizgowe, ośrodki szkoleniowe, centrum kartingowe, muzeum wojska, hotel, park off-roadowy i restauracja.

Tor Slovakiaring to europejska czołówka pod względem nowoczesności i profesjonalizmu. Budowę zakończono w 2008 roku, a przez kolejne lata dobudowywano kolejne elementy bogatej infrastruktury. W najdłuższej konfiguracji tor liczy sobie 5922 metrów. Długie proste (najdłuższa z nich ma 1,1 kilometra) pozwalają osiągać bardzo wysokie prędkości w sportowych autach. To naprawdę szybki tor.

Tor Slovakiaring

Kompleks spełnia wszelkie wymagania FIA i FIM do organizowania najważniejszych międzynarodowych wydarzeń motorsportu. Można tu pojeździć własnym samochodem (30 EUR za 30 minut). Dla odwiedzających tor po raz pierwszy obowiązkowy trening + 20 EUR. Można także wypożyczyć na miejscu jedno ze sportowych aut - jazda KTM X-Bow to koszt 349 EUR za 6 okrążeń. Moim zdaniem to jeden z najlepszych torów wyścigowych w Europie. Jest bezpieczny, nowoczesny, profesjonalny i niezwykle emocjonujący.

Odległość od Warszawy - 655 km

Strona toru: http://www.slovakiaring.sk/

Tory wyścigowe - Węgry

 

7. Hungaroring (Mogyoród, Węgry) - tor F1

Tor Hungaroring

Węgierski tor Hungaroring to jedyny w tym zestawieniu tor Formuły 1. Każdego roku, już od 25 lat odbywa się na nim Grand Prix Węgier. Tor został zbudowany blisko trzy dekady temu, będąc jedynym tego rodzaju obiektem za Żelazną Kurtyną. Hungaroring był jedną z największych węgierskich inwestycji w sport. Trybuny zaprojektowano tak, by prawie z każdego miejsca było widać, co dzieje się na całej nitce toru - widać 80% toru. Niesamowite jest to, że trybuny mogą pomieścić aż 200.000 osób. Tyle też widzów przybyło na pierwsze zawody F1, mimo iż cena biletu przewyższała wówczas kilkukrotnie miesięczne zarobki przeciętnego Węgra.

Tor Hungaroring to niezwykle wymagający obiekt. Kierowcy mówią, że jest bardzo kręty i wąski. Nitka toru ma długość 4381 metrów. Zaprojektowano na niej 16 zróżnicowanych zakrętów. Prosta startowa liczy 789 metrów. Organizowanie wyścigów Formuły 1 wymaga od organizatorów dbanie o stan nawierzchni. Jeśli przyjedziesz na Hungaroring, będziesz miał pewność, że tor jest perfekcyjnie gładki. To miejsce zdecydowanie warto odwiedzić podczas wycieczki po Węgrzech. Co więcej, uważam, że to obowiązkowa pozycja dla każdego motomaniaka. Na torze można przejechać się własnym autem - cena za 20 min to około 130 zł.

Odległość od Warszawy - 687 km

Strona toru: https://hungaroring.hu/

Tory wyścigowe - Niemcy (wschód)

 

8. Motorsport Arena Oschersleben (Magdeburg, Niemcy)

Tor Motorsport Arena Oschersleben

Niecałe 7 godzin jazdy z Warszawy i jesteś na jednym z najlepszych niemieckich torów wyścigowych. Motorsport Arena Oschersleben to jeden z czterech niemieckich torów Formuły 1. Jego budowę ukończono w 1997 roku. Od tego czasu organizowane są na nim liczne imprezy motoryzacyjne, takie jak FIA GT Championship, WTCC, DTM, SBK oraz wyścigi Formuły 2 i Formuły 3.

Główna nitka toru ma długość 3667 metrów, nie należy więc do europejskiej czołówki. Jest jednak ciekawym miejscem ze względu na dobrą budowę, dającą wiele frajdy z jazdy. Ładny, zadbany i duży obszar zachęca do odwiedzin i spróbowania własnych sił w jeździe sportowym samochodem. Mądrze rozplanowane trybuny pozwalają na obserwowanie wyczynów innych zawodników. Ogromnym plusem jest bezproblemowy dojazd aż pod sam tor. Jadąc z Warszawy, praktycznie nie musimy ani na chwilę zjeżdżać z autostrady, dzięki czemu będziemy na miejscu w niecałe 7 godzin.

Odległość od Warszawy - 721 km

Strona toru: https://www.motorsportarena.com/

9. Dekra Lausitzring (Schipkau, Niemcy)

Dekra Lausitzring

Dekra Lausitzring (poprzednio EuroSpeedway Lausitz) to jeden z najpopularniejszych torów wyścigowych w Niemczech. Organizowane były tu międzynarodowe wydarzenia związane ze sportem motorowym, wyścigi DTM, spotkania tunerskie, zloty pojazdów, szkolenia kierowców, sporty ekstremalne i koncerty. To licencjonowany przez FIA i DMSB tor wyścigowy. Znajduje się w miejscowości Schipkau, położonej zaledwie 70 km od polskiej granicy, bezpośrednio przy węźle nr 15 autostrady A13.

Dekra Lausitzring jest jednym z najnowszych torów wyścigowych w Niemczech. Powstał w 2000 roku jako tor Grand Prix, tor żużlowy i tor testowy. Główny tor ma długość 4534 m oraz szerokość od 12 do 24 metrów. Najdłuższa prosta wynosi 648 metrów. Na nitce toru znajdziemy 12 zakrętów (5 prawych, 7 lewych). Jeździ się tu przeciwnie do wskazówek zegara. W 2017 roku tor został przejęty przez Dekrę. Od tej pory tor pełni funkcję obiektu testowego dla innowacji w branży motoryzacyjnej. Testowane są tu autonomiczne pojazdy i inne nowatorskie rozwiązania. W 2018 roku odbyły się tu wyścigi DTM i Red Bull Air Race World Championship, co daje nadzieję, że nowy właściciel toru będzie udostępniał go to wydarzeń motorsportu.

Odległość od Warszawy - 577 km

Strona toru: https://www.dekra-lausitzring.de/

8. Sachsenring (Hohenstein-Ernstthal, Niemcy)

Tor Sachsenring

To obowiązkowa pozycja dla wszystkich miłośników sportów motorowych. Tor motocyklowy  ma długość 3761 metrów z główną prostą liczącą 700 metrów. Trzynaście zakrętów i złożony układ toru sprawiają, że nie jest zbyt szybki, ale niezwykle wymagający i techniczny. Tor słynie najbardziej z wyścigów motocyklowych MotoGP, choć organizowane są na nim przeróżne wydarzenia związane z motoryzacją, takie jak ADAC GT Masters czy Porsche Sports Cup Deutschland. Na MotoGP przybywa tu w weekend średnio 200.000 osób z całego świata!

Na torze organizowane są szkolenia z bezpiecznej jazdy, kursy driftu i przejażdżki sportowymi samochodami. Tor Sachsenring jest położony w miejscowości Hohenstein-Ernstthal niedaleko Chemnitz. Warto tu przyjechać. Szczególnie zadowoleni powinni być miłośnicy motocykli.

Odległość od Warszawy - 708 km

Strona toru: https://www.sachsenring-circuit.com/

Najlepsze Tory Wyścigowe niedaleko Polski

Jak widać, miłośnicy adrenaliny i prawdziwej jazdy po torze nie są skazani na Tor Poznań. Do wymienionych wyżej torów można dojechać w mniej niż 7-8 godzin. Dla prawdziwego pasjonata motoryzacji to niewiele! W przyszłości postaram się napisać o najlepszych torach w całej Europie. Bądźcie czujni :)


Komentarze

Dariusz

2022-04-18

Niekturetory to życie a resztę życia jest czekaniem hej.

Blog

Zaparowane szyby w aucie - jak sobie z tym poradzić? Podpowiadamy!
Koenigsegg Gemera – Nowy Hypercar z Czterema Miejscami
Opony zimowe a letnie - czym się różnią?

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 km/h
Lamborghini Gallardo
315 km/h
Ferrari F430
315 km/h

Kontakt