Launch control - kontrola startu dla “lamusów”?

Kategoria: Poradniki

- 21 lip 2021

Chcesz jak najszybciej ruszyć spod świateł? Oprócz mocnego samochodu powinieneś mieć jeszcze umiejętności. Wykręcenie najlepszego czasu od 0 do 100 km/h nie jest takie łatwe. Trzeba nabrać odpowiednich obrotów, by auto miało moc od samego dołu i puścić sprzęgło w odpowiednim momencie. W automacie musisz natomiast uważać, by nie zniszczyć skrzyni.

Popełnienie błędu opóźni start - czy to przez zgaśnięcie silnika, czy przez buksowanie opon. Właśnie dlatego wymyślono launch control - system, który sprawia, że auto przyspiesza od startu najlepiej jak tylko może.

Launch control - co to jest?

Najprościej ujmując - to system umożliwiający jak najszybsze ruszenie spod świateł. Producenci określają launch control jako program maksymalnego przyspieszenia, a w potocznym języku funkcjonuje jako “kontrola startu”.

Launch control pojawił się po raz pierwszy w F1 - 30 lat temu. Powód był oczywisty. W wyścigu bardzo ważny jest start i zajęcie odpowiedniej pozycji już od samego początku. Z tego systemu wkrótce jednak zrezygnowano i obecnie takie wspomagacze są zakazane w F1. Dzięki temu wyścig jest bardziej ekscytujący i nieprzewidywalny.

Pierwszym autem drogowym z launch control było Ferrari F355 z 1997 roku. Obecnie launch control występuje w większości sportowych samochodów.

Do czego mi launch control?

Kontrola startu pozwoli Ci jak najszybciej ruszyć spod świateł bez zbędnych dramatyzmów, takich jak buksowanie kół czy, co gorsza, uszkodzenie samochodu.

W manualu szybki start odbywa się poprzez osiągnięcie odpowiednich obrotów i umiejętne puszczenie sprzęgła. 

W automatach sprawa ma się trochę inaczej. Trzeba puścić hamulec i dopiero wtedy wcisnąć gaz. Dla osiągnięcia nieco wyższych obrotów przy starcie niektórzy trzymają jedną stopą hamulec i jednocześnie wciskają gaz drugą, ostatecznie szybko puszczając hamulec. W żadnym wypadku nie polecamy jednak tego robić. Takie działanie powoduje szybsze zużycie hamulców, obciąża silnik, skrzynię i cały układ napędowy auta, może je po prostu uszkodzić.

Szczególnie ciekawe wrażenia uzyskamy w autach z napędem na 4 koła, takich jak Nissan GT-R czy Audi R8

Launch control jest więc systemem, dzięki któremu możesz szybko wystartować bez ryzyka uszkodzenia samochodu. A po co szybko startować? Na to pytanie każdy z was będzie miał inną odpowiedź. :)

Jak działa launch control?

Idealny start to taki, w którym silnik jeszcze na postoju osiąga optymalne obroty. Po ruszeniu z launch control moc wzrasta stopniowo, tak, by koła cały czas miały przyczepność. To taki złoty środek pomiędzy mocą a przyczepnością.

Cała procedura jest możliwa dzięki zaawansowanym skrzyniom biegów i elektronice. To ona kontroluje położenie przepustnicy. Mimo iż trzymasz pedał gazu w podłodze, moment obrotowy jest przekazywany na tyle płynnie, że opony cały czas nie tracą przyczepności.

Jak włączyć launch control?

Procedura startowa może się różnić w zależności od modelu auta. W większości należy spełnić kilka warunków, np. ustawienie kół na wprost, optymalna temperatura oleju w skrzyni, rozgrzanie silnika, wyłączenie ESP, uruchomienie odpowiedniego trybu sport, itp.

To co jednak wspólne, to sposób startu. Trzymamy nogę na hamulcu i wciskamy pedał gazu odpowiednio mocno, nie koniecznie w podłogę. Gdy komputer da nam znać, że jest gotowy, puszczamy szybko hamulec i jedziemy. To wszystko, cała procedura odbywa się automatycznie, nie trzeba się martwić o to, że naszemu autu stanie się krzywda.

Launch control występuje też w samochodach z manualną skrzynią, np. w Fordzie Focusie RS. Z menu komputera wybieramy odpowiedni program, wciskamy sprzęgło, wrzucamy jedynkę i wciskamy gaz do dechy. Przy ok. 5000 obr/min puszczamy gwałtownie sprzęgło, a system działa za nas. Normalnie takie puszczenie sprzęgła spowodowałoby zdławienie silnika, ale nie z launch control.

Launch control - czy ma jakieś wady?

Producenci nie zalecają korzystania z launch control zbyt często, gdyż system ten wywołuje spore obciążenie dla wielu części silnika i układu napędowego. Z tego powodu wielu z nich ogranicza możliwość użycia launch control po kilku takich agresywnych startach. W innym artykule przeczytaliśmy ponadto, iż to system “dla lamusów”. Hmm, nie wiemy, co autor miał na myśli, ale chętnie zapraszamy do dyskusji. 

Jesteś fanem sportowych aut? Sprawdź naszą ofertę przejazdów po torach wyścigowych


Komentarze

Blog

Koenigsegg Gemera – Nowy Hypercar z Czterema Miejscami
Opony zimowe a letnie - czym się różnią?
10 kreatywnych i nietypowych pomysłów na wieczór kawalerski!

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 km/h
Lamborghini Gallardo
315 km/h
Ferrari F430
315 km/h

Kontakt