Devil-Cars.pl Devil-Cars.pl

Centrum pomocy

Potrzebujesz pomocy?

Podaj numer, a oddzwonimy do Ciebie.

Zapisz się do newslettera, aby otrzymać kod rabatowy.

Kategoria: Historia motoryzacji

Jazda na oponach High Performance

Jazda na oponach serii high performance rozpoczyna się we wczesnych latach 80. w Stanach Zjednoczonych. W takich okolicznościach marka Goodyear wprowadziła na rynek innowacyjne rozwiązanie w postaci opon Gatorback, w które zostało wyposażone parę modeli samochodów cechujących się wysokimi osiągami, takimi jak Chevrolet Corvette.

Jazda na oponach High Performance

Sama idea tej opony miała swoje korzenie w wyścigach Formuły 1, swoim projektem zaś znacząco odbiegała od większości innych ówczesnych opon przeznaczonych dla samochodów osobowych. Gatorback charakteryzował się między innymi bardzo niskim profilem, usztywnioną ścianką boczną i nylonową osnową zwiększającą wytrzymałość opony przy wyższych prędkościach.

Produkt marki Goodyear stał się natychmiastowym hitem i wkrótce wyposażone zostały w niego inne kultowe samochody tamtych czasów, takie jak: Chevrolet Camaro IROC-Z, Pontiac Trans-Am czy Ford Mustang. Nawet pomimo wyjątkowo wysokiej ceny (nierzadko zdarzało się, że Gatorback kosztował nawet ponad 200 dolarów za sztukę, przy cenie przeciętnej cenie ok. 45 dolarów za inne opony w tamtych czasach). Niedługo później pozostali producenci zaczęli sprzedawać opony typu high performance na wzór Goodyear Gatorback.

Osiągi

Sam Gatorback został poddany odpowiednim testom, w wyniku których otrzymał indeks prędkości „V”, wskazujący na to, że opona ta może wytrzymać prędkości nawet do 240 km/h. Wraz z produkcją kolejnych opon typu high performance pojawiały się również nowe indeksy prędkości: „H” oznaczało prędkości do 210 km/h, a „S” prędkości do 180 km/h. Przełom nastąpił w roku 1986, kiedy w wyścigach WRC po raz pierwszy ukazała się opona Pirelli P Zero. Była to pierwsza w historii opona, która została oznaczona „ZR” – bez limitu prędkości. Przystosowanie opon do wyższych prędkości ma znaczny wpływ na samą konstrukcję i kształt ogumienia, co z kolei przekłada się na komfort jazdy. Wraz z wyższym indeksem prędkości opona jest szersza, a sama mieszanka gumowa twardsza. Opony tego typu wpływają bezpośrednio na osiągi pojazdu – polepszają jego stabilność, głównie w przypadku gwałtownego hamowania, wyższych prędkości i podczas pokonywania zakrętów. W trakcie samej jazdy, opony typu high performance cechuje sztywność większa od tej standardowego ogumienia.

Wykorzystanie

Może nam się wydawać, że opony tego typu przeznaczone są tylko i wyłącznie dla najszybszych samochodów sportowych. O ile stanowi to najpopularniejsze wykorzystanie tego ogumienia, można je spotkać również na ulicach. Wyższa twardość mieszanki gumowej i większa wytrzymałość samej opony sprawia, że ogumienie typu high performance idealnie nadaje się do samochodów o silnikach dużej mocy, a ich większa stabilność może okazać się przydatną cechą w przypadku aut o wysoko położonym środku ciężkości. Jeśli chodzi o inne powszechne typy aut, te zalety mogą nie być wystarczające by przeważyć wysoką cenę takich opon. Mając to na uwadze nie można całkowicie zapomnieć o głównym przeznaczeniu tego ogumienia – jego miejsce jest na torze, w warunkach stanowiących największe wyzwanie dla wytrzymałości i sprawności opon.

Osoby, które chciałby wzbogacić swoje doświadczenia za kółkiem o prowadzenie „super auta” na oponach z segmentu high performance zapraszamy na jeden z torów wyścigowych, które współpracują z Devil Cars. Samochody znajdujące się w ofercie firmy zaopatrywane są w najwyższej jakości opony gwarantujące najlepsze osiągi przy wysokich prędkościach.


Komentarze

Aby poszukiwania prezentu były jeszcze lepsze, używamy ciasteczek (ang. cookies) w celach statystycznych i marketingowych. Przeczytaj więcej w Polityce Prywatności