Jak jeździć po autostradzie?
Kategoria: bezpieczna jazda z devil-cars.pl
- 20 wrz 2019W Polsce powstaje coraz więcej autostrad i dróg ekspresowych. Choć statystycznie są one o wiele bezpieczniejsze, to wielu kierowców wciąż się ich boi. Strach wynika często z niewiedzy, jak bezpiecznie po nich jeździć. Poznaj zasady jazdy po autostradzie i sprawdź, czy nie popełniasz najczęstszych błędów.
Najważniejsze zasady jazdy po autostradzie
1. Utrzymuj bezpieczny odstęp
Aby jeździć bezpiecznie po autostradach i drogach ekspresowych, zawsze utrzymuj bezpieczny dystans do pojazdu przed tobą. Wielu kierowców przyzwyczaja się do jazdy zderzak w zderzak w mieście i tak samo jeździ po autostradach. Warto pamiętać, że na autostradach czy ekspresówkach osiągamy o wiele wyższe prędkości, przez co droga hamowania znacznie się wydłuża.
Jazda na zderzaku nie da ci czasu na zareagowanie w sytuacji awaryjnej. Dobrym sposobem jest stosowanie zasady połowy prędkościomierza, która w Niemczech jest zresztą egzekwowana przepisami prawa. Należy tam utrzymywać połowę wartości prędkości wyrażonej w metrach. Jedziesz 140 km/h? Utrzymuj więc minimum 70 metrów dystansu od auta przed tobą. Zachowaj jeszcze większą odległość podczas jazdy w deszczu czy zimą.
2. Trzymaj się prawego pasa (nie blokuj lewego)
Wielu kierowców zapomina, iż lewy pas na autostradzie służy wyłącznie do wyprzedzania. Po skończeniu tego manewru należy zjechać na prawy. Wynika to z przepisu art. 16. ust. 4. ustawy Prawo o ruchu drogowym: “Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. (...)” Niestety, niektórzy jadą lewym pasem przez kilka, a nawet kilkanaście kilometrów.
Tacy kierowcy tłumaczą się tym, że lewym pasem jadą maksymalną dopuszczalną prędkością, więc i tak nie można ich wyprzedzać. Nawet jeśli przekraczasz maksymalną prędkość, nie masz prawa blokować lewego pasa, chyba że właśnie wyprzedzasz ciąg pojazdów jadących wolniej lub stoisz w korku w godzinach szczytu. Na drogach trzypasmowych za lewy pas uznaje się także ten środkowy - on również służy do wyprzedzania, nie możesz jechać nim cały czas, chyba że non stop wyprzedzasz pojazdy z prawego pasa. Nieuzasadniona jazda lewym pasem może kosztować cię od 20 do 500 zł i 2 punkty karne. Jednak co ważniejsze, może doprowadzić do niebezpiecznego wypadku.
3. Dostosuj prędkość do warunków
Prędkość 140 km/h jest maksymalną, jaką można poruszać się po autostradzie. Nie oznacza to jednak, że zawsze można tak szybko jechać. Z art. 19. uprd wynika, że “Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.”
Pamiętaj, że przy prędkości 140 km/h samochód pokonuje w ciągu sekundy aż 39 metrów.
4. Korzystaj z całej długości pasa rozbiegowego
Dla wielu kierowców problematyczne jest prawidłowe włączanie się do ruchu na autostradzie. Zdarzają się kierowcy, którzy dojeżdżają do końca pasa rozbiegowego, zatrzymują się i czekają na możliwość wjazdu. Takie zachowanie powinno być ostatecznością, tylko wtedy, gdy nie ma możliwości znalezienia luki pomiędzy pojazdami.
Będąc na pasie rozbiegowym, przyśpiesz i poszukaj odpowiednio dużej luki do wjazdu na prawy pas autostrady. Jeśli widzisz, że nie uda ci się zmienić pasa, zwolnij i zaczekaj na możliwość wjazdu. Zatrzymaj się na końcu pasa rozbiegowego tylko w ostateczności, gdy ruch jest tak natężony, że nie zdołasz wcisnąć się pomiędzy pojazdy jadące prawym pasem. Wjeżdżając na autostradę, rób to dynamicznie, by nie zmuszać innych do hamowania.
Kiedy widzisz kierowcę na pasie rozbiegowym, postaraj się ułatwić mu wjazd. Jeśli lewy pas jest pusty, zjedź na niego na chwilę i pozwól innym bezpiecznie włączyć się do ruchu.
5. Pamiętaj o lusterkach i kierunkowskazach podczas zmiany pasa
Na autostradzie trzeba zachować maksymalne skupienie, szczególnie podczas zmiany pasa. Taki manewr należy oczywiście zasygnalizować odpowiednio wcześniej. Warto walczyć z nawykiem krótkiego mignięcia kierunkiem tuż przed skręceniem kierownicą. Patrz w lusterka, by na wszystkie sytuacje reagować z wyprzedzeniem. Kiedy wyprzedzasz, odwróć na chwilę głowę, by sprawdzić martwe pole w lusterku.
6. Unikaj gwałtownych manewrów
Jedź płynnie i nie zmuszaj innych kierowców do hamowania. Jeśli wiesz, że za chwilę zjeżdżasz z autostrady, nie wyprzedzaj. Gdy podczas wyprzedzania widzisz np. stację paliw, na którą chcesz zjechać, przerwij manewr i wróć na prawy pas. Kontynuując wyprzedzanie, będziesz zmuszony przyspieszyć i za chwilę gwałtownie zahamować przed zjazdem. Za takie zachowanie możesz zostać ukarany mandatem w wysokości 500 zł i 6 punktów karnych.
7. Uważaj na prędkość podczas zjazdu z autostrady
Długotrwała jazda z prędkością 140 km/h może sprawić, że podczas zjazdu z niej będziesz miał wrażenie, że już odpowiednio zwolniłeś. Zjeżdżając, spójrz na ograniczenie prędkości i porównaj je z licznikiem. Może się okazać, że jedziesz o wiele szybciej, niż ci się wydaje i nawet tego nie czujesz.
Mózg otrzymuje podczas szybkiej jazdy dużo bodźców i potrzebuje nieco czasu, by wrócić na wolniejsze obroty. To tzw. “syndrom autostradowy”. Pamiętaj o nim podczas zjazdu, by nie wylądować na barierkach.
8. Nigdy nie cofaj i nie zawracaj na autostradzie
Cofanie lub zawracanie na autostradzie niesie za sobą śmiertelne zagrożenie. To prawie gwarancja karambolu, w którym może zginąć wielu ludzi. Jeśli przejechałeś swój zjazd, trudno, zawrócisz na następnym. Lepiej stracić kilka minut niż narazić siebie i innych uczestników ruchu na śmierć lub kalectwo do końca życia.
Zdarzają się kierowcy, którzy autostradą jadą pod prąd. Trudno nawet skomentować takie zachowanie.
9. Unikaj wyprzedzania prawą stroną
Wyprzedzanie na autostradzie z prawej strony jest dozwolone przez prawo. W praktyce jest jednak niezwykle ryzykowne i wysoce niezalecane. Kierowcy nie są przyzwyczajeni do tego, że ktoś może ich wyprzedzać prawym pasem. Przez to rzadziej spoglądają w lusterka, zmieniając pas na skrajny prawy. Wyprzedzanie prawym pasem znacznie zwiększa ryzyko zajechania drogi i wypadku. W większości europejskich państw (np. w Austrii i Niemczech) jest surowo zabronione.
10. Nigdy nie wyprzedzaj pasem awaryjnym
Pas awaryjny nie służy do organizowania sobie postoju. Zjeżdża się na niego, by umożliwić służbom ratunkowym dojazd do wypadku. Tworzy się wtedy tzw. korytarz życia. Niestety zdarzają się osoby, które wykorzystują go jako trzeci pas do wyprzedzania.
To niesamowicie groźne zachowanie z aż trzech powodów.
- Kierowca jadący prawidłowo może się wystraszyć, przez co zjechać ze swojego pasa i spowodować karambol.
- Auto pędzące poboczem będzie musiało prędzej czy później zjechać na jezdnię. Może się wtedy zderzyć z autem, które prawidłowo wyprzedzało dany pojazd i wraca na prawy pas. Trudno wymagać, by kierowca wyprzedzający lewym pasem, przed powrotem na prawy upewniał się, czy na ten sam pas nie wjeżdża ktoś z pobocza.
- Samochód wyprzedzający poboczem blokuje pas awaryjny, który może okazać się niezbędny służbom ratunkowym.
11. Nie zatrzymuj się na pasie awaryjnym
Pas awaryjny nie służy do robienia sobie przerwy na załatwienie potrzeb fizjologicznych. Na autostradzie obowiązuje zakaz zatrzymywania się, jest dozwolone tylko w sytuacjach awaryjnych, np. gdy zepsuje się auto lub pęknie opona.
Co robić w razie awarii na autostradzie?
W przypadku awarii zjedź na pas awaryjny, oddalając się od krawędzi pasa ruchu. Włącz światła awaryjne. Nakaż wszystkim pasażerom opuścić pojazd prawymi drzwiami i ustawić się za barierkami lub ekranami. Załóż kamizelkę odblaskową wystaw trójkąt ostrzegawczy w odległości 100 metrów od auta. Niezwłocznie wezwij pomoc. Niosąc trójkąt, staraj się poruszać za barierkami.
Pamiętaj, że na autostradzie obowiązuje zakaz holowania. Holować mogą tylko specjalne pojazdy i tylko do najbliższego zjazdu. Uważaj na furtki umieszczone w ekranach dźwiękochłonnych - jeśli przejdziesz nimi na drugą stronę, to nie wrócisz już tą samą drogą.
12. Ostrzegaj innych kierowców o niebezpieczeństwie
Gdy widzisz, że auta jadące przed tobą stoją lub poruszają się bardzo wolno, włącz światła awaryjne. Dzięki temu zasygnalizujesz innym kierowcom zagrożenie na drodze. Nie używaj świateł awaryjnych na autostradzie do dziękowania innym za uprzejme zachowanie. Jeśli zobaczysz na drodze przedmiot zagrażający innym uczestnikom, powiadom o tym policję.
13. Stosuj zasadę zamka błyskawicznego (jazda na suwak) na zwężeniach
W przypadku blokady jednego z pasów należy stosować zasadę zamka błyskawiczenego. Oznacza to, że w miejscu zwężenia pojazdy z obu pasów przejeżdżają naprzemiennie - jeden z prawego, jeden z lewego. Ważne jest, by jadąc pasem, który się kończy, dojechać do samego zwężania i dopiero wtedy go zmienić. W innym przypadku cała harmonia się zaburza i powstaje chaos. Należy też napiętnować tzw. szeryfów drogowych, którzy blokują kończący się pas. Przez nich jazda na suwak traci cały swój sens, a korek staje się coraz dłuższy.
14. Pamiętaj o korytarzu życia
Stojąc w korku na autostradzie, możemy usłyszeć nadjeżdżające z oddali pojazdy uprzywilejowane. Co robią wtedy kierowcy? Niestety, ale na polskich autostradach zaczyna rządzić chaos. Z tego powodu karetka czy straż pożarna musi lawirować pomiędzy losowo poustawianymi pojazdami. Policja apeluje, by w takich sytuacjach stosować zasadę korytarza życia.
Korytarz życia to proste i sprawne rozwiązanie, które na zachodzie funkcjonuje od dawna. Kierowcy ze skrajnego lewego pasa ustawiają się jak najbliżej lewej strony jezdni, a wszyscy pozostali jak najbliżej prawej. Samochody ze skrajnego prawego pasa powinny wjechać na pas awaryjny. Tworzy się wtedy korytarz, po którym pojazd uprzywilejowany może bez problemu przejechać.
Jak zapamiętać zasadę korytarza życia? Wystarczy spojrzeć na lewą rękę. Kciuk na lewo (skrajny lewy pas), a pozostałe palce (pasy) na prawo. Pomiędzy kciukiem a innymi palcami tworzy się korytarz życia - miejsce na przejazd karetki.
15. Jesteś zmęczony? Zjedź z autostrady i odpocznij
Kilka godzin za kółkiem bez wykonywania wymagających dużego skupienia manewrów może być nużące. Zaśnięcie za kierownicą jest jedną z głównych przyczyn wypadków na autostradach. Nawet chwilowa utrata świadomości może przy tak wysokich prędkościach stać się przyczyną tragedii. Dlatego jeśli czujesz zmęczenie, stań na parkingu i odpocznij. Wypij napój z kofeiną i przewietrz się.
16. Bądź opanowany
Na autostradach można spotkać się z wieloma wykroczeniami i nieprawidłowymi zachowaniami innych kierowców. Warto jednak zachować spokój, bo droga szybkiego ruchu nie jest miejscem na rozwiązywanie konfliktów, ani przekazywanie innym swoich racji. Nie dolewaj oliwy do ognia, nie hamuj innym przed zderzakiem, nie zajeżdżaj drogi, nie mrugaj światłami i nie szeryfuj. Trzymaj nerwy na wodzy, a bezpiecznie dojedziesz do celu.
17. Skupiaj się na drodze
Podczas jazdy po autostradzie nie korzystaj z telefonu, nie poprawiaj makijażu, nie szukaj papierosów w torbie i nie odwracaj się do tyłu. Cała twoja uwaga powinna być poświęcona drodze oraz temu, co się na niej dzieje.
Jak jeździć na autostradzie - maksymalna i minimalna prędkość
Standardowym limitem prędkości na autostradzie jest 140 km/h. Wbrew obiegowej opinii, na autostradzie nie obowiązuje minimalna prędkość 40 km/h. Byłoby to zresztą bez sensu - zdarzają się przecież korki, w których nie da się osiągnąć nawet 5 km/h.
Wartość 40 km/h to prędkość, jaką musi osiągać dany pojazd na równej, poziomej jezdni, aby w ogóle móc wjechać na autostradę. Nie oznacza to jednak, że na autostradzie obowiązuje minimalna prędkość 40 km/h. Minimalną prędkość określa art. 19 ust 2 pkt 1 uprd: “Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym”. Nigdzie nie jest określone, jaka ma być to prędkość.
Kacper
2019-10-03