Filtr paliwa - jak i co ile powinniśmy go wymieniać?
Kategoria: Poradniki
- 15 lip 2024Filtr paliwa to jeden z kluczowych elementów prawidłowego funkcjonowania silnika. Jako element eksploatacyjny, wymaga okresowej wymiany. W tym artykule przyjrzymy się bliżej roli filtra paliwa, omówimy, jak często należy go wymieniać oraz przedstawimy metody jego wymiany. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak dbać o filtr paliwa, by zapewnić swojemu samochodowi długowieczność i niezawodność.
Spis treści:
Filtra paliwa - jaką pełni funkcję?
Filtr paliwa jest kluczowym elementem każdego układu paliwowego, zarówno w silnikach diesla, jak i benzynowych. Jego głównym zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń znajdujących się w paliwie, takich jak kurz, rdza, woda i inne drobiny, które mogą przedostać się do układu paliwowego. Filtr paliwa zapobiega przedostawaniu się tych zanieczyszczeń do silnika, co mogłoby doprowadzić do jego uszkodzenia lub znacznego zmniejszenia wydajności.
Poprawna konserwacja i regularna wymiana filtra paliwa są kluczowe dla utrzymania silnika w dobrej kondycji oraz zapewnienia jego optymalnej pracy.
Skąd biorą się zanieczyszczenia w filtrze?
Paliwo, które tankujemy, może zawierać różnego rodzaju zanieczyszczenia. Nawet w przypadku korzystania z paliwa wysokiej jakości, zanieczyszczenia mogą pojawić się w wyniku transportu lub przechowywania. Filtr paliwa ma za zadanie zatrzymywać te zanieczyszczenia, aby nie przedostawały się do silnika i nie wpłynęły negatywnie na jego pracę.
Drobinki kurzu, pyłu czy cząsteczki rdzy mogą znajdować się na końcówce pistoletu do nalewania paliwa, na kanistrze lub lejku, jeśli tankujemy auto w ten sposób. Zanieczyszczenia mogą również pochodzić z wody, która skrapla się na ściankach zbiornika paliwa. W oleju napędowym z biegiem czasu mogą wytrącać się cząstki stałe, które także trafiają do filtra paliwa.
Jak często należy wymieniać filtr paliwa?
Diesel
W przypadku samochodów z silnikiem diesla, wymiana filtra paliwa jest szczególnie istotna. Zaleca się, aby w autach wysokoprężnych wymieniać filtr paliwa co 15-20 tysięcy przejechanych kilometrów lub raz na rok. Niektórzy decydują się na wymianę filtra paliwa przy każdej wymianie oleju w silniku.
W autach z silnikiem diesla filtr wymienia się częściej ze względu na większe ryzyko obecności zanieczyszczeń w oleju napędowym niż w benzynie.
Benzyna
W autach z silnikami benzynowymi filtr paliwa powinno się wymieniać co 20-50 tysięcy przejechanych kilometrów. Warto uwzględnić jakość tankowanego paliwa oraz zalecenia producenta dotyczące częstotliwości wymiany.
Kiedy szczególnie ważna jest wymiana filtra paliwa?
Regularna wymiana filtra paliwa jest kluczowa dla utrzymania samochodu w dobrym stanie. Filtr powinno się wymienić w szczególności po zakupie używanego auta, chyba że jego wiarygodna historia serwisowa pokazuje niedawną wymianę.
Filtr warto też wymienić w przypadku zaobserwowania takich objawów, jak spadek mocy silnika, trudności z uruchomieniem pojazdu lub nierówna praca silnika. O wymianie trzeba pamiętać także wtedy, gdy korzysta się z paliwa o niepewnej jakości lub tankowanego z zanieczyszczonych kanistrów.
Gdzie znajduje się filtr paliwa w samochodzie i jak wygląda?
Filtr paliwa znajduje się zazwyczaj obok kielichów przedniego zawieszenia lub na ścianie grodziowej silnika. W niektórych starszych modelach może być zamontowany w okolicy zbiornika paliwa albo wzdłuż przewodów paliwowych.
Wyglądem przypomina metalową puszkę, zazwyczaj w srebrnym kolorze. Po obu stronach puszki znajdują się przewody paliwowe. Wewnątrz filtra znajduje się wkład, czyli zwinięta taśma w kształcie harmonijki wykonana z celulozy.
Metody wymiany filtra paliwa
Sama wymiana filtra paliwa nie jest zbyt trudna, jednak problemem może okazać się odpowietrzanie układu paliwowego. Nie polecamy samodzielnej wymiany filtra paliwa w dieslu ze względu na spore ryzyko uszkodzenia układu paliwowego spowodowane nieprawidłowym odpowietrzeniem.
Pierwszym krokiem wymiany filtra jest oczyszczenie okolicy filtra przy użyciu ścierki. Zmniejszy to ryzyko przedostania się zanieczyszczeń do układu paliwowego przez otwarte wężyki. Następnie należy odpiąć przewody doprowadzające oraz wyprowadzające paliwo do i z filtra.
W najpopularniejszych modelach filtr należy wyjąć wraz z metalową obudową, poprzez odkręcenie śruby z metalowej obejmy. W przypadku samochodów, w których wyjmuje się sam wkład, należy również oczyścić wnętrze puszki i odessać wszelkie pozostałości płynów strzykawką. Jeśli filtr zamontowany jest w pionie, warto zalać go wstępnie paliwem, by ułatwić rozruch.
Po wymianie filtra należy go ponownie zamontować i podłączyć przewody układu paliwowego.
Cały proces musi zakończyć się odpowietrzeniem układu paliwowego. W samochodach z silnikiem benzynowym wystarczy zazwyczaj kilkukrotnie przekręcić kluczyk, bez odpalania zapłonu. W przypadku nowoczesnych diesli po wymianie filtra należy podłączyć do auta tester diagnostyczny i uruchomić procedurę odpowietrzania układu. Dopiero po jej zakończeniu można bezpiecznie odpalić silnik.
Niekiedy odpowietrzanie odbywa się za pomocą ręcznej pompki.
Korzyści wynikające z regularnej wymiany filtra paliwa
Regularna wymiana filtra paliwa przynosi wiele korzyści. Dzięki niej można zapobiec wielu problemom związanym z przedostaniem się zanieczyszczonego paliwa do układu.
Dbając o regularne wymiany filtra, zapewniamy płynną i efektywną pracę silnika, co wpływa na osiągi pojazdu i mniejsze zużycie paliwa. Zanieczyszczone paliwo może powodować problemy z odpaleniem silnika oraz jego nieregularną pracę.
Przedostanie się drobinek kurzu, rdzy czy wody do wtryskiwaczy może spowodować ich zablokowanie lub uszkodzenie. Taka awaria może wymagać drogiej naprawy. Regularna wymiana filtra paliwa pomaga również w redukcji emisji spalin, co jest korzystne dla środowiska.