Czy można mieszać oleje silnikowe?

Kategoria: Poradniki

- 27 lut 2024

Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów w samochodzie. Pełni kluczową rolę w smarowaniu ruchomych części silnika, minimalizując tym samym tarcie i zużycie. Odprowadza ciepło z najbardziej obciążonych obszarów, pomaga w uszczelnianiu, oczyszczaniu silnika z zanieczyszczeń oraz chroni przed korozją.

Dolewany olej powinien odpowiadać takiemu, który jest aktualnie zalany. Co jednak w sytuacji, gdy pod ręką mamy tylko inny rodzaj oleju? Czy można mieszać oleje silnikowe? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym wpisie!

butelka i wlew oleju silnikowego

Mieszanie olejów silnikowych - co musisz wiedzieć?

Istnieje wiele rodzajów olejów silnikowych i nie wszystkie można ze sobą mieszać. W samochodach stosuje się oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne. Różnią się między sobą bazą, na której powstały oraz dodatkami uszlachetniającymi.

Zasadniczo nie powinno się mieszać różnych olejów silnikowych ze sobą, ale w krytycznych przypadkach na pewno lepiej dolać inny olej, niż jechać bez niego.

Najbardziej wrażliwe na zmiany w parametrach oleju są nowoczesne silniki. To w nich ryzyko uszkodzenia poprzez wlanie niewłaściwego oleju będzie największe.

Różnice między olejami silnikowymi

Oleje silnikowe różnią się składem i właściwościami, co przekłada się na ich zastosowanie w różnych typach silników. Różnice te obejmują typ bazy olejowej – mogą być syntetyczne, półsyntetyczne lub mineralne, lepkość – na przykład 5w30 czy 5w40, a także skład dodatków, takich jak detergenty, przeciwutleniacze, czy modyfikatory lepkości

Każdy olej jest unikalną kombinacją bazy i dodatków, gdzie proporcje te często wynoszą około 80% bazy do 20% dodatków.

butelka oleju silnikowego 10w40

Rodzaje olejów - syntetyczne, półsyntetyczne, mineralne

Każdy rodzaj oleju (syntetyczny, półsyntetyczny, mineralny) ma swoje unikalne właściwości i zastosowanie. 

Oleje syntetyczne są produkowane poprzez zaawansowane procesy chemiczne z bardzo czystych i dokładnie kontrolowanych substancji. Wykazują się stabilnością termiczną, zapewniając optymalną ochronę silnika w szerokim zakresie temperatur oraz wydłużając jego żywotność.

Oleje półsyntetyczne, będące kombinacją bazy syntetycznej i mineralnej, oferują zbalansowane właściwości smarne, stanowiąc kompromis między wysoką jakością a przystępną ceną.

Oleje mineralne, produkowane z ropy naftowej przez destylację i rafinację, są najbardziej dostępne cenowo i często wybierane przez właścicieli starszych modeli pojazdów. Oferują podstawową ochronę silnika w standardowych warunkach użytkowania.

Oznaczenia oleju silnikowego (np. 5w30, 5w40, 10w40)

Oznaczenia na butelkach oleju, takie jak 5w30 czy 10w40 odnoszą się do normy lepkości, która informuje o właściwościach smarnych oleju zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach.

  • Pierwsza liczba przed literą "W" wskazuje na lepkość oleju w niskich temperaturach, określając jego zdolność do pracy w warunkach zimowych. Im niższa ta liczba, tym lepiej olej zachowuje płynność w mroźne dni, co ułatwia rozruch silnika.
  • Druga liczba, po literze "W", mówi o lepkości oleju przy wysokich temperaturach, czyli jego zdolności do utrzymania optymalnych właściwości smarnych w ekstremalnych upałach. Wyższa wartość oznacza lepsze zachowanie lepkości i ochronę silnika podczas intensywnej pracy.

wlewanie oleju silnikowego

Czy można mieszać oleje silnikowe?

Podstawowa zasada mieszania olejów silnikowych podkreśla, że należy to robić wyłącznie między olejami o identycznych klasach lepkości, aby zachować spójność właściwości smarnych.

Mieszanie oleju 5w30 z 5w40

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, czy olej 5w30 można mieszać z 5w40. Mimo że ich parametry są zbliżone, to ich mieszanie nie jest zalecane.

W przypadku sytuacji awaryjnej, kiedy niezbędne jest uzupełnienie oleju, a dostępny jest tylko inny rodzaj, mieszanie tych olejów można rozważyć jako tymczasowe rozwiązanie. Należy jednak dodać jak najmniejszą ilość i, co najważniejsze, jak najszybciej wymienić mieszany olej na nowy, jednorodny produkt, aby zapewnić optymalną ochronę i wydajność silnika.

Mieszanie oleju 5w30 z 10w40

W tym wypadku oba parametry klasy lepkości (w niskiej i wysokiej temperaturze) są różne, dlatego lepiej nie mieszać ze sobą takich olejów. Mieszanie olejów o zupełnie różnych lepkościach może na dłuższą metę uszkodzić silnik. 

mechanik wlewający olej do silnika

Mieszanie olejów różnych marek

Oleje poszczególnych producentów różnią się rodzajem dodatków oraz ich stężeniami. W sytuacji awaryjnej można mieszać oleje różnych producentów (pod warunkiem tej samej klasy lepkości) - taki zabieg nie powinien zaszkodzić silnikowi.

Różnice w składzie chemicznym dodatków i ich stężeniach pomiędzy olejami różnych producentów zazwyczaj nie prowadzą do negatywnych interakcji, które mogłyby zaszkodzić silnikowi, jeśli spełnione są podstawowe wymogi dotyczące lepkości i specyfikacji.

Niemniej jednak, dla optymalnego działania i ochrony silnika, zaleca się używanie oleju tego samego producenta i typu przy regularnych wymianach i dolewaniu. Dzięki temu można uniknąć potencjalnych problemów wynikających z różnic w formułach dodatków. Takie podejście minimalizuje ryzyko nieprzewidzianych reakcji chemicznych między dodatkami, co może wpłynąć na skuteczność oleju w zapewnianiu ochrony przed zużyciem, korozją i osadami.

Choć mieszanie olejów różnych marek w sytuacji awaryjnej nie powinno być szkodliwe dla silnika, zawsze najlepszą praktyką jest stosowanie olejów tego samego producenta.

mechanik przy silniku samochodowym

Mieszanie oleju syntetycznego z półsyntetycznym

Nie powinno się mieszać różnych rodzajów oleju. Szczególnie niebezpieczne dla silnika jest wlanie oleju półsyntetycznego lub mineralnego do oleju syntetycznego. Taka sytuacja już po kilku kilometrach sprawi, że mieszanka straci swoje właściwości, stabilność termiczną i skuteczność usuwania zanieczyszczeń.

Jeśli jednak występuje sytuacja awaryjna, ważniejsze jest zapewnienie odpowiedniego poziomu oleju w silniku, niż ryzyko jazdy z niskim poziomem oleju, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń.

olej silnikowy cylindry i tłoki - grafika

Wybór odpowiedniego oleju

Wybierając odpowiedni olej do silnika, należy przestrzegać zaleceń producenta, klasą lepkości oraz oznaczeniami jakościowymi. Ważna jest również marka oleju - należy wybierać produkty renomowanych producentów.

Posiadanie w bagażniku zapasowej butelki oleju, zgodnego z obecnie stosowanym w silniku, jest praktyką, która może okazać się nieoceniona w sytuacjach awaryjnych. Dzięki temu, w przypadku konieczności dolewania oleju, unikniemy wprowadzenia do silnika mieszaniny różnych typów olejów, co może mieć negatywny wpływ na jego funkcjonowanie i trwałość.

Konieczność dolewania oleju może być zupełnie normalna, jeśli ubytki mieszczą się w przedziale oznaczonym przez producenta - żaden silnik nie jest w pełni szczelny. Oleju może ubywać wskutek intensywnej jazdy, częstych tras na krótkich dystansach lub specyfiki konstrukcji silnika, takiej jak obecność turbosprężarki, która może generować dodatkowe obciążenie dla systemu smarowania.

Odpowiedni wybór oleju, regularne jego sprawdzanie i uzupełnianie są kluczowe dla utrzymania dobrego stanu technicznego silnika oraz zapewnienia długiej i bezproblemowej eksploatacji pojazdu.

Podsumowanie

Generalnie, mieszanie olejów silnikowych różnych typów (syntetycznych, półsyntetycznych, mineralnych) oraz różnych klas lepkości (np. 5w30 z 10w40) nie jest zalecane. 

Oleje można mieszać tylko w sytuacjach awaryjnych, gdy alternatywą byłaby jazda ze zbyt niskim poziomem oleju. Przy mieszaniu olejów należy zadbać o to, by były one tej samej klasy lepkości i spełniały podobne normy jakości.

Długoterminowe mieszanie różnych typów lub klas olejów może prowadzić do pogorszenia ich właściwości smarnych, destabilizacji mieszanki oraz negatywnie wpływać na działanie silnika. Zawsze najlepszą praktyką jest stosowanie oleju zalecanego przez producenta pojazdu i unikanie mieszania różnych olejów, zwłaszcza na stałe.


Komentarze

Blog

Chiński samochód BAIC - auto za mniej niż 80 tys. zł już w Polsce
Regeneracja alternatora - jaki jest koszt i czy warto?
Jak ozonować auto i ile to kosztuje?

Ranking Samochodów

KTM X-BOW
295 km/h
Lamborghini Gallardo
315 km/h
Ferrari F430
315 km/h

Kontakt