Centrum pomocy

Potrzebujesz pomocy?

Podaj numer, a oddzwonimy do Ciebie.

Zapisz się do newslettera, aby otrzymać kod rabatowy.

Kategoria: Felietony

16 ciekawostek o Ferrari, o których nie miałeś pojęcia

Samochody Ferrari są szybkie, zwinne i nieziemsko luksusowe - to wie każdy. Poznaj 16 ciekawostek o Ferrari, których prawdopodobnie nie znałeś.

1. Enzo Ferrari pozostał blisko rodzinnego domu

Enzo Ferrari, słynny kierowca, który założył zarówno zespół wyścigowy Scuderia Ferrari, jak i markę produkującą samochody - Ferrari S.p.A. urodził się w 1898 roku w Modenie. Mimo iż przebył tysiące kilometrów, podróżując ze swym zespołem po całym świecie, to jego serce i firma pozostały w Modenie oraz pobliskim Maranello. Dzisiaj główna siedziba Ferrari znajduje się właśnie w Maranello - miejscowości zamieszkanej przez tyle samo osób, co Radzionków (ok. 17 tys.). W Maranello znajduje się też niesamowite Museo Ferrari - muzeum dedykowane marce.

2. Logo Ferrari z wierzgającym koniem to ukłon w stronę włoskiego pilota I WŚ

Logo Ferrari jest jednym z najsłynniejszych symboli motoryzacyjnych na całym świecie. Znajdziemy je nie tylko na masce aut z Maranello, lecz także na perfumach, meblach i odzieży. Historia powstania logo sięga czasów I Wojny Światowej, podczas której znakomity pilot Francesco Baracca szybko stał się bohaterem narodu. Namalował on na swoim samolocie czarnego, wierzgającego konia, który miał przynieść mu szczęście. Niestety, tuż przed końcem I WŚ, w roku 1918 samolot Baracci został zestrzelony, a on sam zginął. Przeżyła jednak jego historia, którą postanowił upamiętnić Enzo Ferrari. Pięć lat po tragicznym wypadku poznał on rodziców asa przestworzy. Ojciec pilota podpowiedział Ferrari, by umieścił on wierzgającego, czarnego konia na logo marki Ferrari. Obiecał, że przyniesie mu szczęście. Enzo dodał od siebie żółty kolor tarczy - symbolizujący Modenę. Logo używano na początku w autach wyścigowych, które Scuderia Ferrari przygotowywała dla Alfy Romeo. W 1932 roku Alfa zgodziła się odstąpić logo samochodom z Maranello.

Auto Avio Costruzioni 815, fot.: Roberto Ferrari / Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.0

3. W wyprodukowaniu pierwszego Ferrari przeszkodziła II WŚ

Enzo Ferrari rozpoczął swą karierę wyścigową jako kierowca CMN (Costruzioni Meccaniche Nazionali) w roku 1919 roku i niedługo później przeszedł do Alfy Romeo, gdzie został mianowany szefem działu wyścigowego Alfa Corse. Dwadzieścia lat później postanowił otworzyć własny zespół - w 1940 roku wyprodukował dwa auta 815 Auto Avio Costruzioni, które nie były jeszcze oficjalnymi Ferrari. Wyprodukowanie pierwszych Ferrari przerwał niestety wybuch II Wojny Światowej, podczas której fabryka Ferrari w Maranello została zbombardowana. Po tych nieszczęśliwych zdarzeniach pierwsze oficjalne Ferrari zaprezentowano w 1945 roku - był to model V12 125S.

Replica di una Ferrari 125 S, fot. Aiace90 [Public domain] / Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.0

4. Pierwszy model Ferrari wyprodukowano w zaledwie dwóch egzemplarzach

Ferrari 125S z silnikiem o pojemności 1,5 litra powstało w zaledwie dwóch egzemplarzach. Zadebiutowało w zawodach na torze Piacenza 11 maja 1947 roku. Zaledwie dwa tygodnie później kierowca Ferrari, Franco Cortese, zwyciężył nim w Grand Prix Rzymu. Było to jedno z sześciu zwycięstw, które zdobyło Ferrari na 13 możliwych wyścigów. Niestety, żadne z dwóch powstałych Ferrari 125S nie zachowało się do dziś. Części aut wykorzystano do produkcji kolejnych modeli Ferrari.

5. Klasyczny, czerwony kolor Ferrari nie był pierwszym wyborem firmy

Dzisiaj Ferrari można zamówić w dowolnym kolorze, od jasnożółtego (Giallo Modena), po szary metalik (Grigio Alloy), aczkolwiek początkowo każdy z modeli Ferrari był czerwony (Rosso Scuderia). Wybór tej barwy nie był jednak decyzją Enzo Ferrari. Czerwony był kolorem, który został wybrany przez FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) jako oficjalna barwa Grand Prix Włoch. Co jednak ciekawe, obecnie stanowi on zdecydowanie najczęściej wybierany kolor przez osoby nabywające nowe Ferrari (stanowi aż 45% wszystkich sprzedawanych aut).

6. Ferrari prawie w całości należy do Fiata

W 1969 roku Enzo Ferrari sprzedał 50% udziałów firmy grupie Fiata, by uzyskać niezbędny do przetrwania firmy zastrzyk kapitału. W roku swojej śmierci, Enzo Ferrari wraz z synem sprzedali Fiatowi kolejne akcje, zachowując sobie jedynie 10% własności marki. Obecnie więc w rękach Fiat Chrysler Automobiles leży blisko 90% akcji Ferrari.

7. Możesz spersonalizować swoje nowe Ferrari

Ferrari Tailor Made to program dla tych klientów, którzy chcą spersonalizować każdy element swojego Ferrari. Szyte na miarę auta to kontynuacja programu FTM z lat pięćdziesiątych, kiedy to każdy nabywca Ferrari mógł dopasować swój samochód do własnych preferencji - w szczególności pod względem doboru materiałów, skór, drewna, kolorów i innych elementów wykończenia. Dzisiaj wybór jest ogromny, a wyszukiwaniem najbardziej ekskluzywnych dodatków zajmuje się dział Ferrari Design. Dostępne są trzy bazy Tailor Made - Scuderia (samochody wyścigowe), Classica (nowoczesne podejście do kultowego Ferrari GT) oraz Inedita (innowacyjne i gotowe do użycia kombinacje). Oczekiwanie na Ferrari spersonalizowane w Ferrari Tailor Made wynosi około dwóch lat. Swoje własne Ferrari zaprojektowali między innymi Eric Clapton i golfista Ian Poulter.

8. Kierowcy Ferrari wygrali więcej niż 5.000 profesjonalnych wyścigów samochodowych

Pierwsze zwycięstwa w 1947 były dobrym znakiem na przyszłość. Według marki, Ferrari zgarnęło więcej niż 5000 trofeów na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Najważniejsze z nich obejmują - 16 tytułów mistrzowskich F1, 15 mistrzów konstruktorów, 9 zwycięstw w wyścigu Le Mans, 8 w Mille Miglia, 7 w Targa Florio i ponad 200 grand prix w F1.

Ferrari Store, Barcelona Airport, fot. Andy Mitchell / Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.0

9. Udzielanie licencji i merchandising to duża część działalności Ferrari

Tak jak wspominaliśmy już wcześniej - Ferrari to o wiele więcej, niż samochody. 30 oficjalnych placówek Ferrari na całym świecie sprzedaje corocznie produkty o wartości około 1,5 miliarda dolarów. W sklepach można znaleźć logowaną odzież, zegarki, okulary przeciwsłoneczne, buty, obudowy do telefonów, meble, perfumy, gadżety i wiele, wiele innych. Dostępne są też oczywiście oficjalne modele samochodów Ferrari. Nie myśl jednak, że są to tanie rzeczy - model F1 Ferrari w skali 1:18 kosztuje około 700 USD. Dostępne są na szczęście nieco tańsze pamiątki, w cenach od 60 do 130 USD.

10. Plany zmniejszenia liczby produkowanych aut nie przetrwały zbyt długo

W 2013 roku Ferrari zdecydowało, że coroczna produkcja zbyt wielu aut nie leży w najlepszym interesie firmy. W celu zapobieżenia ewentualnemu spadkowi zainteresowania produktem, roczna produkcja miałaby być ograniczona do zaledwie 7.000 egzemplarzy. Wieloletni prezes Ferrari, Luca di Cordero Montezemolo twierdził, że ekskluzywność Ferrari jest podstawą wartości ich samochodów. Wypuszczenie zbyt wielu aut na rynek miało jego zdaniem tę ekskluzywność zmniejszyć. Montezemolo był prezesem Ferrari tylko do 2014 roku, a wraz z jego odejściem firma podjęła decyzję o zwiększeniu produkcji do około 10.000 Ferrari rocznie.

11. W Abu Dhabi znajduje się Park Ferrari z rollercoasterem Formuły 1

Ferrari otworzyło swój pierwszy park tematyczny Ferrari World w 2010 roku w Abu Dhabi. Noszący miano największego tematycznego parku rozrywkowego wewnątrz, oferuje odwiedzającym cztery ekstremalne kolejki i mnóstwo innych atrakcji. Wszystko w nim jest inspirowane drużyną Ferrari Scuderia w Formule 1. Największą atrakcją Ferrari World jest kolejka Formula Rossa - najszybszy na świecie rollercoaster osiągający prędkość blisko 240 km/h. W Abu Dhabi odbywają się także przejażdżki Ferrari - podobnie jak u nas, w devil-cars.pl. Jeśli jesteś zainteresowany jazdą Ferrari F430 lub Ferrari 458 Italia, sprawdź naszą ofertę przejazdów supersamochodami.

12. Ferrari nigdy nie oferowało napędu na przód/4x4 w dwumiejscowych modelach

Żadne z dwumiejscowych Ferrari nie miało napędu na przód, ani cztery koła - zawsze na tył. Jest to istotna różnica w porównaniu z Lamborghini, Porsche, etc. Każde sportowe i wyścigowe Ferrari miało napęd na tylną oś. Napęd na cztery koła oferowało czteromiejscowe Ferrari FF, a tradycję tę kontynuowały modele GTC/4 Lusso. Ferrari używa niezwykle zaawansowanego systemu kontroli trakcji, by zapewnić poziom bezpieczeństwa i przyczepności na poziomie aut napędzanych na cztery koła.

13. Ferrari nigdy nie stworzyło SUV-a i wszystko na to wskazuje, że nie ma takiego zamiaru

Ponownie, w przeciwieństwie do swoich rywali (Lamborghini, Maserati, Porsche, Bentley) Ferrari pozostaje wierne koncepcji tworzenia szybkich samochodów rajdowych. To już więcej niż 70 lat istnienia marki Ferrari, która twierdzi też, że nigdy nie nie wyprodukuje czterodrzwiowego sedana.

14. Ferrari to marka popularna wśród celebrytów i sportowców

Kiedy ktoś staje się sławny, zaczyna zarabiać zwykle o wiele więcej, niż przeciętny człowiek. Im bardziej znany, tym więcej pieniędzy zarabia. Wśród wielu bogaczy znajdują się osoby, które uwielbiają szybkie, sportowe samochody. Dla wielu z nich Ferrari jest samochodem marzeń, dlatego też decydują się na kupno auta tej marki od razu, gdy je na nie stać. Wśród właścicieli Ferrari można wymienić Lindsay Lohan, Kim Kardashian, Justina Biebera, Davida Beckhama, Paris Hilton, Nicolasa Cage’a, Ashton Kutcher, Eddie Murphy, Simon Cowell, Robert Lewandowski i Joanna Krupa. Lista jest naprawdę długa! Gwiazdy kochają jazdę Ferrari.

Ferrari 250 GTO GT, fot.: Marty B / flickr / CC BY-SA 2.0

15. Najdroższy samochód świata - Ferrari 250 GTO z 1963 roku

Najlepszym sposobem na poznanie wartości samochodu jest wystawienie go na aukcję i przekonanie się o tym, jak dużą są w stanie zaoferować za jego kupno potencjalni nabywcy. Kiedy Ferrari 250 GTO Berlinetta zostało wystawione na aukcję w Pebble Beach Concours s’Elegance w 2014 roku, uzyskało cenę 38,1 milionów dolarów. Jeśli myślisz, że to bardzo wysoka suma, to sprawdź, za ile sprzedano takie samo Ferrari rok wcześniej. Według Motor Sport, anonimowy nabywca zapłacił za nie 52 miliony dolarów.

16. 400-tne Ferrari Enzo trafiło do… papieża

Nie zawsze musisz dysponować wielką fortuną, by zostać właścicielem Ferrari. Jak się okazuje, innym sposobem na wejście w posiadanie auta z wierzgającym koniem jest bycie papieżem. To oczywiście z przymrużeniem oka, gdyż papież Jan Paweł II złożył autograf na samochodzie i postanowił wystawić swój upominek na aukcję charytatywną. Zysk ze sprzedaży Ferrari Enzo trafił do ofiar Tsunami na Oceanie Indyjskim w 2004 roku.

Ferrari to marka ciesząca się popularnością i ogromnym uznaniem na całym świecie. Jeśli chcesz przejechać się autem producenta z Maranello, sprawdź naszą ofertę jazdy Ferrari F430 lub Ferrari 458 Italia.


Komentarze

Aby poszukiwania prezentu były jeszcze lepsze, używamy ciasteczek (ang. cookies) w celach statystycznych i marketingowych. Przeczytaj więcej w Polityce Prywatności